TEST Peugeot 307 HDI 110 k - novinka s novým motorem
Svými "přifouklými" rozměry se totiž třstasedmička odpoutává od klasických zástupců kategorie "Golf" a míří výše. To vše ovšem za cenu srovnatelnou právě s Golfy, Astrami a Focusy. Oproti VW Golf je 307 delší o 53 mm a vyšší o plných 68 mm. Připomínám, že když byl Golf před několika lety uveden do prodeje, nejvíce zaujaly právě jeho velké rozměry "drtící konkurenci". Nyní jde 307 o další krok dále. Pozoruhodný je i objem zavazadlového prostoru, který má základní objem 420 litrů, což je v porovnání s nejbližší konkurencí opět o hodně více (Golf 330 l, Focus 350 l, Astra 370 l).
Velké vnější rozměry se pochopitelně promítly především do vylepšené nabídky prostoru uvnitř vozu. Na pohodlných a rozměrných předních sedadlech s dobrým bočním vedením má řidič kolem sebe spoustu místa a obdobně jsou na tom i cestující na zadních sedadlech. Především místo nad hlavami a šířka v oblasti loktů je nadstandardní. Přístrojová deska je velmi dobře dílensky i ergonomicky zpracována, volant má příjemnou tloušťku věnce a posilovač řízení s proměnným účinkem odvádí ideálně svou úlohu. Slabším článkem je tužší řazení rychlostí a dosti tuhý chod spojky. Spokojeni jsme však nemohli být s vnějšími klikami, kterými se otevírají dveře (obdobné provedení, jako například u Škody Octavia). Kliky často zadrhávaly a pro otevření dveří bylo nutno vyvinout mnohem více úsilí než bývá zvykem. Výhled vpřed a do stran je velmi dobrý, horší je to však s pohledem šikmo vzad, kde "zavazí" velmi silný C sloupek, podobně jako například u VW Golf.
Výborné jízdní vlastnosti nad kterými bdí sériově dodávaný systém elektronické stability jízdy ESP, jsou bohužel vykoupeny velmi tvrdým odpružením, které dává posádce vozu pocítit každou nerovnost na vozovce. Brzdová soustava s ABS je příkladně dimenzována a bez problémů zvládá i opakované brzdění z vysokých rychlostí.
Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým čtyřválcem s označením 2,0 HDI 110 knbsp;(80 kW), což znamená, že pod kapotou se ukrývá silnější varianta pohonné jednotky, která vychází se shodného základu (slabší varianta má nejvyšší výkon 66 kW). Podstatný rozdíl je i v hodnotách točivého momentu, který je u silnější verze 250 Nm, zatímco u slabší pouze 205 Nm. A právě tento rozdíl dělá z 110 k verze třistasedmičky hodně svižný vůz, aniž by bylo motor nutno, v běžných situacích, točit nad 3000 otáček. Ve vyšších otáčkách už výkon a tah motoru příliš nestoupá, takže je zbytečné se nad hranici cca 3500 otáček vůbec pouštět. Navíc v těchto otáčkách razantně vzrůstá hluk od motoru, který proniká k uším posádky. Naopak v nižších otáčkách (do 3500 ot/min) je hluk velmi dobře izolován. Turbodmychadlo s variabilním nastavováním lopatek dokáže vehnat do válců "sílu" již od 1300 otáček a okolo dvou tisíc otáček má motor vrchol točivého momentu. Ve 2500 otáčkách je už vhodné řadit na další rychlostní stupeň. Spotřeba se dá při opatrné jízdě mimo město udržet i pod pětilitrovou hranicí. V běžném provozu s větším podílem jízdy ve městě a častým využíváním síly motoru, nám vyšla průměrná spotřeba 6,7 l nafty na 100 km. Příplatek za tento motor je i díky další výbavě (ESP, filtr pevných částic ve výfukových plynech FAP,...), kterou si zájemce musí "povinně" koupit, enormních 130.000 korun v porovnání se slabší verzí 2,0 HDI s výkonem 90 k (66 kW). Touto "cenovou politikou", je v případě "silnější" verze, zcela postaven na hlavu význam dieselového motoru, jakožto cenově výhodného "řešení".
Peugeot 307 je velmi povedeným vozem, který láká zákazníky svými velkými rozměry za obdobnou cenu v porovnání s "menší" konkurencí. Vždyť verze 1,4 s výkonem 55 kW je k dispozici již za 420.000 korun a šestnáctistovka s výkonem 80 kW je o třicet tisíc dražší. Již zmiňovaný slabší turbodiesel pořídíte přesně za půl milionu. Snad jen testovaný silnější turbodiesel je cenou mimo rámec ekonomického uvažování a koupí si jej spíše ten, komu na ceně příliš nezáleží, ale má rád tah z nízkých otáček a rozumnou spotřebu výkonných moderních turbodieselů. Když k tomu připočítáte velmi dobré jízdní vlastnosti, kvalitní zpracování interiéru a dobrou základní výbavu, je jasné proč se třistasedmička tak dobře prodává.