Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 5008: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (47)
Zatímco excentrický crossover 3008 z řady současných Peugeotů vyčnívá, jeho mladší sourozenec 5008 je spíše usedlejší klasik. První kilometry za volantem špičkových motorizací prozradily více o charakteru nejnovějšího rodinného Peugeotu.

Po velkém Peugeotu 806 přišel v roce 2002 modernější model 807, ale na menší a dostupnější rodinný monospace, zatím příznivci Peugeotu čekali marně. Změní se to už zanedlouho, konkrétně v březnu 2010, kdy se na český trh dostane nový model 5008.

Design

Peugeot, zdá se, nadobro opouští éru velkých nasávacích otvorů, která byla pro design této značky určující v posledních několika letech. Po crossoveru 3008 je 5008 druhým modelem, jehož přední nárazník se takříkajíc umravnil. Ale nejen to. Celkový styl Peugeotu 5008 nám připomíná návrat k eleganci modelů 306, 405 a 605.

Až když stojíte vedle něj, uvědomíte si, že ta jednoduchá jednoprostorová silueta – zdánlivě banální řešení bez nápadu – je ve skutečnosti řešena velkoryse. Obrovské čelní sklo (plocha 1,7 m2) končí až u hlav cestujících na předních sedadlech. Sklo je přitom i na poměry MPV výrazně skloněno a dokonale navazuje na přední kapotu. U vyšších verzí lze mít z větší části prosklenou i střechu a pak celková prosklená plocha karoserie vzroste na 5,77 m2.

Protože designéři prostorem nad hlavami posádky neplýtvali (sedí se dost vysoko), působí karoserie Peugeotu 5008 tak, jakoby vůbec nebyla vysoká. Skutečnost (výška 1639 mm) odpovídá zvyklostem ve třídě, Scénic má 1637 mm, Touran 1635 mm a Zafira 1625 mm.

Jednoduchost tvarů na bocích pokračuje i vzadu. Jediným zpestřením přísně účelového designu jsou koncové svítilny tvaru L, které zaujmou svým provedením s diodovými trubicemi.

Interiér

I když automobily této kategorie nebývají určeny prioritně pro řidiče, musíme se u jeho místa na chvíli zastavit. Koncepci řidičova pracoviště, zavedenou u třitisíceosmičky, totiž jeho větší příbuzný přebírá. A to je jedině dobře, protože jde o rys, odlišující francouzskou novinku od konkurentů.

V tomto MPV snadno zapomenete, že řídíte pojízdnou krychli, jejíž nejvyšší prioritou by měl být maximální užitečný objem. Řidič sedí ve velkém křesle s výrazným bočním vedením vysoko, ale přitom je obklopen přístrojovou deskou a extrémně vysokým středovým tunelem. Něco jako autobusové řízení je výrazně skloněnému volantu se špičkovým tvarováním věnce naprosto cizí, dojmy jsou plně srovnatelné s běžnými osobními modely, v případě Peugeotu s hatchbacky 308. Z místa řidiče i spolujezdce máte dobrý přehled o situaci kolem a připadáte si jako na kapitánském můstku.

Přístrojová deska i výplně dveří působí robustně, ale převažujícím dojmem je spíše elegance a vkusný luxus, věrně kopírující prvky interiérů Audi. Z prémiové kategorie se do Peugeotů dostal jednodušeji řešený head-up-displej i funkce Distance alert, která měří vzdálenost od vozidla před vámi a její časový ekvivalent promítá do zorného pole řidiče spolu s dalšími údaji. Pokud to nastavíte, může vás i varovat, když se přiblížíte příliš blízko.

Otázku variability vyřešil Peugeot aplikací systému zanořování sedadel druhé a třetí řady do podlahy, převzatého od Citroënu Grand C4 Picasso. Samostatná sedadla ve druhé řadě lze podélně posunovat v rozmezí 130 mm, což umožňuje alespoň nouzové využití pátého a šestého sedadla dospělými s tělesnou výškou do 170 cm. Sedadla ve druhé i třetí řadě mají kratší sedáky i opěradla (kvůli snazší manipulaci s nimi), bezpečnostní situaci zachraňují vysoko výsuvné hlavové opěrky na všech místech. Maximalizaci ložné délky uvnitř vozu docílíte překlopením sedadla spolujezdce do roviny – garnýž s délkou 2,75 m se pak snadno vejde.

Vzhledem k délce 4,529 m, odpovídající spíše prodlouženým verzím vozů MPV této kategorie, je u Peugeotu vše připraveno pro prodej sedmimístných verzí. Na trhu budou ale i pětimístná provedení. Trojice dospělých usazená na druhé řadě sedadel ocení především velkorysou vnitřní šířku 1520 mm.

Zavazadelník má v pětimístném uspořádání základní objem 580 l po kryt, důležitý je ale i příjemně nízký práh zavazadelníku.

Jízda

Při prvních seznamovacích jízdách jsme vyzkoušeli vrcholnou zážehovou motorizaci 1,6 THP (115 kW, 240 Nm) a klasický naftový dvoulitr 2,0 HDi FAP (110 kW, 340 Nm). Oběma vozům bylo společné velmi dobré odhlučnění, jak motoru, tak i eliminace aerodynamického hluku a izolace rázů a hluku od podvozku.

Zážehový motor je z hlediska komfortu jízdy i ovládání lepší volbou. Ovladatelnost auta s lehčí přídí je snazší, charakter 4,5 m dlouhého auta není tak nedotáčivý, a když na to příjde, ukáže špičkový turbobenzin co v něm je i v červeném poli kolem 6000 min-1. Svižná jízda znamená odběr kolem 9 l/100 km, a to už bude pro většinu potenciálních majitelů důvod pro přemýšlení nad úspornějším turbodieselem.

Ten v Peugeotu vyniká ve srovnání s konkurencí měkce sametovým během i po studeném startu. Nástup síly je pod hranicí 2000 min-1 celkem náhlý, ale nad touto úrovní už s ovládáním nebudete mít mnoho problémů. Na typickou turbodieselovou zásobu točivého momentu se snadno zvyká, běžně se dá jezdit za 6 až 7 l/100 km, a když vás ani při jízdě nic moc neruší, bude jediným rozhodovacím milníkem cena. Konkrétní částky pro český trh budou bohužel známy až příští rok.

Peugeot 5008 - Přehled zážehových motorů
Motor 1,6 VTi 1,6 THP
Převodovka 5M 6M
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598
Válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 88/6000 115/5800
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] 160/4250 240/1400
Max. rychlost [km/h] 187 195
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,2 9,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 7,3 7,1

Řízení je přesné, citlivé a na danou kategorii dává slušnou zpětnou vazbu, v případě těžšího turbodieselu snad o něco lepší než u turbobenzinu. Známý koncernový podvozek dostal příjemný rodinný charakter, je dostatečně komfortní i se 17palcovými pneumatikami, ale přitom dobře utlumený na nerovnostech a jistý ve vyšších rychlostech.

Velkých děr jsme na pomezí Francie a Švýcarska na silnicích mnoho nepotkali, takže převažujícím prvním dojmem je velmi dobré jízdní pohodlí.

Peugeot 5008 - Přehled vznětových motorů
Motor 1,6 HDi FAP 1,6 HDi FAP 2,0 HDi FAP 2,0 HDi FAP
Převodovka 6M 6A 6M 6A
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 80/4000 80/4000 110/3750 120/3750
Nejvyšší toč. moment [Nm/min-1] 240 (260)/1750 240 (260)/1750 340/2000 340/2000
Max. rychlost [km/h] 183 183 195 190
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,3 12,5 9,9 10,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,3 5,1 5,8 6,8

Variabilita, možnost sedmimístného uspořádání nebo velký zavazadelník při obsazení pěti cestujícími – to všechno je dnes v kategorii těchto MPV standard. Peugeot 5008 se chce odlišit nezvykle příjemnou polohou řidiče za volantem, věrně kopírující pozici v osobním autě. Dalším výrazným rysem je kultivovanost a komfort na palubě. Zásluhu na tom má komfortně naladěný podvozek, tuhá karoserie, špičkové odhlučnění kabiny a tiché motory.

Ondřej Láník
Diskuze (47)
5. 12. 2009 09:36
Re: Pseudopriestor
Neviem, či si si reálne vyskúšal sadnúť do tohto auta. Ale asi nie. Nakoľko je to auto z väčšej časti zhodné s Citroenom Grand C4 Picasso myslim teda, že je tam aj zhodne miesta ( až na nohy predných pasažierov pre ten stredový tunel v Peugeote). V CGC4Picasso som si ja ( 182 cm výšky ) nastavil pohodlne miesto vodiča, miesto v strednom rade a posadil som sa aj do tretieho radu bez toho aby som sa kolenami dotýkal opradiel pred sebou. Je jasne, že do Chorvatska by som tam cestovať nechcel, ale 100 km trasa sa tam vydržať dá aj dospelému.
To jednoduché sklápanie je skutočne premylsene príkladná variabilita. Väčšinou stačí použiť jeden prst. Toto si treba ísť skúsiť porovnať ku konkurencii. Je jasné, že pre veľkosť kufra by bolo lepšie sedadla vyberať, ale tie sedadla majú väčšinou cez 20 kg, a manipulácia s nimi nie je moc komfortná.
Jednoznačne CGC4picasso je najlepší van tejto kategorie ( vid európske predaje), teda pre 5008 najlepší možný základ.
4. 12. 2009 21:55
Re: Mitsubishi Grandis
Se na to koukni. Co to ten krám připomíná. Nejenom mě se vybavilo. To znám! To je jako Mitsu Grandis. Takže to je to, co má společné s Grandisem.
Avatar - pumpkin
4. 12. 2009 21:09
Re: Mitsubishi Grandis
Vysvetlíš mi, že čo má 5008-ka spoločné s Grandisom? Okrem segmentu.
4. 12. 2009 18:05
Mitsubishi Grandis
Tak a mame tady dalsi plod spoluprace s Mitsubishi. Po Outlanderu nyni prebrali Grandis.
4. 12. 2009 14:37
Re: Pseudopriestor
V zásade súhlas, bol to iba príklad ;-) .