TEST Peugeot Expert Tepee 2,0 HDI – Teepeecká ex-dodávka
Aktuální generace Peugeotu Expert měla spolu se sesterskými modely Citroën Jumpy a Fiat Scudo premiéru v listopadu 2006. Prodej se rozběhl začátkem následujícího roku.
Na podzimním veletrhu European Road Transport Show 2007 v Amsterdamu získala trojčata z podniku Sevel Nord ocenění Van of the Year 2008.
V současnosti je Peugeot Expert na českém trhu nabízen v řadě užitkových i osobních verzí. Pro zájemce o čistě osobní verze je připraven Expert Tepee. Ten je nabízen ve dvou délkách. S označením L1H1 má rozvor náprav 3.000 mm a L2H1 je prodlouženo na 3.122 mm.
Paleta pohonných jednotek zahrnuje pouze vznětové agregáty 1,6 HDI (66 kW) a 2,0 HDI, který je nabízen s výkony 88 kW, 94 kW a 120 kW. Nejvýkonnější provedení je k dispozici pouze v provedení L2H1 s nejvyšším stupněm výbavy a právě tato verze s manuální šestistupňovou převodovkou se stala předmětem testování.
Téměř jako MPV
Vzhledem zevnějšku se testovaný Expert přibližuje velkým MPV, především díky designu předních partií a důslednému lakování lišt a vnějších zpětných zrcátek. Od běžných MPV se Expert liší celkovou délkou úctyhodných 5.135 mm.
Užitkové kořeny osobního Experta odhalují zvnějšku především pravidelné tvary zadních partií s rozměrnou výklopnou stěnou a velké posuvné dveře na bocích.
Podobně jako exteriér, tak i interiér se maximálně snaží přiblížit osobním automobilům. Toto přibližování začíná designem dvoubarevné palubní desky, pokračuje přes velurové čalounění sedadel a končí bohatou standardní výbavou.
Na druhou stranu, posádka musí zapomenout na měkčené plasty a smířit se s viditelnými plechovými výlisky uchycení sedadel.
Prostor ve všech směrech
Přední dveře po otevření uvolňují vstupní otvor vysoký u B-sloupku 1260 mm a široký až 900 mm. Za volant tak lze jednoduše vstoupit. Nalezení ideální pozice řidiči usnadňuje volant stavitelný ve dvou osách a podélně i výškově stavitelné sedadlo. Řidič i spolujezdec na samostatném předním sedadle mají dostatek prostoru ve všech směrech.
Posuvné boční dveře jsou i u nejvyššího stupně výbavy standardem pouze na pravé straně. Za dveře na levé straně je potřeba připlatit 13.200,- Kč. Po jejich otevření vznikne vstupní otvor široký 924 mm a vysoký 1203 mm.
peugeot testy V druhé řadě je dvoumístná lavice na levé straně a samostatné sedadlo na pravé straně. Všechna tři místa mají stavitelná opěradla.
Díky rozměrům vstupního otvoru se štíhlejší jedinci protáhnou na sedadla třetí řady i při pouhém sklopení krajního opěradla v druhé řadě. Pro pohodlné nastupování je ovšem připraveno samostatné sedadlo na pravé straně, které lze překlopit vpřed. To lze ostatně udělat i s dvoumístnou lavicí na levé straně.
Třetí řada nabízí zcela stejnou konfiguraci sedadel jako ta druhá. Díky pravidelným tvarům karoserie mají cestující ve druhé i třetí řadě k dispozici prakticky stejný životní prostor. To znamená, že i ve třetí řadě mohou pohodlně cestovat tři dospělé osoby s výškou okolo 190 cm.
Variabilita interiéru sice není na takové úrovni jako u většiny současných MPV, ale i přesto nabízí Expert Tepee řadu konfigurací sedadel. Vyjmout lze například pouze pravé sedadlo ve druhé nebo třetí řadě. Případně je možné vyjmout i celou třetí nebo druhou řadu.
Bohužel nelze z vozu vyndat dvoumístné lavice a nechat ve druhé nebo třetí řadě jen samostatné sedadlo, protože to je na nich uchyceno.
Kromě úplného vyjmutí nabízejí sedadla možnost sklopení opěradel a následně i překlopení sedáku do svislé polohy.
Komfortní atmosféru na palubě zajišťuje standardně montovaná dvouzónová automatická klimatizace. Ta má výdechy ve stropě nad druhou i třetí řadou. Cestující ve druhé řadě mají k dispozici i ovládání nastavení teploty a otáček ventilátoru.
Zavazadelník
Většina MPV nabízí možnost přepravy až osmi cestujících, ale při obsazení všech sedadel nenabízí odpovídající prostor pro zavazadla. V případě osmimístného Peugeotu Teepe L2H1 je za třetí řadou k dispozici zavazadelník o objemu 770 litrů po krycí plato.
Zavazadlový prostor nabízí na šířku 1170 mm u podlahy a nad podběhy zadních kol se rozšiřuje na 1530 mm. Na výšku má 720 mm po plato, resp. 1300 mm po strop. Délka je při plném obsazení 780 mm. Po vyjmutí třetí řady sedadel se zavazadelník prodlouží na 1580 mm a pokud z vozu vyjmete i druhou řadu sedadel získáte ložnou plochu dlouhou 2700 mm.
Přístup do zavazadelníku je prostřednictvím zadní vzhůru výklopné stěny. Při jejím otevírání v řadě zaparkovaných aut je potřeba mít, kvůli jejím rozměrům, trochu větší odstup. Po otevření vznikne pravidelný otvor vysoký 1272 mm a široký 1237 mm.
Nákladová hrana je zároveň s podlahou a u nezatíženého vozu je 600 mm nad zemí. Zámek výklopné stěny je při jejím otevření 2020 mm nad zemí.
Pohodlné cestování
K pohonu testovaného Expertu sloužil již zmiňovaný turbodiesel 2,0 HDI s výkonem 120 kW a točivým momentem 340 Nm. S motorem standardně spolupracuje šestistupňová manuální převodovka. Ta si zaslouží kladné hodnocení za dobré odstupňování, krátké a poměrně přesné dráhy řazení.
Výkonná a pružná pohonná jednotka poskytuje Peugeotu velmi slušnou dynamiku i při obsazení dvěma tříčlennými rodinami s malými dětmi a zavazadly.
Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h jsou otáčky motoru 2100 min-1 a palubní počítač uvádí průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýší na 2750 min-1 a spotřeba vzroste na 9,2 litru na 100 km.
peugeot testy Jízdní vlastnosti více než pět metrů dlouhého vozu jsou příjemné a komfort cestujících je prakticky srovnatelný s vozy kategorie MPV. Přes tři metry dlouhý rozvor zajišťuje dobrou podélnou stabilitu. Odpružení kol velmi dobře filtruje příčné i podélné nerovnosti na vozovce. K pozitivům patří i účinnost brzdové soustavy s minimální citlivostí vzhledem k míře zatížení.
Při jízdě v městských ulicích vyniknou vnější rozměry vozu. Při parkování do řady aut podélně k chodníku je samozřejmě potřeba najít o trochu delší mezeru, ale samotné zajíždění do ní je díky rozměrným vnějším zrcátkům a přehledné rovné zádi mnohem jednodušší a pohodlnější než s běžným hatchbackem nižší střední třídy.
Karoserie je skvěle odhlučněná. V interiéru se neprojevují žádné rezonance stěn či stropu. Hluk od motoru nebo od kol proniká k cestujícím ve velmi omezené míře.
Závěr
Peugeot Expert Tepee v provedení Combi Business L2H1 2,0 HDI (120 kW) je příjemným společníkem na dlouhé cesty. Při nich nabídne své posádce komfort, který je srovnatelný s velkými MPV. Ta navíc překonává nabídkou vnitřního prostoru. Na druhou stranu je variabilita interiéru omezená, ve srovnání s tradičními rodinnými MPV.
Ze hry o post rodinného vozu tento model nejspíš vyřadí jeho přeci jen nadprůměrné rozměry a také cena, která u testovaného provedení začínala ještě v létě na necelém milionu, ale od září klesla na přijatelnějších 814.000,- Kč.
Cílovou skupinou jsou tak proto ve většině případů firmy, taxislužby nebo hotely, které oceňují robustní základ užitkového vozu v kombinaci s dobře přístupným a komfortním interiérem.
První cena vozu | 607.000,- Kč (1,6 HDI, 66 kW, Combi Confort) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 814.000,- Kč (2,0 HDI, 120 kW, Combi Business) |
Základní cena testovaného vozu | 814.000,- Kč (2,0 HDI, 120 kW, Combi Business) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 951.600,- Kč (2,0 HDI, 120 kW, Combi Business) |
Plusy
- Komfortní jízdní vlastnosti
- Silný a kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
- Přesná šestistupňová převodovka
- Dobrý přistup ke všem sedadlům
- Prostorný a dobře vybavený interiér
Minusy
- Tvrdé plasty v interiéru
- Pouze dva čelní airbagy ve standardní výbavě
- Příplatek za levé posuvné dveře i u nejvyššího stupně výbavy
- Vysoká cena