Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST První jízdní dojmy + české ceny: Subaru Forester

Aleš Jungmann
Diskuze (72)
Subaru Forester modelového roku 2009 je konečně tady. Na rozdíl od států evropské patnáctky se i u nás můžeme těšit z benzinových orgií, přeplňovaný dvouapůllitr je totiž v nabídce také. A zanedlouho přijde i diesel...

Forester je se svým podílem 39 % na prodejích vozů značky Subaru (380 z celkem 978 prodaných vozů) základním stavebním kamenem úspěchu značky v ČR. Od nové generace si lidé od Subaru slibují nárůst prodejů, což je po osobním setkání s tímto vozem cíl myslím velmi lehko dosažitelný. Navíc ještě v listopadu tohoto roku bude paleta motorů rozšířena o agregát dieselový, totiž o nový čtyřválcový boxer diesel, což evropské prodeje jistě posune do zatím pouze vysněných čísel. Pusťme se nyní do podrobnějšího průzkumu tohoto modelu. Nejprve si odpovězme na otázku, jak se vlastně nový Forester chová na silnici.

Jízda

Podvozek nového Foresteru mile překvapil. Ve srovnání s předchozí generací je ovšem nová generace Foresteru o kousek méně mrštná. Za to může jednak větší pohotovostní hmotnost (zhruba o 80 kg), vyšší světlá výška (o 10 mm) a také prodloužený rozvor náprav. Ten ze zvětšil o 90 mm, Foresteru se tak nyní více líbí plavná, klidná jízda. Nenechte se ale zmást, lidé od Subaru recept na zábavnost nezapomněli a tak je-li třeba, Forester umí přitvrdit muziku. I když zmužněl, stále je v něm ukryta duše zlobivého kluka odvedle a stále patří svými jízdními vlastnostmi (zde svou roli hraje také nízké těžiště vozu díky nízko uloženému motoru boxer) mezi nejlepší SUV na trhu. Při ostrém manévru se nejdříve nakloní, jako by chtěl zatáčku uctivě pozdravit, kola se ale stále zarytě drží své stopy. Teprve až když to s rychlostí opravdu přeženete následuje nedotáčivý smyk a ke slovu se dostane stabilizační systém VDC (Vehicle Dynamic Control), který je nově standardem u všech modelů. V nové verzi také například na zadních kolech u žádné specifikace nenajdete bubnové brzdy, všechny verze bez výjimky dostaly brzdy kotoučové na všechna kola. A je to hned znát, Forester brzdí velmi dobře. Novináři měli tu čest pouze s dvoulitrovým benzinovým atmosférickým agregátem, ten přeplňovaný (převzatý z WRX) pochopitelně slibuje daleko hlubší dynamické zážitky a větší vír v nádrži. Těšíme se ale zejména na dieselového Forestera, protože vznětový agregát bude zřejmě nejlépe vyhovovat charakteru vozu.

Interiér

Jak již bylo řečeno, Forester nám v nové generaci přibral a narostl do všech směrů. Potěšíme ale milovníky terénních vložek - nájezdové úhly vpředu i vzadu, stejně jako úhel přechodový, se totiž také o kousek zvětšily. Kromě rozvoru vzrostla také výška (+ 85 mm), šířka (+ 45 mm) a délka (+ 75 mm). To pochopitelně přináší více místa zejména na zadních sedadlech, kde byl omezený prostor, který nabízela předchozí generace někdy kritizován. Zadní sedadla dostala přepracované sedáky a tak se dá již s klidným svědomím označit prostor a komfort pro pasažéry na zadních sedadlech jako naprosto dostatečný. Ti přední byli spokojeni i v generaci minulé, i nyní nabízí Forester řidiči a jeho spolujezdci velkoryse dimenzovaná sedadla jakož i dostatek prostoru pro lokty a kolena. Interiér byl po vzoru Imprezy také notně přepracován a působí hodnotněji. Měkčené plasty v něm nenalezneme, to by snad ale ani zákazníkům nemuselo v segmentu SUV vadit. Nabízena jsou dvě barevná provedení interiéru, my bychom si z černého (Black) a béžového (Platinum) pravděpodobně vybrali to černé. Béžový interiér se jednak rychle zašpiní a také béžové plasty vypadají o něco laciněji. Pozitivně kvitujeme možnost nastavení volantu ve dvou osách. Poslední zastávkou v interiéru je zavazadlový prostor, který narostl (jak jinak) o znatelných 63 litrů na konečných 450 l. Zajímavostí je, že jeho podlaha není v rovině ale směrem od nákladové hrany do vnitřku vozu lehce stoupá.

Nepřehlédněte
Subaru Legacy 2.0 D: první diesel v Legacy - jízdní dojmy

Výbavy

Nový Forester je nabízen ve čtyřech výbavových stupních od nejnižší Trend přes výbavy Active a Comfort až po nejvyšší Executive. Základní Trend nabídne například manuální klimatizaci, automatické vyrovnávání nivelety zadní nápravy, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, dva přední, dva boční a hlavové airbagy pro přední i zadní pasažéry či rádio s CD.

Druhý stupeň Active je navíc vybaven například automatickou klimatizací, vyhříváním předních sedaček, vyhříváním předních stěračů či lakovanými nárazníky. Comfort nabízí dále například tempomat, ovládání audia na volantu, rádio se zásobníkem na 6 disků a sedmi reproduktory, hliníková litá kola či mlhovky. Spolu s dvoulitrovým benzinovým motorem nabídne ještě panoramatické, elektricky ovládané střešní okno (to je u verze s přeplňovaným agregátem až u nejvyšší výbavy).

Vrcholem výbav je stupeň Executive, který k výše jmenovaným doplňkům nabídne například kožený volant MOMO, DVD navigační systém, kožený interiér či v 8mi směrech elektricky seřiditelnou sedačku řidiče.

Všechny modely s manuální převodovkou jsou navíc osazeny systémem Hill-Assist, který pomáhá s rozjezdy do kopce. Rozdíly ve výbavách přeplňované a atmosférické verze jsou zejména ve velikosti kol (rozměry jsou 17 resp. 16 palců), verze 2,5 XT spoléhá místo na elektrický posilovač řízení na hydraulický a pyšní se také lakovanými klikami dveří a střešním spojlerem. Pouze pro výbavový stupeň Executive a přeplňovaný motor je součástí výbavy bezklíčový vstup a systém startování pomocí tlačítka Start/Stop. Příplatek za přestavbu na N1 by měl být 26.800,- Kč (zatím ve schvalovacím procesu), čtyřstupňový automat namísto pětistupňové manuální převodovky je nabízen k oběma motorům za příplatek 40.000,- Kč.

Shrnutí

Forester zmužněl, vypadá mohutněji (a také mohutnější je) a na poli výbavy a designového zpracování interiéru ušel dlouhou cestu. Starý Forester, hranatý, mrštný zvýšený kombík navždy odjel a jeho místo nahradilo nové, větší SUV, které jakoby si z něj vzalo to nejlepší a zbytek doplnilo výtažkem z Tribeky. Na otázku, zda je konečný mix vyvážený či ne ale odpovíme až v podrobném redakčním testu.

Subaru Forester 2009 na českém trhu
model2,0 X2,0 XS2,5 XT
motor2,0 l boxer2,0 l boxer2,5 l boxer turbo
Válce/ventily4/44/44/4
Zdvihový objem [cm³]199419942457
Nejvyšší výkon [kW/ot./min]110 / 6000110 / 6000169 / 5200
Max. toč. moment [Nm/ot./min ]196 / 3200196 / 3200320 / 2800
Průměrná spotřeba [l/100 km]8,48,410,5
Emise CO2 [g/km]198 (199)198 (199)248
Zrychlení 0‑100 km/h [s]11 (12,7)11 (12,7)7,1 (7,9)
Max. rychlost [km/h]184 (185)184 (185)214 (207)
Cena ve výbavě Trend [Kč]648.800,---
Cena ve výbavě Active [Kč]728.800,---
Cena ve výbavě Comfort [Kč]-788.800,-838.800,-
Cena ve výbavě Executive [Kč]-878.800,-1.038.800,-

Pozn.: údaje v závorce platí pro automatickou převodovku

Aleš Jungmann
Diskuze (72)
14. 4. 2008 21:20
Re: Zrychlení ...
No vsechny, nekoukej na Forestra jako na SUV ale jako na vyssi Imprezu = a jsi doma
14. 4. 2008 21:16
Re: FORESTER
...a ještě jsem zapomněl na to hlavní, nová impreza je v reálu pěknej auťák, ale nějak "ergonomicky" do ní nepasuju, volant i v nejvyšší poloze je pro mě moc dole, i když je to možná zvyk, nový Forester je super, vše ok, pouze seděl, zatím nejel, ale všem kdo pochybují - jděte se podívat :-) Jenom pořád nechápu proč v Japonsku stojí v přepočtu cca 360tisíc Kč a v Česku cca 780tisíc Kč 8-s
14. 4. 2008 21:07
Re: FORESTER
Lichotí mi, že na můj příspěveček odpověděl největší grafoman (vlastně jediný), kterého znám, téměř popsanou stránkou. Kdyby takto reagoval 25-letý pubák, který v pokojíčku masturbuje nad plakátkem maserati a sní jak se jeho vytuněná felda ve stodole zázrakem promění, a on před diskotékou, v černých brýlích, bude skoro jak Falco, chápal bych to, ale takto jsem opravdu překvapen.

Tebou opěvovanou "vizualitu prémiovek" nazývám rigiditou, to, že všechny audiny, bmw a i mercedesy vypadají téměř (stále) stejně, není promyšleně geniální tah výrobců, ale strach a rigidita vedoucích německých manažerů, kteří mají na 1.místě prodeje, tedy svou židly a své prémie. To co se dobře prodávalo dřív se bude prodávat zase, jen to opatrně zmodernizujeme. Změna víka kufru je "počin" o kterém se potom mluví skoro 10 let. Golf před 30lety kupovali mladí muži, a tak byl hranatý, dnes ho kupují hlavněm mladé ženy a tak je oteklý atd...

Nejprodávanějším autem v historii je Toyota Corolla, nevypadá posledních 30 let stejně, ale skoro každá generace přinesla něco nového. Myslím, že Japonci investují mnohem více do vývoje, že jsou daleko odvážnější, pečlivější a mají větší smysl pro humor (ve smyslu návrhu) než Němci. Líbí se mi, že Avensis vypadá jinak než Auris, a že na palubce nemají totožné komponenty a že Lancer vypadá jinak než Outlander, ty auta jsou totiž osobitá.

Zajímala by mě sociologická studie, jaké typy lidí jezdí v jakých autech, konkrétně kdo v Česku jezdí v "prémiovkách". Většina má "prémiovku" jako hůl a někdo jako pořádné berle ke svému image. Nic proti, ale Tvá bezmezná úcta a obdiv k "prémiovkám" je směšný.

14. 4. 2008 18:42
Re: FÓR (ESTER)
mel dovolenou >:D
14. 4. 2008 16:59
Re: NÁVRAT LEGENDY - NOVÝ FORESTER
Ty seš dobře sjetej, to bude nějakej extra matroš... zřejmě ještě něco lepšího než včera sehnal T613 >:D