TEST První jízdní dojmy + české ceny: Subaru Forester
Forester je se svým podílem 39 % na prodejích vozů značky Subaru (380 z celkem 978 prodaných vozů) základním stavebním kamenem úspěchu značky v ČR. Od nové generace si lidé od Subaru slibují nárůst prodejů, což je po osobním setkání s tímto vozem cíl myslím velmi lehko dosažitelný. Navíc ještě v listopadu tohoto roku bude paleta motorů rozšířena o agregát dieselový, totiž o nový čtyřválcový boxer diesel, což evropské prodeje jistě posune do zatím pouze vysněných čísel. Pusťme se nyní do podrobnějšího průzkumu tohoto modelu. Nejprve si odpovězme na otázku, jak se vlastně nový Forester chová na silnici.
Jízda
Podvozek nového Foresteru mile překvapil. Ve srovnání s předchozí generací je ovšem nová generace Foresteru o kousek méně mrštná. Za to může jednak větší pohotovostní hmotnost (zhruba o 80 kg), vyšší světlá výška (o 10 mm) a také prodloužený rozvor náprav. Ten ze zvětšil o 90 mm, Foresteru se tak nyní více líbí plavná, klidná jízda. Nenechte se ale zmást, lidé od Subaru recept na zábavnost nezapomněli a tak je-li třeba, Forester umí přitvrdit muziku. I když zmužněl, stále je v něm ukryta duše zlobivého kluka odvedle a stále patří svými jízdními vlastnostmi (zde svou roli hraje také nízké těžiště vozu díky nízko uloženému motoru boxer) mezi nejlepší SUV na trhu. Při ostrém manévru se nejdříve nakloní, jako by chtěl zatáčku uctivě pozdravit, kola se ale stále zarytě drží své stopy. Teprve až když to s rychlostí opravdu přeženete následuje nedotáčivý smyk a ke slovu se dostane stabilizační systém VDC (Vehicle Dynamic Control), který je nově standardem u všech modelů. V nové verzi také například na zadních kolech u žádné specifikace nenajdete bubnové brzdy, všechny verze bez výjimky dostaly brzdy kotoučové na všechna kola. A je to hned znát, Forester brzdí velmi dobře. Novináři měli tu čest pouze s dvoulitrovým benzinovým atmosférickým agregátem, ten přeplňovaný (převzatý z WRX) pochopitelně slibuje daleko hlubší dynamické zážitky a větší vír v nádrži. Těšíme se ale zejména na dieselového Forestera, protože vznětový agregát bude zřejmě nejlépe vyhovovat charakteru vozu.
Interiér
Jak již bylo řečeno, Forester nám v nové generaci přibral a narostl do všech směrů. Potěšíme ale milovníky terénních vložek - nájezdové úhly vpředu i vzadu, stejně jako úhel přechodový, se totiž také o kousek zvětšily. Kromě rozvoru vzrostla také výška (+ 85 mm), šířka (+ 45 mm) a délka (+ 75 mm). To pochopitelně přináší více místa zejména na zadních sedadlech, kde byl omezený prostor, který nabízela předchozí generace někdy kritizován. Zadní sedadla dostala přepracované sedáky a tak se dá již s klidným svědomím označit prostor a komfort pro pasažéry na zadních sedadlech jako naprosto dostatečný. Ti přední byli spokojeni i v generaci minulé, i nyní nabízí Forester řidiči a jeho spolujezdci velkoryse dimenzovaná sedadla jakož i dostatek prostoru pro lokty a kolena. Interiér byl po vzoru Imprezy také notně přepracován a působí hodnotněji. Měkčené plasty v něm nenalezneme, to by snad ale ani zákazníkům nemuselo v segmentu SUV vadit. Nabízena jsou dvě barevná provedení interiéru, my bychom si z černého (Black) a béžového (Platinum) pravděpodobně vybrali to černé. Béžový interiér se jednak rychle zašpiní a také béžové plasty vypadají o něco laciněji. Pozitivně kvitujeme možnost nastavení volantu ve dvou osách. Poslední zastávkou v interiéru je zavazadlový prostor, který narostl (jak jinak) o znatelných 63 litrů na konečných 450 l. Zajímavostí je, že jeho podlaha není v rovině ale směrem od nákladové hrany do vnitřku vozu lehce stoupá.
Nepřehlédněte |
Subaru Legacy 2.0 D: první diesel v Legacy - jízdní dojmy |
Výbavy
Nový Forester je nabízen ve čtyřech výbavových stupních od nejnižší Trend přes výbavy Active a Comfort až po nejvyšší Executive. Základní Trend nabídne například manuální klimatizaci, automatické vyrovnávání nivelety zadní nápravy, aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech, dva přední, dva boční a hlavové airbagy pro přední i zadní pasažéry či rádio s CD.
Druhý stupeň Active je navíc vybaven například automatickou klimatizací, vyhříváním předních sedaček, vyhříváním předních stěračů či lakovanými nárazníky. Comfort nabízí dále například tempomat, ovládání audia na volantu, rádio se zásobníkem na 6 disků a sedmi reproduktory, hliníková litá kola či mlhovky. Spolu s dvoulitrovým benzinovým motorem nabídne ještě panoramatické, elektricky ovládané střešní okno (to je u verze s přeplňovaným agregátem až u nejvyšší výbavy).
Vrcholem výbav je stupeň Executive, který k výše jmenovaným doplňkům nabídne například kožený volant MOMO, DVD navigační systém, kožený interiér či v 8mi směrech elektricky seřiditelnou sedačku řidiče.
Všechny modely s manuální převodovkou jsou navíc osazeny systémem Hill-Assist, který pomáhá s rozjezdy do kopce. Rozdíly ve výbavách přeplňované a atmosférické verze jsou zejména ve velikosti kol (rozměry jsou 17 resp. 16 palců), verze 2,5 XT spoléhá místo na elektrický posilovač řízení na hydraulický a pyšní se také lakovanými klikami dveří a střešním spojlerem. Pouze pro výbavový stupeň Executive a přeplňovaný motor je součástí výbavy bezklíčový vstup a systém startování pomocí tlačítka Start/Stop. Příplatek za přestavbu na N1 by měl být 26.800,- Kč (zatím ve schvalovacím procesu), čtyřstupňový automat namísto pětistupňové manuální převodovky je nabízen k oběma motorům za příplatek 40.000,- Kč.
Shrnutí
Forester zmužněl, vypadá mohutněji (a také mohutnější je) a na poli výbavy a designového zpracování interiéru ušel dlouhou cestu. Starý Forester, hranatý, mrštný zvýšený kombík navždy odjel a jeho místo nahradilo nové, větší SUV, které jakoby si z něj vzalo to nejlepší a zbytek doplnilo výtažkem z Tribeky. Na otázku, zda je konečný mix vyvážený či ne ale odpovíme až v podrobném redakčním testu.
Subaru Forester 2009 na českém trhu | |||
model | 2,0 X | 2,0 XS | 2,5 XT |
motor | 2,0 l boxer | 2,0 l boxer | 2,5 l boxer turbo |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Zdvihový objem [cm³] | 1994 | 1994 | 2457 |
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] | 110 / 6000 | 110 / 6000 | 169 / 5200 |
Max. toč. moment [Nm/ot./min ] | 196 / 3200 | 196 / 3200 | 320 / 2800 |
Průměrná spotřeba [l/100 km] | 8,4 | 8,4 | 10,5 |
Emise CO2 [g/km] | 198 (199) | 198 (199) | 248 |
Zrychlení 0‑100 km/h [s] | 11 (12,7) | 11 (12,7) | 7,1 (7,9) |
Max. rychlost [km/h] | 184 (185) | 184 (185) | 214 (207) |
Cena ve výbavě Trend [Kč] | 648.800,- | - | - |
Cena ve výbavě Active [Kč] | 728.800,- | - | - |
Cena ve výbavě Comfort [Kč] | - | 788.800,- | 838.800,- |
Cena ve výbavě Executive [Kč] | - | 878.800,- | 1.038.800,- |
Pozn.: údaje v závorce platí pro automatickou převodovku