TEST Range Rover Td6 – Jachta na kolech
Od roku 1970, kdy byla veřejnosti představena první generace "jachty na kolech" se v automobilové technice zrodilo tolik nových nápadů, že se už v podstatě divíme, najdeme-li v autě pedály a volant.
Range Rover je esencí této evoluce - najdeme v něm vše nové, užitečné, drahé a bezpečné, co si jen lze představit. A i když se technicky původnímu modelu nepodobá v ničem, stále je to on a stále obtížněji se mu hledá konkurence.
Vnější podoba terénního aristokrata je jediným navazujícím prvkem. Kromě offroadového vzezření a kvalitního zpracování zde najdeme i znaky síly a mohutnosti v podobě rozsáhlých rovných ploch, dvojitých světlometů s čirým překrytím nebo masivních zadních dveří. Sportovní a trochu odlehčený výraz mu pak dodávají již proslulá žábra za předními koly a do boků protáhlé plastové nárazníky.
Zkuste se podívat na fotografie interiéru - ve skutečnosti je vše ještě mnohem větší. Kombinace rovných linií, kůže, hliníku a dřeva působí vyváženě. Umístění velkého množství ovládacích prvků je v podstatě intuitivní a logické. Navíc vše podstatné je na volantu. Drobností poukazující na charakter vozu jsou hliníkové ovladače houkačky na volantu: u všech ostatních aut musíte v podstatě udeřit doprostřed volantu, zde jsou jemná tlačítka. V kombinaci s mohutností celého vozu si nedovedu představit výmluvnější příznak jisté zdrženlivosti, kterou vlastnictví tohoto auta předpokládá. Elektricky nastavitelný volant, který se po vypnutí zapalování samočinně zvedne a zasune, je pak už jen třešničkou na dortu.
O pohodlí posádky pečují všestranně elektricky nastavitelná sedadla čalouněná světlou kůží, ve všech směrech je dostatek místa a ani cestující vzadu rozhodně nestrádají. Převoz zavazadel je lehce komplikován vysoko umístěným dnem zavazadelníku, což je ale přijatelná daň za terénní schopnosti vozu. Dvoudílný vstup do zavazadlového prostoru usnadňuje manipulaci s menšími předměty, ale s otevřenou spodní částí nelze dosáhnout až k zadním sedadlům. Základní objem zavazadlového prostoru 550 l nicméně uspokojí i zdatného lovce či zhýčkaného golfistu, takže ani v tomto ohledu nezůstává Range Rover nic dlužen svému mohutnému vzezření.
S pohonnou jednotkou jsme rychle hotovi. Známý vznětový šestiválcový třílitr BMW zde poskytuje výkon až 130 kW a ve spojení s standardně montovanou pětistupňovou automatickou převodovkou udává vozu solidní dynamiku. I když výkonová hmotnost není papírově nijak oslnivá, motor hrne auto po silnici velmi svižně a řidič má díky bohatému prosklení pocity, které snad zažívá jen jeden člověk a autu pod ním se přezdívá papamobil... Žádný hluk, žádné vibrace, o metr výš než ostatní řidiči osobních aut a i na kolemjedoucí Land Cruisery je možno shlížet shora. Veskrze příjemné pocity pak doplňuje kvalitní audiosoustava, ve které si lze navolit efekt například i koncertní síně nebo chrámu. S Vivaldim všude okolo je pak prodírání městským provozem o mnoho snadnější. Kromě vcelku tuhého vzduchového odpružení, které drží vůz v zatáčkách o mnoho příměji než jeho předchůdce ocení řidič jistě i přední a zadní parkovací asistent (vypínatelný) a především až neskutečný rejd, který z důstojného vozu dělá hbitého zdolávače parkovacích a odbočovacích nástrah.
Dosti silnic Range Rover je tu pro jiné úkoly. Předchozí generace s tuhými nápravami mu vytvořily gloriolu nezdolatelného offroadu s luxusním interiérem, tak jsme byli zvědavi, co udělá s terénními schopnostmi nezávislé zavěšení všech kol. Již zmíněné vzduchové pérování umožňuje plynulou změnu světlé výšky až na 280 mm. Systém umožňuje přepouštění vzduchu mezi jednotlivými vaky, což umožňuje na pohled drastické zkřížení "náprav". Pérování je tak dobré, že větší výmoly či stupně kolo prostě projede bez vlivu na výšku či náklon celé karoserie. Prakticky se to projevuje tak, že i při jízdě rozumným tempem po cestě plné nerovností karosérie jakoby "plave" a vše nepříjemné obstarává podvozek. I když můžeme brát Range Rover za opravdový offroad, nedisponuje uzávěrkou žádného diferenciálu. V kritických situacích ale vydatně pomáhá systém regulace jízdní dynamiky DSC, který po protočení příslušné kolo přibrzdí a výkon přenese na zbývající kola. Opravdovou technickou lahůdkou je ale možnost zařadit redukovaný převod za jízdy, byť jen v malých rychlostech. Nutno ovšem říci, že redukci jsme v testu zapínali v podstatě jen ze strachu o auto než při skutečné potřebě. Absenci mechanických uzávěrek diferenciálů jsme ani nepocítili. I v nejprudších svazích stačilo prostě tomuto tanku udělit redukovanou rychlost, zvednout podvozek a za všech okolností držet plyn. Nijak extrémně hlučící vůz pak vyšplhal v podstatě všude a jediným omezením byla naše starost o přece jen menší zadní nájezdový úhel.
Z praktického provozu si také odnášíme dobrý dojem z jízdních vlastností na rovných silnicích, kde se vůz díky již zmíněné stabilitě cítí velmi dobře. Tuhý podvozek pak eliminuje vyšší citlivost na boční vítr a jedinou nepříjemnou nutností tak zůstává čas od času naplnit stolitrovou nádrž naftou.... V našem dosti krkolomném testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 15,8 l/100 km, ale je nutno říci, že mimo město či terén jsme stačili ujet jen asi desetinu celkové vzdálenosti.
Zájemce o luxusně vybavený vůz s mimořádnými schopnostmi v opravdovém terénu má tedy v podstatě na výběr jen ze dvou možností: koupit turbodiesel nebo benzínový osmiválec. Pokud to peněženka unese, nedovedeme si představit argument, kterým bychom koupi nového Range Roveru komukoli rozmlouvali.