Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
Land Rover Range Rover
44
Fotogalerie

TEST Range Rover TDV8 – Co z čísel nevyčtete

I na trhu přecpaném velkými SUV britský kolos stále představuje unikátní kombinaci cestovního komfortu, průchodnosti terénem a praktických vlastností.

Na poněkud prostomyslnou otázku nevyhnutelně spjatou s naší profesí („Jaké auto je podle tebe nejlepší?“) odpovídám podle okolností a momentální ochoty pustit se do únavné diskuze asi třemi různými způsoby, ale pravdou je, že už léta zní moje nejčastější odpověď: Range Rover.

Na první pohled je to nesmysl. V čem může být tenhle drahý, těžký a poněkud neobratný mastodont být nejlepší? Zvlášť když – pšššt! – jeho spolehlivost není tak úplně bez poskvrnky? Ale zamyslete se nad tím. Nejlepší auto přece nebude takové, které dosáhne na měřené trati nejrychlejšího času. Nebo, když to vezmeme z druhé strany, které na nejmenším půdorysu odveze nejvíc materiálu. Tímto uvažováním dovedeným až do důsledku bychom dospěli ke zjevně problematickým implikacím, jako třeba že nejlepší auto na světě je monopost Formule 1. Popřípadě Dacia Lodgy.

Při vší úctě k oběma jmenovaným tušíme, že tudy se nikam nedobereme. Pod pojmem „nejlepší “ si tedy představme takové auto, které naplňuje naše každodenní i občasné přepravní potřeby nejpříjemnějším možným způsobem. A už se nám to začíná rýsovat.

Každý rok něco nového

Současná generace luxusního SUV se vyrábí už od roku 2002, ale výrobce ji udržuje na výši doby sérií menších faceliftů a dílčích modernizací. Od Range Roveru TDV8, který jsme na auto.cz testovali v roce 2006, se tak aktuální verze v mnoha ohledech liší. Má modernější světlomety s černými vnitřními plochami, tmavou masku chladiče (její tvar a struktura výpletu se naposledy měnily v modelovém roce 2010). Další novinkou jsou nové dekorační vzory a výbavové pakety, o nichž jsme psali v samostatném článku.

suv landrover testysuv landrover testy | acz 

Jinak interiér nepřináší pro modelový rok 2012 žádnou podstatnou novinku. Už od předloňska má ale virtuální přístrojový štít, vykreslovaný na TFT panelu podobně jako třeba v Mercedesu třídy S, a modernější grafické rozhraní dotykového displeje. Místy stále narážíte na důkazy konstrukční spřízněnosti s původním BMW X5 (ovládání zrcátek nebo tlačítka stropního osvětlení), ale to jsou jen detaily, které nedokážou narušit majestátní atmosféru na palubě.

Palubní deska potažená kůží, dvě obrovská dřevěná břevna rámující z obou stran středovou konzolu a komfortní sedadla jsou jako VIP balkón v hledišti, ze kterého hledíte na jeviště okolního provozu před obrovské čelní okno a náhorní plošinu rozlehlé kapoty. Nechybí podpora iPhone/iPodu včetně odpovídajícího kabelu, čelní okno je vyhřívané a orientaci v členitém terénu usnadňuje soustava kamer. Dlužno ovšem dodat, že i bez nich je hranatá karoserie Range Roveru pro řidiče velmi přehledná a nenahání hrůzu ani při otáčení v podzemních garážích, ani při sjíždění bahnitého úvozu v hlubokém lese.

Osm válců, osm rychlostí

Klíčová technická změna se odehrála v předcházejícím modelovém roce (My vám říkali, že Land Rover modernizuje svoji vlajkovou loď skoro pořád!), kdy se pod samonosnou karoserií sešel vznětový osmiválec TDV8 4,4 l s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF. Poprvé v historii Range Roveru tak vznikla naftová motorizace, která se provozními vlastnostmi může měřit s vrcholným benzínovým osmiválcem.

Kulatých 700 Nm už v patnácti stech otáčkách představuje záruku aristokraticky nenucené akcelerace i v dálničních rychlostech – dávno pryč jsou doby, kdy se dieselový Range musel ve stoupáních klidit do pravého pruhu! Osmiválec, aťsi vznětový, má navíc od přírody příjemnější rytmus než motory s menším počtem válců, což v kombinaci s propracovaným odhlučněním vede k výjimečné kultuře cestování. Ani pod zátěží na plný plyn se vám nestane, že by motor narušil důstojnou atmosféru na palubě zemědělskými tóny.

Jistě tušíme, že třítunové SUV s čelní plochou připomínající spíš rodinnou vilku než Šinkanzen nebude jezdit za pět litrů. Reálná spotřeba při klidném stylu jízdy je však poměrně střízlivá. Díky širokému rozpětí osmi rychlostních stupňů točí osmiválec při konstantních 100 km/h (dle rychloměru) komicky nízkých 1300 ot./min. a spotřebovává přitom 6,8 l/100 km. Po zvýšení rychlosti na povolený dálniční limit vystoupají otáčky ke stále dosti neuvěřitelným 1650 ot./min. a spotřeba vzroste na 9,8 l.

V reálném provozu pak můžete počítat s tím, že osmiválec si nebere dramaticky víc než třílitrové šestiválce v podobně velkých SUV. Náš testovací týden s vysokým podílem městského a dálničního provozu vyústil v konečných 11,2 l/100 km.

Cílová skupina Range Roveru patrně nepřesedá na příměstský vlak, jakmile nafta zdraží o další padesátník, ale dojezd je, oč tu běží. A vzhledem k tomu, že palivová nádrž pojme úctyhodných 97 litrů, bude majitel Range Roveru reálně zajíždět k čerpací stanici každých 850 km. V případě verze 5,0 V8 S/C (která má mimochodem nádrž o čtyři litry větší) je přitom za srovnatelných podmínek nutno počítat s dojezdem pod 600 km.

suv landrover testysuv landrover testy | acz 

Nejlepší na hnacím řetězci jsou ovšem jeho neměřitelné, respektive obvykle neměřené kvality. Téměř absolutní kultivovanost v nízkých otáčkách spolu se schopností sametově důrazného zátahu při vyšších pístových rychlostech vzdaluje Range Rover obyčejnější šestiválcové konkurenci a velkou měrou se podílí na luxusním pocitu z jízdy, jehož základním stavebním kamenem je pochopitelně podvozek.

Komfortní na každém povrchu

Pneumatické pérování nedokáže vyžehlit každou ostrou nerovnost, ale případné otřesy se k pozadím posádky dostávají jakoby zdálky, přes polštář – i díky poměrně vysokému profilovému číslu pneumatik. Rozměr 255/50 znamená, že mezi asfaltem a ráfkem je přibližně třináct centimetrů gumy, kordu a vzduchu, které fungují jako účinná první tlumicí vrstva.

Celkový komfort odpružení je excelentní, a to jak při vysokém tempu na dálnici, tak na zvlněné polní cestě, kde je Range Rover jako doma. Na palubě v podstatě nepoznáte rozdíl, což je patrně nejsilnější deviza tohoto unikátního modelu. Je to prostě luxusní limuzína, jejíž akční rádius není vymezen zpevněnými cestami.

Jakmile asfalt skončí, stačí přepnout kolébkový ovladač řídícího systému Terrain Response do patřičné polohy a důmyslná elektronika se postará o správné nastavení podvozku, převodovky, stabilizačního systému i diferenciálů pro každý terén, zatímco se vaše lordstvo oddává nejjemnějším nuancím La Traviaty, burácející z palubní aparatury Harman Kardon.

Kromě Terrain Response můžete samostatně regulovat světlou výšku auta a nechybí ani možnost elektronicky zařadit redukovaný převod. Slouží k tomu opět kolébková tlačítka, sdružená spolu s ovladačem Terrain Response na panelu mezi předními sedadly. Na polní cestě, což bude tak nejtěžší terén, do kterého se typický majitel kdy vydá, ale na žádný ovladač sahat nepotřebujete. Prostě jen odbočíte z asfaltové silnice a někde pod lesem vyložíte z obřího zavazadlového prostoru jízdní kolo, dětský kočárek nebo piknikovou soupravu.

I ve snížené poloze pneumatického podvozku sahá nakládací hrana do výše pasu dospělého muže. Manipulaci s těžšími břemeny však usnadňuje spodní díl horizontálně dělené výklopné zadní stěny, který se otevírá do jedné roviny s podlahou kufru.

Daní za luxusní všestrannost Range Roveru je vrozená neochota k disciplíně, jíž zejména německá luxusní SUV podřizují skoro všechno ostatní: agilitě v zatáčkách. Pneumatický podvozek teoreticky umožňuje téměř zcela eliminovat náklony karoserie. V praxi se ale takové nastavení nepoužívá, protože činí reakce auta v blízkosti limitu obtížně předvídatelnými, a vysoký i těžký Range Rover musí být pro řidiče především čitelný. Proto se v zatáčkách citelně naklání, pomalý převod řízení v kombinaci s velkým průměrem věnce volantu zmírňuje případnou prudkost řidiče a vyvážení je progresivně nedotáčivé.

suv landrover testysuv landrover testy | acz 

Výsledkem takového „nesportovního“ ladění jsou snad poněkud nižší rychlostní průměry na zatáčkovitých silnicích, což ale Range Rover bohatě vynahrazuje vysokou cestovní kulturou a vnímaným pohodlím. Na českých silnicích se s ním žije nesrovnatelně příjemněji než s nejoblíbenějšími modely této prestižní kategorie, které jsou ve své křečovité snaze o sportovnost někdy až nesnesitelně jankovité.

Závěr

Přestože kombinace nového motoru TDV8 a převodovky ZF posunula nejdražší Land Rover o velký kus vpřed, v technickém smyslu není Range Rover dokonalý. Nikdy by nezvítězil v žádném německém (založeném na bodování mnoha dílčích disciplín) nebo americkém (naměřené časy čehokoliv) srovnávacím testu. Přesto je – alespoň pro autora těchto řádek – když ne nejlepším autem na světě, pak tedy určitě nejlepším luxusním SUV. Umí totiž něco, co se měří dost obtížně: udělat váš život příjemnějším.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Range Rover zraje v čase, takže i před generační obměnou má současný model co nabídnout. Zajímavý je už jen fakt, o kolik je Range majestátnější, vznešenější a obecně větší než ostatní SUV, kterým jsme zvyklí říkat „velká“.

Neméně zajímavý je motor, největší turbodiesel vyráběný v Evropě. Ani v třítunové luxusní krabici se neutahá a ve spolupráci s osmistupňovým automatem dosahuje nečekaně nízké spotřeby. Díky tomu je Range i na dálnicích jako doma, kromě terénu se ale nemusí bát ani zatáček. Ve skutečnosti zvládne mnohem rychlejší tempo, než by se od něj dalo čekat. A uvnitř samozřejmě nechybí prostor a všechen myslitelný luxus, včetně např. obrazovky s funkcí Dual View pro současné zobrazení navigace řidiči a televize spolujezdci.

První cena vozu2.637.380,- Kč (4,4 TDV8 HSE)
První cena vozu s testovanou motorizací2.876.291,- Kč (4,4 TDV8 HSE)
Základní cena testovaného vozu2.876.291,- Kč (4,4 TDV8 Vogue)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.174.005,- Kč (4,4 TDV8 Vogue)

Plusy

  • Kultivovanost
  • Komfort odpružení i na nekvalitním povrchu
  • Přehledná karoserie s vynikajícím výhledem
  • Excelentní hnací řetězec
  • Velkorysý prostor pro cestující i pro zavazadla
  • Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
  • Rozsáhlá komfortní výbava
  • Značný akční rádius
  • Široká nabídka barevných kombinací interiéru

Minusy

  • Ovládání komunikace a zábavy dotykovým displejem
  • Těžkopádnost při snaze o dravější jízdu
  • Slabší boční vedení sedadel
  • Vysoká cena