TEST Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno – Zajímavé malé auto pro šetřílky?
Hybridní pohon už najdeme také v malých autech. Patří mezi ně i Renault Clio.
Design, interiér
Francouzský zástupce segmentu B nabízí poměrně neobvykle širokou paletu motorizací. Kromě standardních spalovacích verzí v podobě zážehových motorů TCe 90 (přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 67 kW) a TCe 140 (přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,3 litru a výkonu 103 kW) mohou zájemci sáhnout po provedení TCe 100 LPG s turbo tříválcem (až 74 kW), který umí jezdit na benzin a zkapalněný ropný plyn, nebo po verzi s hybridním pohonem, jež nese označení E-Tech full hybrid 145 a přináší nejvyšší systémový výkon 105 kW. V Německu ale Renault nabízí ještě atmosféricky plněný litrový tříválec SCe 65 (49 kW) a dokonce i „nafťák“ – konkrétně turbodiesel Blue dCi o objemu 1,5 litru a výkonu 74 kW. Zase tam však nemají variantu na LPG.
Informace, že hybridní verze představuje v ceníku Clia tu nejdražší motorizaci, vás asi na zadek neposadí, jde o vcelku běžný jev. Dostupná je výhradně s prostřední výbavou Techno, cena začíná na částce 593.000 Kč. Srovnatelně výkonné TCe 140 Techno startuje na 488.000 Kč, nejlevnější provedení TCe 90 Equilibre na 383.000 Kč.
Pokud se podíváme do aktuálních ceníků hybridní konkurence, zjistíme, že francouzský hatchback vychází výhradně z pohledu základní ceny nejhůře: Toyota Yaris stojí 505.000 Kč, její dvojče Mazda2 508.400 Kč a Honda Jazz 535.900 Kč.
Prostorný a příjemný
Aktuální generaci Clia, kterou Renault představil v roce 2019 (letos na jaře by automobilka měla odhalit facelift), už jsme měli v několika testech, proto spíše připomenu, že na ni pravidelně oceňujeme na poměry segmentu velice dospěle působící interiér, a to především v oblastech zpracování, výběru materiálů, dostupné funkční výbavy – i když velká část nejzajímavějších položek je za příplatek - a částečně také prostornosti.
V testovaném autě jsem se mohl těšit z šikovných prvků, jakými jsou vyhřívaný volant, přední i zadní parkovací senzory, couvací kameru, vyhřívaná přední sedadla, automatickou klimatizaci, ambientní osvětlení, Full LED světlomety, bezdrátové nabíjení telefonu, 10palcový digitální přístrojový panel nebo infotainment Easy Link s navigací a 9,3„ obrazovkou orientovanou na výšku. Oba displeje plní své role dobře: přístrojovka je docela hezky čitelná a umí přehledným způsobem předat důležité informace, obrazovka multimediálního systému sice z palubky trochu zvláštně trčí, ale i díky tomu je zase pěkně na očích a příjemně po ruce. Především však nabízí přehledné grafické prostředí. Se samotným systémem jsem se v pohodě sžil, orientace v něm totiž podle mě není příliš složitá. Jen by snad mohl být o něco svižnější.
Velký displej doplňují fyzická tlačítka v podobě kláves, mezi nimiž najdeme zapínání vyhřívání sedadel, což moc chválím, a samostatný panel pro klimatizaci zahrnující sympatické otočné ovladače. Opět chválím... Další klávesy nahmatáme na palubní desce vlevo (včetně vyhřívání volantu), klasická tlačítka poskytuje také volant. A nechybí pro Renault typické ovládání audia na malé páčce ukotvené ke sloupku řízení, díky němuž vám nebude tak moc vadit, že se výrobci nikam nevešel otočný ovladač pro nastavení hlasitosti médií.
Skvělý dojem z interiéru podtrhují měkčené plasty a já bych zároveň rád upozornil na stropnici, na níž Renault použil zajímavě vyhlížející šedou tkaninu s výraznou strukturou. Povedená jsou sedadla, vyhovovala mi nejen samotným provedením, ale i z pohledu možností jejich nastavení.
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno |
A praktičnost? Na malé auto není špatná. Clio nabízí dostatek odkládacích prostor a slušné místo na zadních sedadlech. Jasně, nesmíte očekávat zázraky, ale při mých 182 centimetrech jsem za sedačkou řidiče nastavenou pro sebe vzadu našel ještě dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou. Přístup k zadní lavici je trochu horší, odpovídá však segmentu.
Nejslabší částí vozu je podle mě zavazadelník. Nejde ani tak o objem, který u hybridu činí 299 litrů (s příplatkovou rezervou jen 243 litrů), ale spíš o jeho tvar a skromný půdorys. Kufr není ani moc dlouhý, ani široký. A navíc má poměrně vysoko nakládací hranu a úzký přístup. Třeba taška s hokejovou výstrojí se mi do něj vešla jen tak tak.
Motor, jízdní vlastnosti
Po svém
Renault pro své hybridní modely vyvinul zajímavě řešenou pohonnou soustavu, kterou tvoří spalovací motor, dva elektromotory, baterie a automatická převodovka. Spalovák představuje atmosféricky plněná šestnáctistovka s nepřímým vstřikováním. V Atkinsonově cyklu pracující jednotka poskytuje maximální výkon 69 kW při 5600 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 148 Nm při 3200 ot/min.
Doplňují ho tedy ještě dva elektromotory: vysokonapěťový startér-generátor dávající 15 kW a 50 Nm a elektromotor vestavěný v tělese převodovky, který nabízí 36 kW a 205 Nm. Kombinovaný výkon celé soustavy dosahuje 105 kW.
Důležitou součástí hybridního pohonu je samozřejmě akumulátor umožňující jízdu čistě na elektřinu. Má kapacitu 1,2 kWh, což stačí spíš na elektrické popojíždění. V elektrickém režimu Clio zvládne maximálně nízké jednotky kilometrů, častěji však pouze stovky metrů – a to ještě s lehkou nohou. To je ale pro klasické hybridy, které se nedobíjí externě, přirozené.
Zajímavá je také převodovka. Multimódový automat v podstatě kombinuje dvě převodovky v jednom těle, propojené ozubenými koly. Jsou tu totiž dva převody pro hlavní elektromotor a čtyři převody pro spalovací čtyřválec, přičemž mechanickou synchronizaci nahrazuje elektrická, vyrovnávající otáčky ozubených kol. Hybridní provedení mimochodem představuje jedinou motorizaci české nabídky se samočinnou převodovkou.
Sladění jednotlivých částí hybridní soustavy se Renaultu povedlo, přepínaní mezi pohony bývá většinou hladké, plynulé a nerušivé, někdy skoro až neznatelné. Občas se ale pracující čtyřválec projevuje lehkými vibracemi, které pronikají do interiéru. Cítit jsou hlavně v podobě decentního brnění v pedálech. Ale není to nic hrozného. Hybridní soustava využívá elektrický pohon co nejvíce při rozjezdech a poté během jízdy vyřadí spalovák kdykoli může - třeba při táhlém klesání.
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno |
Velmi dobré je také odhlučnění, zvuk nastartované šestnáctistovky nikdy netrhá uši, a to ani když se z hybridní soustavy snažíte dostat její veškerý potenciál, který rozhodně není marný. Údaj o schopnosti akcelerovat z klidu na stovku za 9,3 sekundy sice nevypadá příliš lákavě, v reálném provozu však hybridní Clio působí příjemně svižně, zejména ve městě a na „okreskách". Přispívá k tomu skutečnost, že elektrická výpomoc nastupuje okamžitě. Malý hatchback tak jde velice ochotně za plynem a potěší důstojnou pružností. Vlastně mě mile překvapilo, jak hezky auto po zadupnutí akcelerátoru až na podlahu a následném podřazení převodovky zrychluje. Kombinace vysokých otáček spalovacího motoru a elektrické pomoci funguje vážně mile. A oceníte ji zejména při předjíždění. V rychlostech nad 130 km/h už pohonná soustava netáhne tak ochotně, ale stále více než přijatelně.
Zásadní předností hybridního pohonu by pochopitelně měla být nízká spotřeba paliva. A opravdu, Clio si dokáže vystačit s málem, i když ne vždy. Na dálnici například průměr činil 7,2 l/100 km a příliš mě neohromil ani údaj z hustého provozu ve studené zimní Praze: 6,3 l/100 km. V menším a klidnějším městě však spotřeba činila jen 5,2 l/100 km, cestu vedoucí přes menší obce a mimo dálnice Clio zvládlo za 5,3 l/100 km. V kombinaci průměr dosahoval 6,3 l/100 km.
Schválně jsem se podíval do našeho testu výkonně srovnatelného provedení TCe 140 s 1,3litrovým přeplňovaným čtyřválcem (103 kW). David Bureš v něm psal, že vůz umí ve městě jezdit za nějakých pět šest litrů a na dálnici za 6,5 l/100 km. Že by tedy hybrid byl podstatně úspornější, asi tvrdit nemohu – i když pro rozhodný závěr bych samozřejmě potřeboval obě verze porovnat ve stejných podmínkách.
Dospělý i jízdně
V části o interiéru jsem zmiňoval jeho dospělost. Dospěle však Clio působí také v pohybu, jeho jízdní projev nemá výraznou slabinu. Podvozek funguje výborně a na segment malých aut poskytuje parádní kombinaci pohodlí a ovladatelnosti. I na největších kolech, jaká jsou k dispozici, tedy sedmnáctkách obutých do pneumatik 205/45, Clio hezky tlumí nerovnosti a nenechá se ani na rozmlácené silnici rozhodit. Podvozek je navíc sympaticky odhlučněn, od kol se jen občas ozývá decentní dusot. Výrazný hluk do kabiny neproniká ani ve vyšších rychlostech.
Při změnách směru pak Clio působí hbitě, lehce se stáčí a ochotně následuje pohyby volantu, v oblouku pak potěší přesností a jistým držením stopy. Povedené je řízení, vcelku komunikativní, hlavně ale tak akorát tuhé a strmé, především však dostatečně přesné. A výhrady nemám dokonce ani k brzdám, což u hybridů není obvyklé. V Cliu je jejich dávkování docela přirozené.
Závěr
Závěr
Renault Clio E-Tech full hybrid 145 ve mně zanechal pozitivní dojem, nebojím se přiznat, že mě mile překvapil. Chová se totiž - ano, asi tušíte, co napíšu - mimořádně dospěle. Nabízí povedený interiér, velice příjemné jízdní vlastnosti a zajímavě fungující hybridní pohon, který umí být úsporný, ale současně z malého hatchbacku dokáže udělat vcelku svižné auto. Výhodou pro některé zájemce může být navíc fakt, že má hybrid jako jediné provedení v české nabídce samočinnou převodovku.
Jenže pak je tu cena... Hybrid startuje na 593.000 Kč, takže je o více než 100 tisíc korun dražší než výkonem srovnatelné TCe 140 a dokonce o 190 tisíc dražší než TCe 100 LPG, verze, která by stejně jako hybrid mohla zajímat šetřílky. Tříválcové a méně výkonné provedení na plyn je ovšem k dispozici jen se základní výbavou Equilibre, hybrid pouze s prostřední Techno. I v ní ovšem Renault některé atraktivní prvky výbavy zařadil mezi příplatkové položky. Naše auto by tak stálo už 659.000 korun. A to na malý hatchback není zrovna málo.
Nejlevnější verze modelu | 383.000 Kč (Renault Clio TCe 90 Equilibre) |
Základ s testovaným motorem | 593.000 Kč (Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno) |
Testovaný vůz bez příplatků | 593.000 Kč (Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno) |
Testovaný vůz s výbavou | 659.000 Kč (Renault Clio E-Tech full hybrid 145 Techno) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti
- Na segment slušná prostornost
- Živý projev ve městě
- Možnost bohaté výbavy
- Zpracování interiéru
- V ideálních podmínkách nízká spotřeba
Minusy
- Za některé zajímavé prvky se výbavy se musí připlácet
- Vyšší spotřeba na dálnici
- Slabší zavazadelník
- Vyšší cena