TEST Renault Clio 1.3 TCe (103 kW) – Hot hatch to není, ale jezdí výtečně
Ostrou verzi R.S. už dnešní Clio nenabídne, přesto v jeho nabídce najdete zábavně jezdící derivát se sportovním vzhledem. Dívejte se po motoru 1.3 TCe a výbavě R.S. Line.
Motor, jízdní vlastnosti
Renault Clio se v aktuální páté generaci prodává teprve od roku 2019, přesto se za tu dobu několikrát měnila paleta jeho motorů, i vlivem stále přísnějších emisních norem. Nabídku tak doplnil netradičně koncipovaný hybrid Clio E-Tech, naopak z ní vypadl turbodiesel 1.5 Blue dCi (85 kW). Měnil se i výkon 1.0 TCe, změnami pak v průběhu doby rovněž prošel čtyřválec 1.3 TCe, jehož nejnovější evoluce je předmětem dnešního testu.
Ten je v tuto chvíli nejrychlejším derivátem Clia, který zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 9,4 sekundy a jet nejvýše rychlostí 205 km/h. Výkon je pak sice shodný jako u hybridního Clia E-Tech, to ale kvůli elektrifikovanému ústrojí jede "jen" 180 km/h a na stovce je za 9,9 sekundy. A co více, benzinová třináctistovka je o zásadních 95.000 korun levnější než hybrid ve stejné výbavě. Na papíře je to tak zajímavá verze pro zákazníky hledající svižně jezdící hatchback. Podaří se však Cliu s 1.3 TCe splnit očekávání i v běžném provozu? A zaslouží si označení hot hatch, nebo alespoň warm hatch, když už vrcholné Clio R.S. nedorazí?
Renault Clio 1.3 TCe
Postupné inovace
Nabídka motorů Renaultu Clio je jasným důkazem, jak se konstruktéři dnes snaží vůz neustále co nejlépe přizpůsobit aktuálním emisním normám. Pátá generace Clia se sice prodává teprve od roku 2019, už však v jejím případě došlo k několikero úpravám v nabídce motorizací. Tříválec 1.0 TCe oslabil ze 74 na 67 kW, z nabídky zcela vypadl turbodiesel 1.5 Blue dCi (85 kW). Naopak dorazil hybrid E-Tech s kombinovaným výkonem 103 kW, stejně jako 1.0 TCe (74 kW) na LPG, prezentované jako nízkoemisní alternativa za rozumnou cenu.
V průběhu času se proměnil také vrchol nabídky v podobě přeplňované zážehové třináctistovky, vyvinuté ve spolupráci s koncernem Daimler. Ta na trh přicházela v podobě 1.3 TCe 130 EDC, což znamenalo výkon 96 kW a standardní spárování se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Teď už je však zase všechno jinak. Po loňském vypadnutí motoru z nabídky se letos na jaře třináctistovka do nabídky Clia opět vrátila, tentokrát však ve formě 1.3 TCe 140, což znamená zvýšení výkonu na 103 kW a nově kombinaci výhradně s šestistupňovým manuálem. Modifikace souvisí hlavně s emisní optimalizací, motor v tomto případně každopádně zůstává konvenční, bez pomoci elektrifikace.
Takový malý hatchback je přitom dnes na trhu vlastně unikát. Škoda Fabia a VW Polo aktuálně čtyřválec 1.5 TSI se 110 kW nenabízejí, koncern Stellantis má leda tříválec s 96 kW kombinovaný s automatem v Peugeotu 208 nebo Opelu Corsa.
Renault Clio – srovnání testovaného motoru s konkurencí | |||||
Model | Renault Clio | Opel Corsa | Peugeot 208 | Seat Ibiza | Suzuki Swift Sport |
Motor | 1.3 TCe | 1.2 Turbo | 1.2 PureTech | 1.5 TSI | 1.4 BoosterJet Hybrid |
Zdvihový objem [cm3] | 1333 | 1199 | 1199 | 1498 | 1373 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 103/5500 | 96/5500 | 96/5500 | 110/- | 95/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 260/1750-3500 | 230/1750 | 230/1750 | 250/1500-3500 | 235/2000 |
Převodovka | 6M | 8A | 8A | 7DS | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 205 | 208 | 208 | 216 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 8,7 | 8,7 | 8,2 | 9,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 5,4 | 5,4 | 4,8 | 5,6 |
Základní cena [Kč] | 420.000 | 459.990 | 590.000 | 552.900 | 524.900 |
Parádní motor
A musím říct, že Renaultu se tato změna povedla. Clio totiž rázem dostalo verzi, s níž si užijí i milovníci řidičských zážitků, navíc za relativně dostupnou cenu. Třináctistovku totiž v základu pořídíte za 420.000 korun, testovanou verzi R.S. Line pak za stále přijatelných 465.000 korun. Navíc i ceny příplatků jsou rozumné.
Za tuto částku se přitom dočkáte parádního motoru se slušným elánem. Ano, vlivem přeplňování se musíte dostat nad nějakých 1700 otáček, abyste se dostali k nejvyššímu zápalu. Třináctistovka ale táhne až k nějakým 5000 otáčkám. Těch 103 kW a 260 N.m však už Clio umí pěkně rozpohybovat, kultivovaná jednotka má přitom příjemný zvuk, jen v nízkých otáčkách nad volnoběhem se musíte přenést přes lehké dunění.
Renault Clio 1.3 TCe
Moc se mi líbilo rovněž sladění s šestistupňovou manuální převodovkou, která je aktuálně jedinou volbou. Díky vyvýšené konzoli je hlavice řadicí páky pěkně po ruce. Řazení má navíc poctivě tuhý mechanický chod, zároveň se však nezasekává a není hlučné.
Příjemné je to i se spotřebou. Pravda, při ostřejším tempu rychle roste, a tak se na okreskách snadno dostanete přes osmilitrový průměr. Ve městě se ale v závislosti na provozu dá jezdit kolem nějakých pěti, šesti litrů. Na dálnici si pak třináctistovka řekla o 6,5 litru na 100 kilometrů.
Hot hatch to není, ani warm hatch...
I přes všechny pozitivní vlastnosti motoru bych však Clio s 1.3 TCe ani náhodou nenazýval hot hatchem. A zdráhal bych se i u označení warm hatch. Výkonu je zkrátka na takový titul pořád málo, vždyť poslední Clio R.S. nabízelo až 162 kW.
To však neznamená, že by nejrychlejší verze Clia vůbec neuměla pobavit. Byl jsem až nečekaně příjemně překvapený tím, jak Clio jezdí a jak je zábavné. Je svižné, obratné a rychlou jízdu si s ním užíváte.
Celkové naladění ale zkrátka ani na titul warm hatch nestačí. Clio je totiž i s třináctistovkou pořád hlavně to univerzální auto, źvlášť s touto motorizací nejen do města. Řízení je spíše lehké a podvozek primárně komfortně naladěný.
Pokud však testované Clio budete považovat "jen" za pořádně svižný hatch, nadchne vás. Nabízí totiž dospělý charakter na úrovni větších aut, což oceňujeme už od příchodu aktuálního Clia na trh. Řeč o skvěle fungujícím podvozku zvládajícím i větší nástrahy českých silnic, už byla. Clio vynikne i poctivým odhlučněním, byť v dálničních rychlostech už uslyšíte hluk od pneumatik.
Design, interiér
Skvěle vyhlížející auto
Díky testované verzi R.S. Line navíc dostanete parádně vyhlížející auto. Ano, Clio vypadá výtečně i v základním provedení, detaily R.S. Line jej ale posouvají ještě na vyšší úroveň. Příď inspirovaná světem formule 1 dodává Cliu ostřejší výraz, stejně jako difusor na zádi nebo chromovaná koncovka výfuku. A když to vše zabalíte do té krásné červené metalízy Flamme za 15.000 korun, dostanete auto, za kterým je radost se otáčet.
Sportovní nádech má také interiér s dekorem se strukturou karbonu nebo tmavou stropnicí. Sportovní přední sedačky poctivě podrží tělo, líbí se mi rovněž multifunkční sportovní volant. Kožené čalounění s prošíváním červenou a šedou nití pak přijde na rozumných 26.000 korun. Ostatně obecně jsou příplatkové prvky atraktivně naceněné, vyhřívání předních sedadel stojí 5.000 Kč, vyspělejší infotainment s větší obrazovkou 8.000 Kč.
Renault Clio 1.3 TCe
Kabinu Clia pak už dobře známe z předchozích testů. To znamená, že palubní deska má konečně prémiový nádech a nevypadá tak lacině jako u minulé generace. Jen ten multimediální systém v některých ohledech není tak přehledný jako u konkurence a občas zareaguje pomaleji. Místa pak na zadních sedadlech není moc, někteří konkurenti poskytují více prostoru, nesmíme ale zapomenout, že jsme stále v kategorii malých aut. Naopak zavazadelník s udávaným objemem 391 litrů (318 l při objednání rezervy) zaslouží více než pochvalu.
Závěr
Závěr
Aktivity Renaultu Sport převzala značka Alpine, což mimo jiné znamená konec ostrých Renaultů s logy R.S. Současné Clio tak ve formě Clia R.S. už bohužel nepřijde. Ryzí hot hatch tak v jeho nabídce nenajdete, parádně jezdící verzi však ano.
Testovaný benzinový čtyřválec 1.3 TCe (103 kW) totiž z Clia dělá skvěle jezdící auto, které nadchne jak při každodenní jízdě, tak zrovna ve chvílích, kdy máte čas se trochu svižně projet. Ani náhodou bych ho nenazýval warm hatchem, nebo snad dokonce hot hatchem, celkové naladění nadále zdůrazňuje univerzální použití, možná právě proto ale při jízdě tohle Clio tak mile překvapilo. Jezdí skvěle a ve verzi R.S. Line také výtečně vypadá.
Jednoduše řečeno, pokud bych si měl vybrat, zda brát 1.3 TCe (103 kW), nebo stejně výkonný hybrid E-Tech, měl bych jasno, a to přestože i hybridní derivát mě dříve nadchl tím, jak hladce funguje a za jak málo jezdí. A nejde jen o dostupnější cenovkou, s benzinovou třináctistovkou je zkrátka větší sranda. Snad si ji Clio v době svázané emisními nařízeními udrží v nabídce co nejdéle. V dané cenové relaci je to pro mě bez diskuze pětihvězdičkové auto.
Nejlevnější verze modelu | 315.000 Kč (1.0 SCe/49 kW Zen) |
Základ s testovaným motorem | 420.000 Kč (1.3 TCe/103 kW Intens) |
Testovaný vůz bez příplatků | 465.000 Kč (1.3 TCe/103 kW R.S. Line) |
Testovaný vůz s výbavou | 536.000 Kč (1.3 TCe/103 kW R.S. Line) |
Plusy
- Parádní vzhled
- Dospělý charakter
- Nečekaně zábavné vlastnosti
- Povedený motor
- Dostupné příplatkové prvky
Minusy
- Umístění tlačítka pro otevírání zavazadelníku
- Na dálnici hluk od podvozku
- Průměrný prostor na zadních sedadlech