Test: Renault Kangoo Extrem 1.5 dCi - Tišeji
Novinka loňského autosalonu v Ženevě přilnula k identitě francouzské značky s velkým logem na masivnější masce chladiče. Model Kangoo je však zejména užitkové vozidlo a u něj by pouze vzhledová proměna znamenala téměř vyhozené peníze. Živnostníci hledí zejména na užitek, a pokud je vůz navíc krásný, bývá to vítaným bonusem.
Lépe pro posádku
Jak říká Malý princ v Exupéryho stejnojmenné knížce, nejdůležitější skutečnosti jsou často ty nejméně viditelné. To platí také pro modernizované Kangoo, které obdrželo upravené čelní sklo a zesílenou střešní izolaci. Zdá se vám to jako drobnost? Možná, ale jen do té doby, než jsme se při testovací jízdě vydali na dálnici. To je nějaké ticho, překvapeně jsme si řekli pro sebe při vzpomínce na jízdu předchozími provedeními. Pravda, všimli jsme si rovněž zmenšených vnějších zpětných zrcátek s velmi aerodynamickým napojením do rámu předních dveří.
Pro rodinné použití se lepší aerodynamika a snížená hlučnost mohou jevit jako drobnosti. Kdo však přesedne do nového Kangoo, zjistí, že komunikace posádky na dálnici probíhá v pohodě. V roli živnostníka trávícího za volantem Kangoo hodiny denně bude nárůst ticha velmi příjemný.
Extrém
Mluvíme-li o omezené hlučnosti během testu, pak se sluší zdůraznit, že testovaný vůz měl v tomto ohledu jednu nevýhodu. Zkoušené provedení Outdoor obdrželo standardně střešní ližiny s nosností 80 kg, což mohl být oříšek pro aerodynamiku a zejména zvukový projev při vysoké rychlosti.
Navzdory ližinám však bylo modernizované Kangoo mnohem tišší než předchozí bez podélníků. Verze Outdoor také dostala do standardu zatmavená okna, takže spolu s šedou střední částí předního nárazníku budí dojem SUV.
Proměna interiéru
Na místě řidiče nás čekala změna v podobě nového panelu rádia, které má nově USB vstup vhodný nejen pro napojení nosiče hudby či textu, ale rovněž k dobíjení telefonu. Další výhodu pro řidiče tvoří do standardu výbavy rádia vložené bluetooth s možností připojení telefonu a ovládáním pod volantem. Extravagantní madlo parkovací brzdy připomínající páky v letadle zůstalo a pravděpodobně bude legendou modelové řady Kangoo v následujících desítkách let.
Testovaný automobil byl dovybavený koženým potahem volantu, dostupným pouze pro verzi Outdoor. Ještě jsme se však nedočkali stavitelnosti volantu také podélně, řidiči si musí vystačit s výškovým nastavením. Ve standardu všech úrovní výbav se však nachází výškově seřiditelné sedadlo řidiče, takže i šofér vyššího vzrůstu si může najít pohodlnou pozici.
Rozměry sedadel zůstaly, což kvůli omezené délce sedáků znamená pro delší cestující jen částečné podepření stehen. Výrobce však zapracoval na čalounění. Testovaný vůz obdržel působivé černošedobílé, přičemž trikolora zasáhla i opěrky hlavy.
V přední části vozidla pokračuje velmi štědrá nabídka odkládacích prostor, testovaná verze Outdoor dostala do vínku ještě stropní modul pro zadní cestující. Lze jej také dokoupit k základní úrovni Expression za 1653 korun bez DPH.
Přístup dozadu
Velmi důležitý prvek modernizovaného Kangoo tvoří výběr zadních dveří. Výrobce nechává na majiteli, aby si u osobního provedení libovolně zvolil buď výklopnou stěnu, nebo dvoukřídlou verzi. Každá má své výhody a stinné stránky, proto nabídka dvou verzí bez jakéhokoliv příplatku je velmi vstřícná.
Obrovský zavazadlový prostor o objemu 660 litrů za druhou řadou sedadel pod dolní hranu oken zůstal skvělý. Živnostník používající Kangoo během pracovních dní k podnikání bude jásat nad systémem sklápění zadních sedadel. Po uvolnění opěradla a jeho sklápění vpřed a dolů tento pohyb současně kopíroval sedák. Jedním úkonem se pod úroveň podlahy poroučely obě části zadních sedadel, takže vznikla příkladně rovná ložná
plocha od zadního nárazníku až k zadní straně předních sedadel. Prostor o objemu 2,6 m3 dával možnost rozličného využití. K převozu těžších předmětů byla připravena čtveřice kotvicích ok v podlaze.
Tři motory
S příchodem letošní modernizace dostala kratší verze Kangoo zážehovou šestnáctistovku a turbodiesel 1.5 dCi ve dvou výkonových verzích 55 a 66 kW. Tyto vznětové jednotky již nemají pátý vstřikovač pro zajištění regenerace filtru pevných částic, ale potřebu zvýšené teploty ke spálení nashromážděných sazí řeší posílením vstřikování. Kdo uvažuje o dlouhodobém vlastnictví vozidla, což je v tomto segmentu u živnostníků běžné, měl by spíše zkracovat předepsané intervaly výměny oleje.
Zkoušený vůz poháněl silnější turbodiesel. Spojení s pětistupňovou převodovkou bylo v městském a okolním provozu ideální. Čtveřice dospělých cestujících byla potěšena dynamikou vozidla. Najetí na dálnici odhalilo slabinu pětistupňové převodovky, která na nejdelší převod nechala při rychlosti 130 km/h točit motor trýznivých 3100 min-1. Šestku dostalo pouze nejsilnější provedení turbodieselu 1.5 dCi/80 kW dostupné však jen v prodlouženém provedení Maxi. Majitel kratší verze by tedy měl slevit z plného dálničního tempa a spokojit se s rychlostí do 120 km/h, aby ušetřil na palivu a nesnižoval životnost motoru. Importér vychází v tomto ohledu vstříc a standardně na osobní Kangoo dává pětiletou záruku omezenou ujetím 100 000 km. Při využití leasingu přes Renault Finance však dochází k prodloužení nájezdu na 200 000 km.
Plusy
- Snížená hlučnost
- Sklápění zadních sedadel
- Volba zadních dveří
Minusy
- Pouze pětistupňová převodovka
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 1.5 dCi |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/8 |
Objem válců (cm3) | 1461 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/min-1) | 66/4000 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 200/1750 |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Pohon | předních kol |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,2/4,2/4,6 |
Emise CO2 (g/km) | 119 |
D/š/v (mm) | 4304/1829/1801 |
Rozvor (mm) | 2697 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1235 |
Celková hmotnost (kg) | 1918 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 160 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 13,3 |
Objem nádrže paliva (l) | 60 |
Cena (Kč bez DPH) | 371 818 |