TEST Renault Laguna 2,0 dCi Black Edition – GT Junior
Aktuální Laguně se zatím nepodařilo překonat veřejné mínění českých zákazníků a setrvává nadále spolehlivě ukryta v početném pelotonu neprémiových modelů střední třídy. Za prvních 10 měsíců se českým dealerům Renaultu podařilo prodat 282 vozů, což vypadá ve srovnání s čísly Passatu (2063 ks), Mondea (1520 ks) i Insignie (646 ks) nelichotivě, na druhou stranu jde o nejžádanější model francouzské provenience. Lépe se neprodává ani podobně mladý Citroën C5 (261 ks). Nejstarší Francouz - Peugeot 407 - statečně bojuje s časem , když jej letos zaregistrovalo 264 zákazníků.
Dnes nebudeme rozebírat proč se česká klientela chová podle výše uvedeného schématu. Dnešním testem chceme ukázat silné a slabé stránky jednoho z nejsnáze dostupných modelů střední třídy na českém trhu.
Takové malé GT
Příbuznost testovaného provedení Black Edition s vrcholným modelem GT je zřejmá na první pohled. Sportovněji tvarovaný nárazník, efektní kola z lehkých slitin a decentní označení na B-sloupku pronikají ze špičky nabídky do střední úrovně. Za 629.900,-Kč dnes pořídíte nadstandardně vybavenou Lagunu se standardně výkonným francouzským turbodieselem.
renault testy strednitrida |
Nejprve se musíme zastavit u výbavy, protože teprve standard Renaultu vyjasňuje, že již zmíněná cena je i v dnešní slevové době hodně zajímavá. Už základní verze Laguny za 460 tisíc korun mívá slušnou výbavu. U naší verze Black Edition pak nechybí kompletní elektrická sada (okna, zrcátka, parkovací brzda), dešťový a světlený senzor, startování a odemykání pomocí bezdrátové karty, tempomat, automatická klimatizace, bi-xenonové natáčecí světlomety, zadní parkovací senzory, vestavěná navigace TomTom, 17palcová litá kola nebo čalounění kombinací látka/kůže.
Interiér působí mimořádně luxusním dojmem. Něco podobného dostanete pochopitelně i u konkurence, ale rozhodně ne v cenovém pásmu, začínajícím šestkou. Přístrojová deska z měkčeného plastu je kvalitně vyrobená, vypadá originálně a je i praktická. Laguna nevybočuje svými rozměry ze standardu střední třídy a vnějšími mírami dokonce patří k těm menším, uvnitř to ale téměř nepoznáte.
Vnitřní šířka patří k silným stránkám modelu (vpředu ve výši loktů 1500 mm, vzadu 1480 mm), podobně jako prostor v oblasti nohou předních cestujících. Řidič, který má rád pozici na kapitánském můstku, bude v Laguně spokojen: přehledná karoserie, nízko umístěná přístrojová deska, bohaté prosklení karoserie vše usnadňují. Kdo čeká od juniorského GT nízký posaz za volantem, bude naopak zklamán.
renault testy strednitrida |
Vzadu nastává problém s polohou sezení, která je v rámci třídy spíše nižší a nad hlavou není tolik místa, kolik by v dospělém autě být mělo, ale průměrně rostlý muž s výškou 175 cm se nakonec nějak usadí. Pokud před ním cestuje řidič, který vyhledává minimální výšku sedáku nad podlahou, je třeba počítat s tím, že pod přední sedák si ten vzadu nárty nezastrčí.
Zavazadelník francouzského liftbacku netrhá rekordy co do objemu (450 l), spíše naopak, více než dostatečný je však přístup k zavazadlům.
Komfort místo newtonmetrů
I když aktivity Renaultu v oblasti odvozených sportovních modelů jsou v posledních měsících překvapivě velkorysé (vzpomeňte na rychlá Twinga, Clia i Megany RS), klientela od francouzského auta střední třídy čeká přeci jen hlavně jízdní komfort a nízkou spotřebu v případě motoru dCi. Právě to by měla verze Black Edition splňovat beze zbytku.
renault testy strednitrida |
Místo špičkové verze motoru 2,0 dCi (131 kW, 400 Nm) zaujal standardní turbodiesel 2,0 dCi (110 kW, 340 Nm). Plošší křivka točivého momentu znamená jednodušší ovládání auta při rozjezdu, náběh hnací síly není s rostoucími otáčkami tak prudký a při troše snahy nemusí posádka ani zaznamenat, že jede v turbodieselu. Může za to mezi neprémiovými vozy střední třídy asi nejlepší odhlučnění naftového agregátu, který má i po studeném startu měkký a tichý chod a minimální vibrace. Výkon i spotřeba odpovídá dnešnímu standardu dvoulitrových turbodieselů.
renault testy strednitrida | Šestistupňová ručně řazená převodovka má přesně vymezené dráhy řazení, občasná zadrhávání v kulise ale dobrý dojem trochu kazí. Šestý rychlostní stupeň by mohl být vzhledem k síle motoru snad o něco delší, ve 130 km/h odečtete z otáčkoměru 2500 min-1 a po několika desítkách kilometrů i spotřebu kolem 7 l/100 km. S nižšími otáčkami spotřeba rychle klesá. Při konstantní jízdě rychlostí 100 km/h bude spotřeba činit jen 5,7 l/100 km.
Vyšší verze podvozku převzatá z Laguny GT tomuto Renaultu sluší. Není tak houpavá jako u běžných Lagun, ale o nekomfortu nemůže být řeč. Většinu nerovností podvozek absorbuje s poklidem, jen na opravdu velkých dírách znejistí a vy si zažijete nepříjemný ráz od postiženého kola. O špičkovou ovladatelnost se stará řízení zadních kol. Ubírá sice cosi z bezprostřednosti kontaktu řidiče s vozidlem, ale proti standardnímu nastavení Laguny jde o jednoznačné plus. Laguna s 4Control rychle a snadno zatáčí, ale přitom se jen minimálně naklání. Zásahy stabilizačního systému jsou řídké, a když se ESP ozve, působí citlivě.
Závěr
Laguna patří k nedoceněným modelům na českém trhu. Konkurenční prostředí přivedlo Renault k cenám, které odpovídají spíše o kategorii menším Octaviím, přitom jízdní pohodlí, kultivovanost čtyřválcového dCi i kvalita materiálů v interiéru bez přehánění patří k tomu nejlepšímu, co dnes můžete mezi neprémiovými modely střední třídy dostat. Ke slabinám Laguny patří menší nabídka prostoru na zadních sedadlech a podprůměrný objem zavazadelníku. Verze Black Edition snižuje cenu modelu se zajímavým podvozkem 4Control – Laguna s ním dokáže být rychlá i pohodlná současně.
renault testy strednitrida |
První cena vozu | 459.900,- Kč (1,6 16V (81 kW), Expression) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 579.900,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Dynamique) |
Základní cena testovaného vozu | 629.900,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Black Edition) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 661.400,- Kč (2,0 dCi 16V (110 kW), Black Edition) |
Plusy
- Spojení ovladatelnosti s jízdního pohodlí
- Měkký a tichý běh motoru
- Bohatá výbava
- Luxusně vyhlížející interiér, kvalitní materiály , špičkové zpracování
- Tříletá záruka do 150 tisíc kilometrů
Minusy
- Méně místa nad zadními sedáky
- Absence komfortního blikání
- Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
- Málo místa pod předními sedadly pro nohy cestujících vzadu
- Vyšší posaz vpředu