TEST Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi GT 4Control – Čtyři v tom
Designéři Renaultu se při navrhování omlazené Laguny drželi poměrně zkrátka, v rámci faceliftu se zaměřili vlastně jenom na přední nárazník. Ten dostal široké diodové pásy denního svícení a trochu uhlazenější vzhled, jinak je všechno při starém. Abychom pocítili větší rozdíl, musíme se vrátit na konec roku 2010, kdy dobíhal prodej předchůdce v létě nahrazené verze.
Luxus beze změn
Modernizace modelové řady Laguna se skutečně omezila jenom na kosmetické změny vnějšku, uvnitř proto žádné převratnosti nečekejte. Již při prvním usednutí do interiéru ohromí pohodlná a dostatečně dimenzovaná přední sedadla s dobrým bočním vedením. Čalounění kombinuje koženku a alcantaru, nechybí vyhřívání ani elektrické nastavení. Nejlepší na tom je, že v rámci výbavy GT 4Control za ně nepřiplatíte ani korunu. Sportovní tříramenný volant se skvěle drží a díky modulu ovládání audia, který je umístěn pod ním, se počet tlačítek omezil na minimum.
Na středové konzole je stále stejně uklizeno, dominuje jí rozměrný displej multimediálního systému R-Link. Ten obsahuje navigační systém Tom Tom a spoustu online vychytávek, kterých si můžete užívat po propojení systému s chytrým telefonem prostřednictvím bluetooth. Rázem získáte přístup k emailu, aktuální předpovědi počasí nebo si lze nastavit množství uživatelských účtů. Skrze R-Link Store navíc další aplikace libovolně doplníte. Systém se dá ovládat dotykově, vzhledem k hlubokému zapuštění displeje do přístrojové desky však doporučujeme využít tlačítek na středovém tunelu. Chválíme možnost zobrazení více funkcí najednou. Pokud si například vybíráte oblíbenou radiovou stanici, nemusí vám nutně zmizet mapa navigace.
renault testy strednitrida
Trochu rozpačití jsme z velikosti interiéru. Vpředu se sedí příjemně nízko a prostor nechybí nad hlavou, u loktů ani u kolen. Vzadu je tomu však naopak. Za 180 centimetrů vysokého řidiče se stejně vzrostlý spolucestující vměstná s obtížemi, daleko více však bude řešit absenci místa nad hlavou. Skutečnost je daní za nízkou karoserii a panoramatické střešní okno, které získáte za příplatek. Laguna se vše snaží vyvážit zavazadlovým prostorem, což se jí daří. Základní objem 508 litrů sklopením opěradel zadních sedadel zvětšíte na 1.593 l. Nakládání těžkých věcí je navíc usnadněno nízkou ložnou hranou (550 mm od země), neposedné drobnosti se vejdou do uzavíratelných bočních schránek.
Naftový vrchol
Testovaný vznětový dvoulitr je vrcholem nabídky modelové řady Laguna. Stejně jako ostatní turbodiesely (zážehový agregát byste u Laguny hledali marně) plní normu Euro 5 a disponuje systémem Start/stop. Výkon 127 kW je dostupný v 3750 min-1, točivý moment 380 N.m. leží o 1750 otáček níže. V praxi to znamená, že pokud chcete jezdit dynamicky, musíte otáčky udržovat minimálně okolo 2200 min-1. Pokud tak neučiníte, počítejte se značným turboefektem.
Motor nemá se 1430 kilogramů těžkým kombi příliš práce. Zrychlení na stovku zabere 9,3 sekundy, při dálniční stotřicítce točí 2250 min-1 a spotřebuje 6,8 l na 100 km (předchůdce o litr více). Spokojeni budete i v dalších jízdních režimech: mimo město jsme bez přehnaného snažení jezdili za 6 litrů, pražské popojíždění si vyžádalo přibližně o dva litry nafty více. Berme však v potaz, že v době testu mělo auto najeto necelých 1000 kilometrů, takže byl motor ještě hodně syrový. Přesto nás překvapila kultivovanost jeho běhu a akustická pohoda, a to i při vyšších otáčkách.
renault testy strednitrida
Pokud sáhnete po nejvyšší výbavě GT 4Control, nezbude vám než se spokojit s manuální šestistupňovou převodovkou (automat je dostupný u výbavy Dynamique). To ale rozhodně není špatně, ba naopak. Řadicí páka se v kulise pohybuje s velkou přesností, neškodily by však kratší dráhy mezi jednotlivými rychlostními stupni. Za zvážení rovněž stojí úprava zpřevodování. Pokud se totiž řídíte rádcem vhodných rychlostních stupňů v palubním počítači, otáčky snadno spadnou pod 2000 min-1, kde motor nemá prakticky žádný tah.
Jízda jako po kolejích
Označení 4Control neznačí pohon všech kol, ale aktivně řiditelnou zadní nápravu, přičemž systém od japonské společnosti Aisin Seiki považuje za směrodatnou informaci aktuální rychlost vozu. Pokud se pohybujete do 60 km/h, natáčí se zadní kola o 3,5° proti smyslu předních. Výsledný efekt se projeví stejně, jakoby měla Laguna kratší rozvor náprav. Prvek oceníte především při pohybu na parkovištích, kde často nezbývá mnoho prostoru k manévrování. Kde se Renault Laguna bez systému 4Control neobejde bez couvnutí, testovaná verze projede s rezervou.
Nad 60 km/h se přední kola natáčejí ve stejném směru jako ta přední, přičemž úhel 3,5° se nemění. Vůz je v zatáčkách stabilnější a při manévrech si vystačíte s menším natočením volantu. Míra spolupráce je tak vysoká, že kdyby automobilu chyběl stabilizační systém, nic by se pravděpodobně nestalo. Vůz totiž nejeví nejmenší známky nedotáčivosti, ztráty adheze nebo většího náklonu ani v případě, že najedete do zákruty o dost vyšší rychlostí než obvykle. Je sice pravda, že řízení působí po přesednutí z jiného vozu lehce nezvykle, adaptujete se však poměrně rychle. Až tak dobře systém 4Control funguje. Jeho vlastnictví navíc není podmíněno koupí testované výbavy, za příplatek 85.000 korun je dostupný i pro linii Dynamique.
renault testy strednitrida
Ať má Laguna řiditelnou zadní nápravu nebo ne, stále poskytuje vysokou míru komfortu. Podvozek není ani na 18“ kolech přehnaně tvrdý, problém mu však dělají krátké, za sebou rychle jdoucí příčné nerovnosti. Při jízdě po dlažbě se proto občas přenáší vibrace do karoserie, což má za následek zvýšený hluk v interiéru. Na kvalitnějším povrchu však po tomto neduhu není ani známka.
Spousta muziky za málo peněz
Po skončení testu jsme z Renaultu Laguna vystupovali s úsměvem. Facelift sice vyjma úprav předního nárazníku nic zásadního nepřinesl, ono však nakonec ani nebylo potřeba. Pohodlné kombi zaujalo výbornými jízdními vlastnostmi, nízkou spotřebou, kultivovaností motoru a zdařilým interiérem. Trochu zamrzí méně místa na zadních sedadlech, díky čemuž se Laguna nemůže rovnat s konkurencí, jakož i kvalita některých ovládacích prvků a značný turboefekt, pokud motor nedržíte ve správných otáčkách. Tyto hlavní neduhy však spolehlivě vyváží přijatelná pořizovací cena - kde jinde dostanete kombi střední třídy s maximální výbavou za necelých 800.000 korun?
Nejlevnější verze modelu | 449.900 Kč (Expression 1.5 dCi 110) |
Základ s testovaným motorem | 662.900 Kč (Dynamique 2.0 dCi 175) |
Testovaný vůz s výbavou | 770.600 Kč (GT 4Control 2.0 dCi 175) |
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
- Příznivá spotřeba paliva
- Stabilní chování v zatáčkách
- Standardní rozsáhlá výbava
- Luxusně pojatý interiér
Minusy
- Delší dráhy kulisy řazení
- Chování podvozku na rozbité silnici
- Méně místa na zadních sedadlech
- Kvalita některých tlačítek
Foto: Petr Homolka