TEST Saab 9-5 2.3T Vector - letec
Automobily značky Saab byly vždy své. Módní vlny nikdy významně nezasahovaly do jejich vzezření, ale poslední facelift velké řady 9-5 učinil z původního modelu neobvyklý kus, za kterým se všichni otáčejí. Tato neobvyklost se pochopitelně nemusí líbit každému, ale zákazníci severské značky přece byli vždy nekonformní.
Už když Saab začal vyrábět automobily, chtěl být něčím jiným, něčím více než jen středním proudem na trhu aut. Na druhou stranu nikdy nešlo o klasické směřování mezi prémiové značky, protože v nabídce byla obvykle pouze omezená řada modelů. I dnes, kdy vlastník Saabu, koncern GM, rozšiřuje paletu Saabu o další modely z nesmírně širokého koncernového portfolia, je množství řad výrazně menší než u Mercedesu, BMW nebo Audi.
Severské značky se dlouho vymykaly svou důsledností v oblasti pasivní bezpečnosti, jenže převaha již dnes není tak výrazná jako dříve. Ne, že by značky Saab a Volvo polevily v tomto úsilí, ale konkurence se o tuto problematiku z různých důvodů zajímá stále více. Z nedávné doby připomeňme alespoň srovnání výsledků testů opěrek hlav, které pokračující převahu severských značek v bezpečnostní oblasti potvrzují.
Luxus ve švédském podání není tak okázalý, jako u německých vozů. Čistota designu je na předním místě, spolu s bezpečností, tvořenou i přísně ergonomickým přístupem k ovládání.
Radikální inovace vzhledu
Měkce, pohodlně, tiše…
Nepříliš rozšířené automobily Saab vlastně mnoho lidí vůbec nezná, takže jsme tentokrát hledali odpovědi na obecnější otázku, jaký vlastně Saab 9-5 je? Kdybychom měli odpovědět jedním slovem, příznačný by byl přívlastek komfortní.
Tichý interiér odfiltruje díky trojitému těsnění dveří většinu aerodynamického hluku, vibrace od přeplňovaného čtyřválce jsou potlačeny na minimum díky vyvažovacím hřídelům a vyspělému hydraulickému uložení motoru v karosérii. Ani pak však kultivovanost chodu nedosahuje úrovně konkurenčních víceválců.
Řidič v pilotní kabině
Přístrojová deska má pro značku typickou architekturu, která připomíná pilotní kabinu letadla. Za mohutným hlavním dílem přístrojové desky, posetým všemožnými ovladači a zobrazovači, se posádka jakoby schovává. Zajímavé je přitom navázání plochy kapoty na přístrojovou desku uvnitř vozu. Informační panel před řidičem se třemi přístroji obsahuje zeleně podsvětlený alfanumerický displej, který nabízí data palubního počítače a informačního systému automobilu. Tak jako v jiných modelech Saabu je i zde k dispozici funkce „night panel“, která umožňuje ztlumit většinu světelných zdrojů v interiéru při noční jízdě. Jakmile má řidič dostat nějakou zásadní informaci, palubní systém jej chytře informuje (například při riziku vyprázdnění palivové nádrže během delší jízdy v noci). Spínací skříňka nadále zůstává uprostřed mezi sedadly, kde jsou také poněkud méně intuitivně umístěné ovladače stahování oken.
Ventilace Saabů 9-5 používá kombinovanou soustavu čištění vzduchu elektrostatickým a uhlíkovým filtrem, díky čemuž zachycuje i částice velikosti 4 mikrometrů. Uhlíkový filtr navíc pohlcuje chemické nečistoty jako jsou např. uhlovodíky, oxidy dusíku nebo síry.
V zavazadelníku pravidelného tvaru jsme naměřili 1010 mm v nejužším místě, 1100 mm do délky u dna a 520 mm na výšku. Objem udávaný výrobcem činí 500 l.
Čtyři válce a jedno turbo
Výhodou přeplňovaného čtyřválce je ideálně lineární průběh točivého momentu. Příliš proto není třeba přemýšlet nad tím, v jakých otáčkách se motor právě nachází. Když se chystáte k předjížděcímu manévru, svižně zrychlovat lze vlastně kdykoli mezi 1000 a 6800 ot./min. Pod 1800 ot/min je přeci jen reakce méně bezprostřední, ale prodleva mezi sešlápnutím akcelerátoru a reakcí motoru je i v tomto pásmu otázkou desetin sekundy. S tím souvisí také naše zkušenost týkající se spotřeby paliva. Jestliže se ručka tlakoměru plnícího vzduchu turbodmychadla pohybuje pod optimální výsečí, lze kupodivu se Saabem cestovat mimo město i za 7,5 l/100 km. Využívání veškerých schopností vozu se negativně projeví na množství paliva, které příště budete doplňovat u čerpací stanice. Dálniční rychlost 130 km/h (na 5°, odpovídá otáčkám 2900 min-1) znamená asi desetilitrový odběr každých 100 km, opravdu dynamická jízda si pak vyžádá asi 12 l/100 km. Tyto hodnoty tedy musíte posuzovat ne podle velikosti motoru, ale podle nabízeného výkonu, který je díky přeplňování snadno použitelný.
Ceny
Individualita Saabu se obtížně hodnotí penězi, ale možná, že vás ceník modelového roku 2006 překvapí. Zájemci o největší Saab totiž stačí necelý milion korun, což je vzhledem k velikosti a kvalitám auta, celkem dostupná suma. Ani v případě nejlevnějších verzí není třeba slevovat z nároků na bezpečnost, protože bezpečnostní výbava je i zde kompletní. Rozdíly jsou především ve vzhledu exteriéru a komfort zvyšujících položkách interiéru. Řada prvků je přitom snadno selektivně dostupná v rámci příplatkové výbavy, takže i když chcete něco více než jen „základ“, není třeba připlácet za dražší stupně výbav. Proti příplatkům lze mít místo základního čtyřválce přeplňovaného nízkotlakým turbodmychadlem, výkonnější motory o objemu 2,3 l v několika výkonových variantách. Společným znakem jim přitom je, bez ohledu na potenciálně dosažitelný nejvyšší výkon, normovaná kombinovaná spotřeba kolem 9 litrů na 100 km.
Majetní intelektuálové, úspěšní lékaři nebo právníci, kteří nechtějí své potenciální klienty děsit velmi drahými značkami by měli zaměřit svou pozornost směrem k tomuto Saabu. V davu ostatních manažerských limuzín totiž určitě nezapadnou.
První cena vozu | 945.000,-Kč (2.0T Linear) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 1.115.000,-Kč (2.3T Linear SP) |
Základní cena testovaného vozu | 1.185.000,-Kč (2.3T Vector) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.309.000,-Kč (2.3T Vector) |
Plusy:
- všestranně komfortní automobil
- výkonný motor s velkým točivým momentem
- prostorný interiér
- vysoká úroveň bezpečnosti
- spotřeba paliva
- odpovídající cena
Mínusy
- zvukový projev motoru
- syndrom "čtyřválcového motoru za milion"
- měkká sedadla
- vzhledem k výkonům až příliš komfortní podvozek