Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Saab 9-5 2.3T Vector - letec

Ondřej Láník
Automobily značky Saab nepotkáváme na českých silnicích příliš často. O to zajímavější bylo setkání s druhým nejsilnějším zástupcem řady 9-5, který se v nejnovějším provedení právě dostává na český trh.

Automobily značky Saab byly vždy své. Módní vlny nikdy významně nezasahovaly do jejich vzezření, ale poslední facelift velké řady 9-5 učinil z původního modelu neobvyklý kus, za kterým se všichni otáčejí. Tato neobvyklost se pochopitelně nemusí líbit každému, ale zákazníci severské značky přece byli vždy nekonformní.

Už když Saab začal vyrábět automobily, chtěl být něčím jiným, něčím více než jen středním proudem na trhu aut. Na druhou stranu nikdy nešlo o klasické směřování mezi prémiové značky, protože v nabídce byla obvykle pouze omezená řada modelů. I dnes, kdy vlastník Saabu, koncern GM, rozšiřuje paletu Saabu o další modely z nesmírně širokého koncernového portfolia, je množství řad výrazně menší než u Mercedesu, BMW nebo Audi.

Severské značky se dlouho vymykaly svou důsledností v oblasti pasivní bezpečnosti, jenže převaha již dnes není tak výrazná jako dříve. Ne, že by značky Saab a Volvo polevily v tomto úsilí, ale konkurence se o tuto problematiku z různých důvodů zajímá stále více. Z nedávné doby připomeňme alespoň srovnání výsledků testů opěrek hlav, které pokračující převahu severských značek v bezpečnostní oblasti potvrzují.

Luxus ve švédském podání není tak okázalý, jako u německých vozů. Čistota designu je na předním místě, spolu s bezpečností, tvořenou i přísně ergonomickým přístupem k ovládání.

Radikální inovace vzhledu

saab testy vyssistredni saab testy vyssistredni Letošní změny největšího modelu Saabu výrazně zasáhly do jeho image, ačkoli pod novými futuristickými tvary je jen inovovaná technika původního modelu. Dominantní přední maska se třemi výrazně orámovanými ovály se brzy stane novou firemní cestou k odlišení od konvenčních automobilů. Střední část karosérie zůstává víceméně beze změn. Ty však proběhly na zádi, kde jsou nyní provokativně tvarovaná koncová světla. Významný podíl na provedených změnách exteriéru mají oba „uhlazené“ velkoplošné nárazníky s integrovanými spojlery. I na fotografiích překvapí větší a dobře viditelné spáry mezi některými díly, které narušují dojem z celistvé přídě.

Měkce, pohodlně, tiše…

Nepříliš rozšířené automobily Saab vlastně mnoho lidí vůbec nezná, takže jsme tentokrát hledali odpovědi na obecnější otázku, jaký vlastně Saab 9-5 je? Kdybychom měli odpovědět jedním slovem, příznačný by byl přívlastek komfortní.

saab testy vyssistredni saab testy vyssistredni Rozvineme-li toto stručné hodnocení, je třeba zmínit velmi měkká křesla, která lidské tělo opečovávají za všech okolností, i když nekompromisní boční vedení ve stylu sportovních vozů od nich čekat nelze. Podobná charakteristika padne i naladění podvozku, který úspěšně filtruje všechny nástrahy rozbitých silnic nejnižších kategorií, což v kombinaci s vysokým výkonem motoru není právě obvyklé spojení. Saab řidiče udržuje v konstantním prostředí bez ohledu na kvalitu komunikace. Kultura cestování je vysoká. S měkčím naladěním podvozku souvisí výraznější náklony karosérie v zatáčkách, ale na držení zvolené stopy to nemá vliv. Komfort je zřejmý i při přesném řazení rychlostí, sešlápnutí měkké spojky a snadno dávkovatelném brzdném účinku.

Tichý interiér odfiltruje díky trojitému těsnění dveří většinu aerodynamického hluku, vibrace od přeplňovaného čtyřválce jsou potlačeny na minimum díky vyvažovacím hřídelům a vyspělému hydraulickému uložení motoru v karosérii. Ani pak však kultivovanost chodu nedosahuje úrovně konkurenčních víceválců.

Řidič v pilotní kabině

Přístrojová deska má pro značku typickou architekturu, která připomíná pilotní kabinu letadla. Za mohutným hlavním dílem přístrojové desky, posetým všemožnými ovladači a zobrazovači, se posádka jakoby schovává. Zajímavé je přitom navázání plochy kapoty na přístrojovou desku uvnitř vozu. Informační panel před řidičem se třemi přístroji obsahuje zeleně podsvětlený alfanumerický displej, který nabízí data palubního počítače a informačního systému automobilu. Tak jako v jiných modelech Saabu je i zde k dispozici funkce „night panel“, která umožňuje ztlumit většinu světelných zdrojů v interiéru při noční jízdě. Jakmile má řidič dostat nějakou zásadní informaci, palubní systém jej chytře informuje (například při riziku vyprázdnění palivové nádrže během delší jízdy v noci). Spínací skříňka nadále zůstává uprostřed mezi sedadly, kde jsou také poněkud méně intuitivně umístěné ovladače stahování oken.

saab testy vyssistredni saab testy vyssistredni K palubnímu komfortu Saabu 9-5 neodmyslitelně patří i velikost prostoru v interiéru. Vnitřní šířka ve výší loktů (1520/1550 mm vpředu/vzadu) odpovídá spíše dimenzím limuzín luxusní třídy. Ukázkové jsou také rozměry sedadel (viz tabulka na konci testu) i rozsahy jejich seřiditelnosti. Vyznamenané opěrky hlav jsou v kontaktu s týlovou částí v přirozené poloze řidiče za volantem. V devět pětce jaksi samozřejmě nic nevrže. Dominantní pocit z interiéru je robustnost. Ať sevřete tlustý věnec volantu, mohutnou hlavici řadící páky nebo kliku dveří, vždy máte jednoznačný pocit subjektivního bezpečí, daný již samotným pobytem uvnitř Saabu.

Ventilace Saabů 9-5 používá kombinovanou soustavu čištění vzduchu elektrostatickým a uhlíkovým filtrem, díky čemuž zachycuje i částice velikosti 4 mikrometrů. Uhlíkový filtr navíc pohlcuje chemické nečistoty jako jsou např. uhlovodíky, oxidy dusíku nebo síry.

V zavazadelníku pravidelného tvaru jsme naměřili 1010 mm v nejužším místě, 1100 mm do délky u dna a 520 mm na výšku. Objem udávaný výrobcem činí 500 l.

Čtyři válce a jedno turbo

saab testy vyssistredni saab testy vyssistredni Saab jako jeden z průkopníků přeplňování motorů turbodmychadlem neopouští tuto filozofii ani v řadě 9-5 modelového roku 2006. Ačkoli konkurenti běžně nabízejí v této výkonové kategorii pětiválce, šestiválce nebo dokonce osmiválce, Saab se stabilně drží svých pravidel a pod kapotou i těch nejrychlejších devět-pětek pracují jen čtyři válce. Projev motoru o výkonu 162 kW lze charakterizovat jako kultivovaný v měřítkách čtyřválců, ale přeci jen hrubější jestliže bychom za etalon brali šestiválec. Tento agregát zřejmě zvolí ti, kdo chtějí silný a rychlý Saab, ale preferují vysokou míru komfortu před individualitou vrcholné výbavy 9-5 Aero.

Výhodou přeplňovaného čtyřválce je ideálně lineární průběh točivého momentu. Příliš proto není třeba přemýšlet nad tím, v jakých otáčkách se motor právě nachází. Když se chystáte k předjížděcímu manévru, svižně zrychlovat lze vlastně kdykoli mezi 1000 a 6800 ot./min. Pod 1800 ot/min je přeci jen reakce méně bezprostřední, ale prodleva mezi sešlápnutím akcelerátoru a reakcí motoru je i v tomto pásmu otázkou desetin sekundy. S tím souvisí také naše zkušenost týkající se spotřeby paliva. Jestliže se ručka tlakoměru plnícího vzduchu turbodmychadla pohybuje pod optimální výsečí, lze kupodivu se Saabem cestovat mimo město i za 7,5 l/100 km. Využívání veškerých schopností vozu se negativně projeví na množství paliva, které příště budete doplňovat u čerpací stanice. Dálniční rychlost 130 km/h (na 5°, odpovídá otáčkám 2900 min-1) znamená asi desetilitrový odběr každých 100 km, opravdu dynamická jízda si pak vyžádá asi 12 l/100 km. Tyto hodnoty tedy musíte posuzovat ne podle velikosti motoru, ale podle nabízeného výkonu, který je díky přeplňování snadno použitelný.

Ceny

Individualita Saabu se obtížně hodnotí penězi, ale možná, že vás ceník modelového roku 2006 překvapí. Zájemci o největší Saab totiž stačí necelý milion korun, což je vzhledem k velikosti a kvalitám auta, celkem dostupná suma. Ani v případě nejlevnějších verzí není třeba slevovat z nároků na bezpečnost, protože bezpečnostní výbava je i zde kompletní. Rozdíly jsou především ve vzhledu exteriéru a komfort zvyšujících položkách interiéru. Řada prvků je přitom snadno selektivně dostupná v rámci příplatkové výbavy, takže i když chcete něco více než jen „základ“, není třeba připlácet za dražší stupně výbav. Proti příplatkům lze mít místo základního čtyřválce přeplňovaného nízkotlakým turbodmychadlem, výkonnější motory o objemu 2,3 l v několika výkonových variantách. Společným znakem jim přitom je, bez ohledu na potenciálně dosažitelný nejvyšší výkon, normovaná kombinovaná spotřeba kolem 9 litrů na 100 km.

Majetní intelektuálové, úspěšní lékaři nebo právníci, kteří nechtějí své potenciální klienty děsit velmi drahými značkami by měli zaměřit svou pozornost směrem k tomuto Saabu. V davu ostatních manažerských limuzín totiž určitě nezapadnou.

První cena vozu 945.000,-Kč (2.0T Linear)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.115.000,-Kč (2.3T Linear SP)
Základní cena testovaného vozu 1.185.000,-Kč (2.3T Vector)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.309.000,-Kč (2.3T Vector)

Plusy:

  • všestranně komfortní automobil
  • výkonný motor s velkým točivým momentem
  • prostorný interiér
  • vysoká úroveň bezpečnosti
  • spotřeba paliva
  • odpovídající cena

Mínusy

  • zvukový projev motoru
  • syndrom "čtyřválcového motoru za milion"
  • měkká sedadla
  • vzhledem k výkonům až příliš komfortní podvozek
Ondřej Láník
Saab 9-5 2.3T Vector
Cena základní sestavy 1 185 000 Kč
Výbava základní sestavy Dvoustupňové čelní airbagy, boční/hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy pro všech pět cestujících, předpínače bezpečnostních pásů s omezovačem napětí v pásu (vpředu), aktivní hlavové opěrky SAHR u předních sedadlech, přední i zadní sedadla zabraňující podklouznutí pod pásy, montážní body Isofix pro uchycení dětských sedaček, bezpečnostní pedály, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, informační displej Saab ID, tónovaná termoreflexní skla, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dálkové ovládané centrální zamykání, vysokotlaké ostřikování čelního skla s šesti tryskami, ESP, ABS, EBD, TCS, dělené zadní sedadlo v poměru 60:40, sportovní kožený volant Aero, kůží obšitá manžeta o hlavice řadící páky, přední mlhová světla, posilovač řízení, Saab Audiosystém I (rádio+CD přehrávač, MP3, 7 reproduktorů), ovládání rádia na volantu. Kč
Cena testované sestavy 1 309 000 Kč
Výbava testované sestavy CD měnič na 6 disků (+11200,-Kč), Saab Alarm s dálkovým ovládáním + Dead Lock, náklonové čidlo (+12200,-Kč), sada FUNKCE (obsahuje tempomat, parkovací asistent, dešťové čidlo, celkem +22400,-Kč), elektricky ovládaná sedadla, řidičovo s paměťmi polohy (+ 41500,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (+7100,-Kč), metalický lak (+24600,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2290
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13 / 6.5 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 0
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 540
Rozměr pneu: 235/45 R17
Saab 9-5 2.3T Vector
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4836
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 890
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1550
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano