Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Scania R 580 Euro 5 - Osmiválcový vkus

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Půjčili jsme si tahač osazený osmiválcem v provedení Euro 5, který se může prodávat do konce letošního roku.

Jak se dařilo osmiválcové scanii na naší tradiční trase z Chrášťan směrem na západ a zpět? V prvé řadě je třeba poznamenat, že osmiválec Euro 5 ve srovnání s již prodávaným šestiválcem DC13 Euro 6 (test v AutoProfi 7/2012) produkuje přibližně pětkrát více emisí NOx a dvakrát větší hmotnost pevných částic. Je již jasné, že Scania začne ve specifikaci Euro 6 vyrábět i osmiválce.

Testovaný agregát se nacházel ve druhé výkonové verzi 412 kW (typ 560), což je pro české podmínky porce vrchovatá. Osmiválec už při 1200 min-1 podává slušných 340 kW, maximum točivého momentu 2700 N.m je však dostupné v mimořádně širokém rozmezí 1000-1400 min-1. Stejným průběhem točivého momentu disponuje verze 620, ovšem v hladině 3000 N.m. Pokud by někdo volil osmiválec 500/2500 N.m (k němuž je mnohem ekonomičtější variantou šestiválec DC13 110 se stejným točivým momentem) či nejsilnější provedení 730 se vstřikováním XPI, musí se spokojit s poklesem maxima točivého momentu již při cca 1350 min-1. Motorizaci jsme tedy zvolili optimálně a mohli vyjet z centra Scanie v Chráštanech směrem do Loděnice a následně pak na dálnici D5 na Plzeň.

Osmiválec jsme plně vyzkoušeli až po zahřátí. Během nájezdu na dálnici ve stoupání se projevil pěkný tah agregátu a spolupráce s automatizovanou převodovkou Opticruise bez spojkového pedálu. Už jsme ani před zastavením nemuseli myslet na nutnost sešlápnout spojkový pedál.

Velmi nás potěšil fakt, že po přeřazení na vyšší převodový poměr a sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu nedošlo k následnému podřazení. Software převodovky byl nastaven tak, aby otáčky motoru klesaly po přeřazení nahoru na 1030-1050 min-1. Software se však nenechal zmást, ani když jsme ručně přeřadili na dvanáctku již před vrcholem stoupání a režim motoru se snížil na 1000 min-1. Po plném sešlápnutí akcelerátoru dvanáctka držela, protože reálně šlo o ekonomičtější volbu.

Motor šlapající jako hodinky spolu se sofistikovaným Opticruisem si dobře poradily i s plně naloženou soupravou. Stoupání na D5 za Berounem směrem k Žebráku se nám podařilo vyjet na jedenáctku, přestože vozidlo používalo nejdelší převod diferenciálu 2,59, původně určený jen pro top verzi osmiválce 730. Nároky českého prostředí včetně prudkého stoupání z Loděnice po silnici číslo 605 do Rudné zvládla testovaná specifikace bez ztráty kytičky. K tomu přispělo rovněž pečlivé spoilerování tahače i návěsu.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor DC16 18
Vstřikování common rail PDE
Počet válců/ventilů 8/32
Objem válců (cm3) 15 606
Vrtání x zdvih (mm) 127 x 154
Kompresní poměr 18 : 1
Největší výkon (kW/min-1) 412/1900
Točivý moment (N.m/min-1)2700/1000-1400
Motorová brzda (kW/min-1) 304/2400
Emisní norma Euro 5
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) 7605
Hmotnost soupravy (t) 40
Převodovka GRS905R Opticruise
Rozsah převodů 11,32-1,00
Stálý převod 2,59
Znak náprav 4x2
D/š/v tahače (mm) 5940/2550/3997
Rozvor (mm) 3700

Ladislav Černý
Diskuze (0)