Test: Scania R 580 Euro 5 - Osmiválcový vkus
Jak se dařilo osmiválcové scanii na naší tradiční trase z Chrášťan směrem na západ a zpět? V prvé řadě je třeba poznamenat, že osmiválec Euro 5 ve srovnání s již prodávaným šestiválcem DC13 Euro 6 (test v AutoProfi 7/2012) produkuje přibližně pětkrát více emisí NOx a dvakrát větší hmotnost pevných částic. Je již jasné, že Scania začne ve specifikaci Euro 6 vyrábět i osmiválce.
Testovaný agregát se nacházel ve druhé výkonové verzi 412 kW (typ 560), což je pro české podmínky porce vrchovatá. Osmiválec už při 1200 min-1 podává slušných 340 kW, maximum točivého momentu 2700 N.m je však dostupné v mimořádně širokém rozmezí 1000-1400 min-1. Stejným průběhem točivého momentu disponuje verze 620, ovšem v hladině 3000 N.m. Pokud by někdo volil osmiválec 500/2500 N.m (k němuž je mnohem ekonomičtější variantou šestiválec DC13 110 se stejným točivým momentem) či nejsilnější provedení 730 se vstřikováním XPI, musí se spokojit s poklesem maxima točivého momentu již při cca 1350 min-1. Motorizaci jsme tedy zvolili optimálně a mohli vyjet z centra Scanie v Chráštanech směrem do Loděnice a následně pak na dálnici D5 na Plzeň.
Osmiválec jsme plně vyzkoušeli až po zahřátí. Během nájezdu na dálnici ve stoupání se projevil pěkný tah agregátu a spolupráce s automatizovanou převodovkou Opticruise bez spojkového pedálu. Už jsme ani před zastavením nemuseli myslet na nutnost sešlápnout spojkový pedál.
Velmi nás potěšil fakt, že po přeřazení na vyšší převodový poměr a sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu nedošlo k následnému podřazení. Software převodovky byl nastaven tak, aby otáčky motoru klesaly po přeřazení nahoru na 1030-1050 min-1. Software se však nenechal zmást, ani když jsme ručně přeřadili na dvanáctku již před vrcholem stoupání a režim motoru se snížil na 1000 min-1. Po plném sešlápnutí akcelerátoru dvanáctka držela, protože reálně šlo o ekonomičtější volbu.
Motor šlapající jako hodinky spolu se sofistikovaným Opticruisem si dobře poradily i s plně naloženou soupravou. Stoupání na D5 za Berounem směrem k Žebráku se nám podařilo vyjet na jedenáctku, přestože vozidlo používalo nejdelší převod diferenciálu 2,59, původně určený jen pro top verzi osmiválce 730. Nároky českého prostředí včetně prudkého stoupání z Loděnice po silnici číslo 605 do Rudné zvládla testovaná specifikace bez ztráty kytičky. K tomu přispělo rovněž pečlivé spoilerování tahače i návěsu.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | DC16 18 |
Vstřikování | common rail PDE |
Počet válců/ventilů | 8/32 |
Objem válců (cm3) | 15 606 |
Vrtání x zdvih (mm) | 127 x 154 |
Kompresní poměr | 18 : 1 |
Největší výkon (kW/min-1) | 412/1900 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 2700/1000-1400 |
Motorová brzda (kW/min-1) | 304/2400 |
Emisní norma | Euro 5 |
Pohotovostní hmotnost tahače (kg) | 7605 |
Hmotnost soupravy (t) | 40 |
Převodovka | GRS905R Opticruise |
Rozsah převodů | 11,32-1,00 |
Stálý převod | 2,59 |
Znak náprav | 4x2 |
D/š/v tahače (mm) | 5940/2550/3997 |
Rozvor (mm) | 3700 |