TEST Seat Leon 1.4 MPI Reference – Beránek v rouše vlčím
Pětidveřový hatchback jsme v redakčním testu měli k dispozici v několika provedeních. Jako první se do testu v roce 2005 dostal Seat Leon 2.0 TDI Sport Up, po kterém v roce 2006 následovala provedení s motory 2.0 TFSI, 2.0 FSI a model FR s turbodieselem. V letošním roce jsme okusili nejvýkonnější model Cupra a nyní je na řadě Leon s motorem 1.4MPI o výkonu 63 kW (85 k) ve výbavě Reference, který stojí přesně na opačné straně nabídky.
Vzhledem k tomu, že Seat Leon je poměrně častým účastníkem redakčních testů, dovolím si proběhnout karoserii a interiér rychlým pohledem a pustím se do motoru a jízdních vlastností.
Co je uvnitř?
Stejně jako ve většině modelů z koncernů VW si i po usednutí za volant Leonu budete připadat jako doma. Zásluhu na tomto pocitu má široký rozsah nastavování volantu i sedadla řidiče, ale také rozmístění ovládacích prvků, které jsou právě tam, kde je očekáváte. Někomu může vadit použití tvrdých plastů v interiéru, jinému toto provedení může vyhovovat, ale většina z těch, kteří se do Leonu posadí se určitě shodne na kvalitním dílenském zpracování i poměrně pohodlných sedadlech a bohaté nabídce vnitřního prostoru. I přesto, že je karoserie Leonu o 11 centimetrů nižší než u sesterských modelů Altea a Toledo je nastupování i vystupování, vpředu i vzadu, celkem pohodlné, na čemž mají značný podíl velké úhly otevírání dveří.
V interiéru Leonu v provedení Reference, které v nabídce následuje po základním provedení Basic, najdete prakticky vše potřebné k životu. K dispozici je již v základní výbavě klimatizace Climatic, autorádio s přehrávačem CD i MP3 a šesticí reproduktorů, elektrické ovládání vnějších zpětných zrcátek a elektrické stahování oken předního páru dveří, cestující vzadu si musí vystačit s manuálními kličkami. O bezpečnost se starají systémy ABS a TCS. V případě nehody zasáhnou čelní airbagy pro řidiče i spolujezdce, boční airbagy a průběžné hlavové airbagy. Testovaný vůz měl interiér vylepšen díky paketu Sport Limited, který vedle šestnáctipalcových litých kol a mlhových světlometů zahrnuje sportovní sedadla a sportovní volant v kůži.
Pod kapotou a za jízdy
Jen málokterý současný moderní automobil vás bude informovat o každém přejetém zrnku písku jako stroje ze staré školy, které postrádaly posilovač řízení a spoléhaly se na sílu řidičových paží. Ani Leon není v tomto ohledu právě mistrem komunikace, ale jeho elektromechanický posilovač má proměnný účinek a při vyšších rychlostech řízení ztěžkne a není problém s vozem jet ve vámi zvolené stopě. Volant „v kůži“ perfektně padne do rukou a má ideální vybrání na palce. Hodně vysoké ocenění si zaslouží řazení. Rychlosti v kulise mají na milimetr vymezený prostor a při jejich změnách řadící páka vždy přesně zapadne tam kam má. Dobře rozmístěné jsou i pedály, které jsou sice mírně vyoseny vpravo, ale mají správné rozestupy a plynový pedál je ukotven v podlaze.
Až sem se může zdát, že je vše ideální, ale nyní přichází na řadu pohonná jednotka, kterou je tentokrát zážehový čtyřválec o objemu 1390 cm³, poskytující výkon 63 kW (85 k) a točivý moment 130 Nm při 3600 ot./min. Tento motor si musí poradit s vozem jehož minimální pohotovostní hmotnost činí 1176 kg. Při pohledu na papírové hodnoty to nevypadá nejhůř, ale za volantem je jasné, že čtrnáctistovka není pro Leon tou nejlepší volbou. Na silnicích, kde není příliš hustý provoz a potkáte na nich pouze traktor nebo nějaký starý dýchavičný autobus se s tímto vozem stanete králem a radostně budete šlapat na plyn. Nebude absolutně žádným problémem pohybovat se po okresních cestách rychlostmi v mezích zákona a když se nebudete bát radarů a jiných podobných zařízení, tak i mimo ně. Málokdo si ale pořídí tento vůz pro nedělní vyjížďku po liduprázdné okresce.
Většina majitelů bude vyžadovat jízdu v běžném provozu, což představuje dojíždění do zaměstnání, na nákup, na chatu, k babičce, na dovolenou atd. a právě tady může čtrnáctistovka zklamat. Aby se Leon trochu rozhýbal musí se motor udržovat ve vyšších otáčkách a například na dálnici při rychlosti okolo 130 km/h písty motoru generují 4000 ot./min. Pokud vůz veze pouze řidiče, chová se ještě relativně svižně, ale při obsazení vozů třemi nebo čtyřmi dospělými, kteří si do kufru naloží zavazadla na týdenní dovolenou, můžete na svižnost zapomenout, protože z Leonu se stane „funící lenoch“. Při předjíždění budete podřazovat všude tam, kde by jste se stejným vozem, který má například motor o objemu 1,6 litru a výkon okolo 75 kW (102 kW), pouze šlápli na plynový pedál. Navíc ne každému bude libozvučné poměrně hlasité vrčení čtyřválce při vyšších rychlostech. Jednoduše řečeno pohonná jednotka o objemu 1,4 litru není pro Leon vážící něco kolem 1,2 tuny tou nejvhodnější motorizací. Většině zájemců o tento španělský hatchback bych doporučil sáhnout po šestnáctistovce, která se k tomuto vozu přeci jen hodí lépe a nabídne vyšší výkony. A to při průměrné spotřebě, která je podle výrobce pouze o půllitr paliva na 100 km vyšší než u čtrnáctistovky. Ta podle údajů výrobce spotřebuje okolo 7 l benzinu na 100 km. Nám se dařilo držet spotřebu na uspokojivých 7,5 l na 100 km.
Na rozdíl od motoru asi každý ocení podvozek, který přímo volá po silnější pohonné jednotce. Přední McPhersony a zadní víceprvkové zavěšení předvádějí na silnici opravdové divy. Leon se pohybuje prakticky v jakékoliv rychlosti, jakoby byl k silnici přilepený. Kvalitní jsou také brzdy, které rovněž vyvolávají dojem, že jsou zvyklé spolupracovat s výkonnějším motorem. Drobnou výtku si možná zaslouží za své trochu kousavé chování při popojíždění v koloně, kdy se jejich účinek špatně dávkuje.
Vyšší cena, dostupná výbava
Základní cena testovaného vozu je 439.900,-Kč, což je vyšší hladina, než jakou drží ceníky konkurence. Zákazník, kterého zajímá parametr “value for money“ bude potěšen rozsahem bezpečnostní výbavy (mj. 6 airbagů už od základního modelu Basis), ale zejména cenami a dostupností prvků výbavy.
Dovozce nastavil cenu akční sady Sport Limited na zajímavých 14.000,-Kč, což je suma, za kterou dostanete 16” kola z lehkých slitin, sportovní sedadla, mlhovky a věnec volantu obšitý kůží. Za zajímavou nabídku by se dal považovat i příplatek za střešní okno 16.900,-Kč nebo autorádio s CD/MP3 přehrávačem, vstupem pro externí přehrávač AUX-in, 8 reproduktory a ovládáním na volantu za 5 tisíc korun. Nižší částky příplatkových položek jsou částečně kompenzovány vyšší základní pořizovací cenou, ale nezbývá než doufat, že prodejce po předložení konkurenčních ceníků (viz tabulka níže), svolí ke snížení ceny.
Srovnání s konkurencí | SEAT Leon 1,4 | Citroen C4 1,4 | Ford Focus 1,6 | Kia Cee'd 1,4 |
Stupeň výbavy | Reference | SX Pack | Collection | EX Base |
Základní cena | 439.900,- | 391.000,- | 379.900,- | 384.980,- |
Přední + boční airbagy | Ano | Ano | Ano | Ano |
Okenní airbagy | Ano | Ano | Ano | Ano |
ABS | Ano | Ano | Ano | Ano |
ESP | 15000,- (včetně TPM) | Nelze | 19.900,- | 15.000,- |
Manuálně regulovaná klimatizace | Ano | - | Ano | Ano |
Automaticky regulovaná klima. | 13.600,-Kč | Ano | 24.000,- (včetně 16" Al kol) | Nelze |
Elektrické ovládání oken vpředu | Ano | Ano | Ano | Ano |
Elektrické ovládání oken vzadu | 9.300,- (včetně el. skl. zrc.) | Ano | 8.900,- | Nelze |
Autorádio s CD+MP3, dálkové ovl. | 5.000,- | Ano | 6.100,- | Ano |
Palubní počítač+tempomat | 8.600,- | Ano | Ano | ANO (tempomat není v nabídce) |
Dálkově ovl. centrální zamykání | Ano | Ano | Ano | Ano (vč. alarmu) |
Závěr
Seat Leon s motorem 1.4 MPI ve výbavě Reference je poměrně příjemným pětidveřovým hatchbackem, kterému poněkud škodí slabá pohonná jednotka. Když se podíváte do ceníku Seatu Leon na motor o objemu 1,6 litru s výkonem 75 kW (102 k) ve spojení s výbavou Reference, pak zjistíte, že stojí 462.900,-Kč a jste prakticky na stejné částce jako u čtrnáctistovky. V případě, že jste ochotní oželet kožený sportovní volant, sportovní sedadla, litá kola a mlhovky, které jsou součástí paketu Sport Limited a obejdete se i bez vstupu pro USB a červeného laku, pak můžete mít za stejné peníze o něco výkonnější motor, který lépe zapadá do celkového charakteru vozu.
Související články
- Test Seat Leon 2.0 TDI Sport Up – v rytmu Salsy
- Test Seat Leon 2.0 TFSI Sport Up – španělská muška
- Test Seat Leon 2.0 FSI – racionální sportování
- Test Seat Leon FR – Vznětový kalup
- Test Seat Leon Cupra – Macho s trochou estrogenu
První cena vozu | 399.900,-Kč (Leon 1.4 Basis, 1,4 l 63 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,-Kč (Leon 1.4 Basis, 1,4 l 63 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 439.900,-Kč (Leon 1.4 Reference , 1,4 l 63 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 463.300,-Kč (Leon 1.4 Reference , 1,4 l 63 kW) |
Plusy
- Působivý design
- Kvalitní jízdní vlastnosti
- Přesné řazení
- Skvělá přední sedadla a poloha řidiče
Minusy
- Nedostatečný výkon motoru
- Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
- Vyšší ceníková cena