Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon 2.0 TDI (110 kW) – Povedená novinka, berte ale raději mildhybrid

David Bureš
Diskuze (123)

Seat Leon je další z letošních koncernových kompaktních novinek. V rámci redakčního testu jsme ho vyzkoušeli s naftovým 2.0 TDI (110 kW).

Design, interiér


Poslední měsíce jsou u koncernu VW Group ve znamení nové generace kompaktních modelů, které postupně přicházejí i na český trh, a tak si je můžeme otestovat také v tuzemských podmínkách. Zatím přišla řada na Volkswagen Golf a Škodu Octavia a ještě než se dočkáme Audi A3 Sportback, je tu jejich mladistvě laděný bratr Seat Leon. Ten už jsme si poprvé vyzkoušeli v rámci tuzemské jízdní prezentace, krátce na to však došlo i na komplexní redakční test.

Jestliže první setkání s novým Leonem proběhlo za volantem hatchbacku s benzinovým mildhybridem 1.5 eTSI (110 kW) v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, v rámci týdenní zápůjčky jsme sáhli po jeho naftové alternativě, v podobě stejně výkonného 2.0 TDI v kombinaci s DSG. Patnáctistovka nás nadchla silou, slušnou spotřebou i souhrou s převodovkou, stejně jako solidními jízdními vlastnostmi nebo pěkným interiérem, méně nás však Leon potěšil výhradně dotykovým ovládáním.

Jak však zapůsobil naftový Leon po týdnu? Potvrdil i dvoulitrový turbodiesel své kvality? A zvykli jsme si na ovládání nové generace multimediálního systému?

Fešák i v nenápadném laku

Než si však odpovíme na tyto otázky, začněme jako každý redakční test hezky zvnějšku, od designu. Ještě před představením bylo jasné, že aktuální čtvrtá generace Leonu naváže svým stylem na velké SUV Tarraco, což konkrétně znamená nově řešenou šestiúhelníkovou masku chladiče nebo ostře řezané světlomety, na zádi zase propojená koncová světla.

Přiznám se, že na prvních fotografiích mě nový Leon tolik nezaujal, přišel mi až příliš zaměnitelný s jinými hatchbacky, první setkání ale už bylo o něčem jiném. Naživo se ukázalo, že tvary novinky fungují. Ostře řezané hrany na bocích zůstávají jako zdůraznění sportovního šmrncu, záď pak zdobí nápis Leon v originálním hravém fontu, který je najednou osobitý a nikoliv zaměnitelný s jinými auty používajícími tento detail. Navíc musím říct, že to Leonu sluší i ve vlastně nenápadné šedé metalíze (lak Magnetic 15.500,-), což také nebývá vždy zvykem.

Co se pak týče rozměrů, připomeňme, že se Leon zásadně prodloužil, o 86 mm na výsledných 4.368 mm. Paradoxně se ale zúžil o 16 mm, na rovných 1.800 mm. Proporce pak vedle posunutí A sloupků více vzad proměnilo snížení výšky o tři milimetry. Rozvor činí 2.686 mm, tentokrát stejně jako v případě sesterské Škody Octavia.

Seat Leon – srovnání rozměrů hatchbacku s koncernovými sourozenci
Model Seat Leon Audi A3 Sportback Škoda Octavia liftback Volkswagen Golf
Délka (mm) 4368 4343 4689 4284
Šířka (mm) 1800 1816 1829 1789
Výška (mm) 1456 1449 1470 1456
Rozvor (mm) 2686 2636 2686 2636
Objem zavazadelníku (l) 380 380 600 380

Digitální koncepce

V rámci mezigenerační proměny se přitom zásadně nezměnil jen exteriér, ale také interiér, kde doslova nezůstal kámen na kameni. Po vzoru ostatních nových koncernových kompaktů Leon vsadil na novou generaci multimediálního systému, přičemž v tomto směru zdůraznil svoji orientaci na nejmladší cílovou klientelu. Zatímco Octavia si uchovala několik konvenčních tlačítek na středovém panelu a Golf má pod displejem také několik dotykových ploch pro přímý vstup do některých částí menu, Leon vsadil výhradně na dotykové ovládání. Vždyť mladí jsou dnes na něj přece zvyklí...

V jeho případě tak na středovém panelu najdete jediné konvenční tlačítko – to od výstražných světel. Jinak vše ovládáte přes dotykový displej, který doplňují podobné dotykové plochy jako v Golfu a Octavii pro nastavení teploty klimatizace nebo hlasitosti rádia. Pár tlačítek je pak jen na středovém tunelu – od startování, parkovací brzdy, asistenta rozjezdu do kopce a zamčení dveří. Dotykem se pak ovládají i světla, plochou vlevo od volantu.

Multimediální systém Seatu se přitom od koncernových bratrů v lecčems liší, a tak ve výsledku působí přehledněji než ten v Octavii nebo Golfu. Navíc velkou část prvků můžete ovládat prostřednictvím volantu. Digitální přístrojový štít si totiž můžete rozdělit na několik částí, v nichž lze pomocí multifunkčního volantu listovat. Také třeba nulování palubního počítače je jednodušší než v Octavii – zkrátka podržíte tlačítko OK na volantu a je to.

Seat Leon 2.0 TDI Seat Leon 2.0 TDI

Nutno podotknout, že infotainment nového Leonu rychle reaguje na pokyn, je přehledný a snadný na ovládání, a tak jsem se s ním rychle sžil. Přesto mi dosavadní řešení vyhovovalo víc. Otočné ovladače klimatizace zkrátka podle mého názoru nic lepšího nenahradí. Už jen proto, že o dotykové plochy pod displejem infotainmentu se při jeho ovládání opíráte, a tak si mnohdy omylem změníte nastavenou teplotu. Ideální není ani přesunutí přepínače jízdních režimu do multimediálního systému. Přestože jej můžete přesunout do hlavního menu, pořád je tu mezikrok v podobě kliknutí na displej. Podobně musíte přes infotainment vypínat stop- start systém nebo detailně nastavit práci ventilace. To, co jsme kdysi kritizovali o vozů Skupiny PSA, tak expanduje napříč dalším koncernem...

Video se připravuje ...

Podobně jako u Octavie a Golfu se pak ukazuje, že software ještě potřebuje jisté doladění. Nechápeme třeba, proč při každém vypnutí asistenta pro jízdu v pruzích (který se zapíná při každém nastartování) se přepne digitální přístrojový štít do grafiky s diagonálním motivem, bez ohledu na to, jaký režim zobrazení jste předtím zvolili. Inteligentní hlasové ovládání nám pak zkrátka nefungovalo, a tak jsme jej nemohli využít. Prý už je ale náprava hlasového pomocníka na světě, a tak by měl být tento problém vyřešen.

Útulný a prostorný

Jinak ale vnitřku Leonu není vlastně co vytknout. Pozice za volantem je ideální, samotný volant je nejen hezký na pohled, ale také se příjemně drží. Do stran je pak díky tenkým A sloupkům skvěle vidět. Zvolené materiály jsou na jedničku, stejně jako jejich zpracování, v tomto směru udělal Seat vážně velký krok kupředu. Celkově se tu navíc cítím útulněji než ve strohém Golfu. Na rozdíl od mé přítelkyně pak nejsem fanouškem ambientního osvětlení, zde je ale originální. Obklopuje totiž posádku, když vede přes horní část palubní desky pod čelním sklem, přičemž zároveň funguje jako ochranný prvek. Jeho diody v předních dveřích totiž užívá hlídání mrtvého úhlu, které v těchto místech začne varovně blikat v případě hrozící srážky.

Místa je pak dostatek rovněž na zadních sedadlech. Sedák by sice mohl být ukotven výše, s výškou 185 centimetrů tu ale pořád mám dostatečnou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. Ani se tu necítím nijak stísněně.

Slušný je také zavazadelník. Udávaný objem 380 litrů se sice v rámci mezigenerační proměny nezměnil, velikostně ale plně dostačuje. Navíc potěší jeho pravidelné tvary nebo fakt, že k Leonu standardně dostanete ocelovou minirezervu. Jen nakládací hrana ve výši 75 cm nad vozovkou je už dost vysoká.

Seat Leon 2.0 TDI Seat Leon 2.0 TDI

Dostatek odkládacích míst najdete také uvnitř. Lahev o objemu 1,5 litru se přitom vejde nejen do kapes předních, ale také zadních sedadel. Prostor ve středovém tunelu pak u vozů s automatem uvolňuje minimalistický volič. Snad bych si dokázal představit jen objemnější schránku v loketní opěrce mezi předními sedadly.

Motor, jízdní vlastnosti


Berte raději patnáctistovku

Seat Leon na trh vstupuje s nabídkou čtyř benzinových a dvou naftových motorů, přičemž nabídka se v následujících měsících bude dále rozšiřovat. Také třeba o plug-in hybridy nebo verzi na CNG. Než se tak stane, vyzkoušeli jsme Leon s turbodieselem 2.0 TDI (110 kW), který je v tuto chvíli nejdražší motorizací v nabídce.

Podobně jako v dříve testovaném Golfu jde o novou generaci motoru, tzv. 2.0 TDI Evo, který koncern nazývá nejčistějším turbodieselem vůbec. Kvůli maximálnímu snížení emisí mu nechybí dva filtry pevných částic a dvojí vstřikování močoviny před každým z katalyzátorů SCR. V tuto chvíli je pak výhradně spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Seat Leon – srovnání s konkurencí
Model Seat Leon Kia Ceed Peugeot 308 Volkswagen Golf
Motor 2.0 TDI 1.6 CRDi 1.5 BlueHDi 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1968 1598 1499 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW] 110/3500 100/4000 96/3750 110/3500
Točivý moment [N.m/min] 360/1700-2750 320/2000-2250 300/1750 360/1750-2750
Převodovka 7DS 7DS 8A 7DS
Max. rychlost [km/h] 218 200 206 223
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,6 9,9 9,4 8,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,6 4,2 3,5 3,7
Základní cena [Kč] 734.900 599.980 535.000 776.900

Jestliže hledáte do Leonu úspornou jednotkou, může být testovaný dvoulitr hodně zajímavou volbou. Přestože už díky svému výkonu 110 kW a točivému momentu 360 N.m rozhodně není žádnou ekobrzdou provozu, jeho apetit je až nečekaně nízký.

Výrazně přes šestilitrovou hranici jsme se dostali jen při opravdu sportovní jízdě, kterou jsme zakončili s průměrem 8 l/100 km. Většinu času jsme se ale pohybovali mezi pěti a šesti litry na 100 km, což platí jak pro jízdu ve městě, tak na dálnici. Tím diesel rozhodně dokazuje, že v nabídce pořád má co dělat.

Když však dvoulitr srovnáme se stejně výkonným mildhybridem 1.5 eTSI (110 kW), který jsme zkoušeli v rámci tuzemské prezentaci, přece jen bychom volili spíše benzin. Ve srovnání s patnáctistovkou je TDI po nastartování přece jen hrubší, uklidní se až po zahřátí, kdy už je pečlivě odhlučněno. Příliš nám ale nesedlo jeho spárování s DSG.

Seat Leon 2.0 TDI Seat Leon 2.0 TDI

Zatímco eTSI nabízí hladké a logické řazení nebo naprosto tichý stop-start systém, TDI s dvouspojkovou převodovkou je přesný opak. Změna převodu není vždy hladká, při rozjezdech občas pocukává, jindy zase máte pocit, že převodovka neví, jaký stupeň právě zvolit. Reakce na sešlápnutí plynu pak doprovází prodleva. Když jsem tak o stop-start systému eTSI prohlásil, že mi nevadí a nechával jsem ho rád zapnutý, u TDI je to systém ze staré školy - hlučný a nepříliš hladký, a tak jsem ho po pár stáních na semaforech zase vypnul.

Když si pak uvědomím, že ani 1.5 eTSI nežádá moc paliva, měl bych v otázce pohonného ústrojí jasno. To jen potvrdí fakt, že 2.0 TDI (110 kW) s DSG stojí o 60.000 korun víc než mildhybridní patnáctistovka.

Levný není...

Právě cenovka také hraje proti 2.0 TDI (110 kW). Ten aktuálně pořídíte až ve sportovně laděném stupni  FR, a to za 734.900 korun, což ani s přihlédnutím k tomu, že jde o silný turbodiesel kombinovaný s automatem, není zrovna málo.

Alespoň že výbava je vcelku bohatá. K FR vedle 17“ litých kol, sportovního multifunkčního volantu, osvětlených hliníkových prahových lišt nebo sedadel kombinujících čalounění z textilu a kůže, dostanete rovněž zadní parkovací senzory, diodové mlhovky, digitální přístrojový štít nebo dešťový a světelný senzor. Nechybí ani hned třízónová klimatizace, tempomat nebo hned devět airbagů (čelní, boční, hlavové, kolenní řidiče a boční vzadu). Standardem pro všechny varianty je pak ocelová minirezerva.

Dobře jezdící, ale…

Součástí (u minulé generace nejžádanější) varianty FR je přitom rovněž o 15 mm snížený podvozek se sportovnějším naladěním. Rozhodně se ho však nemusíte bát, jelikož Leon si nás při prvních jízdách získal až nečekaně komfortním podvozkem, což po týdnu testování jen potvrdil.

Jestliže předchůdce byl přece jen tužší, navíc s hůře odhlučněným podvozkem, pro novinku nic takového neplatí. I verze se 110 kW si přitom uchovává jednodušší podvozek s tuhou zadní nápravou – modely s multilinkem dorazí až s 2.0 TSI, plug-in hybridem nebo ve variantách s pohonem všech kol. Podvozek však pečlivě tlumí nerovnosti, ničemu tak nevadí obutí osmnáctek u testovaného auta. Od zadní nápravy se pak neozývají žádné rány.

Seat Leon 2.0 TDI Seat Leon 2.0 TDI

Zároveň to však neznamená, že by Leon přišel o svoji jistotu. Jízdní vlastnosti nadále patří mezi přednosti, auto s ochotou mění směr a pečlivě se drží v oblouku. Nutno ale podotknout, že naftový model proti dříve zkoušenému 1.5 eTSI působí o chlup těžkopádněji. Ocenil bych pak lepší aerodynamické odhlučnění, na dálnici už je šum větru kolem karoserie lehce znát.

Závěr


Závěr

Seat léta funguje jako lákadlo mladých zákazníků ke koncernu VW Group, což je na novém Leonu jasně patrné. Nemluvíme tu přitom jen o svěžím dynamickém designu, ale také třeba o koncepci interiéru. Zatímco Octavia si uchovala hned několik konvenčních tlačítek na středovém panelu a nový Golf jich také pár má, Leon vsadil výhradně na dotykovou obrazovku – konvenční tlačítko tu je v podstatě jen pro výstražná světla. Naštěstí se multimediální systém povedlo udělat přehlednější než u koncernových sourozenců (je totiž v lecčems jiný než u Golfu a Octavie), což jeho ovládání zjednodušuje. Zvlášť když řadu úkonů provede přes multifunkční volant. Stále by nám však v praxi více vyhovovalo ovládání konvenčními tlačítky.

Jinak toho ale novému Leonu není moc co vytknout. Interiér je z hlediska designu krásný, navíc využívá hodnotnějších materiálů než dříve. Atraktivní je i netradiční ambientní osvětlení vedoucí přes horní část palubní desky, které navíc upozorní před vozidly v mrtvém úhlu. Ideální je to rovněž z hlediska prostornosti, stejně tak zavazadlový prostor s 380 litry prostoru je v rámci segmentu slušný. Jen ta nakládací hrana je poměrně vysoká.

Turbodiesel 2.0 TDI (110 kW) se projevil jako velice úsporný agregát. Dostat se s ním výrazně přes šest litrů na 100 kilometrů, to už chtělo opravdu ostré tempo. Moc nám ale nevyhovovalo sladění s převodovkou, stejně tak zvuk byl hrubší. Když k tomu připočteme fakt, že mildhybridní patnáctistovka je dle našich zkušeností také nadmíru úsporná, řadí mnohem hladčeji a Leon je s ní obratnější, měli bychom jasno, který z motorů zvolit. Celkově ale musíme říct, že se nový Leon Seatu náramně povedl.

Nejlevnější verze modelu 484.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Reference)
Základ s testovaným motorem 734.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG FR)
Testovaný vůz bez příplatků 734.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG FR)
Testovaný vůz s výbavou 848.200 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG FR)

Plusy

  • Sportovní vzhled
  • Velice úsporný motor
  • Prostorná kabina
  • Komfortní podvozek
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Nepříliš hladké sladění motoru a převodovky
  • Vyšší pořizovací cena
  • Ovládání výhradně přes displej
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (123)

Doporučujeme

Seat Leon 2.0 TDI
Cena základní sestavy 734 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, devět airbagů, dojezdové rezervní kolo, automatické udržování rychlosti v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, třízónová automatická klimatizace, multimediální systém s 8,25“ dotykovým displejem, tempomat a omezovač rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, palubní počítač, full-LED světlomety, koncová LED světla, zadní parkovací čidla, LED přední mlhovky, digitální přístrojový štít s 10,25“ TFT displejem, ambientní osvětlení interiéru, průvlak na lyže, loketní opěrka vzadu, sportovní kožený multifunkční volant, čalounění kombinující textil s kůží, dešťový a světlený senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, hliníkové nástupní lišty s osvětlením, sportovní podvozek. Kč
Cena testované sestavy 848 200 Kč
Výbava testované sestavy Metalická lak šedá Magnetic (+15.500,-), akční paket Technology FR – 18“ kola Performance II, full LED světlomety Plus, parkovací asistent, parkovací čidla vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, bezklíčový vstup, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant (+38.000,-), top ambientní osvětlení (+8.000,-), paket Safe Driving L+ - prediktivní adaptivní tempomat, rozpoznávání dopravních značek, asistent dálkových světel, hlídání mrtvého úhlu (+17.500,-), navigační systém s 10,25“ obrazovkou (+18.900,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1700 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 3.6
Emise CO2: 95
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1371 / 0
Rozměr pneu: 225/40 R18
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4368
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1456
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1516
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Ada je zase tady
18. 6. 2020 23:25
Re: všechno je špatně
kdepak, takový neznám
Avatar - Jaros71
18. 6. 2020 01:02
Re: pořád nechápu proč novou trojici Leon/Octa/Golf kupovat.
Souhlas..taky nehodlám drbat do dotyků v autě :-(

POKUD BUDE U KONKURENCE NORMÁLNÍ INTERIER , KLIDNĚ SI I PŘIPLATÍM !
Avatar - Jaros71
18. 6. 2020 01:01
Re: Leon IV
Leon vypadá proti Golfu lépe..až na stejně děsný dotykový interier.. :no:

Nevím jak v Čechách , ale u nás na Moravě je Leon taky levnější než Golf :-)
Avatar - Ozzman
17. 6. 2020 12:41
Re: pořád nechápu proč novou trojici Leon/Octa/Golf kupovat.
Tohle taky nechápu, Kuga ho má a měla, od II. generace byla na stejné platformě, jako Fokus III, který taky AWD neměl, měl ho dokonce i Fokus III RS, tak proč ne ST? Nebo klasický Active Diesel ? Mondeo ho má taky.... Zajmímalo by mne, v čem je háček u Fordu, ale bude to dle mne nějaká blbost, jako, že Mondeo Biturbo nemohlo být v kombinaci s 4x4, protože se nevešly výfukové svody...
17. 6. 2020 12:29
Re: pořád nechápu proč novou trojici Leon/Octa/Golf kupovat.
To urcite ano, jen Focus ST kombi nema ctyrkolku, pokud nekdo chce. Kombi je spise rodinne universalni auto a ono pri techto vykonech predni kola casto nestihaji.