Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
32 Fotogalerie

TEST SEAT Toledo: První jízdní dojmy

Je nové Toledo jen hezčí Škodou Rapid, nebo má v záloze nějaký trumf? Vyzkoušeli jsme jej na vlastní kůži.

V pořadí již čtvrté Toledo navazuje, s tříletou pauzou, na Toledo třetí generace. To bylo postavené na základě modelu Altea a po dvou generacích sedanů nabídlo vysokou karoserii a nadprůměrný vnitřní prostor. Zákazníci, kteří nakoupili více než 860 tisíc Toled první a druhé generace, však příliš nadšení nebyli. Nové Toledo není klasický sedan (jde o liftback), do vkusu tradičních zákazníků by se však mělo strefit o něco víc.

Novinka je s délkou 4,48 metru o čtyři centimetry delší než předchůdce z roku 2004 a o šestnáct centimetrů delší než první generace. Rozvor náprav dlouhý 2602 milimetrů (o 80 milimetrů delší než u Toleda II) má být zárukou dostatku prostoru pro nohy cestujících na předních i zadních sedadlech. Zavazadelník má nadprůměrných 550 litrů. Toledo, byť narostlo, zůstává nižší střední třídě, tentokráte však bude o přízeň zákazníků bojovat s nejlevnějšími vozy segmentu.

Pod kapotou 55 až 90 kW

Nabídka motorizací v podstatě kopíruje nabídku Škodovky, nejsilnější verzí je 1,4 TSI (90 kW). K ní automobilka dodává výhradně sedmistupňovou převodovku DSG, takže se dá očekávat i poměrně vysoká základní cena.

Základním zážehovým agregátem je tříválec 1,2 MPI (55 kW), následuje 1,2 TSI s výkonem 63 kW (86 k) a výkonnější varianta se 77 kW (105 k). K turbodieselu 1,6 TDI/77 kW bude během příštího roku přidána i slabší verze o výkonu 66 kW. Všechny manuální převodovky jsou pětistupňové, jedinou výjimkou bude verze 1,2 TSI (77 kW), která i ve verzi Ecomotive bude v nabídce se skříní šestistupňovou. Kombinovaná spotřeba paliva v tomto případě klesne z 5,4 na rovných pět litrů Naturalu.

SEAT Toledo - technická data benzinových motorů
Motor1,2 MPI1,2 TSI1,2 TSI1,2 TSI Ecomotive1,4 TSI DSG
Převodovka5M5M5M6M7DSG
Zdvihový objem [cm3]11981197119711971390
Válce/ventily3/44/24/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]55/540063/480077/500077/500090/5000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]112/3750160/1500-3500175/1550-4100175/1550-4100200/1500-4000
Max. rychlost [km/h]175183195195206
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,911,810,310,39,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,15,15,45,05,8

Zajímavostí je, že původní Toledo mělo s Toledem dnešním téměř shodný výkon základní motorizace. V roce 1991 potřebovali k výkonu 52 kW inženýři čtyřválec o objemu 1,6 litru, v roce 2012 stačí na 55 kW tříválec o objemu 1198 cm3.

Jízdní dojmy

Překvapení se nekoná, Toledo jezdí (i přes oficiálně jinak naladěný podvozek) jako Rapid. První jsem vyzkoušel 1,6 TDI o výkonu 77 kW. Těžký motor vpředu způsobuje to, že auto je jakoby nalehnuté na předek a odlehčená záď je trochu neposednější, než by bylo nutné a za čumákem lehce vlaje. Hodně cítit to je hlavně při brzdění. Nedotáčivost zde bude pravděpodobně nejvýraznější ze všech verzí, bohužel kvůli necitlivému řízení není úplně jednoduché limit auta odhadnout. Jízda na šestnáctipalcových kolech je poměrně plavná, avšak s krátkými příčnými nerovnostmi se podvozek moc nekamarádí.

Vznětový motor by si zasloužil šestistupňovou převodovku, přechody mezi jednotlivými stupni jsou totiž poměrně velké. Při reálné rychlosti 100 km/h točí motor na pětku 1850 otáček, klidná jízda po dálnici znamenala pěkných 4,3 litru nafty. Líbil se mi volant s perforovanou kůží i to, že auto umí komunikovat v češtině. Nemožnost ovládat zadní okna z místa řidiče rozhodně nepotěší, elektrické ovládání není (na rozdíl od rádia) v základu.

Druhou testovanou motorizací bylo slabší 1,2 TSI o výkonu 63 kW. Jízdní vlastnosti byly na stejných kolech o poznání lepší, auto pocitově lépe sedělo a na nerovnostech se nedalo tak lehce rozhodit. Spotřeba se při stejném jízdním stylu pohybovala kolem šesti litrů, motor při stovce točil o necelých 600 otáček více.

Odkládací prostory nejsou moc velké, jedna užší a jedna širší prohlubeň na malé lahve a plechovky je před řadicí pákou. Není zde však moc místa na výšku, takže i při umisťování půllitrových lahví si omylem víčkem odemknete zámky či vyřadíte z činnosti ESP. Koncern VW naštěstí neopustil dobrý nápad s velkými odkládacími prostory ve dveřích, sem se velká láhev bez problémů vejde.

SEAT Toledo - technická data dieselových motorů
Motor1,6 TDI1,6 TDI Ecomotive
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]15981598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]77/440077/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-2500250/1500-2500
Max. rychlost [km/h]190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,610,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,43,9

Slavná škrabka na okna, nikoliv překvapivě, ve španělských testovacích vozech chyběla, pacičky na její přichycení zde byly. Škrabky stejně budou v našich podmínkách vysloveně putovní, víčko totiž nejde uzavřít a tak si ji od vás může kdokoliv půjčit. Kufr se zavírá těžce, chybí škodovácké gumové tykadlo, takže je nutné natáhnout se víc a použít poměrně hodně síly. Na druhou stranu se těžké víko velice lehce zvedne do zajištěné polohy. Ale to je (podobně jako drtivá většina ostatních věcí) stejné i u Rapidu.

Základ od 279.900,- ?

Oproti některým dřívějším informacím se pod kapotou Toleda i na našem trhu objeví základní agregát 1,2 MPI o výkonu 55 kW. S jeho pomocí by se cenovka měla ponořit výrazněji pod 300 tisíc Kč, základní provedení bude podle odhadu Auto.cz stát 279.900 Kč. Dvojkou by (opět podobně baťovsky za 299.900,-) mohla začínat i jedna z hlavních motorizací, slabší 1,2 TSI (63 kW). To si však vedení SEATu ještě bude muset poměrně tvrdě obhájit, přeci jen nejtvrdším konkurentem u nás bude logicky Škoda Rapid. Mladoboleslavská cenová politika tak do finální podoby ceníků bude mít hodně co mluvit.

Nové Toledo bude uvedeno na trh v polovině listopadu 2012 nejprve ve Španělsku a Portugalsku, a během roku 2013 i v ostatních částech Evropy. Kromě Španělska budou klíčovými trhy pro Toledo Německo, Mexiko a Turecko. Pro představu, v materiálu pro německé novináře se předpokládá, že nejprodávanější motorizací bude devadesátikoňové 1,6 TDI (38 %), následované silnějším a slabším 1,2 TSI (26, resp. 20 %). Na nejslabší dvanáctistovku zbude pouhé jedno procento, velký zájem (3 %) se neočekává ani od 1,4 TSI. V souvislosti s tím vypadají plány na verzi FR poměrně nereálně, fandům sportovní jízdy bude muset stačit sportovní paket s upraveným podvozkem a lehkými změnami designu.

V České republice se první předváděcí vozy objeví u dealerů v listopadu letošního roku, dodávky zákazníkům začnou v březnu 2013. SEAT plánuje příští rok prodat na našem trhu 450 vozů, limitujícím faktorem bude zejména kapacita výrobních linek, protože zájem se očekává veliký. Továrna v Mladé Boleslavi plánuje vyrábět o něco více Škodovek, poměr vůči Toledu bude odhadem 60 ku 40.