Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
15 Fotogalerie

TEST Škoda Fabia 1.4 TDI Classic - úsporná ale drahá (08/2003)

Fabia nedávno dostala nejen nové zážehové tříválce 1.2 HTP (40 a 47 kW), ale také jeden tříválec vznětový. Během redakčního testu jsme vyzkoušeli Fabii s nejmenším motorem TDI v nabídce Škody Auto.

Fabia nedávno dostala nejen nové zážehové tříválce 1.2 HTP (40 a 47 kW), ale také jeden tříválec vznětový. Během redakčního testu jsme vyzkoušeli Fabii s nejmenším motorem TDI v nabídce Škody Auto.

Popis nejprodávanějšího automobilu na českém trhu by asi byl nošením dříví do lesa a tak se v textu zaměříme zejména na změny související s novou pohonnou jednotkou pod kapotou. Pokud by vás přesto zajímaly detaily konstrukce nebo naše další zkušenosti s Fabiemi, doporučujeme některý z mnoha dalších a popisných článků na našem serveru.

Zkratka TDI se stala v posledních letech synonymem pro úsporný a živý vznětový motor. Postupným rozšířením z dražších vozů koncernu VW (Audi 80, VW Passat) se dostal motor 1.9 TDI a jeho pokračovatelé do všech automobilů, kde byla zástavba takového agregátu žádoucí. Před několika lety se na svět prodral systém vstřikování common-rail, ale odpovědí techniků VW byla evoluce vysokotlakého přímého vstřiku označovaná souslovím pumpe-düse nebo česky čerpadlo-tryska. Dílčími úpravami u VW ze základního čtyřválce TDI získalo několik výkonových variant. Dieselová mánie, která postihla Evropu v posledních letech stimuluje výrobce ve všech třídách nabízet co trh žádá. Donedávna byla úloha "malého" dieselu většinou svěřena atmosférickým verzím nebo starším a méně výkonným turbodieselům. Malý moderní diesel bude brzy nutnou součástí nabídky každého výrobce malých vozů a tak u VW odebrali jeden válec z bloku jedna devítky TDI (objem jednoho válce je u 1,4 TDI i u 1,9 TDI shodný - 474 cm3), naopak přidali vyvažovací hřídel a tak vznikl tříválec 1.4 TDI, který našel své místo i ve Fabiích. Nízká spotřeba, vysoký točivý moment od nízkých otáček a relativně vysoká cena - to je klasické TDI - v případě tříválce se k dobru navíc počítá také úspora hmotnosti, která u malých a lehkých vozů hraje větší roli než u velkých sedanů. Fabia 1.4 TDI váží 1130 kg uveze 515 kg nákladu. Srovnávat můžeme s Fabií vybavenou nejmenším zážehovým tříválcem 1.2 HTP (40 kW), která má pohotovostní hmotnost 1055 kg a nebo s momentálně nejlevnějším a nejslabším dieselem pro Fabii 1.9 SDI (47 kW), který má hmotnost 1145 kg.

Motor 1.4 TDI PD má zdvihový objem 1422 cm3 a maximální výkon 55 kW při 4000 ot/min. Točivý moment má maximum 195 Nm při 2200 ot./ min což je velmi dobře srovnatelné s klasickým TDíčkem 1.9, který v 66 kilowattové verzi má největší moment jen o 15 Nm vyšší (210 Nm/1900 ot./min). Podíváme-li se na malý tříválec subjektivním okem, po nastartování se linou z nitra oplastovaného motoru neklidné výbuchy. Dunění proniká i do interiéru a v nejpoužívanějším pásmu od 1200-3500 ot/min je motor dost slyšet. Vytáčení až k maximálním otáčkám s sebou přinese sportovnější sound a vibrace již nejsou tak patrné. Již kolem 1500 ot./min může motor nabídnout 150 Nm momentu a při cca 1900 ot./min máte pod plynem 40 kW. V praxi je třeba při rozjezdu více přišlápnout plyn a na výrazný nástup maxima momentu je pak třeba si chvíli zvykat. Vibrace tříválce se v nízkých otáčkách přenášejí dokonce i do volantu (především při rozjezdu). V provozu lze dobře využívat otáčky motoru mezi 2000 a 4000, kdy má motor zajímavý zvuk i dostatek síly. Na čtyřtisícové hranici tah motoru rázně ustává, i když se podle otáčkoměru můžete dostat až na 4700 ot./min.

Zajímavé je srovnání zpřevodování jednotlivých dieselů ve Fabiích. Každý ze čtyř dieselů má odlišné převodové poměry. Mění se nejen stálý převod, ale i dílčí páry ozubených kol jednotlivých rychlostí. Nejtěžší převody má přirozeně Fabia RS, nejlehčí pak Fabia 1.9 SDI, jejíž maximum momentu tvoří podstatnou část plochého průběhu momentu (mezi 1600 a 2800 ot./min), ale dosahuje jen hodnoty 125 Nm. Fabia 1.4 TDI má druhý nejlehčí převod a nad ní je o něco těžší zpřevodování motoru 1.9 TDI (74 kW).

Výrobce slibuje průměrnou spotřebu v kombinovaném režimu 4,5 l/100 km, mimo město při jízdě podle standardizovaného zkušebního cyklu potřebuje Fabia jen 4 litry nafty na 100 km. V praxi se spotřeba ve městě, při plném využívání potenciálu tříválce pohybuje mezi 5 a 6 litry, mimo město, při klidné jízdě jsme i my atakovali 4 litrovou hranici. Naše celková spotřeba během testu dosáhla výborné hodnoty 4,8 l/100 km a tříválec tak splnil očekávání.

Dobré jízdní výkony, nízká spotřeba a přijatelné provozní vlastnosti moderních dieselů jsou však vykoupeny vyšší pořizovací cenou. Stejně je tomu i u Fabie 1.4 TDI. Základní cena s nejprodávanější výbavou Classic je nastavena na 376.900,- Kč. Tedy o 20.000,- Kč výše než u atmosférického dieselu 1.9 SDI. Pro srovnání s větším 100 koňovým TDíčkem musíme do vyšších výbav, kde jsou v nabídce oba motory s cenovým rozdílem 40.000,- Kč.

Koupit benzín nebo diesel? Vyplatí se tankování nafty? Klasické otázky, které by si měl položit každý zájemce úsporné cestování s dieselem. Cena zážehového čtyřválce 1.4 16V se shodným výkonem 55 kW, ale menším točivým momentem, je o nezanedbatelných 50.000,- Kč nižší (326.900,- Kč), ale výkony jsou naopak o kousek lepší. Teoretická spotřeba paliva je v kombinovaném cyklu nižší u dieselu o téměř 2 litry a předpokládáme, že v praxi bude tento rozdíl ještě větší. Přesto, pokud jste běžný český řidič (najedete 10 až 15 tisíc km ročně) a nenecháte se unést zázračně nízkou spotřebou, vyhraje tento souboj spíše zážehový čtyřválec. Za padesátitisícový cenový rozdíl už lze totiž koupit pěkně naditý balík nadstandardní výbavy resp. benzín na několik let dopředu.

Malý tříválec 1.4 TDI ve Fabii je úsporný motor, ale pokud chcete jezdit s nízkou spotřebou musíte si ji předplatit složením vyšší pořizovací ceny při nákupu automobilu. Na druhou stranu, jak známo, předplacené služby jsou u nás velmi populární...