TEST Škoda Fabia 1.4 TDI - jdeme do finále
Patnáctý test nejprodávanějšího modelu na českém trhu, který právě na Auto.cz zveřejňujeme, nepřináší nic objevného. Fabii všichni znají. Co přesně ale tento model nabízí navíc oproti konkurenci šest let po premiéře? Proč je tak úspěšný?
Škoda Fabia se na českém trhu objevila před více než šesti lety. Tehdy v roce 1999 šlo o pokrokový automobil s množstvím palubní elektroniky a jen vybraná skupina konkurentů mohla v té době českému vozu konkurovat. Automobilka Škoda Fabií přesvědčila další část Evropy, že doba vtipů na účet vlastníků vozů s okřídleným šípem ve znaku, je již ta tam. Co však nabízí Fabia dnes? Není už příliš stará na to, aby mohla držet krok s novinkami, které mívají rozměry i chování vozů nižší střední třídy?
Jen těžko definované…
..jsou detaily a vlastnosti, které v zákazníkovi Fabia po prvním setkání zanechá. Z automobilu máte dojem značné solidnosti, která stále mnoha malým vozům konkurenčních značek schází. Pocit, že kupujete poctivý kus auta je dán vnějším vzhledem, který se od počátku výroby změnil jen minimálně. Důležité je také bezchybné zpracování a volba materiálů.
skoda fabia malevozy testy | Mohutné dveře se otevírají po uchopení exaktně definovaného chodu dveřních klik. Když dveře otevíráte, opravdu cítíte, že uvnitř je ukryto dostatečné množství tlumících materiálů a výztuh, které vás v případě nehody ochrání. Vizuálně výrazné tvarování prahů podporuje dojem robustnosti, podobně jako výrazná hrana na zádi ve výši spodního okraje okna.
Fabia je služebně nejstarším malým modelem, Ibizy i Pola přišly na trh až v roce 2001 a mezitím již dostaly i výrazné facelifty. Snad proto, že Škodovka zůstává jen s minimálními změnami na trhu (nové nárazníky, restyling světlometů, změny v interiéru), má domácí značka možnost přednostního vystřídání stráží. Nové Ibizy i Pola přijdou až po chystaném nástupci Fabie…Ale zpět k dojmům, kterým zájemce o Fabii podléhá.
Jsme-li u kapitoly neutrální design, je nutné zmínit, že styling také určitou část potenciální klientely odrazuje. Lidé, kteří chtějí dynamicky střižený malý automobil u nás často volí raději Peugeot 206, v poslední době trh obohatily nové Renaulty Clio a Fiaty Grande Punto, které přinášejí do segmentu městských a příměstských vozů, nejen po designérské stránce, mnoho nového.
Uvnitř Fabie…
… je zřejmá snaha o decentní jednoduché tvary, které ani po letech ve výrobě či provozu nezestárnou.
Náš exemplář s interiérem v černo-béžové kombinaci patří spíše k raritám na českých silnicích. Eleganci, kterou takto vyvedený interiér vozu dodává, přehlušuje hlas praktika, který důrazně nabádá volit snáze udržovatelný tmavý nebo šedý interiér.
skoda fabia malevozy testy | Mezi významné plusy Fabie dodnes patří intuitivní a ergonomické ovládání vozu. Vše zkrátka najdete právě tam, kde to čekáte, a je úplně jedno, jestli jste před tím řídili Škodu, Opel, Ford nebo Peugeot. Podélný prostor i místo nad sedáky patří i po letech k průměru třídy. Naopak mínusem je v dnešní době podprůměrná šířka interiéru ve výši loktů, která činí 1380 resp. 1390 mm. Sedadlům nelze nic vytknout a jednoznačně patří k tomu nejlepšímu co lze v malém voze momentálně pořídit. Škoda jen tradiční slabiny – překážející páky výškového nastavení. Při každém druhém nastupování o ni zavadíte a nezbývá než se čas od času povytáhnout na původně nastavenou výšku.
Tři válce s naftou …
…jsme již dvakrát zkoušeli přímo ve Fabii, ale také v dalších modelech. Nedávno prošel testem konkurenční Seat Ibiza se slabší verzi inovovaného agregátu 1.4 TDI. Ve srovnání s tímto vozem je Fabia 1.4 TDI výrazně lépe odhlučněna, což u principielně hlasitého projevu tříválcového dieselu hraje důležitou roli. I zde je Fabia nejen malým autem na několik desítek městských kilometrů denně, ale je dospělejším vozem, který měl a má plnit roli rodinného dopravního prostředku v českých domácnostech.
Silnější provedení motoru TDI PD o zdvihovém objemu 1422 cm3 disponuje nejvyšším výkonem 59 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 195 Nm při 2200 ot./min. Tato verze má sice výraznější momentovou špičku, která dovoluje krátkodobě výrazně akcelerovat, slabší varianta s 51 kilowatty umí podávat nižší, ale prakticky konstantní točivý moment v mnohem širším otáčkovém pásmu.
Po startu motoru se ozývá výrazný zvuk dieselu s vysokotlakým přímým vstřikováním čerpadlo-tryska. Vedle toho se do podlahy místy přenášejí vibrace, které například spolujezdec po natažení nohou snadno přiřadí k určitým otáčkám vznětového agregátu. I v tomto ohledu se nám však zdála izolace vibrací lepší než v případě Seatu.
skoda fabia malevozy testy | K charakteristikám použitého systému vstřikování patří schopnost až výbušně rychlé dodávky požadované síly na kola. Je to sice na úkor plynulosti akcelerace, ale pocit „zátahu“ je jedním z hlavních argumentů zastánců nafty v osobních automobilech a tak je na tom Fabia v této disciplíně celkem obstojně.
Jízda s osmdesátikoňovým stádem pod kapotou je provázena již méně výrazným hlukem, který při běžných cestovních rychlostech zaniká v aerodynamickém šelestu. Při vyšších zatíženích hluk opět vystupuje jako charakteristické dunění, které posádku provází i při dlouhodobém udržování vysokých dálničních rychlostí.
Za to vše vám Fabia 1.4 TDI PD (59 kW) nabídne spotřebu mezi 4,5 a 6,5 litry nafty na 100 km jízdy, to podle toho, zda se budete snažit jezdit s minimální spotřebou mimo město nebo budete spěchat, využívat akceleračních schopností relativně lehkého vznětového vozu, či trávit čas v městských kolonách.
Jízdní vlastnosti, brzdy, řízení, řazení…
skoda fabia malevozy testy | …to vše je tradičně nad průměrem třídy, ale tam je také pořizovací cena vznětových modelů. Také proto volí diesel jen 13% zákazníků na českém trhu. Na sklonku kariéry první Fabie přibývají zajímavá cenová zvýhodnění a akční sady výbav, které udržují atraktivitu modelu na té úrovni, kde si to boleslavští představení přejí. Zákazníci, kteří dražší Fabii koupí, se naproti tomu nemusí bát, že by jim při dalším prodeji taková koupě měla působit nějaké vrásky na čele. Škodovky si u nás drží cenu přímo ukázkově, takže rozhodování zda Fabii ano či ne, je závislé jen na skutečnosti, zda jste ochotni akceptovat její slabiny. Z ekonomického hlediska, z hlediska nabízené užitné hodnoty i vzhledem k vysokému bezpečnostnímu standardu Fabie, jde stále o atraktivní volbu.
Související články:
Test: Škoda Fabia 1.4 TDI - levně, rychle, hlučně (+VIDEO)
Test: Škoda Fabia 1.4 TDI Classic - úsporná ale drahá
Test: Seat Ibiza 1.4 TDI - nejlevnější TDI
První cena vozu | 224.900,-Kč (1.2 12V (40 kW), Junior) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 362.900,-Kč (1.4 TDI (59 kW), Classic) |
Základní cena testovaného vozu | 387.900,-Kč (1.4 TDI (59 kW), Ambiente) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 468550,-Kč (1.4 TDI (59 kW), Ambiente) |
Plusy:
- solidní konstrukce a zpracování
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- úsporný motor
- přesné řazení, optimální nastavení posilovače řízení
- dobrá cena při dalším prodeji
Minusy
- přenos hluku a vibrací od motoru do interiéru
- vyšší cena
- šířka interiéru
- komfort odpružení