Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi 1,4 16V – český národní standard

Ondřej Pavlůsek
Mezi krátkou Fabii a Roomster přibyla další malá-velká škodovka. Kdo chce prostor, ale nestojí o nekonvenční originalitu Roomsteru, zvolí právě nové Combi.

Nové Combi, větší konkurence

Škoda Fabia v provedení Combi je bezpochyby jednou z nejočekávanějších letošních novinek na našem trhu a mladoboleslavská automobilka se s ní bude snažit navázat na první generaci. Tentokrát bude mít ale o něco obtížnější život, díky sílící konkurenci.

První generace Škody Fabia Combi navázala před lety na poměrně úspěšné modely Felicia Combi a Forman. Její výroba byla spuštěna rok po hatchbacku a její produkce se v letech 2003 až 2006 pohybovala okolo sto tisíc vozů ročně. Její hlavní výhodou byla skutečnost, že v té době jí téměř chyběla konkurence a prakticky jediným vážnějším protivníkem byl Peugeot 206 SW. Nově příchozí, druhá generace Škody Fabia Combi, už nebude mít tak jednoduchý život a o zákazníky se musí poprat s konkurencí, kterou představuje např. Peugeot 207 SW, Renault Clio Grandtour nebo větší Kia cee´d Sporty Wagon, útočící především svou příznivou cenovou politikou.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy
 

Škoda Fabia Combi - rozměrové srovnání s konkurencí
Rozměr Škoda Fabia Combi Renault Clio GrandTour Peugeot 207 SW
Délka [mm] 4239 4202 4156
Šířka [mm] 1642 1707 1748
Výška [mm] 1498 1497 1510
Rozvor [mm] 2462 2575 2540
Rozchod vpředu [mm] 1436 1471 1467
Rozchod vzadu [mm] 1426 1471 1461
Zavazadlový prostor [l] 480/1460 439/1277 428/1433
Zavazadlový prostor - délka(mm) 959/1550 809/1450 750/1385
Zavazadlový prostor - šířka (mm) 958/1364 1020 1040

Úzká, ale vysoká

Škoda Fabia Combi druhé generace je odvozena od pětidveřového hatchbacku, který sdílí design přídě s modelem Roomster, jenž jako první přišel s novou tváří mladoboleslavských automobilů. Novinka přichází s pětidveřovou 4239 mm dlouhou karoserií, přepracovanou od B-sloupku dozadu. Základní zavazadlový prostor o objemu 480 litrů může být zvětšen na 1460 litrů, složením zadních sedadel. Zde je trochu nepříjemné a zároveň i nepraktické, že při skládání druhé řady sedadel, se musí vyjmout opěrky hlav. Další nepříjemnou skutečností je i to, že sklopením sedadel nevznikne v zavazadlovém prostoru zcela rovná podlaha, ale schod vysoký asi 50 mm, který by bylo teoreticky možné vyrovnat falešnou podlahou (není však v nabídce).

Prostor pro zavazadla nové Fabie Combi, nabízí v základním uspořádání délku 959 mm a po složení sedadel až 1550 mm. Na šířku je k dispozici mezi podběhy 958 mm a v nejširším místě má interiér v zadní řásti Fabie Combi 1364 mm. Zavazadlový prostor měří na výšku 970 mm, od podlahy po strop.

Přístup do zavazadlového prostoru vozu umožňují páté dveře v zádi, po jejichž otevření je možné nakládat pravidelným otvorem, který je široký 1020 mm a vysoký 800 mm. Nakládání usnadňuje hrana zavazadlového prostoru, ve výšce 640 mm od země. Bohužel není hrana ani ve stejné úrovni s podlahou, která je o významných 155 mm níže.

Konkurenční Peugeot 207 SW sice nabízí méně působivé hodnoty využitelných objemů, ale nízko položená hrana (540 mm nad zemí), podlaha umístěná téměř v úrovni nakládací hrany a prakticky rovná ložná plocha jsou hodnoty, které v běžné praxi oceníte častěji, než 480litrovou jeskyni.

Během týdenního používání jsme praktickým testem s pivními přepravkami vyzkoušeli možnosti zavazadlového prostoru. Zavazadelník Fabie Combi je v případě sklopení zadních sedadel, a při využití až po strop, schopen pojmout až 25 pivních přepravek. Roomster ve stejném testu obstál jen o málo lépe, když vedle dvou cestujících odvezl i 30 bas piv.

Nový design Fabií je možná o řád okázalejší než u předchozí generace, ale ruku v ruce s tím se zmenšil výhled z vozu. Problémy s výhledem vpřed (kvůli nízkému čelnímu sklu) a do stran (kvůli nízkým bočním sklům) doplňuje u Fabie Combi horší výhled šikmo vzad, kvůli dynamicky se zvyšující spodní hraně oken. Malé třetí boční okno se mezigeneračně o poznání zmenšilo.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy
 

Bez velkého váhání je nutné chválit prostor na zadních sedadlech a přístup k nim. Mezigeneračně větší výška vozu vyšetřila několik centimetrů nad hlavami cestujících vpředu, ale zejména vzadu (+ 40 mm). Stejně jako v případě Roomsteru, má Škoda problém s vnější i vnitřní šířkou, které zůstávají na spodním okraji třídy malých vozů. Pro osádku to není tragická zpráva, pokud se na cestu vydává ve čtyřech. Je přitom celkem jedno, jestli jde o typickou českou rodinku (dva dospělí a dvě děti) nebo čtyři dospělé vzrostlé jedince. Místa do výšky i v podélném směru je pro všechny čtyři dost. S obsazením pátého místa raději nepočítejte. Ostatně ani u širší konkurence v této třídě nebývá páté místo plnohodnotné.

Value for money nebo přirážka za „české“ zboží?

Nová Škoda Fabia Combi nebude se svou konkurencí bojovat pouze na poli nabídky vnitřního prostoru, ale jedním z nejdůležitějších kritérií zákazníků při rozhodování je i cena. Zde se škodovka může směle poměřovat například se svým rozměrově blízkým konkurentem Peugeotem 207 SW, brzy se na náš trh dostane také malé Clio Grandtour.

V případě testovaného vozu, který měl pod kapotou uložen zážehový čtyřválec 1.4 16V a byl ve výbavě Ambiente, se jako nejbližší protivník jeví francouzský lev 207 SW se zážehovým motorem o objemu 1,4 litru ve výbavě Trendy. Při pohledu do ceníků obou vozů je na tom lépe Fabia se základní cenou 344.900,- Kč oproti Peugeotu s cenou 380.900,- Kč. V případě, že zákazník zatouží po vybavení klimatizací, musí u českého vozu připlatit 20.000,- Kč a u francouzského celých 30.000,- Kč. Peugeot se sice může pochlubit sériově dodávaným autorádiem a dálkově ovládaným centrálním zamykáním, ale jak ukazuje tabulka, ani to mu nestačí, aby Fabii překonal. Cenově za ní zaostává o 38.500,- Kč.

Trochu jiná situace ale nastává, pokud se do hry vloží Kia se svým modelem cee´d Sporty Wagon s motorem o objemu 1,4 litru ve výbavě LX, který svou velikostí konkuruje Octavii, ale cenou se blíží Octavii Tour a při troše fantazie se může přiblížit i menší Fabii.

Základní cena tohoto vozu je stanovena na 399.980,- Kč. Výbava vozu obsahuje klimatizaci, autorádio s CD i MP3 přehrávačem, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS a také kompletní sadu šesti airbagů. V případě, že si zákazník k vozu objedná ESP a metalický lak, zaplatí za něj částku 424.980,- Kč a cee´d bude ve srovnání s podobně vybavenou Fabii jen o 12.580,- Kč dražší.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy
 

Škoda Fabia Combi - cenové srovnání s konkurencí
Modely Škoda Fabia Combi 1,4 16V Ambiente Peugeot 207 SW 1.4 VTI (70 kW) TRENDY Kia Ceed SW 1.4 LX
Základní cena 344.900,- Kč 380.900,- Kč 399.980,- Kč
Klimatizace 20.000,- Kč 30.000,- Kč Ano
Radio s CD a MP3 přehrávač 8.000,- Kč Ano Ano
El. ovl. oken vpředu/vzadu 5.000,- Kč Ano/Ne Ano
El. ovl. zpětná zrcátka Ano Ano Ne
Centralni zamykání + DO 4.000,- Kč Ano Ano
Přední airbagy Ano Ano Ano
Boční airbagy Ano Ano Ano
Hlavové airbagy 7.000,- Kč 6.000,- Kč Ano
ABS Ano Ano Ano
ESP 15.000,- Kč 24.000,- Kč 15.000,- Kč
Metalický lak 8.500,- Kč 10.000,- Kč 10.000,- Kč
Konečná cena 412.400,- Kč 450.900,- Kč 424.980,- Kč

Čtyři válce pro čtyři osoby

Nyní se můžeme konečně podívat na to, jak nová Fabia Combi jezdí. Testovaný automobil měl pod kapotou uložen zážehový čtyřválec, který poskytuje maximální výkon 63 kW (86 k) při 5000 ot./min a točivý moment 132 Nm při 3800 ot./min. Tyto hodnoty jsou přenášeny ke kolům přední nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy
 

Škoda Fabia Combi s touto pohonnou jednotkou vybízí spíše k poklidné jízdě krajinou, než k pokusům o překonávání vzdáleností, v co možná nejkratším čase. Řidiče tohoto vozu bude určitě zajímat i spotřeba paliva. Ta se příliš neliší od údajů, které jsme uvedli v testu krátké Fabie se stejným motorem. Automobilu, který jsme měli k dispozici, na nevynulovaném palubním počítači svítil v jednom z režimů měření údaj 7,9 l/100 km (na vzdálenosti 2.957 km). Tato skutečnost odpovídá svižnější jízdě mimo město, kombinované s pohybem v městském provozu. Během testu Fabie Combi jsme na trase z Prahy přes Mělník na Kokořín dosáhli průměrné spotřeby 6,2 litru na 100 km. Zároveň musíme doplnit, že této hodnoty bylo dosaženo v klidnějším víkendovém provozu a při rychlostech, které se mimo město pohybovaly v rozmezí od 80 do 90 km/h. To jen dokazuje, že se s tímto motorem dá jet i s nízkou spotřebou. V případě, že spěcháte a jedete svižnějším tempem, řekne si Fabia Combi v průměru i o 8 litrů paliva na 100 km. Podobné spotřeby jsme dosáhli na dálnici při rychlosti 130 km/h (na 5.převodový stupeň při 3800 ot./min) na okruhu s délkou 45 km. Při jízdě v běžném provozu, kdy se neustále nesoustředíte na dosahování co nejnižší spotřeby a pohybujete se po městě i dálnici, se spotřeba vyšplhá k hodnotám, které byste očekávali u motoru s větším výkonem a vyšší objemem.

Závěr

Můžeme shrnout, že Fabia Combi s motorem 1.4 16V nabízí svým cestujícím prostorný, kvalitně zpracovaný interiér, který sdílí se svým starším kratším sourozencem a přidává k němu objemný zavazadlový prostor. Vedle svých přímých konkurentů se rozhodně nemusí krčit jako chudý příbuzný a naopak je schopná je porazit, nejen v nabídce vnitřního prostoru, ale i svou cenovou politikou. Praktických řešení je uvnitř celá řada, ale francouzský rival přesto nabízí téměř rovnou ložnou plochu, která je snáze přístupná.

Náklonnost českého zákazníka k tradiční značce udělá své, takže není třeba mít strach o budoucnost užitkovější Fabie. Méně konzervativní zákazníky, zajímající se o kombi v ceně kolem čtyřista tisíc korun, bude ale více lákat nabídka značky Kia.

Konkurenční Peugeot 207 SW je originálnějším automobilem. Nenabízí však tolik místa pro zavazadla, což mu asi na českém trhu podrazí nohy.

Související články

První cena vozu 285.900,- Kč (Fabia Combi Classic, 1.2 HTP 44 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 330.900,- Kč (Fabia Combi Classic, 1.4 16V 63 kW)
Základní cena testovaného vozu 344.900,-Kč (Fabia Combi Ambiente, 1.4 16V 63 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 467.300,-Kč (Fabia Combi Ambiente, 1.4 16V 63 kW)

Plusy

  • Kvalitní zpracování, robustní konstrukce
  • Velikost a využitelnost zavazadlového prostoru
  • Místo nad hlavou a u kolen
  • Základní bezpečnostní výbava (4 airbagy)
  • Přesné řízení a řazení
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Dobré brzdy
  • Šíře nabídky a voplnost volby příplatkové výbavy

Minusy

  • Vysoká spotřeba paliva, extrémně závislá na jízdním stylu
  • Horší výhled do boku, šikmo vpřed a šikmo vzad
  • Úzký interiér
Ondřej Pavlůsek
škoda fabia combi
Cena základní sestavy 285 900 Kč
Výbava základní sestavy Kola ocelová 5J x 15", pneumatiky 195/55 R15, nárazníky lakované v barvě vozu, černé ochranné boční lišty dveří, vnější zpětná zrcátka a vnější kliky lakované v barvě vozu, interiér Style, paket Silver (hlavice řadicí páky, rámeček řadicí páky, vnitřní kliky dveří, dveřní madla, rámečky přívodu vzduchu do interiéru, pojistné tlačítko ruční brzdy), přístrojová deska "měkká" Onyx-Onyx, sdružený panel přístrojů Ambiente/Sport/Elegance (stříbrně orámovaný otáčkoměr a rychloměr, více piktogramů, MFA), ABS + MSR + Dual Rate, airbag řidiče a spolujezdce (s přitahovači př. bezp. pásů), boční airbagy vpředu, centrální zamykání, SAFE-systém, čtyřramenný volant (nastavitelný ve dvou osách), Day Light s deaktivací, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, imobilizér, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístroj. desky u spolujezdce uzavíratelná, odkládací schránka v dolní části přístroj. desky u spolujezdce uzavíratelná (osvětlená, klimatizací chlazená), odkládací schránky ve výplních předních dveří, osvětlení zavazadlového prostoru (1 lampička), Paket Overhead I (4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, 2 čtecí lampičky vpředu pro řidiče a spolujezdce, make-up zrcátko ve sluneční cloně řidiče a spolujezdce), přední mlhové světlomety, výškově stavitelné přední opěrky hlavy , přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), přerušení přívodu paliva při nárazu, příprava pro střešní nosič (podélný), příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezp. systémem ISOFIX na zadních sedadlech, radiopříprava se 4 reproduktory, rezervní kolo ocelové s jízdním obutím, středová konzola se zásuvkou 12 V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, tónovaná skla, tři výškově stavitelné hlavové opěrky vzadu, tři tříbodové bezp. pásy vzadu, výškově nastavitelné tříbodové př. bezp. pásy, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní plato (roletové provedení), zadní sedadlo dělené, sklopné (v poměru 60/40), zadní stěrač s ostřikovačem a pevným intervalem, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 467 300 Kč
Výbava testované sestavy Deaktivace airbagu spolujezdce (+1.500,- Kč), signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce (+1.700,- Kč), funkční paket (otevřené odkládací schránky za zadními podběhy, pružná odkládací schránka, 2 sklopné háčky, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výklopná odkládací schránka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, schránka na brýle, 2 čtecí světla vpředu, 1 vzadu) (+1.400,- Kč), kola z lehké slitiny „LINE“ 6,0J x 15" (4 ks) (+12.000,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.000,- Kč), "CLIMATIC" - klimatizace s automatickou regulací a kombifiltrem (+20.000,- Kč), el. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou (+5.000,- Kč), "MAXI DOT" (+4.000,- Kč), podvolantový ovládací modul rádia a telefonu s Bluetooth a „MAXI DOT“ (6.500,- Kč), příprava pro telefon GSM II a paket „OVERHEAD I“ (pouze s rádii „BEAT“ nebo „DANCE“ či navigací „LOW“) (+7.500,- Kč), navigační systém "LOW" - 2 DIN a "MAXI DOT" (+35.000,- Kč), loketní opěra vpředu (+3.000,- Kč), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (+2.000,- Kč), centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky) (+4.000,- Kč), vkládané tkané koberce (+1.300,- Kč), metalický lak (+8.500,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.3 / 6.5
Emise CO2: 155
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 1460
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1075 / 515
Rozměr pneu: 195/55 R15
škoda fabia combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4239
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1436
f) rozchod vzadu (mm): 1426
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1383
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO