Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Junior - cena jako zaklínadlo

Libor Zezulka
Expanze původních čínských společností se v Evropě či USA dosud projevovala především v textilním či elektronickém průmyslu, nyní přichází na řadu průmysl automobilový. Evropské značky pochopitelně sledují pronikání čínských vozů na zdejší trhy s...

Expanze původních čínských společností se v Evropě či USA dosud projevovala především v textilním či elektronickém průmyslu, nyní přichází na řadu průmysl automobilový. Evropské značky pochopitelně sledují pronikání čínských vozů na zdejší trhy s nelibostí a snaží se reagovat. Jak? Představením vlastních modelů s vynikajícím poměrem cena – výkon. Jako první nabídnula Evropanům levné, ale slušně vybavené a prostorné rodinné auto Dacia, rumunská automobilka ovládaná Renaultem.

Logan příkladem

Přestože se Renaultu nepodařilo dodržet cenu 5000 eur, ukázala se částka začínající v Česku na hranici 200.000 Kč pro zákazníky dostatečně lákává, dokonce natolik lákavá, že Renault navzdory původnímu záměru prodávat logan pouze ve východní Evropě, Asii a Africe, rozšířil oblast působnosti na vybrané země západní Evropy. Do České republiky dorazil logan v listopadu loňského roku a okamžitě ukázal, že má velké ambice.

V období od ledna do června 2005 zakoupili čeští zákazníci 1394 loganů, což je v nižší střední třídě, kam Sdružení automobilového průmyslu novou dacii zařadilo, třetí nejlepší výsledek za Opelem Astra a Škodou Octavia. Právě domácí Škodovka se měla příchodu levného konkurenta z východu obávat a podle některých předpovědí zase ztratit trochu ze své dominantní pozice na českém trhu.

V prvních šesti měsících letošního roku Škoda Auto pokles prodejů skutečně zaznamenala, ale pouze v segmentu fabie. To sice není příjemná zpráva, neboť fabia představuje v ČR klíčový model, ale ani žádná katastrofa, poněvadž ostatní modely a zvláště nová octavia se prodávaly výborně. Celkový součet za první pololetí nakonec nevyzněl špatně, Škoda Auto prodala o 2.400 vozů víc.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy

Pokles prodejů fabie nicméně nutí k zamyšlení a položení následující otázky: Je Škoda Auto připravena na příchod dalších levných vozů? Co proti nim může postavit a je nejlevnější škodovka konkurenceschopná? Abychom mohli na položenou otázku podat pravdivou odpověď, zapůjčili jsme si na test Škodu Fabii s motorem 1.2 HTP a výbavou Junior, tedy nejlevnější škodovku na trhu.

Jelikož jsme fábii důkladně prověřili již několikrát, nebudu se v testu podrobně zabývat popisem exteriéru či interiéru, ale spíše se zaměřím na to, co dostanete u Škody Auto za částku 224.900 Kč, kterou si za Fabii Junior účtuje.

Chudý zvenčí

Škoda si dala na okleštění fabie se základní výbavou Junior opravdu záležet. Ze seznamu vnější i vnitřní výbavy zmizely všechny položky, které nejsou zásadní pro provoz automobilu, snaha o maximální úsporu nákladů působí na některých místech dokonce tak drasticky, že budete uvažovat, zda specialisté Škody Auto nechtěli místo snížení ceny maximálně snížit hmotnost.

Pokud ovšem zadání znělo - vyhoďte, co můžete, proběhla odtučňovací kúra úspěšně. Šetření nejvýrazněji poznamenalo vnější vzhled. Drahé lakované nárazníky nahradily nevzhledné nárazníky černé, 14palcová kola výbavy Classic vystřídala maličká kola 13palcová, navíc zbavena ozdobných krytů. Čtyři základní barvy (bílou, modrou, zelenou a červenou) paradoxně doplňuje pětice příplatkových metalických barev.

Čert vezmi černé nárazníky, stejně do mě dříve či později někdo nacouvá, řeknete si možná. A skutečně. Černé nárazníky fabii na kráse nepřidají, ale na druhé straně jsou docela praktické a také funkční. Horší je to s 13palcovými koly. Pokud se rozhodnete, že právě toto bude položka, za kterou si rádi připlatíte, zjistíte v konfigurátoru příjemnou věc. Škoda Auto vám poskytne 14palcová kola gratis.

Když tedy s úsměvem na rtech zaškrtnete políčko s většími koly, konfigurátor vám sdělí, že 14palcová kola vyžadují jinou příplatkovou položku – posilovač řízení za 12.000 Kč.

Řekněme, že zaskočeni cenou posilovače zůstanete raději u 13palcových kol a tedy řízení bez posilovače. Co jste si tímto rozhodnutím způsobili, se dozvíte dále. Praktická stránka zahrnující například příjemné nastupování či slušný zavazadlový prostor s objemem 260/1016 litrů zůstala řáděním chirurgů nedotčena, tedy až na jednu drobnost.

Kvůli absenci centrálního zamykání i klasického zámku uvolníte víko zavazadlového prostoru pouze zevnitř. Tento problém bohužel nelze vyřešit přikoupením centrálního zamykání, příplatková výbava totiž tuto luxusní položku nezná.

Důstojný zevnitř

Na rozdíl od exteriéru nevykazuje interiér Fabie Junior známky drastické úspory nákladů již na první pohled. Palubní deska se stále pyšní kvalitními a precizně zpracovanými materiály, veškeré plastové části na sebe perfektně doléhají, nikde nic nechybí ani nepřebývá. Stahování oken i nastavení zrcátek probíhá samozřejmě manuálně, ale elektřinu byste marně hledali i v provedení Classic.

Zatímco však do Clasiccu si můžete elektrické stahování oken dokoupit (a vedle toho klidně tempomat), Junior stejnou možnost nenabídne. Jednou jste se rozhodli, že budete mít levné auto, tak vás Škodovka přidrží u země. Známky šetření začínají vystupovat na povrch až s podrobnějším průzkumem. Tak například přihrádka před spolujezdcem postrádá kryt, kryt si nezasloužil ani zavazadlový prostor.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy Junioru zůstal zapovězen i moderní čtyřramenný volant z vyšších verzí, nejlevnější fabia se musí spokojit s postarším volantem z octavie. Sedadla si naštěstí zachovala stejný tvar i povrch, takže poskytují dobrý cestovní komfort, oporu těla i stehen. Sloupek řízení bohužel zůstal nehybný, což ve spojení s pouze posuvnými sedadly značně omezuje možnosti nastavení a nalezení optimální pozice za volantem.

Škoda se slitovala a nechala Junioru alespoň vyhřívání zadního skla, zato prvek regulující intenzitu podsvícení přístrojové desky bez pardonu odstranila. Airbag vystřelí v případě nehody pouze na místě řidiče, u spolujezdce se za airbag připlácí 7.500 Kč. Abyste se mohli zaposlouchat ve Fabii Junior do oblíbené písničky, musíte zaplatit 4.500 Kč za přední reproduktory, anténu a kabeláž a případně dalších 5.300 Kč za rádio s kazetovým přehrávačem.

Nebudu-li počítat pakety (pro špatnou cestu a příplatek za delší servisní interval), můžete si za 17.900 Kč dále přiobjednat pouze ABS s MSR a za 3.000 Kč tónovaná skla. Přestože jsem se zpočátku na Fabii Junior díval trochu skrze prsty, v průběhu testu jsem si uvědomil, že mi uvnitř až na posilovač řízení a nastavitelný sloupek řízení nic nechybí. Sedadla jsou pohodlná, palubní deska nevrže, ergonomie příkladná, prostor dostatečný.

Určitě stojí za připomenutí, že přímí konkurenti fabie toho za stejné peníze o mnoho víc nenabídnou. Více o cenách a výbavách si řekneme dále.

Do města akorát

Symbol HTP považuje mnoho českých motoristů za něco méněcenného a někteří neváhají (zvláště na dálnici) nebohému tříválci, který tato písmena symbolizují, ukázat, jak nízko se v motorovém potravním řetězci nachází. Jenže kdo se chce vysmívat, musí nejdříve jednotku správně zařadit, vyzkoušet a poté porovnat s konkurenčními motory. Teprve test a přímé srovnání totiž ukáže, že se tříválec nemá za co s stydět.

Tak za prvé účel tohoto motoru nespočívá ve vytváření rychlostních rekordů, ale pohodlném, úsporném a je-li potřeba také svižném městském ježdění. Výkon 40 kW dostupný při 4750 ot./min. a točivý moment 106 Nm vrcholící v 3000 otáčkách nejsou hodnoty, které vyvolají respekt, ale na 1010 – 1090 kg těžkou fábii bohatě stačí. Tedy stačí na výše zmíněnou jízdu.

Jednotka překvapí především v nízkých otáčkách, kde na svůj objem a počet válců poskytuje dostatek síly. Opět připomínám, nečekejte žádné „gumování,“ ale zároveň se nemusíte obávat, že odstartuje z křižovatky poslední. Síla motoru plynule narůstá do 3000 otáček, kde se citelně projevuje vrcholící točivý moment, dále tah narůstá velmi pozvolna a nad 4200 otáčkami se jakoby rozmělňuje.

Co nestihnete do 4000 – 4500 otáček, už nestihnete vůbec, přestože maximum výkonu leží až u 5000 otáček. Motor skutečně charakterizuje dosti svižný nástup a dostatek síly v nízkých otáčkách, ale na druhou stranu nevýrazná špička a slábnutí ve vysokých otáčkách. Předjíždění samozřejmě vyžaduje patřičnou koncentraci a dobrý odhad vzdáleností, ale motor předjíždění nevylučuje.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy Ačkoliv agregát nejlépe poslouží v městském provozu nebo dojíždění na krátké vzdálenosti, neztratí se ani na dálnici, byť mu v rychlostech okolo 130 km/h dochází dech a špatně reaguje na potřebu opětovného zrychlení. Typický zvukový projev tříválce, který trochu připomíná starší lux, není pro uši posádky nepříjemný v nízkých rychlostech, při volnoběhu se projevuje neklid motoru.

Převody – měření redakce Auto.cz 2 3 4 5
Pružnost
50 -> 90 km/h   8,3 s 11,0 s  
80 -> 120 km/h     12,7 s 17,9 s
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h   2500 1900  
70 km/h     2700 2100
90 km/h       2700
110 km/h       3250
130 km/h       3800
Max. rychlosti 75 km/h 115 km/h    

Ve vyšších otáčkách ale hlučnost rychle vzrůstá a v oblasti maximální výkonu se už stává dosti nepříjemná. Klidná, tedy pro tento tříválec obvyklá, jízda znamená kombinovanou spotřebu okolo šesti litrů, svižnější ježdění zvedne kombinovanou spotřebu o litr výše, na dálnici se spotřeba kvůli vysokým otáčkám pohybuje mezi sedmi a osmi litry.

To nejlepší zůstalo

Můžete odstranit lakované nárazníky, můžeme odstranit ozdobné lišty i zdánlivě laciné kryty, můžete dokonce odstranit ochranný spodní kryt motoru, můžete omezit základní i příplatkovou výbavu, ale na podvozku těžko něco ošidíte. A je to dobře. Ať už vypadá Fabia Junior jakkoliv, poskytuje posádce prakticky stejně komfortní a jisté svezení jako dražší sourozenci, jediným limitujícím jsou kola a řízení.

Jak už jsem naznačil výše, fabia se na 13palcových kolech necítí dobře, v nízkých rychlostech malá kola obutá do úzkých pneumatik s vysokým profilem stačí, ve vyšších rychlostech se však auto nepříjemně pohupuje a v prudších zatáčkách rychle ztrácí adhezi. Větší 14palcová kola by vozu rozhodně pomohla (za ideální pro fabii považuji kola 15palcová), ta ale vyžadují přítomnost posilovače.

Právě absenci posilovače jsme v redakci vyhodnotili jako druhou největší slabinu testovaného vozu, parkování na přeplněném parkovišti totiž vyžaduje dobro fyzickou kondici a tak trochu připomíná zápas. Při jízdě nepřítomnost posilovače vadí méně, ale především v nízkých rychlostech stále schází. Řazení nevykazuje žádné nedostatky, dráhy mezi stupni jsou krátké a převodové stupně zapadají hladce, páka přesně poslouchá pokyny řidiče. Brzdy mají pomalejší nástup a průměrný brzdný účinek.

Kdo dřív přijde, ten dřív mele

Výbavu, kterou získáte za ceníkovou cenu 224.900 Kč ve Fabii Junior, lze shrnout celkem jednoduše – airbag řidiče a imobilizér. Přestože někteří konkurenti nabízí za podobnou částku více muziky, bylo by bláhové se domnívat, že ve třídě malých vozů dostanete za 225.000 Kč nějakou velkou porci výbavy. Tak například populární Hyundai Getz se v pětidveřovém provedení, motorem 1.1 litru (46 kW) a výbavou Active prodává za 209.900 Kč.

Jeho výbava obsahuje ve srovnání s Fabií Junior navíc lakované nárazníky, přípravu pro rádio s dvěma reproduktory a kryt zavazadlového prostoru. Další v Česku populární automobil - Renault Thalia – se základní cenou 274.900 Kč dosti vzdaluje porovnávaným nejlevnějším vozům, jeho výbava rozšířená de facto pouze o airbag spolujezdce ale nejlevnějším vozům odpovídá. Jenže thalia se řadí mezi sedany.

Dobrou možností, jak ušetřit při nákupu fabie či obecně kterékoliv škodovky, jsou tzv. vozy ihned k odběru. Jen na první webové stránce škodovky vylistované při zadání hesla fabia naleznete několik zajímavých nabídek. Tak například fabia s výbavou Classic místo 262.900 Kč za 217.900 Kč (nový vůz), stejně vybavená fabia za 224.900 Kč atd. Ceny Fabie Junior se pohybují od 215.000 do 230.000 Kč, přičemž výbava většinou obsahuje navíc přípravu pro rádio, někdy také 14palcová kola a posilovač řízení.

Pokud byste se rozhodli připlatit za posilovač řízení přímo při konfiguraci nového vozu, dostanete navíc 14palcová kola, ale cena auta vzroste na 236.900 Kč. Kdybyste přidali ještě airbag spolujezdce, ABS s MSR, přípravu pro rádio a rádio s kazetovým přehrávačem, tedy téměř veškerou dostupnou příplatkovou výbavu, zaplatíte za Fabii Junior už 272.100 Kč. Podle nás ovšem posilovač a větší kola stačí.

Společník nenáročných

Škoda Fabia není a nikdy nebude automobilem s nejlepším poměrem ceny a výkonu na českém trhu a platí to i pro základní výbavu Junior. Přestože ale Škoda Auto odstranila všechny „nadstandardní“ prvky výbavy, zůstalo fabii to nejdůležitější. Kvalitní, prostorný a pohodlný interiér, velmi dobrý podvozek, nenáročný motor a přesné řazení.

Poznámka: Testem prošla starší verze fabie před faceliftem.

Plusy

  • prostorný, kvalitně zpracovaný interiér
  • pohodlná sedadla
  • přesné řazení
  • dobré jízdní vlastnosti
  • tříválcový motor s dobrým tahem v nízkých a středních otáčkách

Minusy

  • absence posilovače
  • absence nastavitelného sloupku řízení
  • strohá výbava
  • motoru 1,2 HTP chybí výkon ve vysokých otáčkách
Libor Zezulka
Škoda Fabia Junior
Cena základní sestavy 224 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, imobilizér Kč
Cena testované sestavy 229 400 Kč
Výbava testované sestavy příprava pro rádio (+4.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 40 / 4750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 106 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.8 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1010 / 505
Rozměr pneu: 155/80 R13
Škoda Fabia Junior
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano