TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4 - Boží víceprvek!
A není za tím samotná čtyřkolka s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace, za daleko nejpříznivějším dojmem ze všech testovaných octavií stojí víceprvková zadní náprava.
Rozdíl na první hrbol
Stačilo ujet pár metrů, poprvé sedmnáctipalcová kola vystavit střetu s nerovnostmi, pražskou dlažbou nebo dalšími překážkami, a měli jsme jasno
– proti prvnímu testu kombíku s motorem 1.2 TSI/63 kW opravdu velmi citelný posun k lepšímu. Tedy ke komfortu odpovídajícímu celkovému charakteru nové octavie.
Víceprvkovou zadní nápravu jsme testovali už v čísle 13, tehdy však ve verzi liftback. A tady se ukázalo, že karoserie s rozměrnými pátými dveřmi zasahujícími hluboko do střechy je k přenosu nejrůznějších vibrací a pazvuků přece jenom náchylnější. Z podstaty věci o něco tužší karoserie kombi dokázala tyto projevy potlačit natolik, že se octavia třetí generace zařadila na špičku segmentu C konečně i jízdním komfortem.
Bez škubnutí
Techniku spojky Haldex páté generace rozebíráme v samostatném článku, po zkušenosti z praxe nezbývá než potvrdit, že nové elektrické čerpadlo
funguje opravdu velice rychle. Jak vidno z fotografického doprovodu, Octavii Combi 4x4 jsme testovali také v podmínkách s velmi sníženou adhezí. Zkoušeli jsme rychlé rozjezdy v blátě, plný plyn na suché šotolině, průjezd mokrou trávou… Zadní náprava se pokaždé připojila opravdu bleskově (na zadní kola může směřovat až 50 % točivého momentu). Bez toho, aniž by se přední kola stačila protočit, a také bez jakéhokoliv náznaku škubnutí. Pro koncového uživatele nejlepší možná zpráva – činnosti mezinápravové spojky si vůbec nevšimne!
Nejlepší spojení
Čtyřkolku si sice v octavii můžete pořídit i se zážehovou osmnáctistovkou TSI a vznětovou šestnáctistovkou, my však největší budoucnost vidíme
ve dvoulitru TDI s výkonem 110 kW. Dynamiku nepřibrzdí ani rodinná výprava na zimní dovolenou s kompletně využitým zavazadlovým prostorem
(jeho objem 610 litrů instalace čtyřkolky neovlivnila) a spotřeba je typicky u TDI střídmá. Proti 2.0 TDI/110 kW s jednou poháněnou nápravou sice o tři
až sedm deci vyšší, lehce nad šesti litry ale budete jezdit bezpečně.
Existuje!
Našli jsme ji, octavii třetí generace, které už nemáme co podstatného vytknout. Naše volba, tedy Combi 2.0 TDI/110 kW s pohonem všech kol, ale
přijde minimálně na 629 900 Kč. Ve výbavě Ambiente bychom však ještě jistá slepá místa našli (jen manuální klimatizace, elektrické ovládání pouze pro přední okna nebo chybějící tempomat). Tyto absence vyřeší verze Elegance beze zbytku, taková octavia číslo 1 však stojí už 679 900 Kč.
Plusy
- Odpovídající jízdní komfort
- Rychle reagující systém pohonu všech kol
- Solidní dynamika při slušné spotřebě
- Zpracování
- Přesné řazení, citlivě nastavený posilovač řízení
- Nezměněný objem kufru verze 4x4
Minusy
- Jen průměrná výbava verze Ambition
Základní údaje | |
Motor | Přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Pohon | všech kol |
Převodovka | Šestistupňová přímo řazená |
Zdvihový objem | 1968 cm3 |
Výkon | 110 kW při 3500-4000 ot./min |
Točivý moment | 320 N.m při 1750-3000 ot./min |
Nejvyšší rychlost | 213 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,7 s |
Kombinovaná spotřeba | 4,9 l/100 km |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor náprav | 2686 mm |
Délka x šířka x výška | 4659 x 1814 x 1465 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1455/563 kg |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Pneu a kola | 225/45 R 17 |
Objem kufru | 610/1740 l |
Základní cena | 629 900 Kč |
Cena testovaného provedení | 922 300 Kč |