Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Škoda Praktik 1.4 TDI PD - Mezi dvěma světy

AutoProfi
Diskuze (20)
Již při představení prvních designových studií pozdější řady Roomster, bylo jasné, že automobilka Škoda vyšle do světa brzy i užitkovou verzi, o kterou si koncepce vozidla vysloveně říkala.

Nyní se tato varianta již prodává, nese označení Praktik, a přináší velmi pozitivní a zásadní oživení českého trhu užitkovými vozidly nejmenší kategorie.

Atraktivní Praktik je v poněkud zvláštním postavení. Nezapadá do kategorizací. Na jedné straně je totiž srovnáván třeba s Peugeotem Partner, ale to je vozidlo koncipované jako užitkové (byť je k dispozici také v odvozených osobních variantách) a navíc podstatně rozměrnější s typicky "krabicovou" karoserií. Na druhou stranu, když už jsme "sáhli" po Peugeotu, konkuruje Škoda Praktik vlastně také Peugeotu 107 v užitkové verzi, což je zase vozidlo podstatně menší, ale stejně jako Praktik odvozené od osobního a vybavené přepážkou pro kategorizaci podle N1. Obojí srovnání kulhá, protože nejde o přímé soupeře. Praktik je tedy tak trochu třídou sám pro sebe.

Dvě místa a prostor

Velmi zjednodušeně lze říci, že je Roomsterem zbaveným druhé řady sedadel a naopak vybaveným přepážkou a podlahou zavazadlového prostoru. Jedná se však o víc.Základem je především ono uspořádáni nákladového prostoru. Dvoumístný Praktik má za předními sedadly stěnu, která z bezpečnostních i praktických důvodů odděluje prostor posádky od nákladu (horní část, drátěná mříž, poskytuje trochu omezený průhled vzad). Je posuvná podélně o 100mm s tím, že změna ukotvení vyžaduje použití jednoduchého nářadí, maticových klíčů. Sklo ve druhých dveřích nahradily plechové výplně v barvě karoserie, které jsou samozřejmě odolnější vůči poškození, než původní zasklení. Omezují však do jisté míry výhled šikmo vzad, což někdy komplikuje manévrování s vozidlem. Nutno však současně konstatovat, že se Praktik v tomto směru nijak neliší od běžných a rozšířených furgonů s plechovou skříní.

Téměř dva metry krychlové

Délka nákladového prostoru činí 1605 mm, šířka 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm), výška 990 mm, což představuje 1,9 m3 (to je sice vůči koncepčně užitkové a větší konkurenci málo - např. Fiat 3,2 m3, ale Praktik vychází z osobního vozidla, takže zase proti Peugeotu 107 s 0,757 m3 citelně více), takže rozměry i objem této části vozidla je přiměřený jeho kategorii i vnějším rozměrům. Praktik se rozhodně nemusí stydět za solidní užitečnou hmotnost 550 kg, která u typů na patnáctipalcových kolech činí dokonce velmi dobrých 640 kg. Do užitkové části škodovky je snadný přístup ze tří stran širokými vysokými druhými dveřmi na obou stranách a téměř plnoprofilovými výklopnými v zádi. Vloženou podlahu z kvalitní, pevné, trvanlivé a vodovzdorné překližky s protiskluzovou úpravou funkčního povrchu tvoří tři pohyblivě spojené (sklopné) díly. Jejich zdvižení umožňuje vpředu jednak podélný posuv dělicí stěny, ale současně otevírá dva poměrně hluboké úložné prostory v prolisech původní podlahy za předními sedadly, vzadu má na starosti přístup k plnohodnotnému náhradnímu kolu a povinné výbavě uloženými pod ní.

Vysokozdvih versus práh

Slabinou přiměřeně objemného nákladového prostoru je práh pátých dveří, který má samozřejmě především nosnou a výztužnou funkci v konstrukci zadní partie vozidla. Při manuální manipulaci s kusovým nákladem nijak nevadí, protože je položen hodně nízko. Ale naložit paletu pomocí vysokozdvižného vozíku sice lze (podélně položenou), protože šířka otvoru je dostatečná, ale jen tak, že na podlahu položíme prázdnou paletu jako "distanční podložku" a až na ni potom paletu naloženou, aby po dosednutí nákladu bylo možné "vidle" vozíku vytáhnout. Nutno však uznat, že v praxi to bude jistě jen zcela výjimečný způsob nakládání Praktika

Užitkový luxus

Pro náš test jsme měli k dispozici poněkud výjimečné vozidlo vzhledem k hodně nadstandardní bohatosti výbavy. Takové, jaké by si asi obyčejný uživatel "nákladní" škodovky nepořídil. Z příplatkové nabídky totiž zahrnovala téměř vše mimo jiné například klimatizaci se samočinnou regulací, dálkové ovládání radiopřijímače pod volantem, paprsková kola z lehké slitiny obutá do sportovních pneu Dunlop, kompletní soupravu airbagů (včetně možnosti deaktivace vaku před spolujezdcem), přední světlomety do mlhy s "corner" funkcí, krycí mřížku zasklení pátých dveří, podélníky střešního nosiče, plnohodnotné náhradní kolo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, držák mobilního telefonu s dobíjecím konektorem a vestavěným mikrofonem pro Hands Free, skutečně kvalitní radiopřijímač s přehrávačem CD a vstupem pro MP3, elektrické ovládání skel v předních dveřích, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, tónované zasklení, poutací oka

pro upevnění nákladu a další detaily.

Praktičnost a funkčnost

Při našem seznámení jsme pozitivně hodnotili především to, co nese nová škodovka v typovém označení praktičnost. Ocenění zaslouží například úložné prostory za sedadly pod podlahou nákladového prostoru, vyložení nákladového prostoru podlahou s nekluzkým povrchem, kvalita poutacích ok v podlaze, výrazné osvětlení nákladového prostoru... "Životní prostředí" posádky je plně srovnatelné s úrovní lepších vozidel této kategorie, ocenění zaslouží možnost posuvu přepážky a s tím související posuv sedadel (asymetrické vyklenutí přepážky dává řidiči více místa). Uspořádání interiéru a ovladačů i ukazatelů nelze nic vytknout. Jízdními vlastnostmi Praktik nezůstává všeobecně známé velmi vysoké úrovni jízdních vlastností soudobých škodovek nic dlužen. Pozitivem je minimální rozdíl chování podvozku v souvislosti se změnami zatížení. Stejně tak je výši doby funkčnost a účinnost brzdové soustavy, ale to vše souvisí bezprostředně s charakteristikou Škody Roomster. Na charakteristiku vznětového tříválce jsme si museli krátce zvykat (vyžaduje především nepatrně větší "základní" otáčky při akceleraci), ale brzy a snadno jsme ji akceptovali a byli pak velmi spokojeni.

Motor zdobený skromností

Agilní agregát lze totiž využívat do poměrně vysokých otáček, vzhledem k odstiňování převodovky je velmi snadné udržování optima, snad jen brzdění motorem je poněkud méně výrazné, než bychom očekávali. Za pozitivum považujeme i shodu firemních hodnot největší rychlosti, zrychlení a spotřeby paliva s našimi poznatky jen zanedbatelně odlišnými a ve srovnání s náhodně vybranou konkurencí rozhodně zajímavými.

Nezklame očekávání

Škoda Praktik přináší potenciálnímu uživateli v míře více než dostatečné všechno to, co od něj očekává. Má svižný moderní design (domníváme se dokonce, ze zabarvení skel druhých dveří mu mimořádně sluší a vtiskuje liniím vozidla efektní rysy soudobého proudového letadla), velmi praktické uspořádání, jehož jedinou slabinou je pouze onen několikrát již zmíněný práh pátých dveřích komplikující mechanizované nakládání, poskytuje také chvályhodnou užitečnou hmotnost až 640 kg (Peugeot Partner a Citroen Berlingo 600 kg, Fiat Dobló ale dokonce 730, zatímco Peugeot 107 pouhopouhých 385 kg). Posádce poskytuje pohodlí na soudobé úrovni s poměrně širokou základní výbavou a bohatou příplatkovou, výtečné dílenské zpracování a techniku hnacího řetězce i podvozku rozhodně na výši doby. Mezi pozitiva nové řady nutno zařadit do popředí i důležitý parametr – hustotu a kvalitu servisu, cen náhradních dílů a finančních služeb spojených se značkou. Cenu lze považovat za přiměřenou, přestože nízká není. Srovnejme však s konkurencí oné kategorie poněkud rozměrnější: Fiat Dobló Cargo Van 1.3 Multijet 55 kW 303 700 Kč bez DPH, Citroen Berlingo Furgon 1.6 Hdi 55 kW 309 900 Kč bez DPH Peugeot Partner Furgon 1.6HDI 55 kW 309 900 Kč bez DPH. Nadprůměrné jsou i záruky výrobce celková dvouletá, na lak tříletá a na neprorezavění karoserie desetiletá.

Motor 1,4 TDI PD
Typ přeplňovaný vznětový
Počet válců/ventilů 3/2
Vrtání a zdvih 79,5 x 95,5 mm
Zdvihový objem 1422 cm3
Rozvod ventilů OHC
Chlazení kapalinou
Vstnkování paliva čerpadlo/tryska
Největší výkon 51 kW/4000 min-1
Točivý moment 155 N.m/1600-2800 min-1
Převodovka pětispupňová
Brzdy P/Z kotoučové/bubnové
Provozní hmotnost 1195 kg
Celková hmotnost 1835 kg
Rozvor náprav 2617 mm
Vnější rozměry 4205 x 1684 x 1607 mm
Objem nákl. prostoru 1,90 m3
Pneu 195/55 R 15
Objem nádrže paliva 55 l
Spotfeba paliva 6,0 1/100 km
Nejvělší rychlost 161 km/h
Zrychlení z O na 100 km/h 16,6 s
Cena základní 317261 Kč bez DPH

autor: Ondřej Horský

foto: Alena Nosková

peugeot profi dodavky testy peugeot profi dodavky testy

AutoProfi
Diskuze (20)
1. 8. 2007 01:14
Pochybnosti
Nevim, ale mam obavu, ze tohle auto si koupi jenom magor. Za hodne penez malo muziky.
31. 7. 2007 19:33
Re: Líbí se mi názor
Nevyhody podle mych zkusenosti s 1.4 TDI 59kW ve Fabii kombi:
1) zvuk jako Zetor, klepe se a divne duni,
2) silena charakteristika - do 2 tis. nejede skoro vubec a neprijemne vibruje, na volnobeh se dusi - pri rozjezdu musi byt hodne plynu. Ve 2 tisicich konci turboefekt a nastava kratce trvajici kopanec, nad 3 tis. uz ale zase moc nejede.
3) diky teto charakteristice musis porad radit, aby si ho udrzel v otackach nad 2 tis. Zapomen na jizdu na 5tku pri 70-80km/h.

Muzu srovnavat napriklad s 4-valcem 1,5 dCi 48kW v Cliu, ktery je ve srovnani s 3-valcem TDI vrchol kultivovanosti. Nevibruje, neduni a plynule tahne skoro od volnobehu do 3,5 tis. a min zere. Kde se da jet s Cliem jeste na 4-ku, ve Fabii musis radit i 2-ku, aby to nevibrovalo. Dynamika je za idealnich podminek velmi podobna (11kW rozdil, ale Clio je o dost lehci), ale za cenu, ze ve Fabii neustale radis. Pri bezne jizde clovek oceni pruznost dCi, bezne se jedzi pri stejnem zprevodovani o stupen vyse.

Dalsi vec je obcasny oblak dymu za TDI...

Mame obe auta doma, takze muzu dobre porovnavat.
31. 7. 2007 17:12
Re: tech udaje
Dobrý den, opraveno.
31. 7. 2007 17:11
Re: cena ???
Dobrý den, omlouvám se za chybu. Zapomněl jsem ji do tabulky dopsat. Již je vše napraveno. Cena za základní model je 317 261 Kč bez DPH
Avatar - mustafa
31. 7. 2007 16:06
tech udaje
Jak ste přišli na to, že 1,4 TDI je čtyřventil?