Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Roomster
Škoda Roomster
Škoda Roomster
Škoda Roomster
29 Fotogalerie

TEST Škoda Roomster 1,2 TSI Green tec – Půl-litr

Zásadní změnu od stop-start systému a inteligentního dobíjení nečekejte. Nevýznamně nižší spotřeba vás bude na začátku stát 7.100,-Kč.

O Roomsteru bylo poslední měsíce málo slyšet – pomineme-li zmínky o tom, zda se vůbec počítá s jeho novou generací a boje o zachování jeho montáže ve Vrchlabí, jako by tenhle poněkud excentrický posel designového stylu „extrémem rozdělující kvalita“ zacházel na úbytě.

Opak je přitom pravdou. První dva roky po svém uvedení na trh to byl právě on, kdo očekávatelně uhryzával z prodejních koláčů o řád vyšších modelů Renault Kangoo, Citroen Berlingo a Peugeot Partner, ale především rozmělnil masu zájemců, kteří by jinak sáhli po Fabii Combi.

Ale i tyhle bohatýrské doby jsou za námi a Roomster, obklopen novou konkurencí musí bojovat. Až donedávna mu to šlo se základní cenou 269 tisíc za holý vůz jen obtížně a akční výbava Magic má pomoci oživit prodeje tohoto jinak docela povedeného auta. Základem jsou nové úrovně výbavy Magic Easy od 239.000,- Kč a Magic Style 264.000,-Kč, které jsou zájemcům k dispozici ve verzích s výhradně zážehovými motory 1,2 HTP (51 kW), 1,4 MPI (63 kW) a 1,2 TSI (63 kW).

skoda testy mpvskoda testy mpv | acz

Testovaný vůz byl blízko cenového vrcholu: v kombinaci s příslušnými akčními pakety, metalízou a pár dalšími příplatky jsme se rázem dostali na 378 tisíc, což sice není cena z nejlidovějších, ale nikoli nutná. V konfigurátoru je sice potřeba přeskakovat různé nástrahy, ale v zásadě platí, že na rozdíl od před-magicových dob lze sestavit solidně vybavené a dále dobře prodejné auto s turbomotorem pod 300 tisíc.

Vzhled Roomsteru stále budí trochu dohadů. Byť se většina diskusí točí kolem bublinoidní zádi, my si, s ohledem na subjektivitu hodnocení designu, necháváme tradičně odstup a upozorňujeme na jinou věc: téměř šípovitě ostrý a prohnutý roh předních dveří je něco, na co si z pohledu bezpečnosti asi nezvykneme.

skoda testy mpvskoda testy mpv | aczInteriér je stále starý známý – vpředu si posádka musí vystačit s prostorností Fabie, na zadní neplnohodnotnou trojici sedadel a do zavazadelníku se vejde díky rozměrným dveřím téměř cokoli. Variabilita uspořádání zejména díky vyjímatelným a sklopným sedadlům je příkladná a pohodlí přiměřené ceně a velikosti.

Ano, pod kapotou je přeplňovaný přímovstřikový motor. Kvůli jednoduchosti konstrukce, nákladům a minimalizaci ztrát si vystačí se dvěma ventily na válec a jedinou vačkovou hřídelí – nic z toho mu ale neubírá na kultivovanosti. Vibrace jsou i na volnoběh neznatelné a dynamika slušná. Agregát je totiž upraven tak, aby maximum točivého momentu poskytoval v nižších i středních otáčkách. Díky tomu se daří i s pětistupňovou převodovkou udržet spotřebu na přijatelných hodnotách při slušné dynamice. Konkrétní jízda s průměrem 100 km/h se projevila hodnotou 5,9 l/100 km a dálniční přesun pak vyžaduje 7,9 l/100 km. Hodnoty, nad kterými bychom se jinak nepozastavili, ale nabývají na významu poté, co si uvědomíme, že řídíme verzi Green Tec.

Zvenčí není poznat nic a to je i účelem – na rozdíl od svébytného provedení GreenLine, které je primárně zaměřeno na flotily s požadavkem na nízké emise, je GreenTec jakýmsi mezistupněm.

skoda testy mpvskoda testy mpv | aczZa příplatek 7.100 Kč získá zákazník do vozu Start-Stop systém, pneumatiky s nižším valivým odporem a systém rekuperace brzdné energie. Nepříjemnější je přitom svoboda volby – systém lze využít jako alternativu k oběma výkonovým verzím 1,2 TSI a přitom si auto vybavit i prvky, které jsou pro GreenLine „zakázány“. Zelené „i“ v označení motorizace na zádi je jediným viditelným znakem toho, že řídíme úspornější auto: žádné hnusné aerodynamické kryty kol, žádný snížený podvozek a hyperúzké pneumatiky se nekonají.

V praxi lze asi nejlépe využít systém Start-Stop a pochopitelně hlavně při městském popojíždění. Jeho největší nevýhodou je absence paměti, takže pokud jej vypnete, vydrží vypnutý jen do prvního vyjmutí zapalovacího klíče ze skříňky. Logika vypínání motoru je nastavena rozumně, takže například při opakovaných popojetích o pár metrů se zastávkami v řádu sekund agregát zhasínat nebude. Stejně rozumně je jištěno ne-vypínání například při studených startech, potřebě maximálního výkonu topení a podobně.

Výsledkem by, dle výrobce, měla být u námi testovaného motoru 1,2 TSI (63 kW) městská spotřeba snížená z běžných 7,1 na 6,6 l/100 km. Při vyloženě ekonomické jízdě jsme se dostali na 6,8 l/100 km, při nijak agresivním, přesto daleko pravděpodobnějším stylu pak na 7,2 l/100 km. Malý vliv na spotřebu tedy vysledovat lze, otázkou je ale jeho výše ve vztahu k příslušnému příplatku.

skoda testy mpvskoda testy mpv | aczJako u každého benzínového turba je spotřeba extrémně závislá na tíze nohy a i zde zaslouží chlapci z Česany malé pukrle: čtyřválec si velmi nízké otáčky nejenže nechá líbit, ale i k nim přímo svádí ukazatelem optimálního přeřazení. Výsledkem je sklon k rozumné a chvályhodně ekonomické jízdě. Oproti například Citroenu C3 potěší ostřejší nástup brzd a jistější podvozek.

Budete-li při hrátkách s mimořádnými výbavami Roomsteru střízliví v obou významech slova, více než kdy jindy máte naději na sestavení solidního, poměrně úsporného a stále docela dynamického vozu za přiměřené peníze. V kontextu konkurence to není málo.

První cena vozu239.900,-Kč (Roomster 1,2 12V HTP 51 kW, Magic Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací264.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Easy)
Základní cena testovaného vozu289.900,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Style)
Cena testovaného vozu vč. příplatků378.100,-Kč (Roomster 1,2 TSI, 63 kW Magic Style)

Plusy

  • Tichý a překvapivě úsporný motor
  • Rozumná cena
  • Velikost a variabilita interiéru za první řadou sedadel
  • Kvalita zpracování
  • Neutrální jízdní vlastnosti

Minusy

  • Stísněnost interiéru vpředu
  • Ostrý roh předních dveří
  • Nevýznamný vliv na spotřebu u verze GreenTec