TEST Škoda Roomster 1,6 16V - zážehový vrchol
Jestliže se dnes rozhoduje zákazník o koupi prostorné škodovky v ceně kolem půl milionu korun, nemá to vůbec snadné. V nabídce jsou malá a dostupná kombi modelové řady Fabia, větší osvědčená Octavia Combi Tour a do ceníkových sazeb limitovaných částkou 500.000 Kč se vejde také nová Octavia Combi. Čtvrtým modelem v půlmilionové cenové skupině je nejnovější Škoda Roomster.
Úspěšný start
Nová Škoda Roomster měla světovou premiéru na březnovém ženevském autosalonu a na domácí český trh se dostala v červnu s několikatýdenním předstihem před dalšími významnými odbytišti. Uvádění na trh stále pokračuje, ale již nyní je kapacita závodu v Kvasinách plně vytížena a hledají se cesty jak uspokojit poptávku. Podle údajů Centrálního registru vozidel se za první dva měsíce účinkování prodalo v ČR 422 Roomsterů, což model řadí na vrchol měsíčních statistik a nová Škoda se pravděpodobně letos stane nejprodávanějším vozem kategorie MPV.
Nejsilnější benzín
skoda testy mpv Největší domácí novince jsme se na Auto.cz věnovali již několikrát a tak zevrubnější popis, naše první zkušenosti i test čtyřválcového 1,9 TDI PD (77 kW) naleznete na odkazech přehledně seřazených na konci článku.
Tento test je věnován nejsilnějšímu zážehovému čtyřválci, který je v nabídce. Jde o přepracovaný motor o objemu 1598 cm3, který nyní dává nejvyšší výkon 77 kW při 5600 ot./min. Hlava válců je, stejně jako u ostatních zážehových jednotek v Roomsteru, čtyřventilová, všechny tři zážehové motory mají shodné vrtání válců (76,5 mm) i kompresní poměr (10,5:1). Změna zdvihového objemu je tedy dána odlišným počtem válců (3 nebo 4) a jiným zdvihem.
Od nejvýkonnějšího motoru se obvykle očekává něco velkého, ale hned na úvod je třeba říci, že 77 kW nestačí na nadprůměrné výkony v dynamických jízdních disciplínách. Konkurence nabízí i podstatně silnější motorizace, v některých případech včetně sportovně laděných verzí, a tak Roomster 1,6 16V je spíše rodinným vozem s dostatečnou výkonovou zálohou.
Hned po startu překvapí poněkud hrubý chod motoru, vzdáleně připomínající přímovstřikové motory FSI nebo konkurenční velmi dobře utlumené turbodiesely se vstřikováním common-rail. Za jízdy se neobvyklý volnoběžný projev čtyřválce ztrácí v aerodynamickém hluku, který je naopak subjektivně vnímán jako velmi nízký. Zážehový motor je precizně uložen, takže se ani do podlahy ani do řadící páky nepřenášejí vibrace; hluk od motoru je slyšitelný, ale posádku nijak výrazně neruší.
Necelých 1200 kg pohotovostní hmotnosti Roomsteru neumožňuje řidiči příliš sportovní jízdu. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 10,9 sekund, což je lepší průměr dnešní třídy malých MPV. Aby vozidlo dosahovalo výrobcem udávaných dynamických parametrů, je třeba často opouštět pásmo 1000-4000 ot./min a vydávat se za výkonem přes 5000 ot./min. Projev motoru v nízkých otáčkách je nevýrazný a připomíná spíše motor menšího zdvihového objemu.
Podle našeho názoru by se tomuto Roomsteru velmi hodila šestistupňová převodovka, která by umožnila jemnější vykrytí charakteristiky motoru. Dodatečný nejvyšší rychlostní stupeň by měl ještě o nějakou stovku snížit 3800 otáček za minutu, které odečítáme z otáčkoměru při rychlosti 130 km/h. To vše navrhujeme i za cenu častějšího řazení, případně dalšího příplatku. Současná konfigurace na druhou stranu umožňuje jízdu na nejvyšší převodový stupeň při městských 50 km/h.
Výše položené maximum točivého momentu a zpřevodování se odráží na výsledné cestovní spotřebě. V rychlém dálničním režimu jsme zaznamenali hodnoty přes 8,5 l/100 km, městský provoz znamená podobný odběr, ale s tímto Roomsterem lze jezdit při opatrném zacházení i za 6,5 l/100 km. Spotřeba za celý test se nakonec ustálila na v dané kubatuře obvyklých 7,7 l/100 km.
Ovladatelnost na jedničku
S výkonem 77 kW si hravě poradí podvozek koncepčně slepený z Fabie (přední náprava) a Octavie Tour (zadní náprava). K vynikající stabilitě v zatáčkách vozu pomáhá větší rozchod kol vzadu než vpředu (obvykle to bývá naopak), jistotu řidiči dodává vhodné naladění elektrohydraulického posilovače řízení z Fabie. Stejná chvála patří také brzdám a preciznímu řazení rychlostní skříně. Zdá se vám to jako podezřele jednoznačný verdikt? Ano nám také, ale Roomster jednoduše přinesl do třídy MPV vlastnosti, které jsme znali jen z těch nejlepších malých hatchbacků.
Prostor pro…
skoda testy mpv O prostorovém uspořádání nové Škody jsme toho již napsali hodně, a proto jsme od slov přešli k činům. Abychom ukázali objem, variabilitu i skladnost nákladového prostoru, vypůjčili jsme se několik desítek pivních přepravek a snažili se zjistit, kolik půllitrů by si dvojice Čechů mohla Roomsterem odvézt. Při našem prvním odhadu jsme Roomstera podcenili a s devatenácti naloženými přepravkami jsme se museli vrátit do obchodu pro další. Po sklopení tří samostatných sedadel se do nové Škodovky vešlo neuvěřitelných 30 bas, uskladněných ve třech patrech. Pokud by byly basy plné piv (tj. 600 lahví), stačilo by to průměrnému českému páru na rok života bez opuštění domu. Zarazila nás také přesnost, s jakou bylo možné na podlaze tento desetidílný hlavolam poskládat. Že by v Boleslavi využívali pivní přepravku jako základní prvek při navrhování rozměrů zavazadelníků?
V jiném testu jsme do dvoumístného interiéru vměstnali čtyři horská kola s odmontovanými předními koly, na střechu by bylo možné uložit na nosiče další 3-4 kola. Zkušenosti z Tour de France zřejmě Škoda uplatňuje i při návrhu nových modelů…
Výbava
skoda testy mpv Testovaný exemplář měl ve výbavě několik zajímavých detailů. Nejpatrnějším z nich je panoramatická střecha, kterou výrobce nabízí za příznivých 16 tisíc korun. Pod sklem je ve voze příjemně prosvětlená atmosféra, kontakt s okolím je bezprostřední, ačkoli sklo není možné otevírat. Materiál zabraňuje zvýšenému zahřívání interiéru, odraženy nebo pohlceny jsou také z větší části paprsky UV záření. Pokud by vám přeci jen vadilo pálící slunce, je možné střešní okno zaslepit dvoudílnou roletou.
Šestnáctipalcová kola Atria jsou momentálně největším rozměrem, jaký lze do Roomsteru objednat. Nízkoprofilové pneumatiky mají rozměr 205/45 R16 a přispívají tak k atraktivitě, ovladatelnosti, ale také k zhoršení komfortu odpružení na špatných českých silnicích. Harmoničtější projev mají vozy s konvenčními rozměry kol a pneumatik.
skoda testy mpv Optimálně fungují projektorové světlomety s natáčením kombinované s mlhovými světlomety s „Corner“ funkcí. I když zdrojem světla v hlavních světlometech není xenonová výbojka, ale pouze halogenová žárovka H7, osvětlená plocha a rozložení světla v zatáčkách je viditelně lepší než bez těchto novinek.
Méně spokojení jsme byli s vestavěným navigačním systémem, který má jen monochromatickou obrazovku a poněkud složité ovládání. Ovládání hlasitosti radiopřijímače například většina kolegů hledala na prostředním otočném ovladači, jenže správný byl ten, co je vlevo. Jednodušší volbě stanic by prospěly funkční tlačítka po stranách displeje (místo na ně zde je). Méně komfortu při ovládání navigace (navigační pokyny se zobrazují i na Maxi-DOT displeji) je vykoupeno relativně příznivou cenou 35 až 27 tisíc korun (dle výbavové verze).
Testovaný exemplář byl vyroben v rámci nulté série, v době kdy ještě nebyly stanoveny specifikace pro český trh. Máme tak před sebou nejvyšší výbavu Comfort a interiérem Chic Ivory a přístrojovou deskou Onyx/Ivory, ale vozu schází mj. funkce stolku pro prostřední sklopné opěradlo ve druhé řadě nebo na českém trhu standardní vstup pro externí audio zařízení mezi sedadly.
Závěr
skoda testy mpv Nejsilnější zážehový motor ve Škodě Roomster není sportovním vrcholem řady, ale poskytuje dostatek dynamiky, naučíte-li se v případě potřeby poslat ručku otáčkoměru za pětitisícovou rysku. Motor se 77 kilowatty je motorizací pro ty, kteří budou s vozem jezdit často plně zatíženi a nevyplatí se jim přitom zakoupení vznětových verzí. Nejhbitější Roomster je totiž o nemalých 65 tisíc korun levnější než výkonově srovnatelný turbodiesel 1,9 TDI PD 77 kW.
Související články:
- Test: Škoda Roomster 1.9 TDI - nová doba
- Škoda Roomster: první jízdní dojmy
- Škoda Roomster: Podrobný popis
- Škoda Roomster: Technická data
- Škoda Roomster: První setkání
- Škoda Roomster: Ceny v ČR
- Škoda Roomster: Ceny mimořádných výbav
- Škoda Roomster: Ženevská premiéra (velká fotogalerie)
První cena vozu | 339.900,-Kč (1,2 12V (47 kW), Roomster) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 394.900,-Kč (1,6 16V (77 kW), Roomster) |
Základní cena testovaného vozu | 468.900,-Kč (1,6 16V (77 kW), Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 603.700,-Kč(1,6 16V (77 kW), Comfort) |
Plusy
- prostorný a variabilní interiér
- velký zavazadelník
- cena vozu ve srovnání se stejně výkonnou vznětovou verzí
- velmi dobré jízdní vlastnosti
- dostupné a funkční položky příplatkové výbavy
- velmi dobrá ovladatelnost
Minusy
- jen průměrná dynamika nejsilnějšího zážehového motoru
- malý uživatelský komfort ovládání navigace
- nižší komfort odpružení
- příliš dlouhá páka podélného nastavení předních sedadel
- malá šířka v úrovni loktů
- nepoužitelná prostřední sedačka vzadu
- pouze jednozónová automatická klimatizace