TEST Subaru Legacy Kombi 2,0D – Větší, než obvykle
Subaru Legacy páté generace oproti předchozí čtvrté generaci řádně narostlo, největší radost z toho budou mít zejména cestující na zadních sedadlech. Celková délka kombíku mezigeneračně poskočila o 55 na 4775 milimetrů, rozvor se ovšem zvětšil o úctyhodných 80 mm. Když k tomu přidáte o 65 mm větší výšku vozu a o 50 mm větší šířku je výsledek rovnice jasný: více místa pro všechny.
I s karoserií, která délkově za těmi největšími ve střední třídě zaostává o pěkných pár centimetrů, se konstruktérům podařilo vytvořit velmi prostorný a vzdušný interiér. Změna je znát už při samotném nastupování, kdy se nemusíte tolik hrbit a na přední i zadní sedadla tak vklouznete o poznání pohodlněji.
Nad hlavou je místo div ne na klobouk (zde nebudou mít problém snad ani nymburští pivoti), ohromné překvapení nás ale čekalo před zadními sedadly. Tolik místa pro nohy ve střední třídě rozhodně nebývá standardem. Nebývalý, až superbovský komfort sezení naštěstí není vykoupen malým zavazadelníkem ani stísněným místem na předních sedadlech. Komu by nestačilo základních 526 l (+61 l proti předchůdci), může sklopením zadních sedadel dosáhnout zvětšení až na 1726 litrů. Zavazadlový prostor je sice nyní o 20 mm kratší, současně je ovšem širší (1090 mm mezi podběhy) i vyšší (815 mm).
V praxi je asi opravdu lepší disponovat praktičtějším širším a vyšším prostorem, než se za každou cenu honit za rekordními délkami ložné plochy, na jejíž konec nebývá obvykle snadné dosáhnout.
Praktická je možnost sklopení sedadel jediným zatažením táhla na straně zavazadelníku.
Interiérový skok kupředu
Po usednutí za volant stále bezpečně poznáváme, že sedíme v Legacy, nyní nás ovšem obklopuje zase o něco kvalitněji působící interiér.
I v nižším stupni výbavy (bez obrazovky navigace), který dnes testujeme, nevypadá vůbec špatně. Mírně futuristický design palubní desky poměrně dobře koresponduje s exteriérem vozu, určitě ale neodradí ani ty nejkonzervativnější příznivce značky.
Materiály, slícování i ergonomie jsou na velmi vysoké úrovni, jediným slabším místem je ovládání palubního počítače pomocí „nulovacích“ tyčinek trčících z kapličky přístrojů. Jsou sice docela dobře na dosah, pohodlnější a hlavně bezpečnější (takto musíte pustit jednou rukou volant) by bylo využití některého tlačítka na výrazně multifunkčním tříramenném volantu.
Když už jsme u ergonomie, Legacy už umí i oblíbený „trojblik“, chce to ale trochu cviku. Je škoda, že mezi tlačítky pro ovládání bočních oken najdeme jednodotykové tlačítko pouze pro okno řidiče, ostatní je nutno pěkně postaru držet až do konce.
Na středovém tunelu najdeme více odkládacích míst díky využití služeb elektronické parkovací brzdy, která si umí při rozjezdu (i na zpátečku) sama odbrzdit.
Velkoryse dimenzovaný interiér doplňují i dostatečně velká sedadla, která jsou oproti minulé generaci položena výše a mají delší sedák i opěradla. Průměrně vzrostlý Evropan tak nebude mít žádný důvod k nespokojenosti a to ani v zatáčkách. Snad jen použitá látka nevzbuzuje ve voze s cenovkou přes 850 tisíc Kč příliš důvěry, podobně smíšené pocity jsme ovšem měli třeba i u základní verze prémiového Mercedesu třídy E.
Potrpíte si na luxus? Pak si pořiďte verzi s koženým čalouněním. Standardem je i u základní verze Active (pro vznětový motor) kožený volant i hlavice řadicí páky, vyhřívání sedadel, v 10ti směrech elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, audio s měničem na 6 CD, tempomat, dvouzónová klimatizace. Výbava opravdu není slabinou ani nejlevnější varianty...
Komfort nyní na prvním místě
Subaru Legacy čtvrté generace bylo zaměřeno na spíše sportovní řidiče, doba se ale mění. Došlo zde ke znatelnému posunu směrem ke komfortu, což samozřejmě není na škodu, jen je potřeba o tom při nákupu vozu vědět. Lehčí řízení a měkčí podvozek znamenají pohodlnější, o poznání houpavější jízdu.
Komfortní nastavení podvozku bohužel u Subaru znamená (stejně jako tomu tak bylo u Imprezy) velké náklony, takže navzdory nízko položenému těžišti, vycházejícímu z konstrukčních předností zástavby plochého motoru, se Legacy Kombi náklonů neštítí. Kola zůstávají v kontaktu s asfaltem dostatečně dlouho, u dříve sportovně orientované značky nás ale toto naladění překvapilo. Odhadujeme, že pro příští modelový rok můžeme přeci jen čekat o něco tužší stabilizátory.
Dobré je, že brzdy jsou stále velmi nekompromisní a dokáží japonské kombi velmi dobře držet na uzdě. Řízení ztratilo vinou elektrického posilovače (hydraulický je vyhrazen pouze pro model 2.5 GT) něco ze své komunikativnosti, při parkování naopak lehčí manipulaci s volantem oceníte. Při dálničních rychlostech posilovač spořádaně sníží svůj účinek, okolo okreskových osmdesáti km/h ovšem stále hraje prim komfort.
Velkou změnou k lepšímu je zavedení šestistupňové ručně řazené převodovky. Dříve se i naftová Legacy musela spokojit s pětistupňovým manuálem, který mnohdy sklízel kritiku za zadrhávání v kulise. Šestistupňová skříň je jen o 5 kg těžší než předchůdce, řazení je hladké a celkem přesné, jistá gumovost nám u vznětové verze zase až tolik nevadila. Převodovka je také poměrně citlivá na plné vyšlápnutí spojky, bez kterého se s řazením budete občas prát.
Subaru a nafta? Nechme mluvit čísla!
Čekali jsme dlouho, ale stálo to za to. Tak nějak by se dal čtyřválcový dieselový boxer pod kapotou zřejmě nejlépe popsat, pokud bychom měli k dispozici jedinou větu. Naštěstí máme místa mnohem více.
Ačkoliv papírové hodnoty (110 kW, 350 Nm) nevypadají nikterak závratně, jízda s naftovým boxerem je opravdu velmi příjemná. Charakter agregátu dává vzpomenout na diesely od BMW, kdy se motor chová téměř jako zážehová atmosféra a na rozdíl od naftových motorů dřívějška se otáček vůbec nebojí; ba naopak. Díky lineárnímu projevu a velmi dobré pružnosti je radost jej vytáčet, ve vyšších otáčkách agregát ostatně podává velmi dobré výkony. Jistým negativem může být absence „okamžité hrubé síly“ pod plynovým pedálem v nízkých otáčkách, která mnoha zájemcům o vznětové motorizace učarovala. Zde si pro maximální efekt musíte podřadit.
Zvukový a vibrační projev dieselového boxeru je charakteristický – nejde o klepání nebo hučení, spíš by se to dalo nazvat mechanicky více zabarveným projevem, kdy na neutrál agregát pro boxer specificky poblafává. Nelibý zvuk se do kabiny dostane pouze při vyšlápnutí spojky při stále ještě lehce stlačeném pedálu akcelerátoru – to je (hlavně při studeném motoru) doprovázeno nepěkným šelestem.
Opravdu silným je ale vznětový agregát na poli spotřeby. Při reálné stokilometrové rychlosti ukazuje otáčkoměr hodnotu 1900 min-1 a palubní počítač vykázal spotřebu 4,5 litru nafty na 100 kilometrů, což je pro prostorné kombi střední třídy výborná reálná (!) hodnota. Zrychlíme-li na hranici tuzemského dálničního limitu zvednou se otáčky motoru o 600 min-1, apetit ovšem zůstane stále příjemně nízký – jen 6,8 litru paliva na 100 ujetých kilometrů. Okolo sedmi litrů ostatně oscilovala i naše dlouhodobá spotřeba během testu a to s nejedním průjezdem ucpanou Prahou.
Nová osobnost
Subaru Legacy páté generace je od té předchozí velmi odlišná – pohodlnější, prostornější, s kvalitnějším interiérem...ale také méně řidičsky přitažlivá (alespoň v tomto provedení) a v podstatě dokonale „mainstreamová“. Nabízí vznětový agregát, na druhou stranu ale také přeplňovanou verzi 2.5 GT. Širší nabídka motorů je dalším logickým krokem k cestě za vyššími prodejními čísly, které se nepochybně dostaví. Na skalní subaristy, kteří jen tak tak překousli diesel s protiběžnými písty, to asi už bude moc – jenže ti si stejně kupují vozy jako je výborné WRX 265, nebo ne?
Posledním otazníkem v našich očích je cena. Vznětovou Legacy kombi totiž na rozdíl od stejně výkonné dvoulitrové zážehové verze nelze pořídit v nejnižším stupni výbavy Trend, minimem je solidně vybavený stupeň Active s cenovkou 855 tisíc Kč. Samo o sobě se jedná o dobrou nabídku, vzhledem k nenáročným zákazníkům, či fleetovým programům je ale nutno podotknout, že konkurence startuje (byť s horší výbavou, či slabšími diesely) o mnoho desítek tisíc níže.
První cena vozu | 715.000,-Kč (2.0i Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 855.000,-Kč (2.0D Active) |
Základní cena testovaného vozu | 855.000,-Kč (2.0D Active) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 855.000,-Kč (2.0D Active) |
Plusy
- Mimořádně prostorný interiér
- Kultivovaný motor se snadným ovládáním
- Vysoká kultura cestování, jízdní pohodlí
- Nízká spotřeba
- Dobrý zvuk standardní audiosoustavy
- Řešení pohonu všech kol
Minusy
- Ovládání palubního počítače kolíčkem
- Minimální možnost individualizace výbavy
- Vyšší startovní cena
- Náklony při sportovní jízdě