TEST Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře
Rok 2017 si budeme nepochybně pamatovat jako rok mohutné expanze malých SUV. Do segmentu v Evropě dosud ovládaného Renaultem Captur, Peugeotem 2008 nebo Opelem Mokka X postupně nastupují Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Opel Crossland X, Seat Arona nebo VW T-Roc. Svého zástupce si připravila i Kia, jejíž nově uvedený model Stonic jsme poprvé vyzkoušeli v okolí Berlína.
Se vstupem do stále populárnějšího segmentu přitom Kia nijak zvlášť neváhá. Poprvé jsme Stonic viděli teprve nedávno, v červenci na premiéře v Amsterodamu, nyní jsme se s ním poprvé svezli a už 1. října bude oficiálně uveden na český trh. Mezitím si ho už mohli prohlédnout i čeští zákazníci, Stonic totiž patřil mezi hvězdy letošní pražské výstavy Auta na náplavce, a zároveň tento týden dovozce spustil objednávky na tuto novinku.

A vůbec se rychlému nástupu na trh nevidíme. Kia chce mít náskok před stále širší konkurencí a touží maximálně využít trendu. Jestliže dnes jen v Evropě čítá segment B-SUV asi 1,1 milionu aut, v roce 2020, tedy za pouhé tři roky, to má být podle odhadů Kie dvojnásobek. Rostoucí trend je vidět také na českém trhu, jen letos segment B-SUV u nás meziročně roste asi o 40 %, a to hlavně na úkor malých MPV, jejichž české prodeje naopak zhruba o 10 % klesají.
Jako targa
Už od prvního obhlédnutí auta na červnové premiéře přitom víme, že mezi jeho trumfy bude patřit vzhled. Design navržený evropským designérským centrem Kie ve Frankfurtu, které spolupracovalo s domovským centrem značky v korejském Namyangu, navazuje na povedené Rio. Maskulinní tvary s agresivní tváří a širokou zádí s vytaženými blatníky však nejsou jeho nafouklou kopií. Najdeme tu sice shodné myšlenky (zaslepená nízká maska chladiče, prolisy na dveřích), šmrncovní celek s kraťoučkými převisy připomínající spíše než typické SUV zvýšený, oplastovaný hatchback je ale svébytný.
Navíc tu nechybí originální detail v podobě masivního C sloupku. V případě dvoubarevné karoserie je základová barva protažená do střechy, což ve výsledku připomíná vozy typu targa. Nejvíce takové řešení vynikne v prezentované žluto-černé kombinaci, zajímavé je ale i šedozelené provedení nebo červeno-černé.
Individualizace vzhledu je ostatně stále důležitějším trendem, kterému se Stonic nemohl vyhnout. Na českém trhu bude k dispozici devět laků karoserie a tři různé odstíny střechy, které nabídku obohatí v roce 2018. V závislosti na zvoleném odstínu bude možné zvolit černou, zelenou nebo oranžovou střechu, později bude k dispozici i bílá nebo červená. To dokazuje, že Kia tentokrát nenechala nic náhodě a ve stále důležitější oblasti individualizace konečně dohání konkurenci. Jen škoda, že z kol jsou na výběr jen 15palcová a 17palcová, bez širší nabídky jejich různého designu, což je oproti konkurenci málo.
Co týče rozměrů, potvrzuje se první dojem, že Stonic patří spíše mezi ty menší zástupce segmentu B-SUV. Patrné je to jak na délce 4.140 mm, tak především na výšce, hodnota 1.500 mm dokazuje, že Stonic je vskutku spíše crossover než typické SUV. Vždyť na takový Peugeot 2008 ztrácí na výšku sedm centimetrů a na Suzuki Vitara dokonce 11 cm! Rozvor 2.580 mm pak dokazuje využití shodné platformy jako u hatchbacku Rio, jedná se o stejnou hodnotu.
Kia Stonic – srovnání rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Délka [mm] | 4140 | 4275 | 4159 | 4122 |
Šířka [mm] | 1760 | 1765 | 1739 | 1778 |
Výška [mm] | 1500 | 1535 | 1570 | 1566 |
Rozvor [mm] | 2580 | 2570 | 2537 | 2606 |
A vnější rozměry jsou uvnitř docela znát. I na zadních sedadlech mám sice spoustu místa nad hlavou, se svými 182 centimetry se ale při posazení za sebe dotýkám koleny sedadla před sebou. Dokonce se tu zdá méně místa než v prostorném Riu, byť krajní hodnoty díky širokému posunu sedadel vpředu jsou lepší u Stonicu. V příčném směru je ale všechno v pořádku, potěší i sedák dobře podepírající stehna.
Kia Stonic – srovnání vnitřních rozměrů s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Podélný prostor vpředu min/max (mm): | 860/1090 | 830/1080 | 830/1100 | 860/1040 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm): | 570/820 | 550/800 | 610/805 | 600/800 |
Výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 990 | 1000 | 1020 | 1010 |
Výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 940 | 940 | 880 | 890 |
Šířka vpředu (mm): | 1450 | 1400 | 1390 | 1380 |
Šířka vzadu (mm): | 1410 | 1350 | 1400 | 1380 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 480 | 450 | 510 | 470 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 450 | 430 | 470 | 500 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 640 | 680 | 630 | 650 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 660 | 620 | 580 | 560 |
Vpředu je dobře známé prostředí jako v Riu, Stonic používá shodnou palubní desku, kterou je možné oživit různě barevnými dekory. To ale není na škodu, protože na pohled je hezká a také ovládání je intuitivní a přehledné. Ergonomii prospívá i široký rozsah nastavení volantu nebo na vrchu středového panelu umístěná obrazovka multimediálního systému, která je dobře na očích. Sedmipalcový dotykový displej je dodáván již v základu, na dotek reaguje rychle, vyšším postavám ale bude vadit, že na tlačítko vpravo se budou muset nepříjemně natahovat.
Použité plasty jsou sice jako v Riu tvrdé i na vrchu palubní desky, nepůsobí však lacině a i jejich zpracování je na vysoké úrovni. Sedačky jsou pohodlné, nesedí se tu však tak vysoko jako u jiných malých SUV, což opět dokazuje, že Stonic zůstává spíše crossoverem. Výhledu ven pak pomáhají úzké A sloupky.
Pohled do zavazadelníku pak opět dokazuje menší vnější rozměry oproti konkurenci. U nás standardně dodávaná rezerva znamená, že objem kufru činí pouhých 332 litrů (bez ní je to 352 litrů), což je ve srovnání s konkurenčními vozy málo. Manipulaci s bagáží pak ztíží vyšší nákladová hrana.
Kia Stonic – srovnání rozměrů zavazadelníku s konkurencí | ||||
Model | Kia Stonic | Mazda CX-3 | Peugeot 2008 | Renault Captur |
Objem zavazadelníku [l] | 332/1155 | 350/1260 | 360/1194 | 377-455/1235 |
Šířka zavazadelníku mezi podběhy [mm] | 1050 | 990 | 1000 | 1000 |
Délka zavazadelníku [mm] | 680 | 670 | 740 | 630-780 |
Výška zavazadelníku po plato [mm] | 430-500 | 400-540 | 490 | 400-590 |
Nákladová hrana [mm] | 790 | 800 | 690 | 750 |
Silný tříválec a příjemný turbodiesel
Nabídka motorů potěší zastánce klasiky i moderních trendů. Na výběr jsou totiž hned dvě atmosférické jednotky (1.25 CVVT s 62 kW, 1.4 CVVT se 74 kW) a jeden turbotříválec (1.0 T-GDI s 88 kW), které doplňuje turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW). Až na nejslabší motor jsou kombinovány se šestistupňovým manuálem (pro něj je tu jen pětikvalt), v příštím roce však dorazí i slabší verze tříválce se 74 kW, která bude alternativně spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Všechny motory jsou výhradně kombinovány s pohonem předních kol, čtyřkolku platforma z Ria neumožňuje. Podle automobilky by ale o ní stejně nebyl zájem, z celoevropského pohledu se jen minimum B-SUV prodá s pohonem všech kol, řádově jde jen o několik procent vozů. Z motorů má být na českém trhu největší zájem o čtrnáctistovku.

Testovaný tříválcový motor nás zaujal, jím poháněný Stonic je pěkný čipera. Těsně nad volnoběhem sice lehce duní, ve vyšších otáčkách už ale má příjemný zvuk a slušný zátah. Ono je ostatně potřeba ho vytáčet, protože v nízkých otáčkách tolik síly nepobral. Jen ta spotřeba je spíše vyšší, průměr sedmi litrů při vcelku pohodové plynulé jízdě po dálnicích a okresních silnicích není úplně málo.
Příjemným motorem je ve výsledku také vznětová šestnáctistovka. Oproti tříválci je sice více slyšet, táhne ale hezky „odspoda,“ a tak ji není potřeba tolik vytáčet. V poměrně hustém provozu kolem Berlína jsme se s 1.6 CRDi vešli do šesti litrů.
Pozitivní dojem v nás zanechala také šestistupňová manuální převodovka. Její dráhy jsou totiž naprosto přesné, jen by mohly být o něco kratší a řazení by mohlo být tišší.
Kia Stonic – technická data nabízených motorů | ||||
Motor | 1.25 CVVT | 1.4 CVVT | 1.0 T-GDI | 1.6 CRDi |
Zdvihový objem [cm3] | 1248 | 1368 | 998 | 1582 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 62/6000 | 74/6000 | 88/6000 | 81/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 122/4000 | 133/4000 | 172/1500-4000 | 260/1500-2750 |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 172 | 184 | 175 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,2 | 12,6 | 10,3 | 11,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,5 | 5,0 | 4,2 |
Pohotovostní hm. [kg] | 1145 | 1160 | 1185 | 1255 |
Cena Comfort [Kč] | 349.980 | 369.980 | - | - |
Cena Exclusive [Kč] | 379.980 | 399.980 | 419.980 | - |
Cena Premium [Kč] | - | 434.980 | 454.980 | 484.980 |
Jezdí dobře
Při prezentaci auta padl dotaz i na to, jaké vozy mají být hlavními konkurenty auta. Na to David Lebrosse, vedoucí produktového plánování v evropské divizi Kia, odpověděl, že z hlediska prodejů to jsou Renault Captur a Peugeot 2008 (nejprodávanější malá SUV v Evropě), z hlediska dynamiky byl ale Stonic během vývoje nejvíce porovnáván s Mazdou CX-3, která nepochybně patří mezi nejlépe jezdící malá SUV. A toto prohlášení rozhodně odpovídá realitě.
Kia Stonic totiž jezdí opravdu dobře. Při každodenní jízdě oceníte komfortnější podvozek než u Ria, byť příčné nerovnosti jsou stále trochu znát, protože sportovnějšího naladění se vůz nevzdal. Hlučných ran se ale od podvozku tvořeného vpředu vzpěrami McPherson a klikovou nápravou s příčnou torzní tyčí vzadu nedočkáte, a to ani na 17palcových kolech obutých do pneumatik s rozměrem 205/55 R17. Na dálnici je pak Stonic příjemně tichý.
Novinka ale zaujme i v zatáčkách. Karoserie auta se sice při ostrém průjezdu zatáčkou naklání, v kategorii SUV to ale není nezvyk, navíc Stonic hbitě reaguje na pokyn na volant a potěší i brzdy, standardem jsou totiž kotouče na všech čtyřech kolech. To jsme si přitom ověřili i v krizové situaci na vytyčené dráze na ranveji bývalého vojenského letiště, kde jsme si vyzkoušeli výhybný manévr i jízdu v prudkých obloucích.
Když se ale zrovna nebudete chtít za volantem Stonicu bavit, auto se postará také o váš komfort. Za příplatek je k dispozici varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, sledování únavy řidiče nebo sledování mrtvého úhlu. Zatímco varování před opuštěním jízdního pruhu funguje spolehlivě, hlídání mrtvého úhlu nám přišlo přece jen zbytečně opatrné a varuje světelným i zvukovým signálem ještě v době, kdy je blížící se vozidlo hodně daleko.
Závěr
Kia má s novým crossoverem Stonic velké ambice, nejen u nás se má stát klíčovým modelem, který podle plánů má na českém trhu čítat až pětinu jejích prodejů, díky čemuž má být podobně důležitý jako Cee’d nebo Sportage. Přestože je konkurence měsíc od měsíce v tomto segmentu stále širší a širší, Stonic má rozhodně čím zaujmout. Vedle povedeného vzhledu, který je podle průzkumů pro zákazníky B-SUV klíčový, zaujme i jízdně. Otázkou je však cena, základních 349.980 korun není úplně málo.