TEST Toyota Avensis kombi 2.0 D-4D (93 kW) – Loučení s barokem
Za několik dní se představí nová generace Toyoty Avensis, ale na její příchod si musíme ještě několik měsíců počkat. Už teď je jasné, že generační změna nebude jen kosmetickým vyladěním stylu, podobně jako v případě Corolly a Aurisu. Nový Avensis má být sportovnějším modelem střední třídy, jeho design je radikálně jiný než jak Avensis roky známe. Co tedy vlastně může končící generace nabídnout?
Pohodlí
Komfortní orientace se ze střední třídy v Evropě vytrácí ve prospěch briskních jízdních vlastností a preciznosti v přenosu reakcí auta na pokyny řidiče. Je to zřejmý trend, pro který v západní Evropě najdete asi více racionálních argumentů, ale v našich středoevropských podmínkách nemusí být izolace posádky od mnohdy tragické kvality vozovky na škodu.
Avensis považujeme momentálně za nejkomfortnější vůz velkosériové střední třídy, který dokáže vyrovnávat nástrahy české silniční sítě lépe než většina konkurence. Měkce nastavené odpružení je přitom jen jedno z celé mozaiky opatření, orientovaných na komfort. Svou roli mají sedadla s měkčími a hodně vysokými polštáři, velmi dobré odhlučnění podvozku, aerodynamického hluku i samotného vznětového motoru.
Vyspělý podvozek (mj. víceprvková náprava vzadu) je schopen vést kola spolehlivě, ale jen za cenu větších náklonů. Relativně velké převisy karoserie ubírají na obratnosti ve vyšších rychlostech, emoce za volantem zažijete jen výjimečně. Nejdelší z Avensisů vykazuje nedotáčivé chování, což však připisujeme záměru konstruktérů vyrobit bezpečné a nezáludné auto pro defenzivní jízdu přiměřenými rychlostmi.
Prostor
Druhým argumentem proč zvolit končící generaci je prostorný interiér. Cestující jsou usazeni v souladu s konceptem celého vozu výše, mají dost místa všemi směry, tedy i nad hlavami. V zádi je pohodlně přístupný zavazadlový prostor se základním objemem 520 l. Praktické je dvojité dno, po nímž jsou další objemné schránky na věci, které tak jako tak stále v autě vozíte s sebou. Výztuhy v oblasti podběhů kol omezují využitelnou šířku zavazadlového prostoru, která u dna měří jen 820 mm, ale výše pak dosahuje obvyklejších 970 mm. Ložná délka měří v základním uspořádání 1110 mm, po sklopení zadních sedadel vzniká téměř rovná plocha o délce 1760 mm a nákladní objem 1500 l.
Motor
Základní turbodiesel 2.0 D-4D (93 kW) je pro tento vůz optimální motorizací. Zvládá s přehledem a nízkou spotřebou (do 6 l/100 km) typickou dálniční jízdu rychlostí 130 km/h, ať máte naloženo nebo jedete prázdní. Zvukově ani vibracemi se příliš neprojevuje, nejvíce jej slyšíte chvíli po startu nebo při rozjezdech, ale při jízdě prakticky vůbec. Sladění se šestistupňovou převodovkou je ukázkové. Umožňuje šetřit palivo extrémním způsobem, když mimo město klesá spotřeba při rychlosti 100 km/h k 5,1 l/100 km a otáčky motoru se drží pod 2000 ot./min.
TOYOTA AVENSIS na MOJE.AUTO.cz |
Cena
toyota testy strednitrida Avensis kombi se základním turbodieselem dnes v rámci akční nabídky Premium pořídíte za 629.900,-Kč. Ve výbavě nechybí nic z bezpečnostního standardu střední třídy (stabilizační systém, 7 airbagů, atd.), ale připlácet není třeba ani za dvouzónovou klimatizaci, audiosystém s CD a MP3 přehrávačem, tempomat, vyhřívání předních sedadel nebo dešťový senzor.
Jako bonus, který možná bude rozhodujícím prvkem na miskách vah, dostanete originální DVD navigační systém. Jeho poloha na středové konzole je bohužel mimo výhled řidiče a přístrojový štít doplňkové informace neukazuje, ale i tak jde o vítaného pomocníka na cestách. K slabinám patří také nižší účinnost základních halogenových světlometů. Kdo trvá na xenonových světlometech, musí jít do výbavy Exclusive s cenou 679.900,-Kč. Pak jsou na voze i litá kola a sluneční clona na zadním okně.
Závěr
Jestli hledáte sportovní kombi s mimořádným vnějším vzhledem, jste opravdu na špatné adrese. Agilita na silnici, kontakt s vozovkou prostřednictvím volantu nebo jízdní dynamika v podélném směru nejsou silné stránky zvýhodněného provedení a konkurence je zde jasně vpředu. Kdo hledá pohodlné, nenápadné a velké auto, které bude především sloužit, je na správné adrese.
Předpokládaný větší pokles ceny při pozdějším prodeji výběhového modelu kompenzuje zvýhodněná cena nového vozu, která je o více než 100 tisíc níže než u srovnatelně vybavené japonské konkurence. Avensis je i na konci modelového cyklu vhodnou volbou pro vozové parky menších firem i pro soukromníky. Vedle očekávané dlouhé životnosti a kvality lze k dobru přičíst tříletou záruku a výrazně menší pravděpodobnost krádeže než v případě německých konkurentů.
První cena vozu | 629.900,-Kč (2.0 D-4D, 93 kW, kombi Sol Premium) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 629.900,-Kč (2.0 D-4D, 93 kW, kombi Sol Premium) |
Základní cena testovaného vozu | 629.900,-Kč (2.0 D-4D, 93 kW, kombi Sol Premium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 644.900,-Kč (2.0 D-4D, 93 kW, kombi Sol Premium) |
Plusy
- jízdní pohodlí
- tichý motor s optimálním průběhem točivého momentu
- prostorný interiér
- výborná převodovka
- odhlučnění, izolace vibrací
Mínusy
- malá šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy
- nízká účinnost halogenových světlometů
- nedostatek odkládacích prostor pro nápoje
- nepřehledná karoserie (při parkování)