Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Avensis: První jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (22)
Klasik střední třídy má v sobě evropštější geny – a prospívá mu to. Novinku, která přivítá první české zákazníky počátkem února, jsme za prosincových plískanic testovali v okolí Milána.

První praktický dojem z exteriéru je jednoznačně pozitivní – Toyota Avensis prodělala evoluci srovnatelnou snad jen s proměnou vectry v insignii. Toyota má, jistě i zásluhou evropské části konstruktérského týmu, tvary o poznání uměřenější a bližší mainstreamu typu Ford Mondeo nebo Mazda6. Což není ani povzdech ani lichotka: na starém kontinentě prodá automobilka 100 tisíc aut ročně a alespoň částečné přizpůsobení místnímu vkusu je pro ni podstatné.

Zatímco rozvor se oproti minulé generaci nezměnil, vůz narostl o pět centimetrů do délky i šířky. Ještě zajímavější ja laborování s výškou: zatímco u předchozí generace bylo kombi o 45 mm vyšší než sedan, nyní se dostalo zpět na jeho úroveň. Díky optickému zeštíhlení a nárůstu počtu hran působí auto oproti dříve baroknějším tvarům přece jen nápadněji – a není to pouze zásluha sedmnáctipalcových kol. Největším překvapením je kombi, které i díky zmíněnému snížení získalo na přitažlivosti a i české zastoupení počítá s tím, že si tuto karoserii zvolí tři ze čtyř zájemců o Avensis. Pro zajímavost – celá Evropa bude mít poměr kombi a sedanů zhruba vyrovnaný, opakem ČR je pak Rusko s pouhými 8% kombíků. S liftbackem se v nabídce už nepočítá.

Toyota Avensis na Auto.CZ
PŘEDSTAVUJEME Toyota Avensis - Proti Accordu a Mazdě6 (12/2008)
Toyota Avensis: Ceny v Německu začínají od 22.700 Euro (asi 570 tisíc Kč)

(11/2008)

Toyota Avensis: Výroba nové generace se rozjíždí v Británii (11/2008)
Paříž živě: Toyota Avensis – První dojmy (10/2008)

Interiér je opět ve znamení střizlivosti, nejvýraznějším prvkem jsou přístroje s nadstandardně jasným podsvícením – má to ale háček, pohříchu čím dál obvyklejší: reostat tlumení jasu přístrojů není propojen ani s displejem klimatizace, ani s multifunkčním centrálním displejem s navigací. Je to sice subjektivní, ale se zobrazováním jsme měli u Toyoty asi největší problém: kromě obtížné regulovatelnosti překvapila přítomnost tří druhů (technicky) i stylů(grafika, barvy) podsvětlení všech displejů ve voze. A abychom dostáli hnidopiší pověsti, jasně oranžově zářící (neregulovatelnou a nevypnutelnou) kontrolku toho, že pravý přední airbag je funkční, bychom milerádi vyměnili za červený symbol jeho vypnutí.

Napohled pohodlné sedačky disponují i bočním vedením a ani při delší jízdě neunavují, nejen dlouháni by ale určitě o cenili delší sedáky. Materiály v kabině jsou příjemné na pohled i dotek, schránka před spolujezdcem i ostatní odkládací prostory jsou dostatečně dimenzované a využitelné. Nečekaným výletem do luxusní třídy je elektrické seřizování polohy volantu.

Interiér musíme pochválit za dostatek místa, oznámené posunutí A-sloupku dopředu a C-sloupku dozadu se podepisuje objektivně na místu pro hlavu, subjektivně pak v pocitu větší volnosti. U kombi se střecha směrem vzad poměrně výrazně svažuje, takže výhled zadním oknem není tak dobrý jako u předchozí stěhovací generace. Zavazadelník je u obou karosářských verzí přístupný bez problémů a sklopená zadní opěradla vytvářejí ideální rovinu. Zábavný je pohled na čísla: zatímco sedan si mezigeneračně nevýznamně pohoršil o 11 litrů na základní hodnotu 520 litrů, kombi povyrostlo z dřívějších 510 litrů (!) na 543 l.

V případě 4765 mm dlouhého, přitom efektně se svažujícího kombíku si zase musí řidič zvyknout na horší výhled zadním oknem. Vše ale vynahrazuje kufr: Kombík si polepšil na 543 l v základu a hlavně na 1609 l po sklopení sedaček, čímž smazal hlavní handicap současné generace s pouhými 1320 litry.

Toyota Avensis - Zážehové motorizace
Motor 1,6 Valvematic 1,8 Valvematic 2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3] 1598 1798 1986
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 97/6400 108/6400 112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 160/4400 180/4000 196/4000
Max. rychlost [km/h] 200 200 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 9,4 (10,4) 9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 6,5 (6,7) 6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1365 1370 (1405) 1400 (1435)

Pozn. Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku Multidrive S.

K zážehovému svezení jsme zvolili prostřední nabízený motor 1.8 Valvematic s výkonem 108 kW. Není to špatná volba: agregát spadá do nižší sazby povinného ručení a má jen o 4 kW méně než dvoulitr. Také v praxi se motoru nedá vytknout zcela nic – velmi svižnou jízdu se střídáním městského, dálničního a horského provozu zvládá za příjemného ticha se spotřebou 7,3 l/100 km. Sladění se šestistupňovou převodovkou je orientováno především na ekonomicky myslící řidiče, snaha o velkou dynamiku se dříve či později protne se zvýšeným hlukem či spotřebou – naopak subjektivní efekt pro řidiče nebude tak výrazný.

I přepracované nápravy (vpředu McPherson, vzadu dvojité lichoběžníky) mají zásluhu na tom, že Avensis méně houpe a více jede. Karoserie znatelně ztuhla, brzdy jsou potěšitelně velmi ostré a jízda je tak v rámci možností i zábavná. Zatímco předchozí generace měla blíže k naladění současného Citroenu C5, současný model se může směle postavit již zmiňované mazdě nebo fordu.

Toyota Avensis - Vznětové motorizace
Motor 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3] 1998 2231 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 93/3600 110/3600 130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 310/1800-2400 340/2000-2800 400/2000-2800
Max. rychlost [km/h] 200 210 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 8,9 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,5 5,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1490 1515 1515

Krátké svezení s turbodieselem 2.2 D-4D (110 kW) potvrzuje tušené – stejně jako evropští výrobci se i Toyota vrhla na podporu naftových motorizací ze všech stran, a to doslova: Zatímco v tiskových materiálech jsme nevěřícně četli o detailech typu speciálních tlumicích koberečků a rohoží, skutečnost v autě byla ještě lepší. Stává se z toho už pomalu fráze, ale bez pohledu na otáčkoměr opravdu nelze zevnitř poznat, jaké palivo sedláme. Zvenčí je to pochopitelně jiná, o trochu hlučnější káva – i zde ale snese Avensis porovnání s jakoukoli relevantní konkurencí. Zátah od spodních otáček je víceméně plynulý, motor ale nad třítisícovou hranicí pomalu ztrácí motivaci a začíná jen chlastat.

Na zcela stejné trase jsme se šestistupňovým automatem a podobné průměrné rychlosti dosáhli spotřeby 6,7 l/100 km, což je hodnota sice pochopitelná, ale ve srovnání se zážehovým agregátem vybízí k ostražitosti při pohledu do ceníku. Ten český zatím k dispozici není, oficiální česká premiéra je naplánována na 19. ledna. Toyota by ráda na zdejším trhu prodala 480 aut, což je z pohledu poloviny prosince realistické číslo.

Ondřej Šuch
Diskuze (22)
24. 12. 2008 00:57
Re: ,
nemohu zastavit smích... >:D :yes:
Avatar - Ham.
23. 12. 2008 21:21
Re: Nemyslíš-zaplatíš,pochopíš-prodáš
No jenže Fiat je vyhlášený šmejd první třídy takže i kdyby měl design jak Ferrari v prodejnosti mu to nepřinese vůbec nic.
23. 12. 2008 13:00
Re: Nemyslíš-zaplatíš,pochopíš-prodáš
Já bych to neviděl tak černě. Polo, Golf, Passat - hnus. A prodává se to jak o život. Corolla - děs a .... nejprodávanější auto. A Auris ? Proti Civicu tragédie. A prodejnost ? Od začátku roku téměř stejná. Evidentně to ve vzhledu neni ;-) Mnohem hezčí Fiat Bravo nemá ani poloviční prodejnost ;-)
22. 12. 2008 23:20
super
Líbil a líbí se mi i současný Avensis, ale tenhle auťák je ještě mnohem dál, interiér vypadá ještě lepší než u současného (a prosím hodnotící pisálky, aby se do něj nejdříve alespoň posadili), kombík super, sedan perfektní zadek (ty Toyota umí), s předkem jsem byl trochu na rozpacích, na prvních tajných fotkách vypadal divně, teď je to podstatně lepší, uvidí se v reálu. Možná jsem čekal v designu stopu z Lexusu (IS220-jedno z designově nejkrásnějších současných aut), i třeba v "druhém plánu", zkrátka chce to reál :-)
Avatar - gld
22. 12. 2008 22:14
Re: Netvor
ked som videl prvé fotky nového avensisu tak ma skoro naplo ale čím ďalej na to kukám tým viac sa mi to páči :-)

interiér je pasátne nudný ale neurazí