TEST Toyota Avensis Verso 2.0 Automat
Toyota v poslední době hodně "přitvrdila" a vrhá na trh jeden model za druhým. Příkladem jsou i vozy kategorie VAN neboli velkoprostorové vozy. Dnes už má Toyota v prodeji tři - Yaris Verso, Corolla Verso a Avensis Verso.
Jak jste si jistě všimli, všechny tyto MPV modely spojuje právě přípona "Verso" za názvem modelu. K testu jsme si nyní vybrali největší z nich - Avensis Verso.
Toyota Avensis Verso má sice se současným modelem Avensis společný název, ale jinak jde o zcela jiný automobil. Především je odlišná podvozková platforma, kterou dostane až nástupce současného Avensise. Pochopitelně, že ani karosářské díky nemohou být shodné. Prakticky stejné jsou jen některé pohonné jednotky. Testovaný vůz byl osazen výkonným čtyřválcovým dvoulitrem s proměnným časováním ventilů VVT-i, který dosahuje nejvyššího výkonu 110 kW. Pozoruhodná je i hodnota točivého momentu 192 Nm, což je jedna z nejvyšších hodnot v "dvoulitrové" třídě zážehových motorů. Převodovka byla automatická se čtyřmi stupni bez možnosti "plus/minus" řazení.
Kombinace dvoulitrového zážehového motoru s automatem potěšila svým dobrým sladěním, jak pro jízdu ve městě, tak i mimo něj. Řazení probíhalo neznatelně a většinou ve vhodných okamžicích. Při jízdě do táhlého kopce, kdy hrozí neustálé přeřazování ze čtverky na trojku a zpět, je možno využít tlačítka na řadící páce, které "zakáže" řazení čtverky. Tohoto je samozřejmě možné využít i při jízdě z kopce, kdy je vhodné využívat brzdného účinku motoru. Motor samotný běží kultivovaně, s velmi dobrým tahem v nízkých a středních otáčkách. Výkon ve vysokých otáčkách je taktéž dobrý. Jediným neduhem kombinace s automatem je spotřeba, která se běžně pohybovala okolo 11,5 litru na 100 km. Dostat se se spotřebou k hranici devíti litrů je možné jen při velmi spořádané jízdě mimo město. Odhlučnění motoru v interiéru je dobré do hranice cca 3500 otáček. Ve vyšších otáčkách již poměrně silně proniká do interiéru "kovový" zvuk motoru.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost Versa jsou jednou z jeho velkých předností. Pocit při řízení je takový jako kdyby se jelo v MPV o kategorii menším (například Renault Scenic). Ovládání volantu, pedálů i páky automatické převodovky jde velmi snadno a také výhled z vozu do všech stran je na dobré úrovni. Kritiku zaslouží nepřítomnost protiprokluzového systému, který obzvláště chybí v současných zimních podmínkách. Také systém jízdní stability ESP se dnes již stává standardem - alespoň za příplatek. Ostatní sériová výbava je však velmi bohatá a obsahuje například 6 airbagů, ABS, brzdový asistent či klimatizaci.
Ale pojďme se podívat na to, proč se MPV vlastně vyrábějí a prodávají - variabilní interiér. Avensis Verso má sedmimístné uspořádání (2+3+2), které fakticky (prostorově) umožňuje přepravu pěti dospělých osob v prvních dvou řadách a dvou dětí v třetí řadě (výška do 170 cm). Ve třetí řadě sedadel je totiž značně omezené místo jak pro nohy, tak i pro hlavu (výška nad sedákem je jen 850 mm). Také nasedání do třetí řady sedadel není příliš snadné. V sedmimístném uspořádání je také velmi omezena velikost zavazadlového prostoru, který má objem pouhých 212 litrů. Nutno však říci, že s tímto problémem v sedmimístném uspořádání "bojují" i konkurenční MPV. Zcela jiná situace nastává po vyjmutí obou sedadel třetí řady. V tom okamžiku je k dispozici sice jen pět sedadel, ale také obrovský zavazadlový prostor. Pro přepravu extrémního množství zavazadel nebo spíše nějakého velkého předmětu je pochopitelně možné vyjmout i tři samostatná sedadla druhé řady.
Sedadla druhé i třetí řady jsou sklopná, u druhé řady je možný také jejich podélný posuv o 120 mm. Poslední ze zajímavých možností uspořádání interiéru je čtyř nebo šestimístné uspořádání. To vznikne vyjmutím prostředního sedadla druhé řady a posunutím krajních sedadel o jednu "kolejničku" směrem do středu. Tímto vznikne dostatek místa (na šířku) pro cestující v druhé řadě.
Přístrojová deska je velmi přehledná a poskytuje několik odkládacích prostorů na předměty či kelímky s nápoji. Jediným neduhem bylo neustálé povrzávání přístrojové desky za jízdy. Tento zvuk se však ozýval pouze z jednoho místa, takže je možné, že u jiných kusů Versa se s tímto nesetkáme. Jinak je Avensis Verso velmi dobře dílensky zpracován a z jiných částí interiéru se žádné pazvuky neozývaly.
Co říci na závěr. Toyota Avensis Verso je povedeným automobilem, který poskytuje ve své třídě přesně to, co se od velkoprostorového automobilu očekává. To znamená prostornost, variabilitu a pohodlí. K tomu dále přidává velmi dobrou ovladatelnost, jízdní vlastnosti, vnější i vnitřní design a moderní výkonný motor. Jedinými zaznamenanými minusy jsou - vyšší spotřeba a nemožnost přikoupení některých prvků výbavy (například protiprokluzový systém, ESP).