TEST Volkswagen Golf 1.6 TDI BlueMotion – Šetření na druhou
V době, kdy přišel koncern Volkswagen s novou generací zážehových a vznětových pohonných jednotek, vzniklo velké dilema. Proč si kupovat Golf se silnější naftovou šestnáctistovkou (77 kW) za 462.900 korun, když můžeme sáhnout po zážehové dvanáctistovce o stejném výkonu? Ta je navíc o 50.000 korun levnější a vykazuje pouze o litr vyšší průměrnou spotřebu. Cesta k ještě úspornější alternativě však přece jenom existuje - jmenuje se BlueMotion a v kombinovaném cyklu jezdí za 3,2 l na 100 km.
Předně je to vzhled, který vůz od ostatních verzí v mnohém odlišuje. Maska chladiče byla částečně zaslepena, dostala slušivou modrou linku a plaketku s nápisem BlueMotion. Stejné nápisy najdete také na předních blatnících a zádi. Nový je i střešní spoiler, opatřený bočními deflektory pro lepší obtok vzduchu. Vůz stojí na litých 16“ kolech a je posazen o 15 milimetrů blíže k vozovce. Podlaha byla navíc kompletně zakrytována, což aerodynamiku ještě zlepšilo. Výsledkem je koeficient čelního odporu vzduchu cx = 0,27, ve srovnání s běžným Golfem došlo k jeho snížení o 10 %.
vw golf testy nizsistredni |
Motor: Silnější, ale úspornější
Hospodárné verzi BlueMotion je vyhrazena jediná pohonná jednotka. Čtyřválcový turbodiesel 1.6 TDI však posílil - nyní má 81 kW a zvětšil se také rozsah působení točivého momentu o velikosti 250 N.m. Pětistupňovou manuální převodovku byste hledali marně - Golf BlueMotion má šestistupňovou, navíc s velmi dlouhým zpřevodováním. Motor proto při rychlosti 130 km/h točí pouze 2000 otáček za minutu, klasická verze s pětikvaltem vykazuje za stejných podmínek o 500 otáček více. Standardem je (stejně jako u ostatních motorů) funkce stop/start a systém rekuperace kinetické energie. Výsledkem je kombinovaná spotřeba 3,2 l na 100 km, což odpovídá průměrně 85 gramům CO2 na ujetý kilometr. Je ale realita skutečně tak optimistická?
Volkswagen Golf TDI BlueMotion: Srovnání s konkurencí | ||||
Model | Volkswagen Golf BM | Renault Megane | Opel Astra | Peugeot 308 |
Motor | 1.6 TDI | 1.5 dCi ENERGY | 1.7 ecoFLEX | 1.6 e-HDI |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1461 | 1686 | 1560 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/2 | 4/4 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/3200-4000 | 81/4000 | 81/4000 | 85/4000 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 250/1500 - 3000 | 260/1750 | 280/1750-2500 | 270/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 190 | 188 | 196 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,5 | 12,1 | 12,5 | 10,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,2 | 3,5 | 3,7 | 3,7 |
Emise CO2 [g/ km] | 85 | 90 | 99 | 95 |
Základní cena [Kč] | 478.900 | 384.900* | 484.900 | 481.000 |
*Akční cena, sleva 30.000 Kč |
Stručně řečeno – ano. Zatímco s „běžnou“ vznětovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW jsme v průměru jezdili za 4,8 l na 100 km, zde nebyl problém dostat se ještě o litr níž. Optimistické papírové hodnoty byly navíc velkou výzvou. Pokud ale chcete na displeji palubního počítače vidět číslo 3,2, je třeba hodně předvídat a řadit vyšší stupně velmi brzo. Motor se totiž probouzí až kolem 1400 min-1, rádce řazení se jej však nestydí utápět ještě o 200 otáček níže bez potřeby podřazení. V tu chvíli ale čtyřválec vydává dunivý a docela nepříjemný zvuk, do boje o co nejnižší spotřebu se tak navíc přidávají i vaše sluchovody a vědomí, že při nutnosti náhlé akcelerace stejně budete muset podřadit. Ve městě není problém jezdit za pět litrů, což má částečně na svědomí právě funkce stop/start a rekuperace kinetické energie, která pomáhá „odlehčit“ elektrický systém. Při dálničních přesunech rychlostí 130 km/h jsme nespotřebovali ani o deci více, motor je zde navíc příjemně pružný a dech mu nedochází ani v táhlých stoupáních.
Interiér
O vysoké úrovni ergonomie, dílenského zpracování a použitých materiálech v kabině toho bylo napsáno už hodně. Jak je na tom ale Golf BlueMotion s výbavou? Základní nabídka vychází z linie Comfortline, připlatit si tedy musíte třeba za multifunkční volant (10.300 Kč), nebo vyhřívání předních sedadel (v rámci Zimního paketu za 15.800 Kč). Pod podlahou zavazadelníku navíc najdete pouze lepící sadu. Jinak je to ale stále ten Golf, jak jej známe - pohodlně odveze pět dospělých a 380 litrů nákladu, s nízko posazenými předními sedadly zajištujícími perfektní oporu v zatáčkách nebo velkým dotykovým displejem již v základní výbavě.
vw golf testy nizsistredni |
Jízda
Snížení podvozku se nepodepsalo na jízdním komfortu, pravděpodobně také díky použití adekvátního průměru kol a pneumatik s vyšším profilem. Ladné proplouvání silnic s perfektním filtrováním nerovností je hlavní výsadou „ekologické“ verze Golfu, podvozek a řízení však již po pár projetých zatáčkách dávají jasně najevo, že vůz dokáže daleko více. Do zákrut se vrhá se značnou jistotou, za běžných podmínek se chová neutrálně a překvapí vysoká míra přilnavosti i na pláštích se sníženým valivým odporem. Teprve po větším utažení stopy se projeví vliv koncepce „všechno vpředu“ a přichází vrozená nedotáčivost. Informace od řízení na ni ale včas upozorní, a pokud budete ignorovat i tohle, zakročí skvěle nastavený stabilizační systém.
Velkou pochvalu zaslouží také samotný motor koncernové řady EA288. Po zahřátí přede jako kocour, v kabině se ozývá až po překročení 3500 min-1, a do této hranice je také nejlépe použitelný. Vrchol výkonu je totiž položen jen o 500 otáček výše, zde už toho ale čtyřválec moc nepředvede. Chvála putuje také k převodovce s krátkými a přesnými drahami, ale dlouhým zpřevodováním. To sice oceníte na dálnici, jindy ale budete muset častěji podřazovat. Pokud navíc zatoužíte po automatické skříni DSG, na verzi BlueMotion rovnou zapomeňte. Výrobce ji totiž k šestnáctistovce o výkonu 81 kW nedodává.
vw golf testy nizsistredni |
Závěr
Přestože jsou naftové motory na ústupu a podle spekulací je zážehové verze v prodejích brzy překonají, o Volkswagenu Golf BlueMotion se rozhodně vyplatí uvažovat. Jistě, příplatek oproti dvanáctistovce TSI (77 kW) činí 66.000 korun a nafta je v současnosti lehce dražší než benzin, jen rozdílem spotřeby (reálně zhruba 1,5 litru) se ale prvotní investice může vrátit ještě před splacením čtyřletého leasingu. Situace však vyžaduje roční proběh okolo 30.000 kilometrů.
Nejlevnější verze modelu | 353.900 Kč (1.2 TSI / 63 kW Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 478.900 Kč (1.6 TDI / 81 kW BlueMotion |
Testovaný vůz s výbavou | 578.000 Kč (1.6 TDI / 81 kW BlueMotion) |
Plusy
- Design odlišný od ostatních verzí
- Velký vnitřní prostor
- Kvalita zpracování a materiálů v interiéru
- Ultraúsporný naftový motor
- Šestistupňová převodovka
Minusy
- Pouze jediná volba výbavového stupně
- Vyšší základní cena
- Ceny některých příplatků
- Absence kombinace motoru s automatem
Foto: Petr Homolka