Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen ID.7 Tourer GTX – Rekreační sportovec

Volkswagen ID.7 Tourer GTX
Volkswagen ID.7 Tourer GTX
Volkswagen ID.7 Tourer GTX
Volkswagen ID.7 Tourer GTX
48 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Nejsilnější verze elektrického kombi od Volkswagenu se pyšní lehce sportovním šmrncem. Navíc se jedná o jedinou verzi s pohonem všech kol. Má cenu dát jí šanci před univerzálnějším Passatem Variant 2.0 TSI?

Design, interiér

SUV hýbou světem, tudíž i naprostá většina elektromobilů přijíždí právě v tomto hávu. V jejich případě koncepci s vyšší světlostí svědčí i samotná charakteristika lokálně bezemisních aut, které jsou kvůli trakčnímu akumulátoru v podlaze obvykle vyšší. O to příjemnější je, když narazíte na konvenční elektrické auto s karoserií, která tolik nepodléhá módním trendům.

Jeden z mála

Evropa je zaslíbená kombíkům, proto překvapí, že mezi elektromobily jich zatím moc nenajdeme. Oficiálně na českém trhu pořídíte čínské MG5, BMW i5 Touring, nedávno představené Audi A6 Avant e-tron, Porsche Taycan Sport Turismo/Cross Turismo, Opel Astra ST Electric, Peugeot e-308 SW a Volkswagen ID.7 Tourer. Sedmička modelů, to není zrovna oslnivé číslo, zvlášť když je můžeme rozřadit do několika segmentů.

Pominu-li levnější vozy, jedním z mála skutečných alternativ ke spalovacím vozům je Volkswagen ID.7 Tourer, sourozenec povedeného Passatu Variant, který si získal srdce milionů lidí i díky svému univerzálnímu charakteru. Dokáže v téhle silné vnitrofiremní konkurenci elektrické ID.7 obstát?

Inu, jak se to vezme. Pokud se zaměřím čistě na design, současný stylistický jazyk Volkswagenu ve stylu ocucaných bonbonů bez větších emocí je vlastní oběma prostorným kombi z Wolfsburgu. Na ID.7 mě mrzí zejména zadní část s mohutnými koncovými světlomety, které na mě působí trochu čínsky. Ostatně právě druhá nejlidnatější země světa je hlavním trhem německé automobilky.

Volkswagen ID.7 Tourer GTXVolkswagen ID.7 Tourer GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Uvnitř už je situace lepší. Volkswagen poměrně rychle reagoval na kritiku ohledně použitých materiálů u starších ID.4/ID.5 a především ID.3 a svou elektrickou vlajkovou loď naštěstí neochudil o kvalitní a měkčené povrchy. Uvnitř ID.7 je obecně velmi útulno. Potěší také od začátku funkční multimédia s opravdu velmi rychlou odezvou na povely. Nechybí ani manuální možnost zapnutí předehřevu akumulátoru, který lze aktivovat také zadáním nabíječky do vestavěné navigace.

Přesto se ve Wolfsburgu nevyhnuli několika lapsům, které známe z dříve představených elektromobilů, jež za to jsou neustále po zásluze kritizovány. Přitom se jedná o prkotiny, na kterých Volkswagen musí ušetřit jednotky eur.

Na mysli mám především pouze dvě tlačítka ovládání stahování oken. Mezi předkem a zadkem si přepínáte pomocí nepříliš citlivého dotykového tlačítka s popiskem Rear. Příliš praktické nejsou ani haptické dotykové plochy na volantu, byť jejich sensitivita už není tak vysoká jako v minulosti. Tradiční tlačítka jsou ovšem výrazně lepší.

Více než dostatečný prostor

Díky jiným zástavbovým požadavkům jsou elektromobily na dedikovaných platformách obvykle výrazně prostornější než jejich srovnatelně velcí konvenční kolegové. U Volkswagenu ID.7 Tourer GTX s délkou 4.961 mm a rozvorem 2.970 milimetrů tomu není jinak.

Prostor pro posádku je skutečně obrovský. Na zadních sedadlech vám před koleny zbývá tolik místa, že si připadáte skoro jako v luxusním sedanu v prodloužené verzi. Ochuzen nezůstal ani zavazadelník o základním objemu 605 litrů, který lze sklopením zadních opěradel zvýšit na 1.714 l. Vzhledem k vnějším rozměrům nepřekvapí, že přepravní prostor je spíše delší, než širší, což trochu omezuje jeho využitelnost při převážení vyšších předmětů. Třeba stěhovacích krabic.

ID.7 Tourer GTX se mi totiž do rukou dostal před několika týdny, kdy u nás doma probíhalo stěhování do většího bytu. Velký zavazadelník se tudíž šikl. Papírové krabice o rozměru 64 × 34 × 40 cm a celkovém objemu 80 litrů sice omezovaly výhled vzad, do auta jsem jich však v dvoumístné konfiguraci bez větších problémů naskládal šest, přičemž stále zbylo místo na nějaké menší předměty.

Motor, jízdní vlastnosti

Kombinace dlouhého rozvoru s baterií v podlaze a výškou 1.541 milimetrů (Passat Variant je o 35 mm nižší) se podepisuje pod velmi příjemný jízdní projev. Obal akumulátoru navíc představuje poměrně významný prvek zvyšující celkovou tuhost, takže si za volantem ID.7 připadáte skoro jako v tanku.

Elektrické kombi je krásně tuhé, přitom komfortní. I s velkými koly dokáže po rozbitých pražských silnicích plout ladně a bez bouchání. To se mi na elektromobilech obecně moc líbí. Lehčí auta se spalovacími motory mají kolikrát měkčí karoserie (respektive uložení tlumičů) a kompromisněji naladěný podvozek, což v kombinaci s ráfky většího průměru není do českých podmínek úplně ideální.

Navzdory vysoké hmotnosti přes 2,25 tuny je ID.7 hezky ovladatelné. Tak akorát přímé řízení dokáže rychle stočit téměř pětimetrovou karoserii i do ostřejší zatáčky, byť doménou vozu jsou především dálnice.

Volkswagen ID.7 Tourer GTXVolkswagen ID.7 Tourer GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Jediná čtyřkolka

Díky platformě MEB a elektromobilům obecně se do hry vrací dříve zatracovaný pohon zadních kol. Verze GTX je v případě Volkswagenu ID.7 jedinou variantou s dvěma motory a pohonem obou náprav. Pohon kombinuje přední asynchronní jednotku AKA150 s 80 kW s hlavním elektromotorem APP550 vzadu, který sám o sobě dává až 210 kilowattů. Systémový výkon dosahuje 250 kW, což s ohledem na výše zmíněnou hmotnost není moc, kombinovaný točivý moment 560 Nm už zní lépe.

Přesto po ID.7 GTX nesmíte požadovat sportovní výkony. Jedná se spíše o grand tourer s dostatečnou dynamikou, která je u lokálně bezemisních aut subjektivně podpořena skvělým zátahem prakticky ihned po stlačení akcelerátoru. Díky tomu kombi od Volkswagenu působí rychleji než ve skutečnosti, byť zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy může za nedostatečné považovat jenom blázen. U GTX navíc potěší sametovost, kterou přináší mimo jiné čtyřkolka. S ní se totiž záběr rozloží rovnoměrněji mezi všechna kola, nemluvě o lepší trakci za zhoršených podmínek.

Ve srovnání s běžným ID.7 mají přední zavěšení MacPherson a zadní pětiprvková náprava jiné naladění. GTX dostalo také tužší stabilizátory, upravené adaptivní tlumiče pérování DCC a posilovač řízení s progresivním účinkem jako standard, přičemž nechybí ani manuálně aktivovaný mód ESC Sport. Ve výbavě máte též systém XDS+, který pomocí přibrzdění méně zatíženého kola částečně simuluje funkci samosvorného diferenciálu.

Jak tomu u moderních elektromobilů bývá, dynamika přichází lineárněji, bez kopanců známých ze straších modelů. V tom můžeme vidět drobnou paralelu s diesely, jejichž podání síly během let také přišlo o legendární zátah, který ovšem skončil tak rychle, jak začal. Předvídavější charakteristika vás sice obere o působivé zatlačení do sedadel, zároveň je ale v běžném provozu výrazně příjemnější.

Volkswagen ID.7 Tourer GTXVolkswagen ID.7 Tourer GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Ani GTX se bohužel nezbavilo nešvaru, který trápil všech pět exemplářů této modelové řady, jež jsem zatím řídil. Stejně jako ostatní modely na MEB i ID.7 v nejvýkonnějším provedení má vzadu pouze bubnové brzdy. Jenže zatímco třeba u Škody Enyaq to třeba vůbec nevadí (včetně verze RS), nástup brzdného účinku v ID.7 je tradičně slabý.

Abyste brzdění vůbec vyvolali, musíte pedál sešlápnout téměř k podlaze, což vás zejména po začátku docela vyleká. Brzdný účinek nastupuje později, navíc zpomalování není moc silné, takže musíte začít brzdit dříve než v ostatních autech.

Na spotřebě se tentokrát podepsaly časté velmi krátké trasy při stěhování. Do ID.7 jsem denně nasedal klidně i desetkrát a většinou jsem ujel jen několik kilometrů. V kombinaci s několika cestami po dálnici jsem se proto dostal na 26,9 kWh/100 km, což ovšem nepovažuji za reprezentativní výsledek. V kombinovaném režimu a za podzimního počasí s teplotami mezi nulou a deseti stupni bych průměrný odběr odhadl mezi 20 až 23 kilowatthodinami. V rámci letních prvních jízd ve Švédsku jsem se dostal na necelých 15 kWh, ovšem za nízkého rychlostního průměru na tamních okreskách.

Video placeholder
Volkswagen ID.7 • Zdroj: auto.cz

Největší

Verze GTX vedle výkonu, dvou motorů a specifického podvozku dostalo také největší trakční akumulátor. Spolu s konvenčním provedení Pro S máte místo standardní využitelné kapacity 77 kWh k dispozici dokonce 86 kilowatthodin (91 kWh celkově). Jenže jak víme, větší baterie je zároveň těžší, nemluvě o vyšším výkonu, takže ve srovnání s běžným ID.7 Pro s 210 kW, pohonem zadních kol a 77 kWh není maximální dojezd v reálném životě o tolik vyšší.

Spolu s větší baterií máte k dispozici také o něco vyšší dobíjecí výkon (200 vs. 190 kW), při nabíjení jsem se ovšem dostal maximálně na 142 kilowattů (při 30 % stavu nabití akumulátoru). V 60 procentech jsem dosahoval slušných 125 kW, v sedmdesáti 107 kilowattů a při 79 % mi auto ukazovalo 90 kW.

Co mě ale překvapilo, byla doba potřebná k plnému zahřátí článků na ideální teplotu. Při výjezdu z domova jsem si schválně zapnul předehřev, ačkoliv mě čekalo zhruba 20 kilometrů po dálnici. Přesto mi - testování probíhalo na konci letošního listopadu - systém psal, že k zahřátí baterie bude nutných až 40 minut. A i těsně před dobíjením mi to zhruba tak vycházelo. Osobně jsem čekal, že za dvacet minut bude hotovo, proto je lepší předehřev obecně zapnout dříve.

Závěr

Ačkoliv je Volkswagen ID.7 Tourer GTX velmi příjemný elektromobil, stále se ve srovnání se spalovacími vozy jedná o kompromis, který není určen pro každého. U elektromobilu byste obecně měli mít přístup k domácímu dobíjení (ideálně ze solárních panelů), zatímco vůz se zážehovým či vznětovým motorem po vás nic podobného nevyžaduje. Ne každý také ocení citlivost lokálně bezemisního pohonu na venkovní teplotu, jízdní styl a profil trasy. To u klasického auta řešíte jen minimálně.

Volkswagen ID.7 Tourer GTX vs. konkurence
 Volkswagen ID.7 Tourer GTXAudi A6 Avant e-tron PerformanceBMW i5 Touring eDrive40Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI
Výkon [kW]250270250195
Točivý moment [Nm]560565400400
Kapacita akumulátoru [kWh]91 (využitelná 86)100 (využitelná 94,9)84,4 (využitelná 81,2)-
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,55,46,15,8
Maximální rychlost [km/h]180210193250
Maximální dobíjecí výkon [kW]200270205-
Poháněná kolavšechnazadnízadnívšechna
Vnější rozměry [mm]4961 x 1862 x 15364928 x 1923 x 15265060 x 1900 x 15154917 x 1849 x 1521
Rozvor [mm]2971295029952837
Zavazadlový prostor [l]605-1714502-1422570-1700690-1920
Základní cena [Kč]1.906.9002.041.9001.799.9001.349.900 (Elegance)

Srovnání s novým Volkswagenem Passat Variant s motorem 2.0 TSI se 195 kilowatty a pohonem všech kol z perexu vyznívá jednoznačně pro tradičního zástupce střední třídy. Passat s tímto motorem totiž ve variantě R-Line vyjde o půl milionu levněji! Přitom na stovce je jen o tři desetiny sekundy pomaleji (5,8 s) a na jednu nádrž po dálnici hravě dojede z Prahy do Budapešti. To ID.7 GTX nezvládne ani náhodou. Nemluvě o mnohem vyšší maximální rychlosti passatu (250 proti 180 km/h u GTX).

Volkswagen ID.7 Tourer GTXVolkswagen ID.7 Tourer GTX | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Pokud bych přesto po ID.7 Tourer toužil, asi bych si pořízení sportovně laděného GTX rozmyslel. Varianta Pro S v akčním provedení People totiž stojí 1.638.900 Kč, tedy o 268 tisíc korun méně. A mně by zadokolka stačila.

Navíc cenově se už ID.7 GTX pohybuje na úrovni prémiových modelů Audi A6 Avant e-tron a BMW i5 Touring, byť se základní výbavou. Avšak větším renomé. 

Nejlevnější verze modelu1.349.900 Kč (ID.7 Tourer/210 kW a 77 kWh Limited)
Základ s testovaným motorem1.906.900 Kč (ID.7 Tourer GTX/250 kW a 86kWh)
Testovaný vůz bez příplatků1.906.900 Kč (ID.7 Tourer GTX/250 kW a 86kWh)
Testovaný vůz s výbavou1.944.300 Kč (ID.7 Tourer GTX/250 kW a 86kWh)

Plusy

  • Obří vnitřní prostor
  • Velmi dostatečná dynamika
  • Komfortní podvozek
  • Slušný dobíjecí výkon

Minusy

  • Vyšší cena
  • Více kompromisů než u spalovacího vozu
  • Nepochopitelné snahy o úsporu v interiéru

Volkswagen ID.7 Tourer GTX
Cena základní sestavy
1 906 900 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné 20palcová litá kola Skagen, 3D LED zadní světla s animací, alarm, ambientní osvětlení s 30 odstíny, asistent při odbočování, vlevo detekce protijedoucích vozidel při odbočování vlevo automatické zastavení vozu při hrozící srážce, třízónová automatická klimatizace, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy s centrálním airbagem mezi sedadly řidiče a spolujezdce, head-up displej s rozšířenou realitou, hlasové ovládání IDA, LED osvětlení loga, paket Assistance, parkovací asistent, Park Assist Pro s paměťovou funkcí, Travel Assist, Lane Assist a Emergency Assist + Pre Crash Park Assist Plus s Park Distanc Control, paket Comfort, paket Interiér Plus, paket Exteriér Plus, světlomety IQ.Light LED Matrix, zatmavená zadní boční okna, vyhřívaná přední sedadla
Cena testované sestavy
1 944 300 Kč
Výbava testované sestavy
červený odstín Kings (4300 Kč), panoramatické střešní okno se zatmavováním (30.000 Kč), textilní koberečky (3100 Kč)
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
250 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
560 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
5.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 16.9
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
605 / 1714
Objem nádrže (l):
91
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2264 / 536
Rozměr pneu:
235/45 R20, 255/40 R20
Volkswagen ID.7 Tourer GTX schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4961
b) šířka (mm):
1862
c) výška (mm):
1536
d) rozvor (mm):
2971
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
870 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
750 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
980
k) šířka vpředu (mm):
1500
l) šířka vzadu (mm):
1500
délka sedáku vpředu (mm):
495
délka sedáku vzadu (mm):
483
výška opěradla vpředu (mm):
637
výška opěradla vzadu (mm):
663
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano