První jízda ve Volkswagenech ID.7 GTX a Pro S: Větší baterie, více výkonu
Volkswagen svůj vrcholný model představil také s dosud největším akumulátorem. Nechybí ani sportovní derivát GTX, který přináší především lepší trakci díky dvěma elektromotorům.
Volkswagen ID.7 je rozhodně nejpovedenějším ze všech elektrických modelů rodiny ID. Vedle efektivity (té pomáhá i nižší karoserie se slušnou aerodynamikou) boduje především vyspělým multimediálním systémem, který se dostává také do starších koncernových elektroaut, a celkově vyladěným charakterem, díky kterému si ID.7 dokážu představit jako auto na každý den. Zvlášť v případě kombi Tourer se zavazadelníkem o základním objemu 605 litrů.
Do nabídky se navíc zařazuje verze Pro S, která má dosud největší akumulátor na platformě MEB. Jeho kapacita dosahuje 91 kWh, využitelná je o pět kilowatthodin nižší. Zvýšení se podařilo dosáhnout primárně instalací třináctého modulu s články, přičemž dalším bonusem je vyšší dobíjecí výkon. Jestliže běžné ID.7 s využitelnou kapacitou 77 kWh zvládá maximálně 175 kW, ID.7 Pro S s 86 kWh umí až 200 kW.
Nový Volkswagen ID.7 Pro S podle oficiálních údajů zvládne až 709 kilometrů na jedno nabití, realita ovšem bude o něco nižší. Vzdálenost okolo 600 km je ale zvládnutelná, pokud nebudete autu příliš šlapat na krk.
Švédsko, kde se první jízdy odehrávaly, je pro elektromobily ideální. Na většině okresek totiž platí maximální rychlost 70 km/h. Ignorovat tenhle limit se nevyplácí, jelikož na vás vedle policejních hlídek číhají také radary, které kolikrát najdete zrovna na krásně rovném a přehledném úseku, kde by minimálně za hezkého počasí mohla klidně platit i devadesátka.
Plynulá jízda v nižších rychlostech Volkswagenu ID.7 s nízkým aerodynamickým odporem 0,23 (kombi Tourer dosahuje 0,25) velmi svědčí. Auto je v tomhle režimu velmi kultivované, tiché a úsporné. V tomhle specifickém jízdním režimu se s ním dá jezdit za necelých 15 kWh na 100 kilometrů. Jakmile ale zabočíte na dálnici nebo přišlápnete akcelerátor, odběr logicky stoupá. Ustálenou jízdou se ovšem dostanete pod 18 kWh, což je pořád velmi slušná hodnota. Reálné zhodnocení si ovšem nechám až na klasický test v českých podmínkách, které přece jen více odpovídají běžné realitě.
Sport hlavně na pohled
Volkswageny ID.7 a ID.7 Tourer GTX představují další zástupce rodiny dynamicky laděných elektromobilů, ke kterým v nedávné době přibyly ještě kompaktní hatchback ID.3 a MPV ID. Buzz. U sedmičky máte k dispozici tradiční řešení v podobě dvou elektromotorů. Přední asynchronní jednotka AKA150 s 80 kW doplňuje hlavní elektromotor APP550 vzadu, který sám o sobě dává až 210 kilowattů. Systémový výkon dosahuje 250 kW, což známe například i ze Škody Enyaq RS.
ID.7 GTX ovšem již ve standardu disponuje zmíněným větším akumulátorem s 86 kilowatthodinami a dobíjecí výkon až 200 kilowattů. V rámci modelové řady ID.7 se navíc minimálně zatím jedná o jedinou dostupnou čtyřkolku, zatímco SUV ID.4 a ID.5 můžete mít s pohonem všech kol i bez emblémů GTX.
Decentně vylepšený exteriér verze GTX zdobí jiný přední nárazník s maskou s dekorem připomínajícím včelí plástve, černé doplňky karoserie jsou vyvedeny v lesklém provedení. Standardem jsou dvacetipalcové ráfky Skagen. Uvnitř na vás čekají výrazněji tvarovaná přední sedadla s emblémy GTX či specifický volant s červeným prošíváním. Těch změn je relativně málo, což ale u volkswagenů obecně nepřekvapí.
Více se zapracovalo na nastavení podvozku. Přední náprava MacPherson a zadní pětiprvková náprava jsou jinak naladěné. GTX dostalo tužší stabilizátory, upravené adaptivní tlumiče pérování DCC a posilovač řízení s progresivním účinkem jako standard, přičemž nechybí ani manuálně aktivovaný mód ESC Sport. Ve výbavě nechybí ani systém XDS+, který pomocí přibrzdění méně zatíženého kola částečně simuluje funkci samosvorného diferenciálu. Slabší nástup brzd, který jsem kritizoval už u běžného ID.7, bohužel zůstává.
Ve srovnání s běžným Volkswagenem ID.7 působí GTX tužším dojmem i v reálu. Elektromobil si sice stále zachovává dostatečný cestovní komfort, i když obouvá minimálně dvacetipalcová kola. Ta nejen na českých silnicích vidím jako optimum, o palec větší ráfky jsou už spíše jen na krásu.
Dynamika díky systémovým 250 kilowattům není vůbec špatná, byť na trhu najdete spoustu výkonnějších a rychlejších elektrických aut. Mně ovšem na ID.7 GTX zaujala hlavně lepší trakce při rozjezdu, kdy sportovní derivát zabíral téměř okamžitě, zatímco u zadokolky byla cítit velmi malá prodleva.
Volkswagen ID.7/ID.7 Tourer Pro S a GTX - technické údaje | ||||
ID.7 Pro S | ID.7 Tourer Pro S | ID.7 GTX | ID.7 Tourer GTX | |
Motor | synchronní vzadu | synchronní vzadu | asynchronní vpředu + synchronní vzadu | asynchronní vpředu + synchronní vzadu |
Výkon [kW] | 210 | 210 | 250 | 250 |
Točivý moment [Nm] | 545 | 545 | 560 | 560 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 91 (využitelná 86) | 91 (využitelná 86) | 91 (využitelná 86) | 91 (využitelná 86) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,6 | 6,7 | 5,4 | 5,5 |
Maximální rychlost [km/h] | 180 | 180 | 180 | 180 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 200 | 200 | 200 | 200 |
Poháněná kola | zadní | zadní | všechna | všechna |
Vnější rozměry [mm] | 4691 x 1862 x 1536 | 4691 x 1862 x 1536 | 4691 x 1862 x 1536 | 4691 x 1862 x 1536 |
Rozvor [mm] | 2971 | 2971 | 2971 | 2971 |
Zavazadlový prostor [l] | 532-1586 | 605-1714 | 532-1586 | 605-1714 |
Základní cena [Kč] | 1.578.900 | 1.598.900 | 1.845.900 | 1.906.900 |
Sportovních zážitků za volantem Volkswagenu ID.7 Tourer GTX jsem si i kvůli přísným rychlostním limitům moc neužil. Vězte ale, že se jedná primárně o elektrické gran turismo, kterému budou nejvíce slušet dálnice. Navíc na kombinaci pohonu všech kol s karoserií kombi spousta Čechů slyší, proto možná nebude ani tolik vadit lokálně bezemisní pohon.
Horší už to bude s cenou. Za liftback totiž v Česku zaplatíte minimálně 1.845.900 Kč, ID.7 Tourer GTX vyjde na 1.906.900 Kč. Za Audi Q6 e-tron na platformě PPE s 800V architekturou, dobíjecím výkonem až 270 kW, akumulátorem s využitelnou kapacitou 94,9 kWh a 285 kilowatty dáte1.990.900 Kč. U prémiového SUV sice musíte počítat s poměrně drahými příplatky, základní cenou se ovšem od méně urozeného volkswagenu zase tolik neliší. A to se ID.7 GTX ještě bude muset vyrovnat s Audi A6 e-tron s technikou zmíněného Q6, které velmi pravděpodobně bude o něco levnější.