TEST Volkswagen Polo GTI edition 25 – Kapesní raketa za raketu
Malé polo v ostré verzi GTI je ideálním rychlým hatchbackem pro radost. Co vám však na rozdíl od samotného auta radost neudělá, je jeho cena, která v případě limitovaného modelu edition 25 dosahuje téměř 850 tisíc. Bez příplatků.
Design, interiér
Zkratka GTI má u Volkswagenu velmi dlouhou tradici. Její počátky sahají k samotným kořenům Volkswagenu Golf, který letos oslaví padesátiny. Verze GTI byla představena o rok později, do prodeje se ovšem dostala až na podzim 1976. V případě o třídu menšího Volkswagenu Polo se označení objevilo až u třetí generace, přičemž v rámci výročí 25 let tohoto modelu německá automobilka loni uvedla speciální verzi edition 25, jež je limitována na celkových 2500 exemplářů. Zhruba stovka z nich se dostala do Česka.
Asi největší a nejvýznamnější změnou je jinak naladěný podvozek, který pro standardnímu Polu GTI sedí o 15 milimetrů blíže k zemi. Limitku dále poznáte podle decentních polepů karoserie, novinkou je též šedý lak Ascot, přičemž ve standardu dostanete například o palec větší disky (18 vs. 17“) a titanově černý interiér.
Hodně drahá záležitost
Příplatek za „pětadvacítku“ dosahuje nemalých 48 tisíc, což základní cenu zvedne na 845.900 Kč. To je na malý hatchback docela dost. A příliš to neospravedlňují ani opravdu slušný výkon 152 kilowattů a standardní sedmistupňová dvouspojka DSG. Vždyť minulou generaci většího Golfu GTI 2.0 TSI (169 kW) jste před sedmi lety s manuálním řazením pořídili za 692.900 Kč. A samotné Polo GTI se 147 kilowatty v půlce roku 2018 vyšlo na 569.900 Kč. Až tak některá auta za poslední roky zdražila…
V rámci protiúčtu při výkupu staršího vozu sice dostanete zvýhodnění 40 tisíc, i tak ale musíte počítat, že s příplatkovou výbavou se dostanete na částky s devítkou na začátku. Základní Toyota GR86 se 172 kilowatty, pohonem zadních kol, manuálem a výrazně větším sportovním talentem vás přitom vyjde na 950 tisíc. A ještě jedno srovnání. Za Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (opět o kategorii větší vůz) s osmistupňovou dvouspojkou tuzemské zastoupení aktuálně požaduje 879.990 korun. V tomhle světle Polo GTI objektivně smysl nedává, ačkoliv jeho kvality stojí hodně vysoko.
Modernizace z jara 2021 přinesla přepracovanou ergonomii v interiéru, kdy zmizel například tradiční panel ovládání ventilace s otočnými kolečky pro nastavování teploty a fyzickými tlačítky pro další funkce. Místo toho máte k dispozici dotykové plošky, které nejsou tak praktické ani rychlé. Ne vždy totiž na váš pokyn ihned reagují.
Na druhou stranu buďme rádi, že polo patří mezi konstrukčně starší volkswageny. Díky tomu se mu totiž vyhnulo „úklidu“, který ovládání ventilace přesunul na středový displej, respektive nepraktickou dotykovou lištu pod ním.
Prostorová kouzla
S aktuální generací Volkswagen Polo jsem loni na jaře projel větší část Portugalska, přičemž do auta jsme se ve dvou pohodlně naskládali s dvěma velkými kufry a dalšími zavazadly. Karoserie o délce 4067 mm totiž uvnitř vykouzlí tolik prostoru, jako u kompaktních hatchbacků o několik generací zpátky.
V obou řadách je na poměry malých aut opravdu spousta místa. Jestliže do Toyoty Yaris s délkou 3940 milimetrů si dospělý pasažér dozadu posadí s problémy, v polu máte před koleny ještě dostatek centimetrů. Navíc i zadní dveře jsou výrazně širší, takže nástup a výstup nevyžaduje akrobatické nadání.
Omezení představuje snad jen velikost zavazadelníku. Základních 305 litrů je jen o 19 litrů více než u zmíněného yarisu s hybridním pohonem, který patří k celkově menším zástupcům segmentu B. U sportovně laděné varianty to však příliš nevadí.
Motor, jízdní vlastnosti
V téhle kapitole budu k Polu GTI smířlivější, přestože nějaké mušky samozřejmě má. Jakmile se totiž rozjedete, malý německý atlet konečně ukazuje to nejlepší. Se sedmistupňovou dvouspojkou (manuál už k dispozici není) je při ostré jízdě rychlejší a efektivnější. Komu chybí pocit manuálního řazení, má alespoň částečnou útěchu v pádlech pod volantem.
Převodovka DSG je tradičně rychlá, při rozjezdech a náhlé potřebě akcelerace v běžném jízdním režimu občas škube, respektive někdy zaváhá a pomaleji se sbírá z nižších otáček, což je bohužel u téhle skříně docela běžné. Na běžné používání se ovšem dvouspojka hodí skvěle. Manuál by vás sice na okreskách bavil více, ale ani ten v rámci koncernu Volkswagenu není synonymem přesnosti a řidičské nirvány.
Jako štika v rybníce
Když se nad nectnosti DSG povznesete, všimnete si skvělého čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 152 kilowattů. Ten Polu GTI dává pořádnou šťávu. Relativně velký motor si s malým autem doslova hraje. Sportovně naladěný volkswagen se chlubí dynamikou, za jakou by se nemusel stydět ani slavnější Golf GTI. Na stovce jste už za 6,5 sekundy, maximální rychlost 240 km/h je v českých podmínkách také více než dostatečná.
Na klikatých silnicích se projevují kompaktnější rozměry. Polo je díky čtyřmetrové karoserii obratnější než o zhruba dvacet centimetrů delší Volkswagen Golf. Zejména v utažených pasážích těžíte z toho, že s sebou zbytečně netaháte spoustu hmoty. Hbitost je ostatně jedna z hlavních předností Pola GTI. Nijak zvlášť upovídané řízení vás poslouchá téměř na slovo a pošle přední část auta tam, kam mu poručíte. Dostatečně zatížená přední kola mají problém s trakcí až na kluzkém povrchu. A také při rychlejším rozjezdu, za což ale může spíše převodovka, která dopředu pošle sílu skokově.
Velmi rychlá hračka na okresky vás ve výsledku zklame snad až profesorským charakterem. Všechno dělá dobře, je neskutečné rychlá, zároveň naladěná tak, aby zvládala žehlit vaše chyby, aniž byste si toho všimli. Průměrného řidiče tím bude neustále bavit, pokud však hledáte emoce a auto, u kterého si rychlost a jízdní zážitky musíte trochu zasloužit, hledejte jinde.
Se standardními osmnáctipalcovými koly není cestovní komfort vůbec špatný. Tlumení nerovností sice není dokonalé, takže se občas musíte smířit s tím, že vás pneumatiky s nízkým bočním profilem od všech rázů neuchrání. Tužší podvozek ovšem není prkenný a dokáže se přizpůsobit nerovnostem. Za 14.100 Kč navíc můžete dostat podvozek Sport Select s nastavitelnými tlumiči, které pohodlí ještě trochu přidávají.
Polo GTI si doslova říká, abyste s ním jezdili hlavně ve sportovním režimu. V něm si umějí koncovky výfuku efektně odfrknout, přičemž převodovka se snaží dvoulitrový čtyřválec držet ve středních a vyšších otáčkách, v nichž má TSI největší chuť do života. V tu chvíli motor reaguje na povely pravé nohy prakticky okamžitě.

Ideál na každý den
V normálním módu je jeho odezva přece jen o trochu tupější. Sportovní volkswagen na druhou stranu ukazuje svou další tvář. Stejně jako větší Golf GTI i dynamicky naladěné polo skvěle funguje jako vůz na každý den. Slušný cestovní komfort jsem zmiňoval, hatchback k tomu ovšem přidává ještě celkovou univerzálnost.
Na rozdíl od Hyundaie i20 N vás Polo GTI tolik nepobízí k rychlé jízdě. Je více nad věcí, což je v běžném životě příjemné. Možná vás tolik nechytí za srdce, na druhou stranu vzhledem k vysoké ceně je jeho každodenní použitelnost obrovské plus.
Závěr
Z Volkswagenu Polo už po několika kilometrech cítíte celkovou kvalitu. Německá automobilka si na tomhle modelu dala opravdu záležet. Až na logické kompromisy v podobě prostoru se v mnoha jiných ohledech vyrovná většímu golfu a právem patří mezi absolutně nejlepší malá auta na trhu.
Verze GTI k tomu přidává i výrazný dynamický potenciál v čele se skvělým motorem se spotřebou, kterou s trochou citu dokážete udržet okolo osmi litrů na sto kilometrů (a možná i níže). Pokud bych hledal auto pouze pro sebe, které by dokázalo zkombinovat roli každodenního společníka s víkendovou hračkou na občasné svižné svezení, asi by ostré polo nemělo velkou konkurenci.
Jenže cena začínající těsně pod 800 tisíc, která u verze edition 25 vyšplhala na dohled 850.000 Kč, je s přihlédnutím k rozměrově větší, výkonnější a zábavnější přímé i nepřímé konkurenci zkrátka vysoká. Proto bych chvíli počkal. Zdražování vyvolané nedostatkem nových aut totiž skončilo, automobilky napříč trhem zlevňují klidně o několik stovek tisíc, tak třeba se toho dočká i Polo GTI.
Nejlevnější verze modelu | 492.900 Kč (1.0 TSI/70 kW 5MT Life) |
Základ s testovaným motorem | 797.900 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI) |
Testovaný vůz bez příplatků | 845.900 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI edition 25) |
Testovaný vůz s výbavou | 946.000 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI edition 25) |
Plusy
- Charakter auta na každý den
- Dynamický motor
- Slušná spotřeba
- Dostatečně vysoká úroveň cestovního komfortu
- Prostorná kabina
Minusy
- Velmi vysoká cena, kterou ještě zvýší příplatky
- Dvouspojková převodovka DSG není vždy plynulá
- Trochu sterilní jízdní projev
