Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Polo GTI edition 25 – Kapesní raketa za raketu

Ondřej Šámal
Diskuze (178)

Malé polo v ostré verzi GTI je ideálním rychlým hatchbackem pro radost. Co vám však na rozdíl od samotného auta radost neudělá, je jeho cena, která v případě limitovaného modelu edition 25 dosahuje téměř 850 tisíc.  Bez příplatků.

Design, interiér


Zkratka GTI má u Volkswagenu velmi dlouhou tradici. Její počátky sahají k samotným kořenům Volkswagenu Golf, který letos oslaví padesátiny. Verze GTI byla představena o rok později, do prodeje se ovšem dostala až na podzim 1976. V případě o třídu menšího Volkswagenu Polo se označení objevilo až u třetí generace, přičemž v rámci výročí 25 let tohoto modelu německá automobilka loni uvedla speciální verzi edition 25, jež je limitována na celkových 2500 exemplářů. Zhruba stovka z nich se dostala do Česka.

Asi největší a nejvýznamnější změnou je jinak naladěný podvozek, který pro standardnímu Polu GTI sedí o 15 milimetrů blíže k zemi. Limitku dále poznáte podle decentních polepů karoserie, novinkou je též šedý lak Ascot, přičemž ve standardu dostanete například o palec větší disky (18 vs. 17“) a titanově černý interiér.

Hodně drahá záležitost

Příplatek za „pětadvacítku“ dosahuje nemalých 48 tisíc, což základní cenu zvedne na 845.900 Kč. To je na malý hatchback docela dost. A příliš to neospravedlňují ani opravdu slušný výkon 152 kilowattů a standardní sedmistupňová dvouspojka DSG. Vždyť minulou generaci většího Golfu GTI 2.0 TSI (169 kW) jste před sedmi lety s manuálním řazením pořídili za 692.900 Kč. A samotné Polo GTI se 147 kilowatty v půlce roku 2018 vyšlo na 569.900 Kč. Až tak některá auta za poslední roky zdražila…

V rámci protiúčtu při výkupu staršího vozu sice dostanete zvýhodnění 40 tisíc, i tak ale musíte počítat, že s příplatkovou výbavou se dostanete na částky s devítkou na začátku. Základní Toyota GR86 se 172 kilowatty, pohonem zadních kol, manuálem a výrazně větším sportovním talentem vás přitom vyjde na 950 tisíc. A ještě jedno srovnání. Za Hyundai i30 N 2.0 T-GDI (opět o kategorii větší vůz) s osmistupňovou dvouspojkou tuzemské zastoupení aktuálně požaduje 879.990 korun. V tomhle světle Polo GTI objektivně smysl nedává, ačkoliv jeho kvality stojí hodně vysoko.

Volkswagen Polo GTI edition 25 Volkswagen Polo GTI edition 25

Modernizace z jara 2021 přinesla přepracovanou ergonomii v interiéru, kdy zmizel například tradiční panel ovládání ventilace s otočnými kolečky pro nastavování teploty a fyzickými tlačítky pro další funkce. Místo toho máte k dispozici dotykové plošky, které nejsou tak praktické ani rychlé. Ne vždy totiž na váš pokyn ihned reagují.

Na druhou stranu buďme rádi, že polo patří mezi konstrukčně starší volkswageny. Díky tomu se mu totiž vyhnulo „úklidu“, který ovládání ventilace přesunul na středový displej, respektive nepraktickou dotykovou lištu pod ním.

Prostorová kouzla

S aktuální generací Volkswagen Polo jsem loni na jaře projel větší část Portugalska, přičemž do auta jsme se ve dvou pohodlně naskládali s dvěma velkými kufry a dalšími zavazadly. Karoserie o délce 4067 mm totiž uvnitř vykouzlí tolik prostoru, jako u kompaktních hatchbacků o několik generací zpátky.

V obou řadách je na poměry malých aut opravdu spousta místa. Jestliže do Toyoty Yaris s délkou 3940 milimetrů si dospělý pasažér dozadu posadí s problémy, v polu máte před koleny ještě dostatek centimetrů. Navíc i zadní dveře jsou výrazně širší, takže nástup a výstup nevyžaduje akrobatické nadání.

Omezení představuje snad jen velikost zavazadelníku. Základních 305 litrů je jen o 19 litrů více než u zmíněného yarisu s hybridním pohonem, který patří k celkově menším zástupcům segmentu B. U sportovně laděné varianty to však příliš nevadí.

Motor, jízdní vlastnosti


V téhle kapitole budu k Polu GTI smířlivější, přestože nějaké mušky samozřejmě má. Jakmile se totiž rozjedete, malý německý atlet konečně ukazuje to nejlepší. Se sedmistupňovou dvouspojkou (manuál už k dispozici není) je při ostré jízdě rychlejší a efektivnější. Komu chybí pocit manuálního řazení, má alespoň částečnou útěchu v pádlech pod volantem.

Převodovka DSG je tradičně rychlá, při rozjezdech a náhlé potřebě akcelerace v běžném jízdním režimu občas škube, respektive někdy zaváhá a pomaleji se sbírá z nižších otáček, což je bohužel u téhle skříně docela běžné. Na běžné používání se ovšem dvouspojka hodí skvěle. Manuál by vás sice na okreskách bavil více, ale ani ten v rámci koncernu Volkswagenu není synonymem přesnosti a řidičské nirvány.

Jako štika v rybníce

Když se nad nectnosti DSG povznesete, všimnete si skvělého čtyřválce 2.0 TSI o výkonu 152 kilowattů. Ten Polu GTI dává pořádnou šťávu. Relativně velký motor si s malým autem doslova hraje. Sportovně naladěný volkswagen se chlubí dynamikou, za jakou by se nemusel stydět ani slavnější Golf GTI. Na stovce jste už za 6,5 sekundy, maximální rychlost 240 km/h je v českých podmínkách také více než dostatečná.

Na klikatých silnicích se projevují kompaktnější rozměry. Polo je díky čtyřmetrové karoserii obratnější než o zhruba dvacet centimetrů delší Volkswagen Golf. Zejména v utažených pasážích těžíte z toho, že s sebou zbytečně netaháte spoustu hmoty. Hbitost je ostatně jedna z hlavních předností Pola GTI. Nijak zvlášť upovídané řízení vás poslouchá téměř na slovo a pošle přední část auta tam, kam mu poručíte. Dostatečně zatížená přední kola mají problém s trakcí až na kluzkém povrchu. A také při rychlejším rozjezdu, za což ale může spíše převodovka, která dopředu pošle sílu skokově.

Velmi rychlá hračka na okresky vás ve výsledku zklame snad až profesorským charakterem. Všechno dělá dobře, je neskutečné rychlá, zároveň naladěná tak, aby zvládala žehlit vaše chyby, aniž byste si toho všimli. Průměrného řidiče tím bude neustále bavit, pokud však hledáte emoce a auto, u kterého si rychlost a jízdní zážitky musíte trochu zasloužit, hledejte jinde.

Volkswagen Polo GTI edition 25 Volkswagen Polo GTI edition 25

Se standardními osmnáctipalcovými koly není cestovní komfort vůbec špatný. Tlumení nerovností sice není dokonalé, takže se občas musíte smířit s tím, že vás pneumatiky s nízkým bočním profilem od všech rázů neuchrání. Tužší podvozek ovšem není prkenný a dokáže se přizpůsobit nerovnostem. Za 14.100 Kč navíc můžete dostat podvozek Sport Select s nastavitelnými tlumiči, které pohodlí ještě trochu přidávají.

Polo GTI si doslova říká, abyste s ním jezdili hlavně ve sportovním režimu. V něm si umějí koncovky výfuku efektně odfrknout, přičemž převodovka se snaží dvoulitrový čtyřválec držet ve středních a vyšších otáčkách, v nichž má TSI největší chuť do života. V tu chvíli motor reaguje na povely pravé nohy prakticky okamžitě.

Video se připravuje ...

Ideál na každý den

V normálním módu je jeho odezva přece jen o trochu tupější. Sportovní volkswagen na druhou stranu ukazuje svou další tvář. Stejně jako větší Golf GTI i dynamicky naladěné polo skvěle funguje jako vůz na každý den. Slušný cestovní komfort jsem zmiňoval, hatchback k tomu ovšem přidává ještě celkovou univerzálnost.

Na rozdíl od Hyundaie i20 N vás Polo GTI tolik nepobízí k rychlé jízdě. Je více nad věcí, což je v běžném životě příjemné. Možná vás tolik nechytí za srdce, na druhou stranu vzhledem k vysoké ceně je jeho každodenní použitelnost obrovské plus.

Závěr


Z Volkswagenu Polo už po několika kilometrech cítíte celkovou kvalitu. Německá automobilka si na tomhle modelu dala opravdu záležet. Až na logické kompromisy v podobě prostoru se v mnoha jiných ohledech vyrovná většímu golfu a právem patří mezi absolutně nejlepší malá auta na trhu.

Verze GTI k tomu přidává i výrazný dynamický potenciál v čele se skvělým motorem se spotřebou, kterou s trochou citu dokážete udržet okolo osmi litrů na sto kilometrů (a možná i níže). Pokud bych hledal auto pouze pro sebe, které by dokázalo zkombinovat roli každodenního společníka s víkendovou hračkou na občasné svižné svezení, asi by ostré polo nemělo velkou konkurenci.

Jenže cena začínající těsně pod 800 tisíc, která u verze edition 25 vyšplhala na dohled 850.000 Kč, je s přihlédnutím k rozměrově větší, výkonnější a zábavnější přímé i nepřímé konkurenci zkrátka vysoká. Proto bych chvíli počkal. Zdražování vyvolané nedostatkem nových aut totiž skončilo, automobilky napříč trhem zlevňují klidně o několik stovek tisíc, tak třeba se toho dočká i Polo GTI.

Nejlevnější verze modelu 492.900 Kč (1.0 TSI/70 kW 5MT Life)
Základ s testovaným motorem 797.900 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI)
Testovaný vůz bez příplatků 845.900 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI edition 25)
Testovaný vůz s výbavou 946.000 Kč (2.0 TSI/152 kW DSG GTI edition 25)

Plusy

  • Charakter auta na každý den
  • Dynamický motor
  • Slušná spotřeba
  • Dostatečně vysoká úroveň cestovního komfortu
  • Prostorná kabina

Minusy

  • Velmi vysoká cena, kterou ještě zvýší příplatky
  • Dvouspojková převodovka DSG není vždy plynulá
  • Trochu sterilní jízdní projev
Zobrazit celý článek
Ondřej Šámal
Diskuze (178)

Doporučujeme

Volkswagen Polo GTI edition 25
Cena základní sestavy 845 900 Kč
Výbava základní sestavy mimo jiné adaptivní tempomat, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy s centrálním airbagem mezi sedadly řidiče a spolujezdce, Digital Cockpit 8" obrazovka s barevným multifunkčním ukazatelem volitelné profily, elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Infotainment Ready2Discover, 8" barevný dotykový displej, třetí generace infotainmentu MIB 3 We Upgrade, multifunkční sportovní volant v kůži s pádly pro řazení převodovky DSG bez dotykové funkce, parkovací senzory Parkpilot senzory vpředu i vzadu zobrazení situace na displeji, světlomety IQ.LIGHT LED Matrix LED světlomety s Dynamic Light Assist, tepelně izolující tónovaná skla v zeleném odstínu postranní a zadní skla, Travel Assist, zatmavená zadní okna boční zadní okna okno pátých dveří 65% absorpce světla Kč
Cena testované sestavy 955 700 Kč
Výbava testované sestavy Asistenční paket (13.800 Kč), navigace Discover Pro (37.400 Kč), zpětná kamera (7000 Kč), vyhřívání předních sedadel (8300 Kč), paket Světla a výhled (3800 Kč), Keyless Advanced se Safelock a alarmem (16.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 152 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 240
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.8
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 305 / 1079
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1310 / 480
Rozměr pneu: Bridgestone 215/40 R18
Volkswagen Polo GTI edition 25
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4067
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1440
d) rozvor (mm): 2548
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1210
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
17. 2. 2024 17:00
Re: MINI JCW
Ideální hh, by měl mít ze strany řidiče jedny delší dveře (pohodlné nastupování i pro vyšší postavy) a od spolujezdce dvoje kratší (ala chytrá horákyně-Veloster)...
Pak by vypadal sportovně (fotil bych ho vždy jen z levé strany) a zároveň by byl i praktický a bezpečný (pro rozvoz dětí apod.) vzadu. A byl bych byl spokojený já i žena s dcerou. ;-)
https://www.youtube.com/watch?…
Avatar - Ronault.
15. 2. 2024 00:53
Re: MINI JCW
Ještě že těm automobilkám neradíš.

Já tím vozím děti do školky, na kroužky, všude. Tam to stačí a dvoudveřové auto by byla velká komplikace při dvou dětech, to by nešlo, to by musel být jiný klenot abych o tom přemýšlel než předkolkový HH, možná GR86 bych to soukání děti odpustil... vlastně ne, neodpustil, protože jsem o něm silně uvažoval a tak mě všestrannost tohodle auta vyhovuje, že jsem na to rezignoval.

Na weekendy na výlety máme MPV, kterým jinak jezdí manželka. A když třeba potřebuju MPV (tažné, něco velkého vezu), tak je ze všestranného GTI nadšená a jeho výměnu mi vždy rozmlouvá.

Takže víš velké ho***
Avatar - Ronault.
15. 2. 2024 00:47
Re: technologicky pravek
Já teda s tímhle už najel 64000 km, ale že by mi dělala malá nádrž i při dlouhých cestách problém to ne.
Jen jednou jsem 500 km na jeden zátah bez přestávky z domu až do cíle, ale běžně si dávám po cca 350 km přestávku, ty 3 minuty na stojanu mě nezabijou.
V druhém autě mám dojezd 900, v Megosi se dalo i 1300 ujet, ale že bych to bral jako nějakou bernou minci...u HH?
Blbost, spíše klasicky, kdo chce psa bít, hůl so vždy najde
Avatar - lamal
14. 2. 2024 16:08
Re: ???
Ano na 307SW na, ktorej som jazdil asi rok s 1.6HDI bol podvozok a hlavne riadenie najviac sokantne, tam sice bola este hydraulika, no bolo presne a komunikativne... a notne preposilovane - nebyt toho je skvele.
Na 307SW sa mi este pacil predlzeny razvor oproti hatch, v kazdej zakrute si citil ako sa opiera o zadne kolesa, ze netaha ten zadok za sebou ako mulica. Prijemne
Avatar - miromen
14. 2. 2024 15:41
Re: ???
Jo řizeni ma Peugeot asi obecně v pohodě. Ja mam zkušenost s předchozi 308 a byl jsem mile překvapen ze slušneho řizeni po tom co jsem od peogeotu čekal nějakou hruzu. Ostatni ovladaci prvky, už pravda žadna hitparada, zvlašť nepřesne gumove řazeni.
A Clio 3 mužu jen potvrdit to co pišeš, jizdně velice slušne, ale řizeni bylo rozhodně slabina.
Třeba u C3 jak jsem měl hruzu z ovladacich prvku tak se to sice potvrdilo, ale třeba řizeni je docela přirozene tedy žadne tahani jak za gumu. Jinak je nepřesne a toči se s volantem jak z kormidlem a řazeni je vyloženě nepřesne s dlouhyma drahama jen neni třeba tak gumove jako u těch novějšich peugeotu. No a spojka dlouha tak, že než zabere tak mam přehnaněji koleno pod bradou. O jizdnich vlastnostech se ani zmiňovat nebudu.