Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Amarok 2,0 BiTDI (132 kW) AT – Pracant s kravatou

Aleš Jungmann
Diskuze (56)
Otestovali jsme nejlepší dostupný Amarok s dieselem o výkonu 132 kW, pohonem všech kol a osmistupňovou převodovkou. Překvapil nás něčím?

Chtěli byste mít doma pick-up? Ne, vážně, zamyslete se nad tím: pokud často převážíte materiál všeho druhu, ale nehodláte se vzdát určitého pohodlí nebo k tomu všemu ještě potřebujete pohon všech kol, může pro vás být tohle auto trefou do černého.

Na českých silnicích vídáme v zásadě dvě skupiny „SUV s korbou“. Jde o velké americké automobily se spotřebou a jízdními vlastnostmi autobusu (pořízené většinou jako showcar nebo z čirého fandovství) a o poznání sofistikovanější, menší japonské pick-upy jako je Toyota Hilux nebo Nissan Navara. Ty, na rozdíl od velkoobjemových osmiválců v amerických autech, pohání vznětové agregáty s přijatelnou spotřebou.

Volkswagen se na zdánlivě malý píseček samozřejmě nepouští bez důkladných analýz: auto jako je Amarok má celosvětový potenciál (ostatně viz. třeba Hilux), minimálně v Evropě je ale třeba, aby jeho dieselová pohonná jednotka v boji s konkurencí neztrácela. A v našich končinách je také dobré mít věci na korbě pod dokoupenou stříškou, ze zřejmých důvodů.

132 kW: Are you ready to (Ama)rock?

Model Amarok již před časem důkladně otestoval kolega Ondřej. Měl k dispozici tehdy vrcholnou verzi 2,0 BiTDI o výkonu 120 kW spojenou se šestistupňovým manuálem. Nyní jsme upgradovali na verzi 2,0 BiTDI s výkonem 132kW (180 k), o 12 kW slabší verze zcela vypadla z ceníku. Dnes si tedy Amarok můžete pořídit s „naším“ silným turbodieselem nebo základním 2,0 TDI o znatelně menším výkonu (90 kW/122 k). Volkswagen s novým agregátem už papírově neztrácí na nejsilnější konkurenty, řadí se mezi již zmíněnou Navaru (140 kW) a Hilux (126 kW). Třeba na pětiválcový Ford Ranger (147 kW a 470 Nm) však stále Volkswagen odpověď nemá. Amarok s pohonem všech kol a klasickou automatickou převodovkou nyní utáhne přívěs až do hmotnosti 3,2 tuny.

vw testy pickup vw testy pickup  

Pokud chcete nechat práci strojům, musíte si připlatit. A to nejen za osmistupňový automat (nikoliv tedy DSG), ale hlavně za specifikaci, která vás k volbě bude opravňovat. Musíte si totiž pořídit silnější z nabízené dvojice motorů plus dvoudveřovou kabinu DoubleCab, v ceně je v tu chvíli započítán i pohon všech kol. Protože Amarok už z našich stránek (a hlavně z předchozího podrobného testu) znáte, zaměříme se hlavně na převodovku, její sladění s vozem a výslednou spotřebu paliva.

Nečekaně komfortní

Pokud k Amaroku přicházíte poprvé, nejspíše budete čekat pracovní nástroj se vším, co k tomu patří. Holý interiér, prkenná jízda a hluk. Překvapivě však nemůžete být dál od pravdy: Amarok jezdí, zadním listovým pružinám navzdory, zcela v intencích moderních SUV. Jistě, v přímém porovnání s Touaregem nemá šanci, ale velkým překvapením pro mě bylo, že při jízdě s ním nebylo třeba dělat žádné kompromisy. Sto třicet (nebo i více) na dálnici? Svižně projetá okresní silnice? Projetí městem po kostkách a přes propadlé kanály? Bez problému! Amarok je v nejvyšší technické specifikaci silničně zcela dospělé auto.

A dobrou zprávou pro případné zákazníky je, že dospělý je Amarok i uvnitř. Mám na mysli příkladnou polohu za volantem i ergonomii. Současně ale musím připojit jednu výtku: nabízená sedadla by mohla být rozměrnější, přeci jen u podobných vozů se asi neočekává, že by je řídila padesátikilová blondýnka. I když, vzhledem ke kvótám plánovaným v Bruselu, kdo ví... K autu výborně pasují masivní ovládací prvky a na všech sedadlech je dostatek místa k sezení a přední pasažéři mají možnost chytit se masivních madel. Chytrým detailem je sklopitelná zadní lavice a nahoru vyklopitelné sedáky. Odkládacích prostor je doslova záplava a velké kapsy ve dveřích jsou dokonce čalouněny kobercem, zástrčka pro USB však chybí.

vw testy pickup vw testy pickup  

Spotřebou nepřekvapí

Dvojicí turbodmychadel přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 132 kW a točivým momentem 420 Nm si při rozhýbávání téměř dvou tun váhy samozřejmě řekne o „potravu“, žádné překvapení se však nekoná. A to jak pozitivní, tak negativní.

S Amarokem jsme po silnici jezdili za průměrně 9,5 litru, a to s poměrně velkým podílem jízdy po městě. Jízda stokilometrovou rychlostí znamená odběr osmi a půl litru paliva každých sto kilometrů, motor v tu chvíli na osmý stupeň točí 1800 min-1. Zvýšení tempa na reálných 130 km/h znamená nárůst otáček nad 2300 min-1 i spotřeby. Ta se těsně přehoupla přes jedenáct litrů. To jsou spotřeby zhruba o litr vyšší než v případě dříve testované 120 kW verze, ne celá diference však jde na vrub motoru. Musíme počítat i se zimním obutím, automatem a těžšími prosincovými podmínkami. Na velmi dobrém odhlučnění pohonné jednotky se naštěstí nic nezměnilo.

A jak funguje převodovka? Zcela podle očekávání o její činnosti téměř nevíte, což je asi ta nejlepší vizitka pro strojaře z ZF Friedrichshafen AG. Rychlost i plynulost řazení je příkladná, o žádném cukání nebo nerozhodnosti nemůže být ani řeč. Osm převodů je pro jízdu po silnicích možná až příliš zbytečný luxus, zvláště pokud jde o vůz s nejvyšší rychlostí blízké 180 km/h. Auto fungovalo výborně i se šesti „manuálními“ převody.

vw testy pickup vw testy pickup  

Pádla pod volantem by zde byla zbytečná, a proto tu nejsou, sportovní režim motoru tu naopak je, i když by zde být nemusel. Tak jako u všech vznětovým modelů s automatem; ostatně vidět je to i v tabulce s technickými daty. Nejvyšší dostupný moment 420 Nm máte k dispozici již při 1.750 otáčkách.

Závěr

Volkswagen Amarok rozhodně, navzdory své překvapivě velké kultivovanosti, není autem pro masy. Pick-up si v našich zeměpisných šířkách lidé zatím nejsou zvyklí pořizovat. Světlá výška téměř 25 centimetrů a mechanická závěrka zadního diferenciálu ale zaručují, že se auto neztratí ani v drsnějších podmínkách. Pokud plánujete vozit na korbě často náklad, popřemýšlejte spíše o dvoudveřové kabině: za ní totiž najdete ložnou plochu delší o 650 mm (celkem tedy 2205 mm) s možností umístit dvě palety za sebe.

Druhý pohled (Jiří Červenka)
Že Amarok je na poměry své třídy neobyčejně kultivované auto, jste četli v různých obměnách už mnohokrát. Představit si za podobnými proklamacemi konkrétní význam ale může být někdy obtížné, proto zkusme zasadit kultivovanost Amaroku do nějakého kontextu. Co kdybych vám řekl, že pro mě osobně byl Amarok příjemnějším společníkem než Volvo V40, který jsme měli v redakci na test ve stejném týdnu? Samozřejmě, z větší části je to dané tím, že V40 má opravdu nepovedený podvozek. Ale fakt že, že tenhle terénní pracant s korbou přesvědčí v běžném provozu jako žádný z jeho přímých konkurentů.

Plusy

  • Jízdní stabilita
  • Kultivovanost motoru
  • Vnitřní prostor
  • Kapacita korby

Minusy

  • Velký poloměr otáčení
První cena vozu 580.518,- (2.0 TDI 90 kW SingleCab)
První cena vozu s testovanou motorizací 652.962,- (2.0 BiTDI 132 kW SingleCab)
Základní cena testovaného vozu 965.104,- (2.0 BiTDI 132 kW DoubleCab Highline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.001.186,- (2.0 BiTDI 132 kW DoubleCab Highline)
(všechny ceny bez DPH)
Aleš Jungmann
Diskuze (56)
VW Amarok 2,0 BiTDI (132 kW) AT
Cena základní sestavy 965 104 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce + možnost deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu s hlavovými airbagy, ABS, EDS, ASR s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, ESP elektronický stabilizační systém, úchytná oka v podlaze nákladového prostoru 4 ks, mlhové světlomety, elektronický imobilizér, 3. brzdové světlo, osvětlení zadního nákladového prostoru, kontrola zapnutí bezpečnostního pásu řidiče, částečná kožená výbava: kožený volant, madlo řadicí páky a ruční brzda, 12V zásuvky 3 ks (na přístrojové desce, ve středové konzoli a v nákladovém prostoru), elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tempomat, automatická klimatizace "Climatronic", multifunkční ukazatel, rádio "RCD 310" s CD a MP3 přehrávačem (2-DIN), 6 reproduktorů, kuřácké provedení - zapalovač a popelník, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 4MOTION permanentní pohon všech kol, příprava pro tažné zařízení, emisní norma EURO 5, látkové potahy sedadel "Endless", odkládací přihrádka u spolujezdce uzamykatelná, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově a podélně nastavitelný volant, kobercová podlaha v kabině řidiče i prostoru pro cestující, středový tunel s odkládací přihrádkou a loketní operkou, odkládací přihrádky pod sedadly řidiče a spolujezdce, trojlavice v prostoru pro cestující, vnější zpětná zrcátka: horní část lakovaná v barvě vozu, spodní část chromová, elektricky nastavitelná a vyhřívaná, okna v prostoru pro cestující zatmavená (Privacy), zadní nárazník vozu z pochromované oceli s integrovaným nástupním schůdkem, palivová nádrž 80 l, přední nárazník vozu lakovaný v barvě vozu, horní i spodní díl mřížky chladiče chromový, spodní kryt motoru, 2 boční dveře v prostoru pro cestující, pneumatiky 245/65 R 17 111T, plnohodnotné hliníkové rezervní kolo, stabilizátory vpředu a vzadu, 4 kola z lehkých slitin R17 s rozšířenými podběhy kol, tuhá zadní náprava s vícevrstvými listovými pery atd. Kč
Cena testované sestavy 1 001 186 Kč
Výbava testované sestavy Uzávěrka diferenciálu vzadu, Parkpilot vzadu, multifunkční kožený volant, zimní paket: vyhžívání sedadla řidiče a spolujezdce samostatně nastavitelné, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, tažné zařízení vzadu pevné, metalický lak Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 179
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.8 / 7 / 8
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1921 / 1119
Rozměr pneu: 245/65 R17
VW Amarok 2,0 BiTDI (132 kW) AT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5254
b) šířka (mm): 1954
c) výška (mm): 1834
d) rozvor (mm): 3095
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Bristol
15. 12. 2012 20:19
Re: Hilux
však já o VW žádné iluze nemám...Amarok je možná solidní auto těžko říct nejel sem v tom a asi ani nikdy nepojedu, každopádně dokážu si relativně slušně představit typického zákazníka pick upu v zemi kde je ten trh velký...a tam čeká VW hodně práce...
15. 12. 2012 18:03
Re: Hilux
Každý nějak začíná. VW si asi nedělal iluze, že schramstne během pěti let celý trh. S tímhle přístupem by nemělo smysl dělat nic a mohli by leda tak zůstat u Brouka.
15. 12. 2012 17:58
Re: cena za Hilux vs. VW
Na videa má smysl koukat, pokud chceš koupit starého (nebo obdivovat nezničitelný tank). Současný má jinou konstrukci.
15. 12. 2012 17:03
Re: ZF u VW?
Continental GT/ GTC V8 má 8 stupňové ZF - nejspíš 8HP70, protože motor má 660 Nm
Avatar - Bristol
12. 12. 2012 19:58
Re: Hilux
tak hlavně evropa není primárním trhem pro pick upy, a zrovna tu paradoxně bude mít amarok pozici nejjednodušší už jen proto že EU trhy koncern může a zákazníci jsou zvyklí od nich přijmout vcelku cokoli: docela dobře situaci reflektuje aj český trh kde amarok vcelku bez problémů bojuje s hiluxem a rangerem o první místo v tabulce...

a že je 8st. ZF lepší než klasickej automat nebo třeba manuál o tom se s tebou přece vůbec nehádám...otázka však je(a to dost důležitá) nakolik je taková "high-tech" vymoženost důležitá v autě jako je pracovně-terénně-užitkový pick up...

a na závěr: v oblastech kde je trh s pick upy primární jsem vůči amaroku velmi skeptický: přesvědčit tamní docela konzervativně smýšlející lidi jezdící v extrémních podmínkách, jinak řečeno vyžadující maximálně jednoduchý, robustní a spolehlivý vůz aby po 4 dekádách s hiluxy, mitsubishi L200 a jinými japonci nebo američany všeho druhu najednou kupovali relativně drahý a sofistikovaný no name amarok nebude jednoduché...