VW Amarok 2,0 BiTDI – Quattro v rouše medvědím

VW Amarok 2,0 BiTDI – Quattro v rouše medvědím

 
 

Poslední pokus VW o pick-up se jmenoval Taro a mnoho slávy nenadělal. Amarok má řádově vyšší ambice. Oprávněně?

Historie pick-upů, využitelných mimo zpevněné cesty je na evropském trhu překvapivě krátká. Zatímco v USA je Fordova řada F nejprodávanějším autem vůbec, blízkovýchodní soldatesky mají tento typ vozu jakékoli značky málem ve znaku a také celá Afrika funguje v podstatě jen díky pick-upům, Evropu poctil Nissan dovozem první Navary teprve v roce 1986. Pozdě, ale vcelku úspěšně, jak dokázala následná invaze Mitsubishi, Toyoty, z ní odvozeného zmíněného VW Taro a dua Mazda/Ford.

Přestože prodeje této třídy v Evropě spíše stagnují, žádná z výše jmenovaných značek to v Evropě nevzdala. Druhý pokus Volkswagenu je tedy nejen snahou o uhryznutí části prodejního koláče, ale i přes globální uvedení Amaroku snaha oslovit v Evropě i ty, kteří by až dosud o pick-upu neuvažovali.

obrázek [600 x 307]

Na první pohled je totiž Amarok pouze dalším příslušníkem třídy: Třímetrový rozvor, tuna užitečné hmotnosti, pohon obou náprav a více délek kabiny (i když v Evropě je v nabídce zatím jen pětimístný Double Cab). Po týdenním soužití máme ale pro příznivce i odpůrce značky i třídy jednoznačný vzkaz. Ale…nepředbíhejme.

Svaly a čáry

Design je věcí vkusu, u Amaroku má zjevně za úkol skloubit sebevědomí a užitkovost s typickými prvky stylingu napříč modelovými řadami. Skutečně mohutně vystouplé blatníky a největší šířka v segmentu (1944 mm) jsou spolu s velkými zdvihy pérování a velkým podílem hran znaky skutečně nemalých ambicí. Ale…koho by takové plácání zajímalo, podívejte se na fotografie.

Pokud tvar výkrojů blatníků někomu připomíná VW Tiguan, je na správné stopě, nicméně šelmy jsou v koncernu oblíbeným zdrojem názvů i nadále a Amarok znamená v eskymáckém jazyce polární medvěd.

Ložná plocha s rozměry 1620 x 1555 x 508 mm je větší než u konkurence s pětimístnou kabinou. Pro někoho podstatnější je ale šířka mezi podběhy 1222 mm, což v kombinaci s délkou korby znamená malý zázrak – Amarok uveze dvě europalety.

obrázek [600 x 272]

Sklopné zadní čelo je opravdu těžké, výrobce ale nabízí jeho sklápění až o 180 stupňů – ovšem jen ve verzích bez zadního nárazníku. Námi testovaný kus ve verzi Highline jím ovšem disponoval, chromem zdobený kus s šikovným plastovým schodem se navíc chlubil veleužitečným parkovacím asistentem.

Jako doma v koncernu

Široce otevíratelné dveře zpřístupňují interiér, který je pro příznivce značky takřka domácí – skvěle se držícím tříramenným volantem počínaje a ovladači všeho konče. Jsme přesně na hraně jednoduchosti a účelnosti, která stále ještě nepřerostla v „náklaďák“. Takže přístroje jsou skvěle čitelné, ovladač klimatizace intuitivní, pozice volantu regulovatelná a příjemná a plasty, byť tvrdší, nepáchnou a nevržou.

obrázek [300 x 252] Sedadla s příplatkovým vyhříváním mají na poměry třídy výrazné boční vedení a ani po pěti stech kilometrech nás záda nebolela. Dvoubarevné látkové čalounění nejen dobře vypadá, ale dostali jsme z něj i zmrzlinový cákanec. Masivní středové konzole vévodí krátká řadicí páka s krátkými a celkem přesnými, ale někdy nepříjemně tuhými drahami řazení.

Zadní lavice je co do šířky plnohodnotně třímístná, kolena zde cestujících ale budou leštit přední opěradla. Ani v tomto pick-upu nechybí symbolický prostor za sklopným zadním opěradlem a jako obvykle se sem nevejde víc než hever, povinná výbava a zmuchlané montérky.

Silniční offroad

Pohled na výkon 120 kW a točivý moment 400 Nm svádí k úvahám o šestiválci, něco tak hýřivého je nicméně u koncernu stoletzaopiční. Downsizing se totiž rozpíná po celé modelové paletě a Amarok nemohl být výjimkou – pod kapotou tak lze v evropských verzích dohledat „jen“ přeplňované čtyřválcové dvoulitry.

Testovaný motor disponuje dvojitým přeplňováním a deklarovaných výkonových hodnot dosahuje s hlukem, blízkým průměrné hrobce. Pokud tedy se řidič sžije s opravdu tuhou řadicí pákou, bude pětimetrový kolos provozovat podstatně tišeji než konkurenci. Volnoběh sice vyvolává vzpomínku na Zetory při „žhavicí půlhodince“ na družstevním dvoře, ale jízda po zpevněném povrchu, to je jiná káva. Pán vozu bez závodních ambicí záhy nazná, že rozumně se lze rozjíždět i na dvojku a takřka dokonale hladce se dá jezdit i v hustém městském provozu.

Motor je pružný, pokud po něm tuto vlastnost žádáme mezi 1800-2800 otáčkami. Vypadá jako výsměch, ale nějakým zázrakem se do tohoto pásma dá naskládat všech šest stupňů v přijatelných rychlostech a opět – za minimálního hluku.

Příval slov nicméně není účelem – Amarok prostě po silnici jezdí s lehkostí, kterou nikdo, opakujeme nikdo, z konkurence nezná. Jsme sice v této souvislosti zvědavi na už hotovou novou generaci Fordu Ranger, ta se ale zatím ani nenakládá na trajekt.

Jízda s terénním pickupem po silnici, to je především soubor větších či menších kompromisů, daných existencí tuhého rámu, ještě tužší zadní nápravy a listových pružin nad ní. To vše má Amarok samozřejmě taky a pochopitelně mu zadní náprava na nerovnostech taky trochu odskakuje, ale….. ale pokud je silnice jen trochu kvalitní, předvádí vůz stabilitu, kterou jsme za celý test nedostali do úzkých. Opravdu, u dvoutunového, vysokého a na pohled nemotorného vozu bychom nikdy nečekali, že na pohyby volantem bude reagovat tak přesně a do zatáček se bude vrhat s takovou chutí. Ano, je to relativní a stále mluvíme o konkurenci v rámci třídy, ale stejně: zatím neexistuje offroadový pick-up, se kterým by se dalo po silnicích jezdit komfortněji.

Čím to je? Pokud pomineme velmi povedené odpružení, nese část „viny“ rozhodně systém pohonu. Na rozdíl od většiny konkurence totiž výrobce nabízí Amarok ve dvou verzích, obou za stejnou (!) cenu. Zatímco ta offroadovější nabízí připojitelný pohon přední nápravy a redukční převodovku, námi testovaný vůz disponoval stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. A právě toto uspořádání je pro využití v čistě silničním provozu výrazně vyváženější než alternativní přepínání mezi věčně ustřelující zadokolkou a napevno připojenou přední nápravou.

Volkswagen Amarok: První jízdní dojmy

Volkswagen Amarok: Ceny v ČR

Řidič musí s vozem zacházet opravdu hodně hloupě, aby jej odvedl od jinak poslušného držení stopy. Hranice totiž leží mimo horizont, na který bychom u užitkového vozu sázeli. A pokud už k něčemu nestandardnímu dojde, zasáhne sériové ESP. Jedinou potenciální nevýhodou je tak neustálý pohon všech kol ve smyslu vlivu na spotřebu, ale i tady je realita docela příznivá: Při ustálené stokilometrové rychlosti vůz žádá 7,6 l/100 km a při dálničním limitu 9,1 l/100 km. Celková spotřeba za celou dobu testu se ustálila na 8,5 l/100 km.

A abychom nezapomněli. Ani v terénu si ony uhánějící dvě tuny nevedou špatně. Rychlou jízdu po vskutku rozbité polní cestě jsme díky dobře naladěnému odpružení zvládli s nadstandardním komfortem, jízdu do svahu i ze svahu taktéž a na terénní zlom s jedním kolem bez kontaktu s povrchem nebylo ani nutné spínat uzávěru zadního diferenciálu.

obrázek [300 x 218] Takže si to shrneme: Amarok trpí všemi nectnostmi terénních pickupů – ve stísněných prostorách se s ním špatně manévruje, na otevřenou korbu nic neschováte, odlehčená zadní náprava je nevypočitatelná a tak dále. Ale přesto – verze se stálým pohonem všech kol je pro běžný provoz jednoznačně na špičce třídy.

Ne, nezbláznili jsme se a netrpíme jakoukoli pozitivní předpojatostí k modelu či značce. A dost se těšíme na verzi s připojitelným předkem a redukcí a její přímé porovnání s konkurencí v terénu.

JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Amarok (všechny články)

Plusy

  • Jízdní stabilita
  • Kultivovanost motoru
  • Spotřeba
  • Vnitřní prostor
  • Kapacita korby

Minusy

  • Velký poloměr otáčení
  • Tuhý chod řadicí páky
  • Oproti konkurenci pouze dvouletá záruka
První cena vozu516.646,- (2.0 TDI 90 kW Double Cab Amarok)
První cena vozu s testovanou motorizací563.002,- (2.0 BiTDI 120 kW Double Cab Amarok)
Základní cena testovaného vozu722.175,- (2.0 BiTDI 120 kW Double Cab Highline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků781.440,- (2.0 BiTDI 120 kW Double Cab Highline)
(všechny ceny bez DPH)
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Amarok 2,0 BiTDI

Cena v základní výbavě: 722 175 Kč Cena v testované výbavě: 781 440 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče a spolujezdce + možnost deaktivace airbagu spolujezdce, boční airbagy vpředu s hlavovými airbagy, ABS, EDS, ASR s elektronickou uzávěrkou diferenciálu, ESP elektronický stabilizační systém, úchytná oka v podlaze nákladového prostoru 4 ks, mlhové světlomety, elektronický imobilizér, 3. brzdové světlo, osvětlení zadního nákladového prostoru, kontrola zapnutí bezpečnostního pásu řidiče, částečná kožená výbava: kožený volant, madlo řadicí páky a ruční brzda, 12V zásuvky 3 ks (na přístrojové desce, ve středové konzoli a v nákladovém prostoru), elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, tempomat, automatická klimatizace "Climatronic", multifunkční ukazatel, rádio "RCD 310" s CD a MP3 přehrávačem (2-DIN), 6 reproduktorů, kuřácké provedení - zapalovač a popelník, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 4MOTION permanentní pohon všech kol, příprava pro tažné zařízení, emisní norma EURO 5, látkové potahy sedadel "Endless", odkládací přihrádka u spolujezdce uzamykatelná, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově a podélně nastavitelný volant, kobercová podlaha v kabině řidiče i prostoru pro cestující, středový tunel s odkládací přihrádkou a loketní operkou, odkládací přihrádky pod sedadly řidiče a spolujezdce, 2 sluneční clony, trojlavice v prostoru pro cestující, vnější zpětná zrcátka: horní část lakovaná v barvě vozu, spodní část chromová, elektricky nastavitelná a vyhřívaná, okna v prostoru pro cestující zatmavená (Privacy), zadní nárazník vozu z pochromované oceli s integrovaným nástupním schůdkem, palivová nádrž 80 l, přední nárazník vozu lakovaný v barvě vozu, horní i spodní díl mřížky chladiče chromový, spodní kryt motoru, 2 boční dveře v prostoru pro cestující, pneumatiky 245/65 R 17 111T, plnohodnotné hliníkové rezervní kolo, stabilizátory vpředu a vzadu, 4 kola z lehkých slitin "ALDO" 8 J x 17 s rozšířenými podběhy kol, tuhá zadní náprava s vícevrstvými listovými pery.

Výbava testovaného vozu:Uzávěrka diferenciálu vzadu, parkpilot vzadu, alarm s houkačkou, elektrické rozhraní pro zapojení externích přístrojů, 4 kola z lehkých slitin "DURBAN" 7,5 J x 18 s rozšířenými podběhy kol, pneumatiky 255/60 R 18 112 T, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, metalický lak.

Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
Technické údaje
Motor VW Amarok 2,0 BiTDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 6.9 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1883 / 937
Rozměr pneu:255/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5254
b) šířka (mm): 1954
c) výška (mm): 1834
d) rozvor (mm): 3095
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 470 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1010
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení VW Amarok 2,0 BiTDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 4
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,84
 

Přidat názorDiskuse: VW Amarok 2,0 BiTDI – Quattro v rouše medvědím







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 







 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Tradiční městský trh ničí zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Jindy se přes náměstí v Brně nedalo…

 

iSport.cz

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co tam nejsem, výkony jsou matný

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co…

Derby song baví internet. Ještě před nedělním výkopem se herec Jakub Štáfek, proslavený jako seriálová postava…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…