TEST VW Passat 1,9 TDI BlueMotion - ten, co bere pět
Když se rozhodnete šetřit na provozních nákladech a jste rozhodnuti koupit Volkswagen Passat, jsou následující řádky určeny právě vám. Vyzkoušeli jsme druhou nejslabší motorizaci modelové řady Passat, která je současně základním turbodieselem. Aby bylo dosaženo v kombinovaném jízdním cyklu nižší spotřeby než v případě běžného 1,9 TDI (77 kW) prodělal Passat velmi lehkou inovační kúru. Ta spočívá v prodloužení převodových stupňů 3 (1,25 z 1,3), 4 (0,84 z 0,9) a 5 (0,63 z 0,7), zavedením multifunkčního ukazatele Plus s doporučením stupně řazení, snížení karoserie vpředu o 15 mm a vzadu o 8 mm a montáž pneumatik Continental s nízkým valivým odporem a vyšším plnicím tlakem. Základem pro BlueMotion je stupeň výbavy Trendline (na českém trhu jde o základní stupeň), k němuž konstruktéři ceníku doplnili chromovanou masku chladiče a chromovaná žebra, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, chromované pak na bocích a vzadu. Ekologickou politiku symbolizuje standardní filtr pevných částic, který ale šel proti snaze o snížení spotřeby. Standardním prvkem výbavy BlueMotion, který jednoznačně prospívá ekonomické jízdě i v praxi, je tempomat. Za to vše dáte 776.700,-Kč, tj. o 30.300,-Kč více než za běžný Passat 1,9 TDI Trendline (77 kW).
Piezo-pumpe-düse zachraňuje lidstvo
I když se od loňského léta mluví v souvislosti s turbodiesely hlavně o nových motorech 2.0 TDI CR, Passat BlueMotion setrvává na léty osvědčené technice. Investiční vícenáklady byly jistě důležitou veličinou při rozhodování, jak nabídnout úspornější Passat, a když se podíváte do technických dat běžných modelů, zjistíte, že verze s motorem 1,9 TDI (77 kW) je vskutku spotřebový šetřílek už od přírody. Jeho 5,8 l/100 km se podařilo stlačit až na normovaný průměr 5,1 l/100 km u verze BlueMotion. Jaká je ale praxe?
Když jsme přebírali testovací automobil, svítila na palubním počítači hodnota 5,5 l/100 km, kterou předchozí uživatelé zjišťovali na předešlých 1800 kilometrech. Náš dálniční testovací okruh s jízdou konstantní rychlostí 130 km/h ukázal velmi dobrých 5,6 l/100 km a když se rozhodnete jet vyloženě na spotřebu rychlostí 100 km/h (vše na tempomat, rychlosti jsou reálné a nikoliv tachometrové), zůstane po několika desítkách kilometrů na ukazateli 3,8 l/100 km. Mise je tedy, zdá se, splněna. A to jsme měli obuty běžné zimní pneumatiky, které valivý odpor spíše zvyšují než snižují proti standardním letním.
Passat TDI jak jej znáte
Známá technika generuje také známé vedlejší projevy. Kdo trvá na nízké spotřebě, bude se muset smířit s nadměrně hrubým chodem motoru, vibracemi, které se přenášejí do volantu, pedálové skupiny i podlahy nebo s problematickým nárůstem točivého momentu kolem 2000 ot./min, s nímž je potřeba se naučit zacházet.
Jízdní projev je nakloněn ke sportovnějšímu komfortu. Šestnáctipalcová kola obouvají 55% pneumatiky, které ještě slušně tlumí nerovnosti, ale větší díry tužší podvozek nežehlí právě ukázkově. Řízení s elektromechanickým posilovačem má jisté zpoždění, ale účinek posilovače je alespoň nevýrazný, takže při běžné jízdě máte dostatečný kontakt s vozidlem. Řazení pouze pětistupňové převodovky je přesné, ale páka má v cílových pozicích překvapivě velké vůle.
Trendline z rodu dostupných
Kdo šetří naftu, chce levné auto, a podle toho se u VW zařídili. BlueMotion má být modelem pro masy, které ale neobývají české nýbrž západoevropské domácnosti. S BlueMotion dostáváte fakticky základní výbavu, která není právě standardní volbou českého trhu. S Trendline dostanete mj. elektricky ovládaná pouze přední okna, jednoduše zařízený interiér s jednoduchým čalouněním sedadel, tunel mezi předními sedadly bez výdechů ventilace pro zadní řadu sedadel, schází také loketní opěrka pro řidiče nebo elegantní úložné schránky nad rádiem.
Bezpečnostní standard odpovídá třídě i ceně přes 700 tisíc Kč, takže ve výbavě nechybí nic podstatného. Pohodlí má zvyšovat elektromechanická parkovací brzda. Zatímco ve spojení s DSG ji lze jen chválit, když ji zapomenete odbrzdit s manuální převodovkou, pustí vás vpřed napoprvé jen výjimečně.
Bez konkurence?
I když se s ekologickými známkami roztrhl pytel, není u některých konkurenčních modelů potřeba připlácet za nízkou spotřebu tak jako u Volkswagenu. Nový Renault Laguna, končící Citroën C5 a Peugeot 407, který je právě v nejlepších letech, na celou věc jdou šalamounsky. Místo v této třídě obvyklého turbodieselu s objemem kolem dvou litrů, mají tyto vozy pod kapotou motor o objemu kolem 1,5 l, tedy o čtvrtinu nižší. Maximální výkony jsou podobné jako u letitého TDI od Volkswagenu, v průběhu točivého momentu jsou méně agresivní a v praxi zpravidla i méně agilní. S levnějšími modely konkurentů lze jezdit s o málo vyšší spotřebou nebo dokonce i za míň. Konkrétně s Lagunou 1,5 dCi (81 kW, 240 Nm, 192 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 679.900,-Kč) lze v kombinovaném cyklu jezdit za 4,9 l/100 km, Citroen C5 před koncem své kariery s motorem 1,6 HDi (80 kW, 240 Nm, 190 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 571.000,-Kč) umí jezdit za 5,4 l/100 km a Peugeot 407, který se stejným motorem pořídíte za 664.900,-Kč, jezdí za 5,3 l/100 km.
Závěr
Kdo chce mít Passat a současně šetřit náklady na palivo, nebude třicetitisícového příplatku za BlueMotion litovat. Cítění s planetou Zemí není ani v našich zeměpisných šířkách ani v profilu zákaznické skupiny této automobilové třídy právě silné, takže se asi nikdo nebude podivovat nad tím, že se u nás prodá mnohem více Passatů s motorem 2.0 TDI s výkonem o třetinu vyšším a spotřebou jen o litr větší.
Volkswagen správně vsadil na jednoduchou a dostupnou sadu, snižující spotřebu paliva. Už žádné drahé experimenty formátu Lupa 3L. Zelenou, nebo vlastně modrou, mají jedině cenově dostupné BlueMotiony. Už teď je ale jasné, že spotřebové rekordmany střední třídy může předstihnout jedině nový common-rail 1,6 TDI.
Související články:
- Test: VW Passat 2.0 TDI – Boj o etalon
- Test: VW Passat 2.0 FSI - Alles Gute
- Test: VW Passat Variant 2.0 TDI - kombi na sedm
- Test: VW Passat Variant 2.0 TDI PD (125 kW) DSG - manažerský standard
První cena vozu | 667.700,-Kč (1,6 (75 kW), Trendline) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 746.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), Trendline) |
Základní cena testovaného vozu | 776.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 837.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion) |
Plusy
- nízká spotřeba paliva v běžném provozu
- prostor pro cestující i zavazadla
- nízký aerodynamický hluk a hluk od kol
Minusy
- hlučný a vibrující motor
- obtížně dávkovatelný točivý moment při rozjezdu
- viditelnost LED směrovek vzadu z bočního pohledu
- problematická funkčnost parkovací brzdy