Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion – Pašák v nejlepší formě?

Ondřej Mára
Diskuze (162)

Po dobrodružném Alltracku a hybridním GTE dorazil do naší redakční garáže i Volkswagen Passat Variant ve sportovním kabátku R-Line, pod nímž ukrýval zlatou střední cestu mezi naftovými motory a současně nejdostupnější pohon všech kol.

Design, interiér


Volkswagen Passat, třídní legenda i bestseller, prošel decentní omlazovací procedurou již začátkem minulého roku a od té doby se nám v redakční garáži zabydlel ve dvou variantách. Tou první bylo vrcholné BiTurbo TDI v pohorkách, tedy s označením Alltrack, po němž s několikaměsíčním odstupem dorazilo i nazelenalé plug-in hybridní GTE.

V nabídce je však stále z čeho vybírat a tak jsme si tentokrát přivezli sportovně laděnou verzi R-Line v praktickém provedení Variant, pod jejíž kapotou byl uložen 2.0 litrový diesel o výkonu 140 kW s pohonem všech kol.

Design

Sportovnější verzi passatu prozradí jako obvykle řada doplňků, za jejichž vývojem by mělo stát přímo oddělení Volkswagen R. V exteriéru si můžeme všimnout odlišných nárazníků, rozšířených prahů a samozřejmě nesmí chybět ani malé logo R-Line v masce chladiče.

U našeho testovacího vozu však musíme zmínit ještě nové diodové světlomety IQ.LIGHT, které passat v rámci modernizace podědil po SUV Touareg. Jde totiž o příplatkové LED světlomety High Matrix s DLA (+55.380 Kč), které se kromě skvělého výkonu chlubí i chytrými funkcemi (přísvit do zatáčky, zvýšení výkonu na dálnici) a bezvadně fungující schopností stínování okolního provozu. Zadní svítilny, rovněž osazené diodovou technologií, dostaly upravenou grafiku a efekt „Click-Clack“, kdy se při brzdění rozsvěcí do té doby zhasnuté diody a světla tak změní svůj tvar.

Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion

Opět se jedná o funkci převzatou z touaregu, která však kromě unikátního designu přináší i bezpečnostní funkci. Změna tvaru světelných diod by totiž měla snáze/rychleji upozornit řidiče za vámi.

V podbězích karoserie lakované do modré metalízy „modrá Lapiz“ (+20.300 Kč) pak zářila devatenáctipalcová litá kola „Verona“ (+13.200 Kč), která jsou dostupná pouze v kombinaci se sportovním či adaptivním podvozkem DCC. A právě tím byl vybavený testovaný passat, což cenu nafouklo o dalších 30.200 Kč.

Dynamičtější praktik

Po otevření dveří si člověk okamžitě všimne sportovně tvarovaných sedadel s potahy kombinující kůži Nappa, v horní části sedáku zdobené logem R-line, s bočnicemi čalouněnými kůži Carbon Style.

Sportovnost interiéru pak zdůrazňují například ještě pedály v designu kartáčované oceli, ocelové nástupní lišty vpředu i vzadu (vpředu s logem R-Line), hliníkové doplňky palubní desky i dveří, černá stropnice nebo multifunkční sportovní volant v kůži s hliníkovým dekorem a pádly řazení (pouze pro DSG).

Balíčky plné technologií

Vysokou úroveň technologické výbavy vozu zajišťoval akční paket „Media II“, v rámci kterého dostal passat navigaci „Discover Pro“, 9,2 palcový displej infotainmentu, digitální přístrojový štít „Digital Cockpit“, hlasové ovládání, rozpoznání dopravních značek, bezdrátové nabíjení telefonu (v rámci telefonního rozhraní Comfort), vyhřívané čelní sklo, přípravu pro Mobile Key (přístup k vozu skrze mobilní telefon) a mnoho dalšího.

Balíček je to skutečně obsáhlý, tomu však odpovídá i jeho cena 62.000 Kč. Kromě toho jsme však měli ve výbavě i akční paket Comfort (+28.100 Kč), který přináší zpětnou kameru, jednobarevné ambientní osvětlení, zatmavená zadní okna a bezklíčové odemykání, zamykání a startování Keyless Acces. To je přitom nezbytnou součástí pro funkci Mobile Key, díky čemuž je možné vůz odemykat i pouhým přiložením telefonu s podporou technologie NFC (v době uvedení na trh však byla funkce podporována pouze pro mobilní telefony značky Samsung a další by měly být postupně přidávány).

Estetika digitálního světa

Stačí tak vlastně jen dva akční balíčky (ačkoliv dohromady za +96.300 Kč) a rázem máte v passatu moderní digitální prostředí. Ani přes řeči o „estetice digitálního světa“, kterými se Volkswagen oháněl při představení nového passatu, však pořád nedokážeme plně pochopit odstranění analogových hodin z palubní desky, jejichž místo obsadil podsvícený (a naprosto zbytečně působící) nápis Passat.

Moderní smýšlení Volkswagenu zdůrazňují i USB porty, které se drží pouze moderního standardu USB-C. Pokud jste tedy zvyklí nosit u sebe pouze kabel s koncovkou USB-A, pak si telefon stejně jako my nepřipojíte. Uživatelé jablečných telefonů však nemusí zoufat, neboť by nový infotainment MIB3 měl podporovat i bezdrátové Apple CarPlay. Uživatelům Android Auto pak nezbývá než koupit nový datový kabel, případně odpovídající redukci (kterou vám ochotně prodá i VW).

Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion

Samotný infotainment je svižný a graficky zdařilý, ovšem jeho menu nám přišlo možná až zbytečně komplikované. Velkou výhodou je ale podpora hlasového ovládání a současně neustálé připojení k internetu, což možnosti infotainmentu a zvláště navigace posouvá na novou úroveň. Příplatkový digitální přístrojový štít Virtual Cockpit o úhlopříčce 10.25“ nabízí jemnou grafiku, svižnost a možnost nakonfigurovat si tři zobrazení podle vlastního vkusu.

Místa víc než dost

Vnitřní prostor je jednou z tradičně silných stránek passatu, na čemž se s modernizací samozřejmě nic nezměnilo. O prostoru pro posádku tak snad nemá smysl více hovořit – ve všech směrech je ho zkrátka víc než dost. A totéž platí i pro zavazadlový prostor, jehož standardní objem 650 litrů patří k tomu nejlepšímu v segmentu. Po sklopení zadních opěradel sice nevznikne úplná rovina, ovšem výslednému objemu 1780 litrů není příliš co vytknout. Pod podlahu se navíc vešla i plnohodnotná rezerva, což opět kvitujeme.

Kromě místa v kabině musíme vyzdvihnout i praktičnost interiéru, který nabízí dostatek prostorných odkládacích schránek. Příjemným bonusem je také zásuvka na 230 V, umístěná v zadní části středového tunelu, která je standardní součástí výbavy R-Line.

Motor, jízdní vlastnosti


Nic nového pod sluncem

Pod kapotu faceliftovaného passatu ve verzi R-Line si můžete poručit jeden ze tří naftových či benzínových motorů, jejichž výkon se pohybuje v rozmezí 110 kW (1.5 TSI & 2.0 TDI EVO) až po 200 kW (2.0 TSI). Námi testovaná verze 2.0 TDI 140 kW představuje zlatou střední cestu mezi diesely a současně nejdostupnější R-Line s pohonem všech kol 4Motion.

Dvoulitrový turbodiesel o objemu 1968 ccm, přeplňovaný jedním turbodmychadlem, se objevil již v předfaceliftovém passatu a po technické stránce u něj nedošlo k žádným výrazným inovacím. Pořád se tak můžeme těšit na maximální výkon 140 kW, dostupný v rozmezí 3500 až 4000 otáček, a maximální točivý moment 400 N.m dostupný od 1900 až po 3250 ot/min.

Tato motorizace je standardně kombinovaná se sedmistupňovým automatem DSG a pohonem pouze předních kol, s nímž by měl vůz dosáhnout v kombinovaném režimu průměrné spotřeby 4,5-4,6 l/100 km.

Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion

Pokud si ale připlatíte 67.000 Kč za pohon všech kol 4Motion, vzroste hmotnost vozu o 90 kg (1600/1690 kg), udávaná kombinovaná spotřeba na 4,9 až 5,1 l/100 km a maximální rychlost klesne z 232 na 225 km/h. Potěší však lepší akcelerace z 0 na 100 km/h (7,9 vs. 8,1 s.) a vyšší maximální nosnost, díky čemuž vás nebude pohon všech kol nijak limitovat.

Když už jsme ale načali spotřebu, rovnou si můžeme říct, že v praxi je poněkud vyšší. Passat Variant jsme měli k testu výjimečně na několik týdnů, během nichž jsme se však nedostali pod hranici 6,5 l/100 km. Náš obvyklý průměr se pohyboval zhruba okolo sedmi litrů a během dlouhého poskakování v městských kolonách jsme se mohli bavit o spotřebě až okolo osmi a půl.

Na passatu je však znát, tedy přinejmenším s touto motorizací, že se nejlépe cítí na dlouhých cestách, kde bychom se nedivili spotřebě i pod šesti litry. Při popojíždění po okreskách, kde každou chvíli projíždíte vesnicí či nějakým omezením, však počítejte raději s výše zmiňovanými sedmi.

Stranou pozornosti?

Pojďme si ale také říci, že tato motorizace rozhodně není tím největším lákadlem, s nímž chce Volkswagen oslovit největší skupinu tradičních fleetových zákazníků. Tím je totiž méně výkonné 2.0 TDI Evo o výkonu 110 kW, které prošlo rozsáhlou modernizací a v podstatě se tak bavíme o novém motoru. Ve srovnání s ostatními motorizacemi je tišší, kultivovanější a samozřejmě by mělo slibovat i nižší spotřebu nebo emise, o jejichž zpracování se stará systém TwinDosing – tedy dvojité vstřikování AdBlue.

Nové Evo se však pod kapotou passatu nenabízí v kombinaci s pohonem všech kol, což může být pro některé zákazníky silný argument pro výkonnější, ale starší motor.

Ten se po nastartování projeví dost hrubým zvukem, který se však po zahřátí přece jenom o něco zjemní. Za jízdy se navíc můžete spolehnout na kvalitní odhlučnění kabiny, díky kterému není projev motoru tak výrazný. A pokud si pustíte rádio, nebudete o něm vědět prakticky vůbec. Jeho výrazný zvuk se ale znovu připomene s každou prudší akcelerací.

Při rozjezdech je motor poněkud letargický a chvíli mu trvá, než 1690 kilogramů těžký passat rozhýbe. Jakmile je však v pohybu, reaguje na povely plynového pedálu výrazně agilněji. Rozhodně se tak nemusíte bát předjíždět a na svižnou jízdu výkon také bohatě stačí.

Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion

Poněkud nešťastné je ovšem naladění převodovky, která zřejmě v honbě za lepšími emisemi a spotřebou neustále řadí nejvyšší možný stupeň. To by nebylo nic nového pod sluncem, pokud by ho převodovka nenechávala zařazený zbytečně dlouho, což vede k  častému podtáčení, vibracím a dunění. S podobným jevem se ovšem u vozidel VW setkáváme v poslední době bohužel až příliš často.

Univerzální společník

Jak již zmiňoval kolega při testu hybridního GTE, jízdní vlastnosti passatu se dají označit jedním slovem za vyvážené. Univerzálnost testovaného kusu však podtrhuje ještě příplatkový adaptivní podvozek DCC (+30.200 Kč) s možností individuálního nastavení tuhosti.

Pomocí posuvného voliče tak můžete plynule upravovat tuhost podvozku podle svého vkusu nebo aktuálních potřeb. Rozsah nastavení přitom sahá ještě za předdefinované režimy Comfort až Sport, díky čemuž může být podvozek ještě měkčí, nebo naopak potlačí většinu pohybů karoserie a zprostředkuje tak ještě rychlejší odezvu na změny směru. Vzhledem k častým cestám po horších okreskách jsme však využívali spíše komfortní nastavení, s nímž se vůz i na 19“ kolech s pneumatikami 235/45 jen elegantně pohupoval a neobtěžoval nás zbytečným hlukem či ránami do karoserie.

Jízdu s passatem současně zpříjemňuje i záplava bezpečnostních a asistenčních systémů, které Volkswagen ukrývá pod jednotným označením IQ.DRIVE. Z nich stojí za zmínku především Travel Assist, v našem případě v balíčku Travel Assist High (Park a Side Assist), s nímž za 20.600 Kč získáváte parkovací senzory vpředu a vzadu, asistent schopný zaparkovat částečně bez zásahu řidiče, asistent pro změnu jízdního pruhu spolu s asistentem vyparkování a proaktivní bezpečnostní systém PreCrash, který v případě vyhodnocení rizika nehody dovře okna, natlakuje brzdy a přitáhne bezpečnostní pásy.

Samotný Travel Assist pak funguje na principu částečně autonomního systému na druhé úrovni, kdy kombinuje funkce chytrého adaptivního tempomatu a systému pro udržení vozu v pruhu. Díky tomu dokáže passat samostatně udržovat pruh, udržovat vzdálenost od okolního provozu a upravovat rychlost v závislosti na dopravních značkách nebo informacích z navigace – včetně schopnosti zpomalovat před zatáčkami nebo kruhovými objezdy.

Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion Volkswagen Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion

Částečně autonomní systém ovšem znamená, že musí být neustále pod kontrolou řidiče. Kontrola je přitom stále realizována prostřednictvím volantu, na ten už ale řidič nemusí působit žádný tlak. V rámci modernizace totiž passat dostal i nový kapacitní volant, který dokáže zaznamenat přítomnost rukou i bez pohybu. Současně to však znamená, že nový volant nijak neoblafnete. A to je vlastně jedině dobře.

V praxi funguje systém spolehlivě a ani na českých silnicích, na nichž občas chybí kvalitní značení, jsme s ním neměli problém. Citlivé kamery totiž umí rozeznat jízdní pruhy i podle detailů, jakými jsou přechody z asfaltu do trávy na krajnici a tenká linka uprostřed silnice. Bez problému fungovalo i rozeznávání omezení rychlosti, na které passat reaguje plynule a bez zmatkování.

Pokud tedy sečteme příjemné sedačky, skvělou pozici za volantem, univerzální podvozek a dostatečně výkonný motor s výše zmíněným arzenálem jízdních asistentů, pak není passatu na cestách moc co vytknout. Na dlouhé cesty se pořád jedná o báječného parťáka.

Závěr


Závěr

Volkswagen Passat tak zůstává i po faceliftu zcela „svůj“ – lépe to říct nedokážeme. Za uplynulých 47 let totiž přes 30 milionů vyrobených passatů vytvořilo jakýsi standard, který si dokázal najít širokou skupinu zákazníků.

Jeho jízdní projev sice nepřináší žádné záplavy kdovíjakých vjemů či emocí, současně však nedělá nic, čím by vám mohl být vyloženě protivný. K tomu připočtěte po desetiletí zdokonalovanou ergonomii, prostornou kabinu i zavazadelník a nově i bohatou zásobu sofistikovaných technologií a asistenčních systémů.

I tak jsem ale během prvních dnů odmítal rozumět tomu, proč by za něj někdo měl dát (v této konfiguraci) 1.416.400 Kč. Jenže čím delší čas jsem za jeho volantem strávil, tím příjemněji se mi s ním žilo. A co si budeme povídat, nakonec se mi i celkem těžce vracel. Jeho praktičnost, technická vybavenost, jízdní jistota a komfort jsou zkrátka silnými argumenty proti absenci charakteru a hlubšího požitku z jízdy, který bohužel současné řidiče, zvláště za volantem služebních vozů, zajímá čím dál méně.

Nejlevnější verze modelu 784.900 Kč (Passat Variant Business 1.5 TSI EVO 6G 110 kW)
Základ s testovaným motorem 1.052.900 Kč (Passat Variant Elegance 2.0 TDI 7 DSG 140 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.196.900 Kč (Passat Variant R-Line 2,0 TDI 4MOT DSG 140 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.416.400 Kč (Passat Variant R-Line 2,0 TDI 4MOT DSG 140 kW

Plusy

  • Vnitřní prostor
  • Spotřeba
  • Komfortní sedadla
  • Technologická výbava

Minusy

  • Hlučnější projev motoru
  • Rozpačité chování převodovky
  • Udávaná vs. reálná spotřeba  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (162)

Doporučujeme

VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion
Cena základní sestavy 1 196 900 Kč
Výbava základní sestavy : R-line "Interiér" & "Exteriér", R-line logo v masce chladiče, Nárazníky a rozšířené prahy v R-line designu, Potah stropu v titanově černé, Nástupní lišty vpředu a vzadu z oceli, Přední nástupní lišty s R-line logem, Multifunkční sportovní kožený volant s hlíníkovou dekorací s R-line logem - možnost řazení pod volantem (pouze pro vozy s DSG), Pedály v designu kartáčovaná ocel, Sportovní sedadla, Potahy v kůži "Nappa" s R-line logem - bočnice v kůži "Carbon Style", Dekorace přístrojové desky a dveří v hliníku "Silver Rise", Navigace "Discover Media" třetí generace infotainmentu MIB 3 8" barevný dotykový display Bluetooth 2x USB-C, Rezervní plnohodnotné kolo z lehkých slitin nefunkční variabilní podlaha, Vyhřívaná přední sedadla, Vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, Výplň dveří a boční obložení vzhled kůže, Zásuvka 230 V na středové konzole vzadu. Kč
Cena testované sestavy 1 416 400 Kč
Výbava testované sestavy 19“ kola z lehkých slitin Verona (+13.200 Kč), Adaptivní regulace podvozku DCC (+30.200 Kč), Akční paket „Media II“ (+62.000 Kč), Akční paket Comfort (+28.100 Kč), LED světlomety High Matrix s DLA (+55.300 Kč), Travel Assist High (Park a Side Assist) (+20.600 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1900 - 3300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.6 / 5
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 650 / 1780
Objem nádrže (l): 66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1960 / 665
Rozměr pneu: 235/45 R19
VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 140 kW 4Motion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4773
b) šířka (mm): 1832
c) výška (mm): 1516
d) rozvor (mm): 2786
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1564
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 945
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1545
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 3. 2020 14:35
pneu
Nuz, niekto v servise VW objednal zly rozmer zimnych pneu, namiesto 235/45 R19 tam maju byt 235/40 R19 (Verona Volkswagen R, strieborné, pneumatiky 235/40 R19 AirStop®) :-O
17. 3. 2020 08:43
otázky na redakciu - porovnanie s Alltrackom r2018
keďže máme Alltrack 2018, rád by som sa spýtal na vylepšenia, keďže sa fakticky jedná o facelift.
- hluk od kolies veľ 245-45-R18 - je nejaké vylepšenie podvodzku čo sa týka hlukovej izolácie?
- diskomfort / kosti-itras na kolesách veľ 245-45-R18 - zlepšilo sa niečo? (ja som musel zmeniť na R17 - tichšie a podstatne pohodlnejšie)
- neuveriteľne otravné pískanie od spätných zrkadiel (výrobná vada!) - už je to odstránené? (u mňa to bolo definitívne odstránené minulý týždeň, auto zakúpené 4/2018)
- DSG a reakcia na zšľapnutie plynového pedálu - je tam nejaké vylepšenie alebo jazdiť v móde "S"?
15. 3. 2020 22:11
ppp
za co ten smradlavej pekáč, kde si musíš připlatiti i za stahování okýnek vzadu má 4,5 hvězdy, za tu cenu ?
15. 3. 2020 22:05
ppp
Fostek má noční v Amazonu (ve skladu) ?
14. 3. 2020 16:07
Re: dunění!?!
To trva aj teraz, do Opel prichadzas a uz pred vchodom mas minus 20 percent, bezne dostanes viac.