TEST VW T-Roc 1.5 TSI 6MAN vs. DSG – Automat, nebo raději manuál?
Po vrcholné výbavě a téměř vrcholné motorizaci jsme si omlazený VW T-Roc vyzkoušeli také v nižších výbavách a s motorizací prostřední, která přenášela výkon na přední kola jak přes šestistupňový manuál, tak přes sedmistupňové DSG.
Design, interiér
Není to tak dlouho, co Standa poprvé otestoval omlazený VW T-Roc. Jenže jak už to u prvních testů nových či omlazených modelů bývá, šlo o vůz ve vrcholné výbavě R-Line, který měl představit všechny jeho nově nabyté schopnosti a přednosti. A totéž platilo také pro téměř vrcholný motor, tedy zážehový dvoulitr posílající na všechna kola 140 kW, nad kterým už je v nabídce jen sportovní verze T-Roc R.
Nedávno však do naší redakční garáže zavítali velmi krátce po sobě další dva zástupci modelové řady T-Roc. Oba s 1,5litrovým zážehovým čtyřválcem TSI, lišili se však výbavou i převodovkou.
Já jsem k testu dostal VW T-Roc v základní výbavě Life, který měl pod kapotou 1,5litrový motor TSI o výkonu 110 kW spolupracující s manuální šestistupňovou převodovkou. Hned na úvod se přitom sluší zmínit, že jde vlastně o druhou nejlevnější konfiguraci, v jaké můžete T-Roc koupit. Levnější už je jen litrový tříválec TSI o výkonu 81 kW. Druhým testovaným vozem byl T-Roc v prostřední výbavě Style, jehož jedna-pětka spolupracovala se sedmistupňovou převodovkou DSG. K tomu vám ale ve třetí kapitole napíše víc Martin, kterému dělal tento vůz na týden společnost. Pojďme to ale vzít tradičně.
Jasně rozpoznatelný
Jak už nedávno naznačil Standa, modernizovaný T-Roc můžete poznat například podle přepracovaných nárazníků a světlometů. Ty jsou standardně vybaveny LED technologií, testovaný vůz ve výbavě Life však dostal příplatkové světlomety LED Plus (+23.100 Kč), které mají specifické směrovky ve tvaru písmene L ve své spodní části. V nárazníku pak vidíme šestihranné jednotky denního svícení a nechybí ani přisvěcování do zatáček nebo dynamická regulace dálkových světel.
Silueta vozu zůstává prakticky stejná a velmi podobné jsou také tvary zádě. Snad jedinou výraznou novinkou mohou být specificky tvarované zadní odrazky v nárazníku.
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Life
Konkrétně u testovaného vozu můžeme zmínit ještě příplatkový lak Šedá Indium (+14.400 Kč), 18“ litá kola z lehké slitiny Grange Hill (+26.400 Kč) nebo odnímatelné tažné zařízení uložené v kufru u rezervy (+18.200 Kč). Zatmavení zadních bočních oken a okna pátých dveří vyšlo na 6.400 Kč, zatímco za bezklíčové odemykání Keyless Access se u základní výbavy připlácí 9.200 Kč. Pořád se ale jedná o vcelku rozumné a praktické příplatky (snad až na ta kola).
Na rozdíl od vyšších výbav se tedy testovaný vůz nesnaží nijak zvlášť přitahovat pozornost, přesto nelze říct, že by šlo na pohled o jakkoliv nudný vůz. Ba naopak. VW T-Roc působí na silnicích poměrně výrazně a rozhodně mu nelze upřít eleganci, šmrnc ani lehkou špetku dynamičnosti.
Sympatická moderna
Hned v úvod kapitoly o interiéru se opět odkážu na první test modernizovaného T-Rocu a připomenu, že jednou z největších inovací byl důraz na modernější materiály v kabině. To platí jak pro plasty, které jsou nově ve větším měřítku měkčené, tak pro čalounění a dekory. Kromě toho navíc VW vsadil na ještě modernější zobrazovací a ovládací panely.
Už v základní výbavě tak T-Roc nabídne 8“ digitální přístrojový štít Digital Cockpit, který ukazuje všechny důležité informace na centrální obrazovce s několika profily. Zobrazení je to spíše minimalistické, přesto nabídne vše důležité a zbytečně vás nepřehlcuje informacemi.
Ve středu palubní desky pak vidíme vystupující 8“ displej infotainmentu Ready2Discover, který i v dnešní době umí nabídnout ovládání prostřednictvím jednoduchých otočných voličů. Nechybí přitom funkce App-Connect (včetně bezdrátového propojení s telefonem), 6 reproduktorů, funkce Streaming & Internet nebo We Upgrade s možností připlatit si za mapové podklady a další nové funkce.
O něco níž pak vidíme dotykový displej ventilace, který dnes VW používá u většiny modernějších modelů. Osobně jsem z něj nikdy nebyl zrovna nadšený a jeho ovládání mi přijde méně intuitivní (rozumějte – více rozptyluje pří řízení), než starší verze s otočnými voliči. Teprve nyní, v autě s manuální převodovkou, jsem však zjistil, že jsem schopen si ventilaci při řazení zcela neúmyslně i vypnout. A jistě pochopíte, že v současných vedrech to není nic příjemného. Zvlášť, pokud si toho člověk všimne až po chvíli.
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Life
T-Roc dostal v rámci modernizace také upravený volant, ovšem zatímco ve vyšších výbavách si posádka bude muset zvyknout na kapacitní tlačítka, základní testovaný kousek zůstal věrný tlačítkům klasickým, což je svým způsobem balzám na duši. Navzdory důrazu na moderní technologie se totiž palubní vybavení stále nesmírně příjemně ovládá a používá.
Sedadla jsou v základní výbavě látková, stejně jako nové výplně dveří. Díky paketu Sedadla (+4.500 Kč) ale testovaný vůz získal alespoň bederní opěrky vpředu a zcela sklopné opěradlo spolujezdce.
A když už se bavíme o vnitřním prostoru, nemám toho T-Rocu příliš co vytknout. Navzdory spíše kompaktnějším rozměrům totiž nabízí pohodlná přední sedadla, vcelku širokou možnost volby pozice za volantem a prostor mi osobně (při mých 183 cm a rozvalitější postavě) nijak výrazně nechyběl ani vzadu. Je však potřeba si uvědomit, že T-Roc není žádný velikán, takže lidé vyšších postav už si vzadu možná budou stěžovat. Zavazadelník má nepřekvapivě pouze ruční ovládání a standardně nabízí 445 litrů, respektive 1236 litrů. Potěší ale dvojité dno i přítomnost rezervy.
Motor, jízdní vlastnosti
Bohatě stačí
Modernizovaný VW T-Roc se nabízí s poměrně pestrou škálou motorizací, která sahá od zážehového litrového tříválce až po vznětový dvoulitrový čtyřválec. Testovaný vůz byl ale osazen 1,5litrovým zážehovým čtyřválcem TSI spojeným se šestistupňovou manuální převodovkou, který společně s výbavou Life představuje vůbec druhou nejdostupnější motorizaci.
Jak už jsme v podání koncernu zvyklí, zážehová patnáctistovka nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 5000 min-1 a maximální točivý moment 250 Nm v rozmezí 1500 až 3500 min-1. Při skutečné pohotovostní hmotnosti 1406 kilogramů se to nemusí zdát jako moc, jenže zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy a maximální rychlost 205 km/h jsou i na dnešní poměry stále velmi slušné parametry. Obzvlášť na kompaktní crossover.
Typický je také projev motoru, který se sice nijak nadšeně nevrhá do otáček, je však velmi kultivovaný, tichý a jeho zátah je vcelku lineární. Táhnout začíná velmi hezky již od nízkých otáček a sil má dostatek ve středním pásmu až k nějakým pěti tisícům otáček. Ve vyšších polohách už toho ale zas tak moc nepředvádí.
Příjemnou změnou však byla manuální převodovka, se kterou se v moderních automobilech poslední dobou už moc často nesetkáváme. V případě t-rocu jsem si ji ale velmi oblíbil, a to jsem ani netušil, jaké peripetie měl Martin u druhého vozu s DSG ve vyšší výbavě Style. Jenže kdo se ohlédne za minulými testy koncernových vozů s kombinací 1.5 TSI DSG, zřejmě už tuší…
Ale zpátky k manuálu, jehož převody byly tak akorát dlouhé, dráhy jasně vymezené a celá práce s převodovkou i spojkovým pedálem byla jednoduše radost. Pro zajímavost pak mohu ještě doplnit, že při tachometrových 130 km/h točil motor na šestý převodový stupeň cca 2600 min-1.
Vcelku příjemná byla i spotřeba. Automobilka uvádí kombinovaný průměr (dle WLTP) na úrovni 6 l/100 km, já jsem se většinu času pohyboval s kombinovaným průměrem o cca 0,6 litru vyšším. Samozřejmě pokud preferujete svižnější jízdu, snadno se dostanete někam k 8,5 l/100 km, nicméně s trochou rozumu umí t-roc příjemně krotit svůj apetit.
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Life
Pohodový společník
Zatímco dříve testovaný VW T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion, coby ukázka možností omlazeného modelu, dostal adaptivní podvozek DCC, pohon všech kol a s tím související nezávislé zadní zavěšení, jediným vylepšením testovaného vozu ve výbavě Life byla příplatková 18“ litá kola, nahrazující standardní lité šestnáctky, obutá do pneumatik Falken s rozměrem 215/50 R18.
Navzdory jednodušší technice jsem však s podvozkem neměl nejmenší potíže, ba naopak. Rozbité silnice v okolí mého bydliště filtroval s krásným nadhledem, zadní náprava neměla tendence uskakovat a ani v ostřejších zatáčkách se karoserie příliš nenakláněla. Celkem s klidným svědomím tak mohu zopakovat, že se T-Roc skutečně umí chovat spíš jako hatchback.
Závěr a T-Roc 1.5 TSI (110 kW) DSG Style
Závěr
Abych pravdu řekl, z modernizovaného VW T-Roc ve výbavě Life a s 1,5litrovým motorem TSI spojeným se šestistupňovou manuální převodovkou jsem byl vlastně docela nadšený. Je to sice jeden z řady módních crossoverů, na silnicích se ale skutečně chová spíš jako hatchback, jeho dotykové ovládání se mě nesnažilo přivést k šílenství a podvozek byl příjemně komfortní. Kombinace zážehové patnáctistovky a manuální převodovky nabízí pohodovou jízdu s rozumnou spotřebou, evidentně vám ale ušetří také spoustu nervů s cukáním. A tady bych s dovolením předal slovo Martinovi:
VW T-Roc 1.5 TSI (110 kW) DSG Style – To sladění motoru s převodovkou…
Zase jednou se mi stalo, že jedna jediná vlastnost dokázala pokazit dojem z jinak velmi dobrého a příjemného auta. Kromě Ondrova VW T-Roc s patnáctistovkou TSI, základní výbavou Life a šestistupňovým manuálem jsme totiž testovali také stejně motorizovaný T-Roc, ovšem s prostřední výbavou Style a sedmistupňovým automatem DSG. A právě převodovka – jak určitě tušíte, byla tím bolavým místem. Respektive její sladění s motorem.
Dvouspojky jsou cukáním a poškubáváním v nízkých rychlostech vyhlášené, VW se stále nedaří naladit soustavu tak, aby fungovala plynule. I když, s mild-hybridní technologií, kterou jsem si s benzinovou patnáctistovkou vyzkoušel v našem skvělém dlouhodobém golfu, se nic podobně otravného nedělo. Elektřina skutečně neklid kolem rozjezdu a nejnižších rychlostí dokázala vyhladit.
T-Rocu ale nic podobného nepomáhalo a já poskakoval. Možná to bylo zvýrazněno tím, že auto bylo skutečně jinak velmi příjemné – komfortní, tiché, dostatečně svižné, a neduh tak v tomto spíš povedeném celku víc vylezl. Ale třeba „jízda“ ucpanou magistrálou, to bylo tedy něco. Velmi rychle jsem pochopil, že bez vypnutého stop-startu se neobejdu - s ním byly pokusy o plynou jízdu nemožné. Zoufale pomalý, nevhodně zasahující, hrozné… Alespoň že k deaktivaci slouží normální tlačítko, pokud bych musel před každou jízdou ještě tápat v podkapitolách infotainmentu, to už bych byl vzteklý. Každopádně, s vypnutým stop-startem to bylo skutečně o něco lepší, i tak jsem se však musel na každý rozjezd a při každém parkovacím manévru velmi soustředit, abych neposkočil. Za celý testovací týden jsem se to nenaučil.
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI DSG Style
Pokud tedy na automatické převodovce vyloženě netrváte, určitě pořiďte manuál, ten je navíc o velice nezanedbatelných 61.000 Kč levnější. Když už jsme u těch cen, ještě v mailu ze začátku května mám ve specifikaci konkrétního testovaného kusu cenu od 835.900 Kč, aktuální ceník už ale pro T-Roc 1.5 TSI (110 kW) DSG Style hlásí 861.900 Kč… Nenaděláme nic.
Každopádně, T-Roc je celkově velmi příjemné auto, jak jsem už napsal, po modernizaci dokonce jeho interiér konečně odpovídá kvalitativním standardům, na které jsme bývali u VW zvyklí (bohužel bývali, zrovna minulý týden jsme se Standou řešili propastný rozdíl v interiérech VW ID.3 a Renaultu Megane E-Tech 100% elektrický), jenom ta převodovka… Takže ještě jednou, berte manuál!
Nejlevnější verze modelu | 651.900 Kč (Life, 1.0 TSI, 81 kW, 6st. man) |
Základ s testovaným motorem | 711.900 Kč (Life, 1.5 TSI, 110 kW, 6st. man) |
Testovaný vůz bez příplatků | 861.900 Kč (Style, 1.5 TSI, 110 kW, 7st. DSG) |
Testovaný vůz s výbavou | 987.500 Kč (Style, 1.5 TSI, 110 kW, 7st. DSG) |
Ach ty ceny
Od DSG ale ještě na chvíli zpátky k patnáctistovce s manuálem. Martin už ceny nakousl a já jen doplním, že ani výbavě Life se nevyhnulo zdražování. V době zveřejnění českého ceníku (prosinec 2021) startovala cena konfigurace Life 1.5 TSI s manuálem od 689.900 Kč, nyní však tu stejnou konfiguraci pořídíte od 711.900 korun.
K tomu přihoďte pár praktických a život usnadňujících doplňků (tentokrát šlo o skutečně velmi prakticky stavěnou konfiguraci) a najednou jste o více jak 100.000 Kč výš. Konečných 832.000 Kč mi ale na vůz podobné velikosti, jakkoliv stylový a jízdně i uživatelsky velmi příjemný, přijde zkrátka trochu moc.
Nejlevnější verze modelu | 651.900 Kč (Life, 1.0 TSI, 81 kW, 6st. man) |
Základ s testovaným motorem | 711.900 Kč (Life, 1.5 TSI, 110 kW, 6st. man) |
Testovaný vůz bez příplatků | 711.900 Kč (Life, 1.5 TSI, 110 kW, 6st. man) |
Testovaný vůz s výbavou | 832.000 Kč (Life, 1.5 TSI, 110 kW, 6st. man) |
Plusy
- Moderní a příjemná kabina
- Komfortní podvozek
- Dostatečný výkon i dynamika
- Slušná spotřeba
- Stylový design
- Možnosti individualizace Výběr pohonných jednotek
Minusy
- Vysoké ceny
- Sladění motoru a DSG převodovky
- Důraz na dotykové ovládání
- Průměrný prostor vzadu