Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line – Jak málo stačí

Stanislav Kolman
Diskuze (59)

 Nového zástupce kategorie SUV a crossoverů představil VW před pět lety. Teď se T-Roc dočkal omlazení, které kromě jiného zapracovalo na jeho největší slabině.

Design, interiér


Asi netřeba připomínat, že Volkswagen T-Roc je mezi SUV a crossovery takovou malou zvláštností. Byť má svými kompaktními rozměry blíže k městským křížencům, postaven je na platformě dospělejších koncernových sourozenců, která mu umožňuje silné dvoulitrové motory, ale třeba i pohon všech kol.

Dnes už se nebavíme jen o modelu T-Roc, ale celé jeho rodině. Po debutu v roce 2017 rozšířila automobilka nabídku o ostrou 300koňovou verzi s písmenkem R. A svěží vítr vnesla do palety i varianta s otevřeným nebem nad hlavou. Dnes je to mimochodem jediný SUV kabriolet (nejen) na českém trhu. Není žádným tajemstvím, že největší slabinou t-roců byly použité materiály v interiéru, zejména pak přístrojová deska z tvrdého plastu. U levnějších variant budiž, v nasupeném „erku“ však působila jako pěst na oko. Pět let po premiéře přijíždí vůz v modernizovaném balení a na tomto nedostatku značně zapracoval. Kromě jiného…

Video se připravuje ...

V útulnějším

Vnější změny přináší spíše kosmetické úpravy. Všimnout si můžeme jiné výplně masky, na kterou navazují přepracované světlomety. Ty jsou již v základních verzích diodové, připlatit si ale můžete – jako v našem případě – za Matrix LED osvětlení (+41.500 Kč) vykrývající protijedoucí vozidla. Zkoušený exemplář R-Line (tento výbavový stupeň je rovněž novinkou, dříve existoval pouze paket R-Line) se vyznačuje agresivnějším, sportovněji tvarovaným nárazníkem se svislými segmenty diod denního svícení po stranách. Novinkou omlazené verze je také světelný pás mezi hlavními světlomety, poznávací znamení většiny moderních volkswagenů.

Silueta vozu i zadní partie zůstávají takřka shodné. Testovaný kus dostal dvoubarevné provedení karoserie s kontrastní střechou. Pro výbavu R-Line standardní sedmnáctky jsou tu nahrazeny devatenáctipalcovými koly. Jejich černé lakování však klame, takže pocitově působí jako menší.

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line

To kabina se proměnila o poznání více. Nevzhledný tvrdý plast na přístrojové desce nahradil měkčený materiál s prošíváním. Malá inovace, která však dojem z interiéru posouvá o poznání výše. Nezapomnělo se ani na digitalizaci. V kapličce je uložen 10,25“ digitální přístrojový štít, obrazovka uprostřed má 9,2 palce. Už ale není zabudována do přístrojové desky, posazena je výše, čímž jsou zobrazená data mnohem lépe na očích. Po vzoru arteonu se můžeme rozloučit s klasickými otočnými ovladači pro nastavování teploty, teď se klimatizace obsluhuje dotykovým panelem. Není to sice tak intuitivní jako čudlíky, ale pořád lepší, než teplotu lovit někde v podmenu infotainmentu.

Nasazení moderního volantu znamená, že tlačítka klasická nahrazují ty kapacitní. To dlouhodobě nepovažujeme za nejšťastnější řešení, neboť během jízdy hrozí, že dlaní či palcem o některou funkci zavadíte omylem. A obsloužit cokoliv jen po hmatu také nepřipadá v úvahu. Nižší verze t-rocu však dostávají volant s klasickými tlačítky. Jeden takový ve výbavě Life do redakce také dorazil a jeho řešení bylo z uživatelského hlediska přívětivější.

Pochvalu si naopak zaslouží sportovní sedačky vpředu, které jsou za příplatek 57.800 Kč čalouněné kůží Nappa. Mají dostatečné boční vedení a rozměrný sedák vyhoví různorodým typům postav. S výškou 178 cm mám vpředu místa až až, vzadu už je třeba počítat s kompromisy. Posadím-li se sám za sebe, mám pořád rezervu před koleny i nad hlavou. Kolegové vyššího vzrůstu už si ale oprávněně stěžují na stísněnější prostory.

Díky příplatkovému systému Easy Open (22.800 Kč) lze odemknout, otevřít a nastartovat bez použití klíčku. Zároveň se víko zavazadlového prostoru otevírá elektricky – tlačítkem, stisknutím loga na zádi, případně pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Po jeho otevření umí t-roc nabídnout až 445 litrů, testovaná čtyřkolka však z kufru značnou část ukrajuje, takže se tady musíme spokojit jen s 392 litry. Kufr je mělký, jeho dno však nabízí dvě různé polohy a řada drobností se vejde ještě pod něj. Potěší pravidelné tvary a takřka rovná ložná plocha po sklopení zadní lavice. V takovém případě je k dispozici 1237 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Když nechcete extrém

Jakkoliv je T-Roc R s porcí 300 koňských sil atraktivním hot-SUV, naprosto chápu argument, že není pro každého. Pokud přesto preferujete vůni benzinu a nechcete v autě takové kategorie spoléhat na litrový tříváleček, VW má řešení. A nemyslím teď patnáctistovku o výkonu 110 kW, jako spíše přeplňovaný zážehový dvoulitr TSI s výkonem 140 kW a 320 newtonmetry od 1500 do 4100 ot/min. Byť to není ryzí sportovec, stovkou za 6,8 sekundy a maximální rychlostí 218 km/h se rozhodně nenechá zahanbit. Jen musíte přijmout fakt, že se pojí výhradně se sedmistupňovou dvouspojkou a pohonem všech kol. Jiná kombinace k dispozici není.

Že možnosti konfigurace nejsou rozmanité jako před lety už jsme si zvykli. V případě komba 2.0 TSI (140 kW) DSG 4Motion to ale vlastně ničemu nevadí. Motor je dobře odhlučněný, na pokyn plynovým pedálem z nejnižších pater otáčkoměru sice reaguje neochotně, nad dvěma tisíci ale přichází osvěžující dynamika, která pokračuje klidně až k červenému pásmu. To ale postrádá smysl. O moc víc už z dvoulitru takhle vysoko nevyždímáte, vyjma zvýšeného zvukového projevu. Tah turbobenzinu ve středním pásmu je však pro hbitá předjetí či připojení se do levého dálničního pruhu více než dostačující.

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line

A špatné to není ani se spotřebou paliva. S lehkou nohou se t-roc spokojí s hodnotou pod sedmi litry, naopak na dálnici či při městském popojíždění vzroste apetit k devíti. Týdenní soužití nakonec vyneslo průměrný odběr 7,8 l/100 km častým dálničním úsekům navzdory. Ještě dodám, že v režimu Eco vůz ochotně plachtí. Dvouspojka v zápřahu řadí jemně a bryskně, jen na potřebu okamžitého zrychlení stále reaguje s prodlevou.

Civilní nejvíc

Opomeneme-li už zmiňované „erko“, dostává testovaný kousek vlastně pomyslné nejvíc. Má čtyřkolku, což znamená víceprvkovou nápravu vzadu, výbavu R-Line, tedy sportovnější podvozek s progresivním řízením (v našem případě příplatkový adaptivní DCC) a obouvá devatenáctipalcová kola.

Pokud se bojíte, že taková kombinace bude na auto s délkou něco přes 4,2 metru až moc, není důvod. Podvozek je sice tužší (i v komfortním nastavení), ale ne vyloženě prkenný. V praxi to znamená, že o nerovnostech pod sebou víte, v zásadě se ale do kabiny promítají jen prostřednictvím jemného podupávání. Větší rázy přinášejí až opravdu velké výmoly, pořád ale ve snesitelných mezích.

Na jakémkoliv podkladu jede t-roc klidně a oproti menším crossoverům – často vybaveným jednodušší zadní nápravou – nemá tendence uskakovat. Navíc je jízda v něm podobná spíše kompaktnímu hatchbacku. Vyšší stavba karoserie není za volantem takřka znát. Ano, sedíte sice výše, ale auto se zatáčkami proplétá skoro jako Golf. Karoserie se přehnaně nenaklání a nedotáčivost se projeví až při opravdu, opravdu rychlé jízdě. Samotné řízení není příliš komunikativní, avšak přesné a na pohyby volantem reaguje celý stroj nezáludně a čitelně.

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line

Závěr


Závěr

Volkswagen T-Roc přinesl na první pohled jen decentní změny, které ale koncového uživatele jednoznačně potěší. Nemyslíme ani tak pozměněnou příď se světelnou linkou, jako spíše značně inovovanou kabinu s měkčenými materiály a moderním, plně digitálním prostředním. Na druhou stranu naprosto chápu argument, že staré dobré otočné ovladače a tlačítka jsou alespoň pro základní funkce lepší volbou.

I tento kousek je však názornou ukázkou toho, že ceny nových automobilů se v posledních měsících posouvají do závratných výšin. Zkoušený vůz ve výbavě R-Line stojí s tímto motorem minimálně 979.900 Kč. Stačí přihodit jeden dva příplatky a našetřený milion vám stačit nebude. Když se rozšoupnete trochu víc, dostanete se klidně na 1.246.200 Kč, což je přesná ceníková cena tohoto auta. Zdražování asi nemá cenu znovu rozvádět, tak si jen dovolím připomenout, že za stejné peníze se dal před dvěma a půl lety pořídit T-Roc R… včetně bohaté příplatkové výbavy.

Nejlevnější verze modelu 651.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Life)
Základ s testovaným motorem 979.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line)
Testovaný vůz bez příplatků 979.900 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line)
Testovaný vůz s výbavou 1.246.200 Kč (2.0 TSI DSG 4Motion/140 kW R-Line)

Plusy

  • Zlepšená kabina
  • Férové ceny příplatků
  • Hbitý motor se slušnou spotřebou
  • Vyvážené jízdní vlastnosti

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Přehršel dotykového ovládání
  • Méně místa vzadu
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (59)

Doporučujeme

Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line
Cena základní sestavy 979 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, bílé ambientní osvětlení, digitální 10,25“ kokpit, komfortně sportovní sedadla vpředu, kryty pedálů z ušlechtilé oceli, sportovní podvozek s progresivním řízením a volbou jízdních režimů, zatmavená zadní okna, zpětná kamera, dvouzónová klimatizace se senzorem kvality vzduchu, adaptivní tempomat atd. Kč
Cena testované sestavy 1 246 200 Kč
Výbava testované sestavy 19“ kola z lehké slitiny (+11.100 Kč), vnější lakování šedá Ascot (+11.800 Kč), potahy sedadel v kůži Nappa (+57.800 Kč), světlomet IQ.Light LED Matrix (+41.500 Kč), adaptivní regulace podvozku DCC (+26.900 Kč), audiosystém Beats (+11.800 Kč), navigace Discover Pro (+40.500 Kč), asistenční systémy řidiče Plus (+21.100 Kč), Easy Open (+22.800 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1500 - 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.7 / 6.3
Emise CO2: 178
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 392 / 1237
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1530 / 575
Rozměr pneu: 225/40 R19
Volkswagen T-Roc 2.0 TSI DSG 4Motion R-Line
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4244
b) šířka (mm): 1819
c) výška (mm): 1533
d) rozvor (mm): 2594
e) rozchod vpředu (mm): 1537
f) rozchod vzadu (mm): 1542
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - petr petrumr
4. 6. 2022 09:16
Re: VW das Auto
Neblbni fáákt? A já jsem měl sny, že jako automechanik chcípám hlady. Chceš to prodat jak to bude ještě v záruce? To máš ještě rok, potom bude jen baterka a kastla. První technickou si uděláš sám?
Avatar - petr petrumr
4. 6. 2022 09:07
Re: TSi
píši něco jiného?
Avatar - petr petrumr
4. 6. 2022 08:54
Re: TSi
to si neumíš udělat zahradní slavnost? Bude doba, kdy i na záchod si musíš obstarat ketering a řídit se jejich pracovní dobou. Nebo u tebe ta doba už je?
Avatar - speedfred
4. 6. 2022 08:05
Re: VW das Auto
Každé mechanický.stroj potrebuje raz za čas nejakú údržbu, len Tojyota “Umr edition” ništ. Až to budeš predávať tak mi zavolaj prosím.
Avatar - speedfred
4. 6. 2022 07:58
Re: TSi
U “nás” vo firme 😀 toho hodne fasujeme od koncernu FCA. Môže byť alebo to je stále špatne pane dochtore Umre?
Pokial som dobre vč videl tak PČR má v Prahe zase od koncernu H/K nejaké elektriky.