Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TH!NK v Ženevě 2008

Ondřej Láník
Diskuze (2)

Think Global, firma specializující se na elektromobily, přivezla do Ženevy koncept automobilu na elektrický pohon, který bude možné sériově vyrábět. Na stánku nechyběl ani mikrocar, který se už letos začne vyrábět.

Prodej bude odstartován v Norsku, Dánsku a Švédsku. Příští rok se dočkají zákazníci ve Spojeném království, Německu, Itálii a Nizozemsku.

Firma Think Global má relativně bohatou historii. V 90. letech se její elektromobil Th!nk prodával ve Spojených státech. V té době ji zakoupil koncern Ford. Dalším majitelem byla švýcarská společnost Kamkorp Microelectronics a po bankrotu v roce 2006 se ji rozhodla oživit skupina norských investorů.

Ox

Podstatou projektu Th!nk Ox je, že se jedná o univerzální platformu, na které může být postaveno několik automobilů určených speciálně pro evropský, severoamerický a asijský trh. Baterie jsou uloženy na dvou místech ve spodní části karoserie. Díky tomu je možné konstrukci využít pro téměř jakýkoliv druh automobilu. Na ženevský autosalon přivezla firma Think Global vůz MPV, ale uvádí možnost vytvořit například kupé nebo sportovní automobil.

Th!nk Ox svojí velikostí i proporcemi připomíná Smart ForFour. Celková délka je 4,12 m, přičemž rozvor je nezvykle velký – 2,80 m. Díky nadprůměrné výšce 1,65 m a šířce 1,81 m je uvnitř dostatek místa pro pět osob. Motor o výkonu 60 kW dokáže 1485 kg těžký elektromobil rozjet na 135 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,5 s.

Kapacita sodíkových nebo lithiových akumulátorů, jejichž plné nabití z rozvodné sítě trvá 12 hodin, umožňuje dojezd 200 km při plném zatížení, v čistě městském provozu až 250 km. Ox je přitom vybaven mnoha elektronickými systémy, jako je infotainmentová jednotka, telematický systém nebo palubní počítač.

City

Th!nk city je díky svým kompaktním rozměrům (3120 mm na délku, 1604 mm na šířku, 1548 mm na výšku) šikovným městským elektromobilem, který letos najde své první zákazníky. Karoserie nabízí při základní konfiguraci dvou předních plnohodnotných sedadel kufr o objemu 350 l. Automobil akceleruje díky 30kW elektromotoru z 0 na 50 km/h za 6,5 s, na 80 km/h za 16 s a očekávaný dojezd je 170 až 200 km dle provozního režimu. Akumulátorová sada o hmotnosti asi 250 kg se nabije až 10 hodin.

Z hlediska komfortu a výbavy disponuje vůz např. klimatizací, elektrifikací ovládání oken a zrcátek, GPS navigací a topením o výkonu 4 kW.

Bezpečností se nijak nevzdaluje od obvyklých standardů, nabízí airbag řidiče a spolujezdce, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a ABS; Th!nk city splňuje všechny evropské i americké homologační předpisy.

Cena by se měla pohybovat kolem 20 tisíc euro, což odpovídá částce 500 tisíc Kč. Th!nk vidí jako hlavní výhody minimální zátěž životního prostředí v místech kudy auto jezdí, velmi nízké provozní náklady, zvýšení image majitele. Výrobce sází zejména na trhy, kde jsou čistá vozidla daňově nebo jinak zvýhodněna, což by mělo majiteli vyvážit vysokou počáteční investici.

K dispozici je také otevřená verze Th!nk Open.


Ondřej Láník
Diskuze (2)