Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra 815
Tatra 815
Tatra 815
Tatra 815
40 Fotogalerie

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Aleš Dragoun
Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná americké trucky. Cisternový náklaďák však nevznikl ze žádného peterbiltu nebo kenworthu, nýbrž z Tatry 815.

Zatím poslední film ze série Šíleného Maxe, Zběsilá cesta (v originále Mad Max: Fury Road) měl premiéru už před dvěma lety, v květnu 2015 a točil jej stejně jako první dva Australan George Miller. Imperator Furiosa, kterou ztvárnila Charlize Theron, zde jezdí zajímavým náklaďákem. Vzhledem se nijak nevymyká ostatním vozidlům z filmu, potažmo těch předchozích. Zkrátka orezlý mastodont poskládaný z dílů z vrakoviště. Málokdo by to do něj na první pohled řekl, ale coby konstrukční základ posloužila Tatra 815)!

Devítinápravový kolos měří na délku skoro 23,8 m. Respektive kolosy, protože byly postaveny tři identické vozy. Jeden z nich byl plánovaně zničen při natáčení kaskadérských scén, ostatní dva přežily.

Kabina byla posunuta do středu původního šasi a doplněna o díl z Chevroletu Fleetmaster modelového roku 1948, na tatrovácký podvozek musel být samozřejmě rozšířen. Dveře obou částí se otevírají proti sobě (tzv. sebevražedné). Na levých u řidičky nechybí namalovaná kostra levé paže, ve skutečnosti ji totiž postrádala. Šílený truck dostal odnímatelný volant s motivem lebky, pedál plynu lze při stlačení až na podlahu uzamknout. Na „palubě“ nechybí desítka střelných zbraní, které přišly vhod...

Středová konzola i palubní deska jsou posety všemožnými přepínači a měřícími přístroji včetně otáčkoměrů i ukazatelů teploty. V řadicí páce je skrytá dýka, spolujezdec má k dispozici ostřelovací pušku SKS, řidička v kapsičce na dveřích 9mm revolver. Zadní část kabiny ze starého chevyho nepostrádá lavici a dokonce bezpečnostní pásy, byť z lan. Ani na střeše s oknem nesmí chybět lebka. Vpředu pak trůní „rozháněč krav“, podobnou věc známe ze starých amerických parních lokomotiv, kde ale skutečně sloužila původnímu účelu. Pluh se v případě War Rigu ovládá hydraulicky.

Pod kapotou dvou vozů se ve speciálním trubkovém rámu nacházel původní vzduchem chlazený osmiválec Tatra s výkonem 275 koní (202 kW), jenže se ukázal být příliš slabý, Třetí exemplář tedy dostal šestisetkoňový (441 kW) Deutz z dakarského speciálu. Nenechte se mýlit, že je v útrobách více agregátů, i když by to naznačovaly dva kompresory Holley, jde ve skutečnosti o laminátové atrapy – včetně další pohonné jednotky. Druhý „supercharger“ spočívá na půlce pivního sudu, další pár výfuků je samozřejmě také nefunkční.

Všechny tři War Rigy táhly velkou palivovou cisternu a k ještě připojenou menší, ta byla ale naplněna betonem, dvě tuny zajistily, aby návěs na nerovném terénu neposkakoval. Hlavní tanker dostal dvě pozorovací věže, jednu z kusu Volkswagenu Brouk. Obě s harpunovými děly a plamenomety pro případ nouze. Cisternu chránily kromě dvou střelců také hroty, pilové kotouče a další kusy kovu, kdyby se někdo chtěl opravdu přiblížit. Uvnitř byl dokonce zespodu přístupný malý obytný prostor. Ani ona nemohla přijít o typickou výzdobu: lebky a hlavy panenek...

Foto: madmax.wikia.com