Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

To nejlepší ze škodováckého muzea: První kroky k Favoritu

Ondřej Lilling Ondřej Lilling 9. 10. 2018
18
Práce na novém škodováckém modelu s motorem vpředu a pohonem předních kol odstartovaly už v roce 1980. A tento modrý kousek byl jedním z prototypů řady 781.

360p720p1080p

V Česku snad nenajdete člověka, který by neznal Škodu Favorit. Než se ale Favorit dostal na silnice v podobě, v jaké ho velmi dobře známe, uběhlo hezkých pár let. Jeho vývoj v podstatě začal už v roce 1980, kdy v Mladé Boleslavi dokončili studijní vzorek nového modelu. Jednalo se o pětidveřový hatchback, jehož karoserii navrhl Jaroslav Kindl. Tvary byly hodně podobné golfu a celkem vznikly dva modely s upravenými sériovými motory OHV z modelu Š 742. První, červený, byl dokončen v říjnu, druhý, modrý, který můžete vidět ve videu, pak v prosinci.

Jízdní zkoušky ovšem nenaplnily očekávání, prototypy trápila celá řada technických problémů. Následně vznikly další čtyři vozy, které byly lehčí a disponovaly užší karoserií, ale ani tyto modely nepřinesly očekávané výsledky. Naštěstí na nejvyšších stranických a vládních místech konečně rozhodli, že jsou pro další budoucnost značky potřeba náležité investice. Usnesení z prosince roku 1982 stanovilo, že vznikne nový osobní automobil s motorem vpředu a pohonem předních kol, jehož vývoj bude dokončen do poloviny roku 1985 a v roce 1987 bude zahájena jeho sériová výroba.

Vedoucím projektu se v roce 1983 stal Ing. Petr Hrdlička, na vývoj nového auta měl pouhých dva a půl roku. Okamžitě se rozjely práce na novém modelu, které započaly hledáním designérského studia. Po složitém výběru automobilka nakonec zvolila italské studio Bertone. Jak nakonec Favorit dopadl asi není třeba připomínat. Šlo o velmi úspěšný model, a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Mezi lety 1987 a 1994 vzniklo celkem 783.167 exemplářů pětidveřového hatchbacku, k tomu automobilka vyrobila 223.059 kusů kombi a 70.900 kusů užitkového pickupu.

Zdroj: Cesta k Favoritu, Jan Králík

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

...
peterle
| 10. 10. 2018
Zadné z lady nie sú, z akej?
...
peterle
| 10. 10. 2018
Z golfa 2 určite nie sú.
Avatar - DaewooMaster
...
DaewooMaster
| 10. 10. 2018
Já bych tipnul, že z té Lady jsou přední i zadní světla. Z Golfa jsou kola (resp. disky).
A víc než Golfa mi boční linie připomíná Ritmo anebo právě sériového Favorita.
Avatar - beibej
...
beibej
| 9. 10. 2018
kde tam vidíš trojúhelníková světla? >:D
Avatar - rokyta.p
Best of
rokyta.p
| 9. 10. 2018
Mi to připomíná Yugo nebo Samaru :-| ale Citron Visa, no no, ale taky :-)