Tohle Audi Q5 u nás nekoupíte. V čem je tak zvláštní?
Bohatší Číňané milují auta s prodlouženým rozvorem. Leckdy se i nechávají vozit vlastními, popřípadě firemními řidiči, aby si mohli užívat komfortu vzadu. A neplatí to jen u luxusních limuzín, ale hlavně u sedanů vyšší střední i střední třídy a také SUV. Navíc převážně německé provenience. Právě proto Audi přichází s L verzí crossoveru Q5, žádná jiná řada kříženců se čtyřmi kruhy ve znaku ji dosud nemá. Písmenko navíc značí právě nataženou vzdálenost mezi nápravami. Necelých devět centimetrů, konkrétně 88 mm evidentně ke štěstí stačí... Vůz tedy měří celkem 4,77 m.
Přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI se nabízí ve dvou výkonových verzích. Slabší má 140 kW (190 k) a z klidu na stovku zrychluje za 8,6 s. Silnější varianta se 185 kW (252 k) zvládne tutéž akcelerační disciplínu během 6,7 s. Normovaná spotřeba benzinu dle čínského standardu C5 se pohybuje v rozmezí 6,9-7,3 l/100 km, méně spálí samozřejmě 190k model. Navíc při použití největších dvacetipalcových litých kol, v nabídce čínští zájemci najdou i o palec, případně rovnou dva menší.
Systém quattro spojený se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic představuje standard. Pomocí volby jízdních režimů Drive Select lze vybrat ze čtyř profilů: komfortního, automatického, dynamického a Efficiency zaměřeného na spotřebu. Samozřejmostí je i pátý individuální mód, tedy uživatelské nastavení.
Nabídka prostoru pro až pětici pasažérů je určitě dostatečná. Ti vzadu získali pro svá kolena dokonce 110 mm a sedadla si mohou navíc posouvat. Stranou nezůstávají ani jejich zavazadla, základní objem kufru 550 l se oproti krátkým Q5 nezměnil. Ve dvoumístném uspořádání lze pak naložit až 1550 l.
Portfolio obsahuje celkem pětici výbav: Vogue, Lifestyle, Design, Sport a Sport plus (ano, s malým písmenkem). Liší se od sebe i zvenčí. Základní Vogue má kupříkladu třízónovou klimatizaci a vestavěnou podporu smartphonů. Lifestyle už se chlubí panoramatickou střechou, digitálním přístrojovým štítem a špičkovou verzí systému MMI, za příplatek pak diodami Matrix. Zbylé tři stupně nabídnou navíc audio Bang & Olufsen s trojrozměrným zvukem. Pro všechny pak nechybí armáda elektronických pomocníků pro jízdu po městě i mimo něj.
Audi už v Číně nabízí prodloužená provedení řad A4, A6 i A8. Některé prefabrikované komponenty pro Q5L dováží z mexické továrny v San José Chiapa ve státě Puebla. Auta se kompletují z CKD stavebnic v továrně FAW-VW v Čchang-čchunu na severu Číny, prodej začne v létě. Pekingský autosalon probíhá od 25. dubna do 4. května. Jen pro nás je poněkud z ruky.