Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tokijská ohlédnutí: Odvážné koncepty Toyoty

Miro Mihalik
Diskuze (0)
Čtyřkolové podivnosti nejsou v lidnatém Japonsku tak daleko od reality, jak se to z Evropy může jevit. Japonci navíc mají trochu jiný vkus a specifický smysl pro materiální efektivnost a celkovou harmonii s okolním světem.

Na tokijské motorshow se během novinářských dnů prezentují domácí automobilky roztodivnými kreacemi a domácí tisk je z nich nadšen. Všechny jsme vám je už představili před výstavou, ale vracíme se k nim několika snímky přímo z výstaviště.

Toyota 1/X

Černý, bohatě prosklený skelet by mohl představovat nástupce Toyoty Prius. Mohl, ale asi to nakonec bude jinak, protože 1/X je o více než půl metru kratší a pro sériovou výrobu příliš revoluční, ale za pár let, kdoví… Toyota totiž říká, že v roce 2010 rozšíří portfolio svých „zelených“ modelů a 1/X je předzvěstí, co nás čeká.

Karoserie Toyoty 1/X je vyrobena z plastu zesíleného uhlíkovými vlákny, takže vůz váží jen 420 kg, což je pouze třetina současného hybridního hitu. Právě díky mimořádně nízké váze nepotřebuje čtyřmístný koncept žádný velký spalovací agregát. Vystačí si s motorem o objemu 500 cm3, který jezdí na směs etanolu s benzinem, v kombinaci s elektromotorem. Systém pohonu je umístěný pod zadními sedadly a točivý moment se přenáší na kola zadní nápravy. Délka studie je 3900 mm, takže je pouze o 150 mm delší než Yaris, přesto má rozvor (2600 mm) srovnatelný s modelem Auris. Pro úplnost ještě výška – 1410 mm a šířka – 1620 mm.

Toyota iQ

Prodeje Yarisu rostou a to nejen v Evropě, ale také v USA, kde se miniautům nikdy moc nedařilo. O to aktuálnější je další vystavení frankfurtského konceptu iQ. Ten je s délkou 2980 mm o 425 mm kratší než Toyota Aygo. V porovnání s modelem Yaris je kratší o více než 770 mm. Ovšem svojí šířkou 1680 mm a výškou 1480 mm je vůz srovnatelný s modelem Yaris. Toyota údajně vážně přemýšlí o tom, že příští sériový mikroautomobil bude vycházet právě z tohoto konceptu.

V interiéru je použito uspořádání sedadel 3 + 1 a iQ uveze tři dospělé a jedno dítě, alternativně lze čtvrté sedadlo využít pro zavazadla. Přístrojová deska ubíhá daleko od spolucestujícího vpředu a tak jeho sedadlo dostalo další prostor k posunu. Řidič a jeden spolucestující sedí vpředu vedle sebe. Je-li třeba převážet třetí dospělou osobou nebo dospělou osobu s dítětem, sedadlo spolucestujícího vpředu lze posunout více dopředu, a tak vytvořit snazší přístup do prostoru v zadní části vozu.

Toyota i-Real

Pravděpodobnost vzniku sériového zařízení určeného k osobní přepravě v městském provozu je opět o něco vyšší. Snad by Toyota zbytečně neinvestovala tolik energie do vývoje jednomístných studií. Již v roce 2003 představili vozidlo PM Concept, o rok později následoval koncept i-Unit a v roce 2005 i-Swing.

A evoluce pokračuje – pro letošní autosalon v Tokiu měla Toyota připravenou tříkolku i-Real, která má krátký rozvor kvůli lepším manévrovacím schopnostem. Při vyšších rychlostech je ovšem možné prodloužit rozvor tak, aby se zvýšila stabilita. Jinak, i-Real má v přední části zabudovaný systém detekce překážek, který řidiče (pilota?) upozorní vibracemi a zvukem na blížící se riziko srážky.

Toyota RiN

Se zelenou to Toyota myslí vážně. Některé motivy na modelu RiN se nechaly inspirovat stromem Yakusugi (druh japonského cypříšku), který má hluboké kořeny a roste do velkých výšek. Prostě taková „harmonie s přírodou“ a „zdravé myšlení i tělo“.

Dokonce i velké posuvné dveře jsou navržené tak, abyste mohli intenzivně vnímat okolní přírodu odshora až dolu a po otevření dveří můžete bosou nohou vkročit přímo z umělé na zarosenou trávu. Podlaha vozu totiž připomíná trávník a pedály zase vypadají jako vystřihovánka z leknínu. Navíc všechna okna na autě fungují jako dokonalé sluneční brýle, protože filtrují ultrafialové i infračervené spektrum. A aby ten úsměv ve voze byl dokonalý, kromě vyhřívaných sedadel vás auto rozmazlí pořádnou dávkou čistého kyslíku z klimatizační jednotky, který bude navíc (díky humidoru) dokonale zvlhčený.

Miro Mihalik
Diskuze (0)