Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toto Ferrari 288 GTO je ve skutečnosti Toyota MR2 a je na prodej

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Ferrari 288 GTO patří k poměrně častým vzorům pro stavitele replik vozů z maranelleské automobilky. Výsledky jejich snažení jsou někdy k smíchu a jindy si naopak zaslouží uznání za svou techniku i zpracování, což je i případ tohoto exempláře.

Ferrari 288 GTO vzniklo v letech 1984 a 1985 v sérii pouhých 271 vozů a nikdy nebylo levné, ale dnes se jeho ceny pohybují v desítkách milionů korun a v Evropě navíc na příliš velký výběr nenarazíte.

Pokud nemáte na nákup hračky v podobě přes třicet let starého italského supersportu k dispozici příslušnou sumu, ale přesto nedokážete žít bez ladných linií jeho karoserie, pod nimiž je podepsán Leonardo Fioravanti, pak se nabízí řešení v podobě repliky.

V jejím případě je ovšem třeba vybírat vhodného dárce orgánů i dodavatele nových karosářských dílů. Výsledkem totiž velmi často spíše než originálu tvarově věrného stroje bývá karikatura, která je schopná samostatného pohybu.

To se ovšem netýká repliky nabízené prostřednictvím britského eBay. Jejím základem je pro tyto účely relativně hojně využívaná Toyota MR2, zastupující druhou generaci tohoto modelu z let 1989 až 1999. Pro stavbu repliky byl použit exemplář z roku 1993, resp. skelet karoserie s několika dalšími komponenty.

Před zadní nápravou této kreace totiž není žádný ze čtyřválců, jimiž model MR2 ve své standardní podobě disponoval, ale byl tam usazen vidlicový šestiválec Toyota 3VZ-FE, který byl v první polovině devadesátých let montován mimo jiné do modelu Camry. Tam tento motor o objemu 3,0 litru disponoval výkonem 138 kW (188 k), ale zde mám údajně ještě o pár koníků navíc, protože byl upraven u společnosti Woodsport.

Šestiválec s atmosférickým plněním samozřejmě nemůže ani po ladění svým výkonem konkurovat 2,8litrovému osmiválci s dvojicí turbodmychadel a výkonem 294 kW (400 k), ale na druhou stranu v kombinaci s podvozkem MR2 vybaveným stavitelnými tlumiči a sportovními pružinami bude určitě zárukou zábavného svezení.

Kvalitní japonská technika se ukrývá pod laminátovými panely, snažícími se co nejvěrněji kopírovat linie Ferrari 288 GTO, což se u tohoto vozu do jisté míry celkem zdařilo, i když MR2 má o 50 mm kratší rozvor a tak jsou zde především v oblasti střechy viditelné rozdíly.

Za samostatnou kapitolu lze označit interiér, v němž se řada stavitelů replik rozhodne přiblížit originálu pouze znakem Ferrari na volantu, ale zde je to trochu jinak. Posádka tohoto vozu sice nesedí v přesné kopii originálu, ale palubní deska s přístroji VDO i středový tunel se mu snaží přiblížit. Zajímavým detailem jsou kožená sedadla z Mazdy MX-5, která údajně navozují vhodnou atmosféru osmdesátých let.

Výsledek celé stavby, provedené v letech 2016 a 2017, se rozhodně řadí k těm lepším replikám Ferrari 288 GTO a můžeme jej vnímat třeba jako plně funkční model v měřítku 1:1, který si jeho tvůrci cení na 29.950 britský liber (zhruba 880.000 Kč), což je ve srovnání s cenami originálu nesrovnatelně sympatičtější částka.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)