Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Aqua/Prius C: Malý Prius startuje. Oficiálně

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Toyota uvolnila informace o zatím nejmenším sériovém hybridu, který bude v Evropě marketingově zařazen do řady Prius. Představovaná japonská verze se ovšem jmenuje Aqua.

Geneze Priusu C alias Aquy začíná Detroitským autosalonem 2010, kdy měl výstavní premiéru koncept FT-CH. Přesně po roce se na stejném místě objevila další vývojová verze, už označená Prius c. Stále se jednalo o studii. Fotografie a první technické údaje sériové verze jsme zveřejnili v říjnu a listopadu. Nyní po debutu na Motor Show v Tokiu následují (konečně) oficiální informace.

Prius C/Aqua používá k pohonu zážehový čtyřválec 1NZ-FXE objemu 1496 cm3 s výkonem 54 kW (73 k)/4800 min-1 a točivým momentem 111 Nm/3600-4400 min-1. Doplňuje jej elektromotor s parametry 45 kW (61 k) a 169 Nm, který napájejí nikl-metal-hydridové články umístěné pod zadními sedadly. Celkový výkon systému Hybrid Synergy Drive (nebo také THS II - Toyota Hybrid System II) má v tomto případě 73 kW, tedy 99 starých dobrých koní. Celé pohonné ústrojí je uloženo co nejníže, kleslo tak těžiště.

Motor s Atkinsonovým cyklem využívá recirkulace výfukových plynů. Vodní čerpadlo není poháněno řemenem, jak bývá obvyklé, ale napájejí jej baterie. Lépe se tak ovládá průtok chladicí kapaliny a snižuje se tření v motoru. Plně elektrický režim je samozřejmostí. Spotřeba paliva ve specifickém japonském jízdním cyklu JC08 činí pouhých 2,8 l/100 km.

Podvozek disponuje rozvorem 2550 mm. Pětimístný hatchback je dlouhý 3995 mm, široký 1695 mm a vysoký 1445 mm, jedná se tedy o plnohodnotného člena současné kategorie malých aut. Třetí generaci Yarisu celkovou délkou překonává o 11 cm a rozvorem o 4 cm. Do zavazadlového prostoru se vejde 305 l.

Se zrychlením z 0 na 100 km/h za 10,7 s se Aqua neztratí ani v dálničním provozu, ale poloměr otáčení činí pouze 4,8 m, takže je obratná i ve městě. Pružná akcelerace ze 40 na 70 km/h trvá 3,6 s. Nad bezpečností bdí armáda elektroniky, ze který nechybí nic: ABS, brzdový asistent a EBD, stabilizace VSC, kontrola trakce, ani pomocník při rozjezdech do prudkých kopců.

Auto je zaměřeno na mladší zákazníky, kterým nabídne různé barevné kombinace interiéru. Základní, vesměs digitální přístroje jsou umístěny v kapličce uprostřed palubní desky jako ve větším Priusu třetí generace, ze kterého menší bráška zdědil i volant. Standardní výbava čítá devět airbagů, automatickou klimatizaci, rádio s ovládáním na volantu nebo multimediální systém Entune spolupracující se smartphony. Ty se dají připojit bezdrátově pomocí Bluetooth hands-free. Základní stupně jsou tři (L, S a G), lze je rozšířit dalšími sedmi balíčky. O směřování na mladou klientelu svědčí i příplatkové optické pakety s logy Modellista a TRD, které ovšem zahrnují nejen spoilery, difuzory a dvojité koncovky výfuku, ale i úpravy podvozku.

Japonci se na svou Aquu mohou těšit již teď, za vůz zaplatí minimálně 1,69 mil. jenů (těsně přes 428 tisíc korun). Toyota plánuje na domácí trh umístit každý měsíc 12 tisíc nových hybridů, které se vyrábějí v továrně Kanto Auto Works v Iwate. Evropské prodeje Priusu C se rozběhnou po jeho debutu, který je naplánován do Ženevy, tedy na jaře 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Avatar - JirkaVejrazka
4. 1. 2012 00:41
Re: Dálnice
"Bylo zde mnohokrát konstatováno, že u hybridů se v dálničním režimu baterie dříve nebo později vybijí a z vozidel s hybridním pohonem se stávají líné podmotorované žravé mrdky"

Konstatovat muze kdo chce co chce. Dulezite je, jestli o tom taky neco vi.

Za tri roky jezdeni s Priusem se mi baterka na dalnici nevybila nikdy. Zrovna dnes jsem jel trasu Ga-Pa - Vychodni Cechy a baterka se mi za celou dobu nedostala pod pulku.

Muzu tady konstatovat spoustu veci o jaderne fyzice nebo mikrobiologii. Bude to mit asi stejnou vahu jako konstatovani tech, co "mnohokrat konstatovali" o vybite baterce hybridu na dalnici. Oni ti konstrukteri aut (nejenom hybridu) povetsinou nebyvaji uplne hloupi...
Avatar - WinDiesel
2. 1. 2012 13:34
Re: Dálnice
S tím blábolem máš pravdu. Například Tvé "dobytí" baterií, to je perla snad na zlatý ventilek. No potěš koště jakou mají jazykovou úroveň ekopropagátoři.
S tou akcelerací a dobíjením to nemáš na dálnici tzak jednoduché, tedy pokud nemáš perpetum mobile.
Bylo zde mnohokrát konstatováno, že u hybridů se v dálničním režimu baterie dříve nebo později vybijí a z vozidel s hybridním pohonem se stávají líné podmotorované žravé mrdky (netýká se diesel-hybridů, tam je k dispozici mnohem větší krouťák.)
Hodina češtiny:
hybridní Prius zakoupil (tedy nabyl)
baterie hybridního Priusu dobil (silným elektrickým proudem, přičemž asi o 40% díky nízké účinnosti dobíjení přišel)
Hrady ve středověku Jan Žižka dobyl (a obvykle náš národní hrdina vyloupil, lupínek jeden)
1. 1. 2012 00:40
Re: Dálnice
:yes:
Avatar - Dylan McKay
30. 12. 2011 00:45
Re: Dálnice
:yes:
30. 12. 2011 00:02
Re: Dálnice
Ty jsi dnes samá legrace. Za prvé baterky pro Prius váží asi 40kg. Za druhé bych rád věděl, jak to dokážeš udělat, že tvoje jízda sestává ze samých akcelerací. Na konci štreky Praha Brno už asi fičíš rychlostí blízké zvuku. Tak to jednoduše nefunguje a po každé akceleraci k dálniční rychlosti (a je jedno, jestli to je ve skocích na 3x či na 4x) musí následovat zpomalení a tím i dobytí. Že to není tak jak píšeš, potvrzují jednoznačně systémy KERS, které poskytují evidentní výhodu. Kdyby to bylo tak, že jsou pro formuli přítěží, nikdo by je do auta neinstaloval. Ale do diskuze lze naistalovat kdejaký blábol.