TEST Toyota Auris 1.4 VVT-i – Aurea mediocritas?
Nasadit na malý čtyřválec 16ventilovou hlavu a vylepšit její „myšlení“ variabilním časováním nemůžeme ani dnes považovat za úplně běžný postup stavby motorů. Stojí to více peněz, ale dostanete větší porci kilowattů a lepší průběh točivého momentu. Konfrontace s tabulkou technických parametrů motoru 1,4 VVT-i však trochu mýlí. Maximum – 130 Nm – máte pod plynem až při hodně vysokých 4400 ot./min., nicméně netrpělivého bubnování prstů po věnci volantu se při akceleraci obávat nemusíte.
Tento Auris patří v nižší střední třídě do bantamové váhové kategorie (1275 kg) a s chutí vytáčející se čtyřválec dokáže v 6000 ot./min. vyprodukovat 71 kW (97 k), což je lehký nadprůměr. Kvůli chybějící šestce sice musíte počítat s tím, že na dálnici si ručička otáčkoměru při rychlosti 130 km/h odskočí až ke 4000 ot./min., naštěstí motor díky dobré izolaci a kultivovanému chodu neotravuje ani ve vyšších rychlostech.
Potkat tak někoho s tomto autem, jak trénuje průjezdy zatáčkou, napadnou vás jen dvě věci. Buď mu přeskočilo, nebo v práci nedostal jiné auto. Ne, že by měl Auris nezkrotnou povahu, ale jeho měkce odpružený podvozek s vlečenými rameny a torzní příčkou vzadu a větší náklony karoserie, vám dokážou samovolně vnutit tempo, které bude skoro na 100 procent odpovídat silničním předpisům. Odvažte se ignorovat pohyby karoserie a pískání pneumatik s vysokým profilem a naleznete auto, které si dokáže překvapivě dlouho hlídat zvolenou stopu, aby pak na hranici přešlo do bezpečné nedotáčivosti.
Pobyt v kabině bychom mohli díky nevtíravému motoru a pohodlnému podvozku uzavřít se známkou velmi dobrý, pokud by řidič patřil do skupiny upřednostňující komfort před zážitky. Dokonce ani řízení se nevymyká tomuto hodnocení, protože je přesně takové, jaké by očekával náš průměrný, výše nadefinovaný zákazník – mírně přeposilované, přesné a bez zpětné vazby.
toyota golf focus testy Jenže ani skromný klient by zřejmě nedokázal odpustit několik detailů, které při jízdě obtěžovaly s větší nebo menší intenzitou. K těm otravnějším patřilo čalounění sedadel, které neodvádělo teplo a nutilo pracovat manuální klimatizaci (naštěstí ve výbavě Terra Cool dodávanou sériově) i v chladnějším počasí. Abyste si nemysleli, že jde pouze o výmysl mého rozmazleného pozadí, dva lidi nezávisle na sobě pátrali, kde se dá vypnout (zde nepřítomné) vyhřívání sedadel. Další nedostatky jsme zaznamenali již při dřívějších testech: Nepřesný digitální palivoměr a drnčící víko horní schránky před spolujezdcem, takže výrobce, který si navíc zakládá na perfektní kvalitě, by měl tady zabrat.
Na tvrdé plastům palubní desky mám podobný názor, jako na neotřelý tvar středové konzoly. Všechno je to jen o úhlu pohledu. Někomu stačí dobře slícované díly, jiný poukáže na Focus nebo Golf a bude tvrdit, že tyto dva vozy jsou o kus vpředu. Auris by byl pro mě přitažlivější, kdyby dostal měkčené materiály, ale pochopím člověka, který si na to nepotrpí a spíše ocení, že se tento konstrukční záměr odrazí v nižší ceně. S takovým názorem by si však neměla pohrávat Toyota, zezadu totiž nepříjemně dotírají Kia a Hyundai. Naopak vyvýšená řadicí páka 5stupňové manuální převodovky je skvělý ergonomický nápad, který s úspěchem používá i Honda.
Závěr
Motorová jednotka 1,4 VVT-i vám nedovolí přivlastnit si levý pruh na dálnici, ale k lehkému vozu a k celkovému nekonfliktnímu charakteru Aurisu se hodí. Ve srovnání se šestnáctistovkou sice ušetříte 30 tisíc Kč, ne však benzin. Průměrná spotřeba nám vyšla jen o decilitr na 100 km nižší (7,3 vs 7,4 l). Jinak Toyota ani tentokrát nevystoupila ze svého stínu a za 444.300.- Kč nabízí, s přimhouřením oka, poctivé auto v hodnotě 444.300.- Kč – jen škoda, že špetka emocí není ani za příplatek.
První cena vozu | 404.900,-Kč (1,4 VVT-i 71 kW, Terra, 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 414.900,-Kč (1,6 VVT-i, 71 kW, Terra) |
Základní cena testovaného vozu | 434.900,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 444.300,-Kč (1,4 VVT-i, 71 kW, TerraCool) |
Plusy
- Komfortní protipól všem sportovním hatchbackům
- Nízká hmotnost spojená s vysokou úrovní bezpečnosti
- Snadná ovladatelnost
- Kultivovaný motor s dobrým litrovým výkonem
Minusy
- Zpracování detailů v interiéru
- Nevhodný výběr čalounění
- Náklony karoserie v zatáčkách
- Tvrdé plasty