Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota je v Česku už 30 let: Vybudovali jsme si to sami, je to v lidech

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)

 „To hlavní, co mě tady 30 let udrželo, je atmosféra a to, jak se tu lidé k sobě chovají. Měli jsme tu vždy skvělý pracovní prostor a vybudovali jsme si to tu sami,“ říká IT manažer Martin Jirků. Je jedním ze služebně nejstarších zaměstnanců českého zastoupení Toyoty, které letos slaví 30 let na českém trhu.

„Dříve se objednávky aut sbíraly faxem, případně telefonicky. To byla 90. léta. Už v roce 2002 jsme tu ale vytvořili webový e-shop pro dealery, přes který začali objednávat auta. To bylo na tu dobu velmi brzo a takhle to tehdy začalo fungovat přes internet,“ popisuje Martin Jirků.

Ze začátku byli ve vedení českého zastoupení největší japonské automobilky Japonci, poté Evropané, dnes je to český ředitel. Vždycky ale byla hlavní tíha a zodpovědnost na českých zaměstnancích. Technologie se změnily, ale přístup k lidem a řešením problémů je podle Martina Jirků stále stejný. Současná centrála na Bavorské na Praze 13 je už čtvrtá lokace Toyoty v Česku.

Japonci měli satelitní telefon

V počátcích Japonci cítili potřebu zajišťovat se proti případným technických potížím, zejména v době přechodu na rok 2000. „Měli strach, aby nedošlo k nějakému výpadku spojení, každý Japonec dostal satelitní telefon, kdyby náhodou vypadla elektřina,“ vzpomíná s úsměvem Jirků.

Japonští kolegové a šéfové se podle něj k lidem vždy chovali výborně, například když se snižovaly stavy, odchozí zaměstnanci dostali extrémně dobré podmínky.

Pohled mnoha zaměstnanců Toyoty na elektromobilitu je možná překvapivě příznivý. „Elektromotor z pohledu jízdních vlastností se vůbec nedá srovnat se spalovacím. Je mnohem lepší a účinnější,“ zdůrazňuje Jirků.

Lidé si ještě nedokážou představit, co elektromobilita přinese

Podobné smýšlení má i specialistka poprodejního oddělení Daniela Štěrbová. „Těším se na rozšíření elektro sítě. Lidé si ještě nedokážou představit, co to přinese. Důležitý moment nastane, až přesvědčíme lidi, že tohle je jedna z cest. Až si lidé uvědomí ten širší záběr a výhody elektroaut. Ale nelpíme na jednom řešení. Líbí se mi, že Toyota jde více směry najednou a má vizi na mnoho let dopředu,“ říká služebně nejstarší zaměstnankyně, která do české Toyoty nastoupila v říjnu 1994 a stále má před domem svoji corollu z roku 1997. 

„Tehdy nás bylo v kanceláři okolo deseti lidí. Původně lidi nabírali jen kolegové z Japonska, teprve později vedli výběrové řízení Češi. Toyota byla vždycky velkorysá firma a nechala lidi rozvíjet se, i když například neuměli jazyk. Zaměstnanci tedy měli možnost se vzdělávat, nikdo tu neházel ostatním klacky pod nohy, nikdo se na ty méně zkušené nedíval skrz prsty,“ popisuje Daniela Štěrbová.

30 let v jedné firmě? Jde to

„Pro mnohé z nás to bylo velké štěstí. 30 let mě tady udržel přístup mezi lidmi, hodně přátelství a společné akce, třeba i po práci, a to je tady pořád. Je tady vysoká soudržnost mezi lidmi, noví jsou hned dobře přijatí,“ dodává.

Toyota a její prémiová odnož Lexus prodaly za 30 let svého působení na českém trhu dohromady skoro 46.000 hybridních vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích tak za celou dobu tvoří 32 procent. V posledních letech přitom podíl v prodejích Toyoty dosahuje 70 procent u osobních vozů a u značky Lexus dokonce přes 90 %.

Video se připravuje ...

Toyota začala vozy s hybridním pohonem nabízet na českém trhu v roce 2007. Prvními v Česku prodávanými modely byly Lexus LS, GS a RX a samozřejmě také první hybridní model světa, Toyota Prius. Hned v prvním roce uzavřelo české zastoupení smlouvy na 53 hybridních vozů, z toho 40 bylo značky Lexus.

Prvním v Česku uvedeným plug-in hybridním modelem byl opět prius, který se začal prodávat v roce 2012. Následovala ho Toyota RAV4 plug-in v roce 2020 a v letech 2021 a 2022 další prémiová SUV, Lexus NX a RX. Toyota RAV4 je celkově nejprodávanějším plug-inem za obě značky. Dosud si ji s tímto pohonem objednalo 640 zákazníků.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (9)

Doporučujeme

25. 12. 2023 16:09
Re: Elektromotor
Co je sakra na příspěvku ThOra "proruSSkého"? :-O Už ses úplně pomátl, nebo co? :-O :no: :no:
25. 12. 2023 16:07
Re: Elektromotor
Tesat do kamene! :-) :yes: :yes:
25. 12. 2023 16:07
Re: Elektromotor
Tesat do kamene! :-) :yes: :yes:
25. 12. 2023 16:06
Re: Toyoty jsou fajn auta.
Přesně tak, ta paní sice řekla "A" (výhody elektromotoru), ale "taktně" pomlčela o tom rozhodujícím "B" - současná úroveň baterií nesahá nádrži plné benzínu či nafty ani po kotníky! :-)
Avatar - Roman Horký
24. 12. 2023 19:23
Re: Elektromotor
Těžko si dokážu představit, jak se maří energie jen na její pohyb.Ačkoli totálního proruského noka jsem si taky dřív neuměl představit a ejhle - on existuje a sere písmenka.