Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota láká na letošní Festival rychlosti v Goodwoodu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Sérií nových snímků svých soutěžních vozů ze sedmdesátých, osmdesátých a devadesátých let připomíná svou slavnou minulost v rallye a zároveň účast v Goodwoodu.

Na letošním Festivalu rychlosti, pořádaném na konci června, hodlá sice Toyota vyzdvihnout především své dosavadní úspěchy ve vytrvalostních závodech a předvede zde divákům čtveřici vytrvalostních speciálů pro 24 hodin v Le Mans.

Vedle nich má být v Goodwoodu připomenuta i slavná éra Toyoty v rallye. V akci se zde předvede Björn Waldegård s Celicou TA64 z poloviny osmdesátých let, startující tehdy v rámci Skupiny B. David Llewellin, britský mistr v rallye z let 1989 a 1990, se pak projede s Celicou GT-Four.

Zároveň s připomínáním někdejších úspěchů svých soutěžních strojů, začíná Toyota připravovat veřejnost na svůj návrat do světa rallye. Ten byl prostřednictvím facebooku závodní divize Toyota Motorsport GmbH (TMG) ohlášen letos v březnu a japonská značka hodlá zamířit opět do nejvyšší třídy WRC.

Dosavadní účast Toyoty v mistrovství světa rallye je korunována čtyřmi jezdeckými a třemi týmovými tituly. Ty nejlepší vozy z období od konce sedmdesátých do druhé poloviny devadesátých let jsou uchovány v historické sbírce TMG a uloženy ve veřejnosti nepřístupném továrním muzeu, umístěném ve vývojovém a výrobním centru závodní divize v Kolíně nad Rýnem.

Právě sem mohl zamířit fotograf G.F. Williams, aby zvěčnil, některé ze dnes již klasických soutěžních speciálů značky Toyota. Na sérii zveřejněných fotografií je tak zachycen postupný vývoj soutěžních derivátů Celicy a raritní prototyp odvozený od první generace modelu MR2.

Nejstarším z nafocených vozů je fastback Celica RA40 z roku 1979, kterou na společném snímku mírně zastiňuje její mladší příbuzná Celica TA64 z roku 1983, vedle níž stojí celý v černém prototyp pro Skupinu S (nástupce Skupiny B) z roku 1985. Tento stroj s označením 222D vychází z MR2 a má stejně jako ona motor před zadní nápravou, ale její přeplňovaný čtyřválec mohl disponovat výkonem až 560 kW (750 k).

Přelom osmdesátých a devadesátých let zastupuje Celica ST165 s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem a pohonem všech kol, s níž Carlos Sainz a Luis Moya vybojovali v roce 1990 titul Mistra světa.

Poslední Celicou na nových fotografiích je ST185 z roku 1994, které na dělá společnost dvojice Coroll WRC z roku 1998, s nimiž Toyota uzavřel svou účast v nejvyšších kategoriích rallye, aby se mohla naplno věnovat svému programu Formule 1, spuštěnému oficiálně v roce 1999.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)