Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota může být první zavedenou značkou bez ryze spalovacích aut

Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 130
48 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (29)

Automobilka Toyota chce u každého modelu zvlášť zvažovat, jestli má smysl ho nabízet jen coby hybrid. Některé své vozy už jinak než s hybridním ústrojím neprodává.

Japonská automobilka Toyota nevěří elektromobilům tak moc, jako řada jiných výrobců. Akio Tojoda, dřívější ředitel a dnešní předseda správní rady, se v lednu nechal slyšet, že se elektrická auta nedostanou na víc než 30 % trhu.

V čem ale Toyota může být světově první, je vyřazení čistě spalovacích motorů z nabídky a přechod na ryze hybridní portfolio, sem tam s elektromobilem či vodíkovou mirai. Vyplývá to ze slov Davida Christa, šéfa prodejů a marketingu u severoamerické divize Toyoty.

„Do budoucna plánujeme hodnotit, model od modelu, jestli přechod na výhradně hybridní pohon má smysl,“ cituje ho agentura Reuters. Tato hodnocení mají u jednotlivých modelů přijít nejpozději při generační obměně – a u modelu RAV4 se jedna chystá na modelový rok 2026. Ve Spojených státech už dnes tvoří hybridy víc než polovinu prodaných kusů a nejmenované zdroje agentury uvádí, že vyřazení nehybridního provedení z nabídky je velmi pravděpodobné.

Video placeholder
Martin Vaculík a hybrid na LPG. Může toto fungovat? • Zdroj: auto.cz

V Česku má RAV4 dva aktuálně platné ceníky – pro modelový rok 2023 a 2024. Nehybridní provedení je k mání jen v tom „loňském“ – dvoulitrový zážehový čtyřválec o 127 kW, který přes manuální šestikvalt pohání výhradně přední kola. Hybrid může být předokolkou i čtyřkolkou; ta na zadní nápravu přidá druhý elektromotor.

Postupný odklon od nehybridních verzí v USA už začal. Land Cruiser tam je k mání jen jako hybrid, stejně jako MPV Sienna a sedan Camry. Nepočítáme-li dva elektromobily a jedno auto s vodíkovými palivovými články, Toyota a Lexus dnes v USA nabízí 31 modelů. Osm z toho je k mání jen jako hybridy, osm jiných zase jen s ryze spalovacím pohonným ústrojím.

Tento přechod může Toyotě v USA uspořit značné peníze na emisních povolenkách. V březnu tam byla ohlášena nová emisní pravidla, která mají platit v letech 2027–2032. I tak to u některých modelů má trvat déle, zejména u pick-upů a malých, levných aut, a to kvůli citlivosti zákazníků na cenu základních verzí. Hybridy jsou přeci jen dražší než auta bez elektrifikace.

Po stránce elektromobilů má automobilka také plán – převést zhruba 30 % své flotily na elektrický pohon do roku 2030. Cílem bude mít několik plně elektrických verzí nejprodávanějších modelů, uvádí agentura s odkazem na zdroje obeznámené s plány.

Že je přístup Toyoty lepší než přístup automobilek, které vsadily všechno na elektromobily, naznačují i slova některých analytiků. „Růst podílu elektromobilů bude pokračovat, ale už ne v tak překotném tempu, jako jsme viděli v minulých letech,“ řekla analytička Stephanie Valdezová-Streatyová ze společnosti Cox Automotive. „Běžné hybridy a plug-in hybridy budou nadále ubírat prodeje elektromobilům, protože jsou známějšími alternativami, jsou snazší k používání a nemáte obavy z dojezdu,“ dodala.

Vstoupit do diskuze (29)