Toyota může být první zavedenou značkou bez ryze spalovacích aut
Automobilka Toyota chce u každého modelu zvlášť zvažovat, jestli má smysl ho nabízet jen coby hybrid. Některé své vozy už jinak než s hybridním ústrojím neprodává.
Japonská automobilka Toyota nevěří elektromobilům tak moc, jako řada jiných výrobců. Akio Tojoda, dřívější ředitel a dnešní předseda správní rady, se v lednu nechal slyšet, že se elektrická auta nedostanou na víc než 30 % trhu.
V čem ale Toyota může být světově první, je vyřazení čistě spalovacích motorů z nabídky a přechod na ryze hybridní portfolio, sem tam s elektromobilem či vodíkovou mirai. Vyplývá to ze slov Davida Christa, šéfa prodejů a marketingu u severoamerické divize Toyoty.
„Do budoucna plánujeme hodnotit, model od modelu, jestli přechod na výhradně hybridní pohon má smysl,“ cituje ho agentura Reuters. Tato hodnocení mají u jednotlivých modelů přijít nejpozději při generační obměně – a u modelu RAV4 se jedna chystá na modelový rok 2026. Ve Spojených státech už dnes tvoří hybridy víc než polovinu prodaných kusů a nejmenované zdroje agentury uvádí, že vyřazení nehybridního provedení z nabídky je velmi pravděpodobné.
V Česku má RAV4 dva aktuálně platné ceníky – pro modelový rok 2023 a 2024. Nehybridní provedení je k mání jen v tom „loňském“ – dvoulitrový zážehový čtyřválec o 127 kW, který přes manuální šestikvalt pohání výhradně přední kola. Hybrid může být předokolkou i čtyřkolkou; ta na zadní nápravu přidá druhý elektromotor.
Postupný odklon od nehybridních verzí v USA už začal. Land Cruiser tam je k mání jen jako hybrid, stejně jako MPV Sienna a sedan Camry. Nepočítáme-li dva elektromobily a jedno auto s vodíkovými palivovými články, Toyota a Lexus dnes v USA nabízí 31 modelů. Osm z toho je k mání jen jako hybridy, osm jiných zase jen s ryze spalovacím pohonným ústrojím.
Tento přechod může Toyotě v USA uspořit značné peníze na emisních povolenkách. V březnu tam byla ohlášena nová emisní pravidla, která mají platit v letech 2027–2032. I tak to u některých modelů má trvat déle, zejména u pick-upů a malých, levných aut, a to kvůli citlivosti zákazníků na cenu základních verzí. Hybridy jsou přeci jen dražší než auta bez elektrifikace.
Po stránce elektromobilů má automobilka také plán – převést zhruba 30 % své flotily na elektrický pohon do roku 2030. Cílem bude mít několik plně elektrických verzí nejprodávanějších modelů, uvádí agentura s odkazem na zdroje obeznámené s plány.
Že je přístup Toyoty lepší než přístup automobilek, které vsadily všechno na elektromobily, naznačují i slova některých analytiků. „Růst podílu elektromobilů bude pokračovat, ale už ne v tak překotném tempu, jako jsme viděli v minulých letech,“ řekla analytička Stephanie Valdezová-Streatyová ze společnosti Cox Automotive. „Běžné hybridy a plug-in hybridy budou nadále ubírat prodeje elektromobilům, protože jsou známějšími alternativami, jsou snazší k používání a nemáte obavy z dojezdu,“ dodala.


































































